Dus een Alfa Romeo Giulia 1300 TI gekocht om “wat omhanden” te hebben. Auto zag er redelijk netjes uit, moest vooral technisch e.a. aan gebeuren. Carrosserie is hard, auto staat netjes in de lak.
Basis:
Op de brug
Op het gemak eerst eens een inventarisatie gemaakt, wat moet er vervangen worden ?
- Schokdempers voor en achter
Banden rondom
Keering motor aan bakzijde
Koppeling meteen maar meenemen staat onbekend
Koppelingscylinder
Bougies
Olie
Bakolie
Differentieel olie
Motorsteunen
Contactpuntjes onsteking
Hemeltje opknappen
Interieur goed schoonmaken
Kleppendeksel
Meevaller, bak bleek reeds gereviseerd te zijn. Koppeling was aan de dunne kant dus ook nieuw, incl druklager. Motorsteunen waren na 47 jaar ook echt wel op.
Vliegwiel zit voor de krukaskeerring dus die eraf. Eitje slechts 8 boutjes. Alleen erop, wat een drama, 2x half maantje met 4 gaatjes die los liggen........ je kan ze niet fixeren of zoiets. Uiteindelijk blok op de voorkant gelegt en met heel veel geduld vliegwiel weer vast. Daarna alles weer gemonteerd en blok en bak weer in de auto.
Nieuwe bandjes
Zwaar illegaal kentekenplaatje in Italiaans formaat
Interieur verwijderd
Schakelaars, handgrepen, binnenspiegel en zonneklepjes verwijderd
Die radio die erin zit is echt geen porum. Dus of een retro erin zo’n gat in het houten dashboard is ook geen gezicht.
Maar ergens zou er al 20 jaar een klassieke gadget voor de klassieke Alfa moeten liggen....... gevonden
Moet hem alleen wel andersom monteren.
Hemeltje is beschadigt rondom de binnenspiegel, dat moeten we nog netjes maken. Hemeltje wordt zwart, alles in het interieur is cognac of zwart. Ben je de vochtplekken ook meteen kwijt.
Auto loopt weer als een zonnetje, geen slijtage aan de klepbekers en nokkenassen. Met de nieuwe olie en oliefilter (wat er ook al 30 jaar opzat) loopt ie stiller en zachter.
het hemeltje voor het eerst in de zwarte verf gezet. De ervaring is dat het mooi strak is als het droogt. Zondag tweede keer dan is het perfect dekkend.
Twee voorstoelen nagelopen, alle bekleding weer netjes vastgezet en netjes aangespannen met het koortje. Ook het hele interieur eens goed schoongemaakt, bekleding met een goedje ingespoten en daar kwam zwart water vanaf. Week laten drogen en daar is het echt van opgeknapt. Daarna weer gemonteerd. Alles weer vastgeschroeft en weer gemonteerd. Het schiet al weer aardig op. Bekleding in de kofferbak netjes vastgekit. Met tape vastgezet. Dagje drogen dan gaat het nooit meer los.
Dan verder met de buitenkant. Eerst eens al het RVS gepoetst. Oude voorbumper vervangen, ik vond in mijn garage nog een perfect exemplaar. De oude was met een schroevendraaier van binnenuit uitgedeukt.
Auto komt netjes bij na verwijdering van een miljardmiljoen smeervegen en afdrukken van vieze handen. Ik irriteerde me alleen mateloos aan die grille. De zwarte achtergrond is na 48 jaar meer grijs met wille vlekken dan zwart. Voordeel van dit soort auto’s, 4 kruikopjes en hij ligt op de werkbank. Daarachter geen roest en ff netjes gemaakt. (sorry foto belabberd, maar voor het idee)
Grilletje afgeplakt en even gespoten:
Nu de linkerkant nog even, dan is ie aardig op orde.
De Giulia is klaar. Vandaag de laatste puntjes op de i gezet. Eerst even grille afgemaakt:
Daarna de auto in de Collinite was gezet:
Koffie, nog meer koffie en uitpoetsen......... resultaat:
Nu rest nog de proefrit na al het sleutelen om te kijken of alles droog blijft. Had ik na het poetsen niet zo’n zin in.
Volgende week maar eens kijken.
Barend, bedankt voor de support en de koffie
Gr Ron