Gebruikersavatar
Testata
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 30, 2018 17:36
Locatie: Limburgo

The Budapest Car 0.75 (Alfa Romeo 75)

zo sep 23, 2018 18:02

Ciao Ragazzi,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb me uiteraard al voorgesteld in het Café, dus het voorstellen laten we even voor wat het is.
Na mijn 1300 Gt Junior gerestaureerd te hebben werd het eens tijd voor een nieuw Alfa projectje, in mijn zoektocht naar een nieuw project waren er een aantal zaken waar deze aan moest voldoen.
De wagen moes daily friendly zijn, dit mocht geen totaalrenovatie zijn (koets moest met andere woorden “hard” zijn), dit moest iets van voor de FIAT-tijdperk zijn, er moesten genoeg paardjes aanwezig zijn en als laatste moest dit een betaalbaar project zijn waarvan het geïnvesteerd geld niet volledig verloren gaat bij eventuele verkoop in de toekomst (je weet maar nooit wat er gebeurd eh…).
uiteindelijk ben ik dus uitgekomen bij de GTV6 of de 75 T.S, deze voldoen het beste aan m’n eisen.

Ondertussen ben ik al 2maanden eigenaar van een Alfa Romeo 75, ondanks dat de zoektocht oorspronkelijk meer richting een GTV6 ging heb ik me uiteindelijk toch een 75 T.S. gekocht, kwestie van “betrouwbaarheid” en kosten (voor die GTV6’en vragen ze naar mijn mening eveel geld). Na lang achter een 75 gezocht te hebben, en de hoop bijna opgegeven te hebben, kwam ik opeens een “goedkoop” zoekertje tegen. Na wat heen en weer gemaild te hebben, heb ik deze 75 gekocht.
Met de volgende opsomming wil ik even verduidelijken wat ik voor €1200,00 gekregen heb.
- Het recht om me eigenaar van een Alfa 75 te noemen,
- Heel wat kopzorgen,
- Een Alfa 75 met airco, dakraampje, een superharde koets (-> hoofdreden van aanschaf). Maar de 75 is wel half gedemonteerd,
- Een gedemonteerde motorblok die muurvast zat,
- Een verkeerde versnellingsbak: mijne is volgens de vorige eigenaar afkomstig van een gtv (aandrijfassen met 4 bouten)
- Cardanas is niet meegeleverd
- Waarschijnlijk gaan er nog heel wat onderdelen ontbreken…

(Btw. Lijkt het jullie een leuk plan als ik bij elke uitgave hier op het forum noteer? Zo kan ik een realistischer beeld creëren voor dromers die hier nog geen ervaring mee hebben?)

Ondertussen heb ik al heel wat onderdelen voor mijn 75 bijeen kunnen sprokkelen, momenteel ben ik nog opzoek naar een versnellingsbak (start ik straks wel een nieuw topic over).

Even wat beeldmateriaal van mijn keteltje (ketel (de; m; meervoud: ketels) 1. Personenwagen die er afgeleefd uitziet)

Hoe hij eruit zag toen ik ernaar ging kijken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de aanhang wagen:
Afbeelding
Afbeelding

De grote 3:
Afbeelding

Sfeerfoto's van tijdens de motorrevisie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn overvolle garage:
Afbeelding

Pakjesavond!!!
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gereviseerde Testata:
Afbeelding

Wat heb ik gedaan:
- Volledige motorblok gereinigd met mazout en remreiniger
- Kop laten reviseren
- Onderblok gereviseerd (Kent iemand het aanhaal moment van de verschillende onderdelen van het onderblok? Momenteel heb ik alles vastgdraaid op 11Nm (meen ik me te herinneren), voor de carter leek me dit iets te los?)

