Pagina 3 van 11

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: zo mar 03, 2019 17:18
door jochimberkhout
Zo we zijn weer een stapje verder

Vrijdag alle spullen opgehaald van het ultrasoon reinigen. Alles is echt perfect schoongemaakt, alle oliekanalen zijn nagekeken op glasparels. Deze zijn nergens meer te bekennen. Verder hebben ze de nokkenassen en krukas gepolijst en na gegaan of dingen nog binnen specificatie vallen.

Zaterdag een standaard gekocht waar ik het blok op kan monteren en kantelen. Vandaag meteen de krukas gemonteerd. Hoe soepel moet deze rond kunnen draaien?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: vr mar 15, 2019 11:24
door jochimberkhout
Weer wat progressie geboekt afgelopen week. Bussen en zuigers + voordeksel incl oliepomp gemonteerd en klepspeling gemeten (nu de juiste shims nog vinden). Ook heb ik de krukas, lambda en map sensor binnen, dus daar moeten nog even steuntjes/bevestigingen voor gemaakt worden. Als ik de juiste shims binnen heb, kan de kop erop en kunnen de nokkenassen op tijd worden gezet. Daarna is het een kwestie van alles om het blok heen erop bouwen en dan kan hij in de auto :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: vr mar 15, 2019 15:32
door Firedriver
Een echte vakman zeg.

gr.

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: vr mar 22, 2019 19:30
door jochimberkhout
Vandaag vliegwiel weggebracht om er een 36-1 trigger patroon in te laten maken voor de krukas positie sensor. Ook de bevestigingen voor de krukas positie en map sensor worden in orde gemaakt. Morgen de kop op moment zetten en de nieuwe klepstelplaatjes erin zetten. Kijken of ik de nokkenassen dan ook meteen op tijd kan zetten en hopen dat de klepspeling dan meteen goed is. Ondertussen ook het gasklep mechanisme even opgeknapt nadat ik het hele inlaattraject heb laten glasparelen. Anders stond het zo lelijk met de rest vh blok :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: vr mar 22, 2019 20:03
door giuliettaevo
Je hebt een andere gasklep positie sensor nodig voor je programmeerbare management. :wink:

De originele is een schakelaar ipv een sensor.

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: vr mar 22, 2019 21:18
door Macaco
Is dit niet makkelijker voor je (is wel 60-2)?:

Afbeelding

Met een krimppassing op de poelie maken, kun je zelf de positie van de missing tooth nog bepalen vlak voor het definitief wordt.

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: vr mar 22, 2019 22:17
door jochimberkhout
Je hebt een andere gasklep positie sensor nodig voor je programmeerbare management. :wink:

De originele is een schakelaar ipv een sensor.
Aha. Dat wist ik ff niet... Thanks voor de tip! Wel weer ff kijken wat er dan op past.
Is dit niet makkelijker voor je (is wel 60-2)?:

Afbeelding

Met een krimppassing op de poelie maken, kun je zelf de positie van de missing tooth nog bepalen vlak voor het definitief wordt.
Ja heb ik ook over na zitten denken. Maar kwam er achter dat er in het staartstuk origineel al een gat zit waar een sensor precies in past. Dat scheelt ook weer het lassen van een steuntje op het voordeksel. En een voordeksel van een 1.8 i.e kan ook, maar daar zit weer geen aansluiting op voor de olie koeler... Laat dit nu gewoon doen, maar had achteraf misschien makkelijker geweest inderdaad...

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za mar 23, 2019 01:40
door jochimberkhout
Wat betreft de gasklep sensor ga ik toch even eigenwijs zijn :)

Het is wel een sensor en geen schakelaar, wat ik eerder al dacht te weten, maar werd toch nog even nieuwsgierig naar aanleiding van je opmerking. Origineel zitten er wel een zogenaamde brandstof-stop schakelaar voor de gas los positie, maar die gebruik ik niet. Zie hier:

Afbeelding

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za mar 23, 2019 09:46
door DJ
Begrijp ik het goed als 36-1 tanden op vliegwiel alleen met oog op toekomst zijn, programmeerbaar systeem?
Als je tandpatroon in of op vliegwiel laat maken zal je wel moeten balanceren.

