Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1624
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do jan 24, 2019 19:10

Zo aardig bezig :shock: :thumbs:
GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 25, 2019 09:04

Thanks :wink:

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 25, 2019 19:15

Zojuist de 2e oliepomp uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Weer als nieuw :) Draaide erg mooi rond zonder noemenswaardige speling, nergens schade te zien. Heb de tandwielen gemarkeerd, dus zet deze weer op dezelfde manier in elkaar. Ga er verder niks aan doen, omdat ik dan waarschijnlijk meer ga verklooien dan dat het beter wordt. En €500 voor een nieuwe pomp is me toch net ff te gek.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1624
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 25, 2019 19:35

Goed is goed
GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 25, 2019 22:12

Precies! Goed is goed.

Kan me herinneren dat er wel ergens in de handboeken iets staat over de speling tussen tandwielen en behuizing al dan niet te meten met een voelermaatje.


Maar net even de foto's doorgekeken. Je pakt t serieus aan! mooi om te zien, je bent er net op tijd bij dat het nog behapbaar is. Die van mij was al een stuk verder en misschien wel té ver.

ik zou de wielkasten wel nog even met bodyschutz behandelen met zo'n UBC pistool. Niet duur en ziet er super strak en origineel uit. Ik heb mijn wielkasten gedaan met Motip medium solid anti steenslag. Goed afplakken, dat wel.


Volgens mij moet een TS vliegwiel en cardanas gewoon goed gaan. Die cardanas kan best wel wat hebben hoor. Tuurlijk V6/turbo heeft dikkere donuts en kan meer hebben maar ik zou me met jouw plannen daar nu nog niet druk over maken. Kun je later altijd nog overzetten.

FMIC is sws beter, de originele zit toch wel op een vreemde plek qua luchtstroom. Ik zou met met een TS radiateur niet zo bang zijn voor koeling als er een intercooler voor hangt. TS radiateur kan het prima bijbenen. Ook hier geld dat je later altijd nog kunt upgraded mocht het niet voldoende zijn.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 25, 2019 23:10

Ja ik ben er inderdaad op tijd bij geweest! Dat is ook wel de reden dat ik de rest zo uitgebreid heb aangepakt. Hij is nu gewoon 100% qua carrosserie en dat is wel zo prettig om te weten. Ja de wielkasten had ik inderdaad beter eerder ff een goeie laag kunnen geven voor de steenslag. Nu wordt het wat lastiger omdat alles al gemonteerd zit. Ben wel nog van plan om de onderkant in de dinitrol te laten zetten, omdat ik van plan ben er een hoop kilometers mee te gaan maken, ook met minder weer. Maar misschien ff goed afpakken en toch een steenslag laag erop spuiten. Voordeel zoals het nu is, is dat ik precies kan zien als er een plekje roest doorheen komt en het direct kan bijwerken. Heb er trouwens Brantho Korrux voor gebruikt. Mooi dik spul. Hecht heel goed. Heb het allemaal buiten geschilderd tijdens de hittegolf deze zomer, dus dat zit er goed op. Spul blijft redelijk zacht, dus het chipt er niet af.

Ik ga er dan maar vanuit dat het goed komt met die cardanas. En anders maar niet, dan kan ik altijd nog switchen. Het zal waarschijnlijk toch als eerst falen op de donuts, dus dat kan weinig kwaad.

Ik ga wel de originele intercooler gebruiken. Heb net vandaag die luchtaanvoer buis van iemand over gekocht voor een mooi prijsje :) Als je naar fmic gaat komt er ook weer wat meer custom werk aan te pas en daar heb ik nu gewoon niet zo'n zin in. Werk zat nog!

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za jan 26, 2019 14:12

Oliepomp zit weer in elkaar, draait erg mooi en zonder axiale speling. Heb het asje richting de stroomverdeler eraf gezaagd, aangezien daar roest op zat en ik toch zonder stroomverdeler ga rijden.

Afbeelding
Afbeelding

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma feb 04, 2019 20:23

Dit weekend alle motoronderdelen afgeplakt ter voorbereiding voor het glasparelen. Vandaag naar de straler gebracht. Als die spullen klaar zijn breng ik ze naar een revisie bedrijf om alles ultrasoon te laten reinigen. Zelf krijg ik het denk ik vanbinnen nooit echt goed schoon.

Zit nog wel ff met een dingetje. Ik heb 4 nieuwe cilinder bussen + zuigers. Helaas mis ik 1 zuigerpen en een aantal van de clipjes waarmee deze vast zitten. Heb al gezocht of deze apart zijn te verkrijgen, maar tot nu toe zonder succes. Is er wat op tegen om een gebruikte zuigerpen en clipjes te gebruiken zolang deze binnen specificaties vallen?

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr feb 08, 2019 11:59

Vanochtend motorblok opgehaald van het glasparelen. Resultaat mag er zijn :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maandag naar revisie bedrijf om alles ultrasoon te laten reinigen zodat alle hoekjes, gaatjes en kanaaltjes weer vrij zijn van vuil (en glasparels :mrgreen: )

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za feb 09, 2019 14:08

zo...dat ziet er weer gelikt uit... 8)

gebruikte zuigerpen en veertjes, zou ik niet zo bang voor zijn, mits het er nog mooi uitziet en op maat is.. :thumbs:

heb de as gewoon aan de pomp gelaten..als deze dan mooi vrijloopt, weet je zeker dat deze ook mooi in lijn staat voor tandwiel aandrijving :roll:

nu nog wat ziekig..maar volgende week wat afspreken, om wat bij te teuten, en turbo's te kieken?? :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za feb 09, 2019 15:13

Ja leek mij ook dat het geen kwaad kan om de gebruikte zuigerpennen te gebruiken. Zien er nog goed uit.

Die as van de oliepomp is er nu al af, dus kan niet meer terug, maar kan me niet voorstellen dat het kwaad kan.
nu nog wat ziekig..maar volgende week wat afspreken, om wat bij te teuten, en turbo's te kieken?? :mrgreen:
Lijkt mij een strak plan!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo feb 10, 2019 11:56

Mooi man 8)

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo feb 13, 2019 19:14

Wordt een mooi fris blokje!
Ik zou zelf nog een heel goed alles nakijken of er echt niets achtergebleven is.
Daarnaast zelf nog eens goed spoelen en alle kanalen nakijken.
Als je nog grit tegen komt alles opnieuw schoonmaken.
Is echt rotzooi dat grit en dat blijft er uitkomen.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo feb 13, 2019 19:28

Ja ik wil er ook echt zeker van zijn dat al die troep er uit is! Gelukkig kreeg ik de indruk dat het revisie bedrijf waar het wordt gereinigd zich hier ook erg bewust van is. Die vent die ik sprak daar heeft wel 10x herhaald dat het noodzakelijk is dat al dat grit eruit is. Ze gaan alle oliekanelen open maken, spoelen en uitblazen. Maar ik kijk het zelf zeker nog na naderhand :thumbs:

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo feb 13, 2019 20:08

Beter dat je je er van bewust bent.
Vergeet alle draadgaten niet ff na te lopen, dit zijn ook lastige plekken.

Terug naar “Projecten”