Waar zit ik nu?
- Montage van mijn ketting:
Ik had de verkeerde ketting besteld waardoor ik nu aan het wachten ben op de juiste…


Wat gaat er nog gebeuren?:
- Motorblok verder afbouwen
- Motor monteren
- Versnellingsbak vinden + reviseren/ laten reviseren
- Ontbrekende onderdelen zoeken
- Alles aansluiten en hopen dat alles wilt werken.
- Kleppendeksel zuiver maken, heeft iemand enig idee hoe ik mijn kleppendeksel terug clean krijg?
Alles opschuren om dan alles te polijsten is te zot voor woorden, spuiten ziet er te cheap uit, stralen is minder praktisch want ik ken niet meteen iemand die fatsoenlijk kan stralen. Zou ik dit proper kunnen krijgen met een bronzen borstel?

Ahja i.v.m de titel van dit topic:
Zoals de titel het al laat vermoeden wil ik met m’n restauratieproject naar Budapest gaan. Een kameraad en ik willen komende zomer meedoen aan de Budapest-rally waardoor de 75 voor de zomer van 2019 in topstaat moet verkeren.

Zodra ik vordering boek horen jullie het wel!
Laatst gewijzigd door Testata op wo feb 06, 2019 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

zo sep 23, 2018 18:11

Goed bezig!

Kleppendeksel laten glasparelen is het allermooiste voor aluminium vindt ik.

Aanhaalmomenten kun je uit een werkplaatshandboek krijgen.

http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html

Hier kun je ze allemaal in het Engels in PDF formaat downloaden

Gebruikersavatar
Testata
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 30, 2018 17:36
Locatie: Limburgo

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

ma sep 24, 2018 22:07

Bedankt voor de tips Dirk!

Ondertussen heb ik al een aantal bedrijven gecontacteerd voor mijn kleppendeksel te laten zandstralen, zodra ik meer weet hoor je het wel.

I.v.m. de werkplaatshandboek,

Deze stonden toevallig al op mijn computer, voor aan dit project te beginnen had ik ze afgedrukt.
Om eerlijk te zijn heb ik hier nog niet veel aan gehad, heel wat aantrekkoppels zijn gewoon niet te vinden (of ik moet er zeker 7x langs gekeken hebben).
Buiten de aantrekkoppels is alle info vrij uitgebreid dus de handboeken zullen zeker nog van pas komen.
Waarschijnlijk zal ik ze morgen nodig hebben aangezien morgen mijn distributieketting aankomt. Zelf heb ik dit nog nooit vervangen dus ik ben benieuwd wat dat gaat geven. :jumping:

Btw. tips zijn altijd welkom :oops:

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

di sep 25, 2018 06:23

Als je een motor helemaal opnieuw opbouwt, check dan deze videos even
Gaan over een Nord motor, maar die zijn voor een groot deel gelijk aan een twinspark. Niet alles is dus relevant

https://www.youtube.com/watch?v=qUkMSlVoj_o

https://www.youtube.com/watch?v=edbQDJg5OoA

https://www.youtube.com/watch?v=dVgGE_gCrtM


Hij vertelt enkele nuttige tips!

Gebruikersavatar
Testata
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 30, 2018 17:36
Locatie: Limburgo

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

wo jan 30, 2019 22:15

Ciao Ragazzi,

De afgelopen maanden heb ik het veel te druk gehad waardoor ik jullie niet meer heb kunnen updaten.
@dirk-33, De filmpjes waren inderdaad de moeite om te bekijken tijdens de revisie, vooral de tips uit het filmpje waren de moeite! Dus dit filmpje heeft me een heel stuk verder geholpen, dus echt een aanrader!

In de tijd dat ik hier niets gepost heb, heb ik wel wat vordering geboekt.

Zo ben ik via het forum aan heel wat onderdelen geraakt, zoals: Sportstuurtje, gereviseerde versnellingsbak, spruitstukken, einddemper,…..