Gr
DJ

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za mar 23, 2019 09:52
door DJ
Bij monteren krukas nog plastigauge gebruikt als nacontrole?
En vwb hoe soepel draaien, een losse krukas moet je met twee vingers in het blok kunnen draaien als je lagers geolied hebt bij montage. Als je tijd bezig bent met montage/het duurt nog lang voor blok echt gaat draaien, dan beter bearing guard gebruiken bij montage. Ik heb het zelf van clevite staan.

Gr
DJ

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za mar 23, 2019 10:37
door giuliettaevo
Lijkt er op dat je gelijk hebt met de gasklep positie sensor. :thumbs:

Dat is niet gebruikelijk op die oude jetronic modellen.

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za mar 23, 2019 11:24
door Jesper75
Je hebt een andere gasklep positie sensor nodig voor je programmeerbare management. :wink:

De originele is een schakelaar ipv een sensor.
Aha. Dat wist ik ff niet... Thanks voor de tip! Wel weer ff kijken wat er dan op past.
Is dit niet makkelijker voor je (is wel 60-2)?:

Afbeelding

Met een krimppassing op de poelie maken, kun je zelf de positie van de missing tooth nog bepalen vlak voor het definitief wordt.
Ja heb ik ook over na zitten denken. Maar kwam er achter dat er in het staartstuk origineel al een gat zit waar een sensor precies in past. Dat scheelt ook weer het lassen van een steuntje op het voordeksel. En een voordeksel van een 1.8 i.e kan ook, maar daar zit weer geen aansluiting op voor de olie koeler... Laat dit nu gewoon doen, maar had achteraf misschien makkelijker geweest inderdaad...

Ik denk dat het toch makkelijker voor je was geweest om een 1.8 IE voordeksel te gebruiken, voor de aansluitingen van een oliekoeler hoef je alleen maar het draad uit het voordeksel van de turbo in die van een IE te wisselen (heb ik ook gedaan bij mijn TS). En een triggerwheel heb ik zo op gelost.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za mar 23, 2019 14:37
door jochimberkhout
@DJ Klopt, er komt direct een programmeerbare ECU op :) Vliegwiel wordt ook gebalanceerd inderdaad! Wat betreft de krukas, ik heb geen plastigauge gebruikt. Revisie bedrijf heeft de krukas gecontroleerd en bevonden dat alles binnen standaard specificaties was. Daarna is hij gepolijst. Lagers die ik heb gebruikt zijn dus ook allemaal standaard. Nadat ik een paar hele zachte tikjes op het uiteinde vd krukas had gegeven, draaide hij meteen een stuk soepeler. Kon hem dan met een hand aan het eind vd krukas waar de poelie etc op komt makkelijk draaien en voelde toen soepel aan. Denk dat de axiaal lagers zich even moesten zetten oid. Had achteraf inderdaad beter iets anders kunnen gebruiken dan motorolie, maar ik hoop het blok zsm in te bouwen en te starten natuurlijk.

@giuliettaevo Ja verbaasd mij ook een beetje. Twin Spark met motronic heeft ook een schakelaar en geen potentiometer.

@Jesper75 Weet niet of het uiteindelijk makkelijker is, wel wat goedkoper waarschijnlijk. Maar dan moet je ook weer zo'n deksel zien te vinden. Gaandeweg leer je ook weer wat dingen die je de volgende keer anders aan pakt natuurlijk ;)

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za mar 23, 2019 14:59
door DJ
Wat ik wel eens heb gedaan bij een goed blok dat al lang had stil had gestaan: mbv oude benzinepomp en een losse accu bij de oliedrukschakelaar olie in het blok pompen voor de start. Wel eerst ff slangen en pomp spoelen zodat je zeker weet dat je geen rotzooi in het blok pompt.
Als je bij de nokkenassen dan olie van onder de lagerkappen vandaan ziet komen weet je zeker dat overal olie zit.

Gr
DJ

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za mar 23, 2019 17:17
door Dirk-33
Voor het starten is het ook altijd een goed idee om de bougies er uit te trekken en de motor eens rond laten gaan op de startmotor. Dan heeft de motor bijna geen weerstand en kan de oliepomp al wat rondpompen.

En zelfs in een fabriek wordt er alleen maar motorolie gebruikt bij montage. En schrikbarend weinig ook nog. Klein drupje per lager en dan de krukas er in. Blok gaat vervolgens op zijn kant, ondersteboven en weet ik het in het montageproces voordat ie gestart wordt. En daar kunnen best een paar dagen tussen zitten.