Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Giulia 1300 TI 1971 wat details aanpakken............

zo dec 23, 2018 20:11

Mijn vriend waar ik al 25 jaar in de leer ben hoe je aan auto’s sleutelt moest ivm gezondheidsproblemen stoppen met het sleutelen voor klanten. Hij is gepensioneerd en verveelde zich rot. Hij opperde het idee om dan maar iets voor erbij te kopen waar hij een beetje aan kon prutsen. Wij hebben allebei iets met de Giulia en hebben samen mijn Giulia aangepakt.

Afbeelding

Dus een Alfa Romeo Giulia 1300 TI gekocht om “wat omhanden” te hebben. Auto zag er redelijk netjes uit, moest vooral technisch e.a. aan gebeuren. Carrosserie is hard, auto staat netjes in de lak.

Basis:

Afbeelding

Afbeelding

Op de brug

Afbeelding

Op het gemak eerst eens een inventarisatie gemaakt, wat moet er vervangen worden ?
  • Schokdempers voor en achter
    Banden rondom
    Keering motor aan bakzijde
    Koppeling meteen maar meenemen staat onbekend
    Koppelingscylinder
    Bougies
    Olie
    Bakolie
    Differentieel olie
    Motorsteunen
    Contactpuntjes onsteking
    Hemeltje opknappen
    Interieur goed schoonmaken
    Kleppendeksel
Begonnen met het demonteren van de bak. Na 5 minuten besloten toch maar complete motor en bak “even” uit de auto te halen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meevaller, bak bleek reeds gereviseerd te zijn. Koppeling was aan de dunne kant dus ook nieuw, incl druklager. Motorsteunen waren na 47 jaar ook echt wel op.

Vliegwiel zit voor de krukaskeerring dus die eraf. Eitje slechts 8 boutjes. Alleen erop, wat een drama, 2x half maantje met 4 gaatjes die los liggen........ je kan ze niet fixeren of zoiets. Uiteindelijk blok op de voorkant gelegt en met heel veel geduld vliegwiel weer vast. Daarna alles weer gemonteerd en blok en bak weer in de auto.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe bandjes

Afbeelding

Zwaar illegaal kentekenplaatje in Italiaans formaat

Afbeelding

Interieur verwijderd

Afbeelding

Schakelaars, handgrepen, binnenspiegel en zonneklepjes verwijderd

Afbeelding

Afbeelding

Die radio die erin zit is echt geen porum. Dus of een retro erin zo’n gat in het houten dashboard is ook geen gezicht.

Afbeelding

Maar ergens zou er al 20 jaar een klassieke gadget voor de klassieke Alfa moeten liggen....... gevonden

Afbeelding

Moet hem alleen wel andersom monteren.

Hemeltje is beschadigt rondom de binnenspiegel, dat moeten we nog netjes maken. Hemeltje wordt zwart, alles in het interieur is cognac of zwart. Ben je de vochtplekken ook meteen kwijt.

Auto loopt weer als een zonnetje, geen slijtage aan de klepbekers en nokkenassen. Met de nieuwe olie en oliefilter (wat er ook al 30 jaar opzat) loopt ie stiller en zachter.

het hemeltje voor het eerst in de zwarte verf gezet. De ervaring is dat het mooi strak is als het droogt. Zondag tweede keer dan is het perfect dekkend.

Afbeelding


Twee voorstoelen nagelopen, alle bekleding weer netjes vastgezet en netjes aangespannen met het koortje. Ook het hele interieur eens goed schoongemaakt, bekleding met een goedje ingespoten en daar kwam zwart water vanaf. Week laten drogen en daar is het echt van opgeknapt. Daarna weer gemonteerd. Alles weer vastgeschroeft en weer gemonteerd. Het schiet al weer aardig op. Bekleding in de kofferbak netjes vastgekit. Met tape vastgezet. Dagje drogen dan gaat het nooit meer los.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan verder met de buitenkant. Eerst eens al het RVS gepoetst. Oude voorbumper vervangen, ik vond in mijn garage nog een perfect exemplaar. De oude was met een schroevendraaier van binnenuit uitgedeukt.

Afbeelding

Afbeelding

Auto komt netjes bij na verwijdering van een miljardmiljoen smeervegen en afdrukken van vieze handen. Ik irriteerde me alleen mateloos aan die grille. De zwarte achtergrond is na 48 jaar meer grijs met wille vlekken dan zwart. Voordeel van dit soort auto’s, 4 kruikopjes en hij ligt op de werkbank. Daarachter geen roest en ff netjes gemaakt. (sorry foto belabberd, maar voor het idee)

Afbeelding

Grilletje afgeplakt en even gespoten:

Afbeelding

Afbeelding

Nu de linkerkant nog even, dan is ie aardig op orde.