Zoals in de laatste post vermeld, was ik toen bezig aan de montage van de distributieketting. De ketting heb ik gemonteerd zoals de meesten het wel doen, nieuwe ketting aan oude ketting vast maken en dan de ketting doortrekken.
Afbeelding

Ondertussen is de blok volledig gereviseerd/gemonteerd.
Mijn kleppendeksel, inlaatcollector en gasklephuis heb ik door een mede forumer laten Glasparel stralen met een heel proper resultaat!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Voor de montage van de motorblok heb ik mijn voorste ophanging aangepakt, Hierbij heb ik alle bussen van de onderste + bovenste draagarm vervangen, schokdempers, stabilisator rubber, remrevisie,…
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het enige wat ik aan de voorste ophanging nog moet doen is de voorste hoogteverstelling, de vorige eigenaar heeft er ooit mee zitten prutsen waardoor de torsiestaven volledig gedemonteerd moeten worden. Deze wil ik terug op fabrieksspecificaties plaatsen en dan 10-12 tanden (aan beide kanten) naar buiten toe verdraaien verdraaien om de voorkant zo’n 30mm te verlagen. (verbeter me waar nodig!)

Verder heb ik de motorruimte zuiver gemaakt (waar ik blijkbaar geen foto van getrokken), ondanks dat deze er vrij net uitziet ga ik deze hier en daar behandelen en bijspuiten. Met een spuitbus van Motip heb ik het motorcompariment hier en daar bijgespoten (dit enkel op plaatsen die niet opvallen en waar roest zat).
Nadat ik alle bussen van de achterbrug vervangen heb, heb ik deze samen met de versnellingsbak terug op de auto gemonteerd.
Afbeelding
Afbeelding

Nu dat de volledige ophanging vervangen is en de versnellingsbak gemonteerd is, werd het eens tijd om de motorblok in de 75 te plaatsen. Het plaatsen ging veel minder goed dan verwacht, de niewe motorsteunen lijken te wringen. Met wat geduw en getrek heb ik de motorsteunen uiteindelijk vast kunnen maken. Nu zit ik echter met een ander probleem, mijn cardan-as wil niet passen….
Ik kom zo’n 5-7 mm tekort, mij lijkt het meest logische dat dit door de motorsteunen komt. De motorsteunen verdenk ik doordat ze in de zitting wringen en omdat de “chassisbouten” tegen het achterste gedeelte van de slotgaten (van de achterste motorsteunrubber) komen.
In de motorblok krijg ik geen beweging, deze krijg ik geen enkele mm naar achter.
Ondanks dat ik het forum en andere forums afgespeurd heb kom ik niet meteen op een antwoord, heeft iemand van jullie toevallig hetzelfde meegemaakt?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De gap van 5-7mm:
Afbeelding
Afbeelding

Randinformatie:
- De spacer van de achterste motorsteun was niet met de auto meegeleverd, hier heb ik in de plaats per kant 7 shimringen van 1 mm, dus per kant een spacer van 7mm, geplaatst. 7mm ben ik ooit op een forum tegen gekomen, hopelijk is dit de dikte van de spacer.

- Motorblok zit vrij schuin gepositioneerd, is dit normaal?

- Motorsteunen zijn nieuw, zo meteen ga ik deze vervangen met de oude motorsteunen. Ik ben benieuwd of de blok even hard in de zitting gaat wringen.

- Cardanas is volledig gereviseerd, nieuwe centerlager + nieuwe hardyschijven (voor, midden + achter).
Versnellingsbak zit vast en het lijkt me onmogelijk om de bak 5mm naar voor te schuiven aangezien de bevestigingsgaten van de achterbrug zo als quasi niet overeen komen


Btw. Kan iemand me iets leuks vertellen over nokkenassen van GORIZIA? Dit lijkt me geen OEM onderdeel en meer info vindt ik er niet over terug
Afbeelding

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

wo jan 30, 2019 23:06

Het blok lijkt veel te veel achterover te leunen zoals ik het op de foto zie. Zit de achterste motorsteun niet te laag gemonteerd? Je hebt het over 7 shims van 1mm? Hoe bedoel je precies? Die ben ik niet bewust tegen gekomen op mijn 75. Misschien dat dat de oorzaak ook is dat je cardanas te kort lijkt. En het wringen van de motorsteunen aan de zijkant kan daar ook misschien aan liggen. Misschien even proberen zonder die shims vd achterste steun? Succes!

