Pagina 1 van 2

Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: ma nov 19, 2018 20:47
door RubensGiulia
Laatst (ik denk) een mooi 2 liter torretje gescoord. Het lijkt mij super om deze in mijn super te plaatsen #-o :mrgreen:
deze motor wil ik in zijn geheel trippen en dan opnieuw opbouwen, zodat je uiteindelijk een verse motor heb die eventueel wat getjuuuned is =D> Het zal wel een wat lang lopend project worden vanwege de kosten en andere hobby's...

Het plan:

- motor demonteren
- motor (+onderdelen die hergebruikt gaan worden) een grondige schoonmaak beurt geven.
- motor nat laten stralen (Denk ik..)
- afgebroken bougie verwijderen #-o
- cilinderkop aanpakken
- de hele zooi laten balanceren
- en etc...

Opbouwen van de motor (onderdelen):

- Nieuw vliegwiel
- Nieuwe oliepomp? -> moet deze vervangen worden ivm ander carter, is het verstandig deze te vervangen?
- Breed carter -> is mij nog niet helemaal duidelijk of elk willekeurig carter geschikt is (1300, 1600, 1750....) begreep dat het ook belangrijk is om de oliepeilstok in de gaten te houden
- Nieuwe (hoge comp.) zuigers
- Nieuwe bussen (is het verstandig om deze gewoon te vervangen?)
- verse waterpomp
- etc..

Ik dacht zelf om er ook andere nokkenassen in de zetten, maar ik vermoed dat dat voor een beginner misschien iets te veel van het goed word? Net zoals 45 mm carbs..... (geld is natuurlijk ook een dingetje...) misschien is dat een mooi vervolg project....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: ma nov 19, 2018 21:00
door Dirk-33
Andere nokkenassen zou ik wel doen als je ook voor hoge compressie zuigers gaat. Ga je meer van merken dan de zuigers.

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: ma nov 19, 2018 23:42
door Jouke JS
Nokkenassen met goede kop zet meer zoden aan de PK-dijk dan HC zuigers.
Oliepomp vervangen door NOS in plaats van imitatie.
Carter is volgens mij voor 105 hetzelfde, oliepeilstok moet je sowieso aanpassen.
Blok gewoon goed schoonmaken, stralen is niet nodig.
Nieuwe bussen altijd doen; zonde van het sleutel werk als er een toch niet goed blijkt te zijn.

Zomaar wat tips...

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: di nov 20, 2018 08:16
door JoorZ105
wat voor motor wil je bouwen?

racy/hoogtoerig? (eea verlichten, scherpe nokken)

of juist een koppelmotor die van onderaf trekt als een beer.


HC zuigers: zou ik alleen doen als de zuigers/bussen schroot zijn.
Als de kop al eens flink gevlakt is dan heb je de compressie al verhoogd.
Eerst goed bekijken wat je hebt dus.

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: di nov 20, 2018 10:54
door RubensGiulia
wat voor motor wil je bouwen?

racy/hoogtoerig? (eea verlichten, scherpe nokken)

of juist een koppelmotor die van onderaf trekt als een beer.

Wil geen race motor hebben, deze motor komt in mijn 'normale' giulia. Wil gewoon wat meer pit hebben. Dus ik denk dat meer koppel van onderaf interessant is. Hoe kan je dat het beste doen?

HC zuigers: zou ik alleen doen als de zuigers/bussen schroot zijn.
Als de kop al eens flink gevlakt is dan heb je de compressie al verhoogd.
Eerst goed bekijken wat je hebt dus.

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: di nov 20, 2018 11:01
door JoorZ105
Inlaatnok van 75 carbs en uitlaatnok 105.48 met een wat verhoogde compressie levert al veel op.
Klepzittingen onder dubbele hoek infrezen.
Voor genoemde inlaat nok geldt dat je de kop moet aanpassen en gevlakte klep stel plaatjes nodig zijn.

Compressie dus door de kop te vlakken als zuigers en bussen goed zijn, of door hc zuigers zonder de kop veel te vlakken.

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: di nov 20, 2018 13:25
door RubensGiulia
Inlaatnok van 75 carbs en uitlaatnok 105.48 met een wat verhoogde compressie levert al veel op.
Klepzittingen onder dubbele hoek infrezen.
Voor genoemde inlaat nok geldt dat je de kop moet aanpassen en gevlakte klep stel plaatjes nodig zijn.

Compressie dus door de kop te vlakken als zuigers en bussen goed zijn, of door hc zuigers zonder de kop veel te vlakken.
Dat lijkt me voor mij niveau iets te hoog gegrepen. Met andere nokken assen met meer lift ga je dus hoger de toeren is zover ik begrijp en ook meer pk.. kun je hier dan nog een beetje normaal mee rijden op de normale auto weg of is dit veel te zenuwachtig. Laat de kop zeker vlakken.

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: di nov 20, 2018 13:56
door Dirk-33
Een sportievere nokkenas is niet alleen meer lift! Overlap en duratie is ook belangrijk en voor een groot deel afhankelijk van de emissie eisen enzo

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: di nov 20, 2018 15:11
door JoorZ105
zekers.

de 75 carbs inlaat nok brengt JUIST veel koppel onderin (want had een veel hogere eindoverbrenging dan de 105 serie)

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: wo nov 21, 2018 08:45
door vV
klepzittingen onder dubbele hoek is aardig old skool tegenwoordig. 45graden, aanlegvlak voor straat 1mm. poort kan je dan makkelijk verder openen, kost niet veel aan bewerking, maar levert heel veel flow op. Zie tips op ALfaBB van Alfar7/RJR.

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: wo nov 21, 2018 20:48
door RubensGiulia
ben het boek van Jim Kartalamakis aan het lezen om me nog wat meer te verdiepen. en heb ook wat zitten lezen op het forum viewtopic.php?f=8&t=27439 en youptube is ook wel je grote vriend tegenwoordig. met dit allemaal heb ik het idee dat het nog best goed te doen is om dit project zelf doen (sommige dingen uitbesteden uiteraard). Het komt er wel op neer dat ik het niet al te gek wil doen vanwege mijn niet ervaring, dus daarom dacht ik dat andere zuigers, nokken en mogelijk nog wat aan de kop wat doen (porting) ook al heel wat is :mrgreen:

Ik zag overigens ook dat er een haynes manual van de alfetta bestaat, zou deze handig zijn om aan te schaffen?

Kun je de 2 liter zo in een 1300 guilia hangen? dus ook aan de bestaande versnellingsbak? Zover ik nu begrepen heb zijn alle versnellingsbakken hetzelfde op de 5de versnelling na... ? Begreep wel dat er een gat geboord moet worden in de krukas voor de prise as als ik het goed heb. Daarnaast moet ik nog opzoek naar een breed carter voor onder de motor.

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: do nov 22, 2018 13:25
door vV
ik meen dat alleen 1300 GT een korte 5 had. rest gelijk. Kan wel zijn dat je achterasoverbrenging wat erg kort is voor een 2 liter... Wanneer je die vervangt moet ook de snelheidsmeterkabel aandrijving vervangen door een goede overbrenging.

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: do nov 22, 2018 17:10
door JoorZ105
De vroege giulia ook geloof ik.
De bakken met korte 5 zijn zeldzaam geworden, want leuk op het circuit.

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: do nov 22, 2018 18:27
door vV
of voor rally...

Re: Nord 2 liter (116) voor in de Giuul

Geplaatst: di jul 21, 2020 20:54
door Jens Hoorn
Hoe gaat het hiermee?