De Giulia is klaar. Vandaag de laatste puntjes op de i gezet. Eerst even grille afgemaakt:

Afbeelding

Daarna de auto in de Collinite was gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koffie, nog meer koffie en uitpoetsen......... resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu rest nog de proefrit na al het sleutelen om te kijken of alles droog blijft. Had ik na het poetsen niet zo’n zin in.
Volgende week maar eens kijken.

Barend, bedankt voor de support en de koffie :thumbs:


Gr Ron

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Giulia 1300 TI 1971 wat details aanpakken............

zo dec 23, 2018 22:58

Mooi bezig jullie!! =D>

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Giulia 1300 TI 1971 wat details aanpakken............

za dec 29, 2018 12:39

weer netjes schoon en fris, qua onderhoud en uiterlijk :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Giulia 1300 TI 1971 wat details aanpakken............

za dec 29, 2018 17:19

Gaaf ding! Je had al eerder zo’n zilveren exemplaar toch?
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Alfa 147 TI
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: wo sep 27, 2017 21:40
Locatie: Enschede

Re: Giulia 1300 TI 1971 wat details aanpakken............

za dec 29, 2018 18:17

Leuk verhaal met een mooi project.
Wat ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken
Nu Alfa Guilia Veloce 2022
Mijn vorige auto,s Mini 1987,Mini Jet Black1989,Mini 1300 Cooper car 1991,Volvo 480 Turbo 1994,Alfa 147 2004 Alfa 159 S.W 2.2 2007 Alfa 159 S.W TBi 2011 Alfa Giulia 2.0T Super.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Giulia 1300 TI 1971 wat details aanpakken............

za dec 29, 2018 21:09

Wheeler dealer.? :jumping:

Goed bezig!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Giulia 1300 TI 1971 wat details aanpakken............

zo dec 30, 2018 13:32

Wat voor een verf gebruiken jullie voor dat hemeltje?

Mijn hemeltje is ook niet bepaald de mooiste namelijk. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 1300 TI 1971 wat details aanpakken............

zo dec 30, 2018 16:46

Bedankt voor de reacties, auto is van een vriend van mij, hij heeft samen met mij ook de babyblauwe (ex van Leo) onder handen genomen. Deze heeft hij erbij gekocht om wat te doen te hebben. Samen lekker een paar maanden in het weekend aan gewerkt. Ik had idd zelf eerst een grijze, die kwam ik trouwens noge tegen bij Barend. Wel een geinige foto, mijn ex en mijn huidige:

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft het hemeltje: dat vergt een giga investering :^o

Je hebt nodig:

Een kwastje voor de hoekjes en naadjes bij het rubber

Afbeelding

En

Afbeelding


Alles bij elkaar 15€. :tooth:

Wel eerst goed afnemen met ammoniak !

Die vriend van mij wilde zwart, ik had het zelf in beige geprobeerd. Zwart dekt natuurlijk prima, misschien moet je beige wel 4 keer doen. Heb nu twee hemeltjes gedaan beiden erg netjes. Voor de zekerheid kan je nog primer gebruiken a 8€ maar als je vrouw met de naaldhakken wegblijft van het hemeltje blijft het zonder ook prima zitten.

Dan het laatste nieuws van het projectje

Vandaag de shake-down van de Giulia, 100km mee gereden. Onderstel is weer lekker strak, banden en dempers geven giga veel vertrouwen. Tuurlijk merk je dat de starre achteras een beetje anders stuurt dan de 325i maar eigenlijk ongekend hoe zo’n 1300 nog een lekkere stuurmansauto is. Oliedrukmeter blijft goed, temp water ook perfect. Kon het weer niet laten wat Aygootjes van de linkerbaan te jagen. :wink: veel wandelaars en veel duimpjes en mensen die even stilstaan om de Alfa te bekijken als je voorbij komt. Grappig blijft dat toch. Terug stationair goed afgesteld, gewoon met schroevendraaier en niks geen kastjes. Koppeling moeten we nog een keer ontluchten. Misschien toch maar de kleppen laten stellen, moeten we nog even aankijken. Één dingetje, terug bleek er een wieldop verdwenen. :hammer: maar eens even internet afstruinen naar een ander exemplaar.

Zal je altijd zien dat het 50 km van huis begint te regenen, had nog wat foto’s buiten voor de proefrit gemaakt :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Edit........... gezocht wieldop(pen) zoals op de foto’s :roll:

Gr Ron

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 1300 TI 1971 wat details aanpakken............

zo jan 27, 2019 11:17

Deze auto is verkocht aan Barend, 105 Workshop. Hij zet de laatste puntjes op de I, kleppen stellen, koppeling ontluchten e.d. Het is een mooie Giulia :thumbs:

Gr Ron

Terug naar “Projecten”