Gebruikersavatar
Testata
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 30, 2018 17:36
Locatie: Limburgo

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

do jan 31, 2019 00:23

Bedankt voor de snelle reactie Jochem,

Ik heb even wat foto's getrokken om alles te verduidelijken:

De positie van de motorblok vond ik ook vrij louche, hieronder vindt je een aantal perspectief foto's. Volgens mijn vader is het normaal dat deze motorblokken onder een hoek zitten maar dit lijkt mij er echt over te gaan:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder had ik het inderdaad over 7 shims van 1mm hierbij bedoel ik dat ik elke spacer "nagemaakt" heb door 7 shims van 1mm op elkaar te leggen waardoor ik praktisch gezien terug een spacer van 7 mm heb. Zoals ik voorheen gezegd heb, heb ik de 7mm gebaseerd op een post die ik ooit op een forum gelezen heb, zonder een spacer zou de candan tegen het staartstuk komen.
Alleszins, morgen ga een eens proberen om de shims te verwijderen en hopelijk komt de motorblok dan meer naar achter.
Als iemand de juiste maat voor de spacer heeft hoor ik het graag, dan kan ik zo'n spacer eventueel op het werk draaien.

Afbeelding

In de motorblok krijg ik geen beweging, hieronder vind je een foto van het slotgat van de achterste motorsteun (hier zit vrijwel geen spanning op) en een foto van het slotgat van de cardanlager. Hierbij zie je dat ze meer naar achter geschoven zouden kunnen worden.

Afbeelding
Afbeelding

Als laatste nog een sfeerbeeldje van de brug montage:

Afbeelding

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

do jan 31, 2019 06:36

Volgens mij ligt jouw motorblok niet verkeerd. Er moeten inderdaad busjes tussen het staartstuk en de draadeinden. Weet niet precies hoeveel, maar op de foto ziet het er vrij standaard uit. En te ver naar voren/achteren: je zit vrij netjes in het midden van de slotgaten. zo hoort het ook.

Zit het centreerstoempje van de 3 poot op de bak wel netjes in de achterste donut? manier om een cardanas te demonteren/monteren zit in het naar beneden kanten en optillen van de bak, dan floept alles uit/in elkaar.


En verlagen met de torsiestaven kan veel simpeler. Als je ze ooit los hebt gehad, zet ze dan altijd terug met beetje keramisch vet ofzo op de spiebanen.

Als je 30mm lager wilt: maak de onderste draagarm vrij van de fusee, zodat die alleen aan de torsiestaan en de carroserie hangt.
Vervolgens meet je een vast van draagarm tot wielkuip (recht naar boven ofzo).
Dan trek je de torsiestaaf naar achter er uit (hier kun je heel simpel een tooltje voor maken met een fijne M8 of M10 bout en wat ringen)
zet de draagarm met een krik 30mm hoger.
Blijf de torsiestaaf draaien totdat die voor en achter in de tandjes schuift. Vanwege verschil voor en achter lukt dit altijd op een gegeven moment
En alles terug monteren

Gegarandeerd de juiste verlaging en veel simpeler dan tandjes tellen.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

do jan 31, 2019 09:40

Heb nog even naar wat foto's gekeken toen mijn ts blok nog in de 75, maar dat lijkt uiteindelijk inderdaad niet veel anders dan dat jouw blok erin ligt. Vertekende misschien wat op de foto...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

vr feb 01, 2019 20:39

Heb je een origineel koppelingshuis van een TS gemonteerd met dito bevestiging voor cardanas ?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

vr feb 01, 2019 21:12

Achterste bevestiging van V-bak aan koets heeft sleufgaten.
Neem aan dat je bak al helemaal naar voren hebt geduwd?

Ik heb zelf overigens ook wel eens keer set nieuwe niet goed passende motorsteunen gehad.
Dus benieuwd wat monteren oude motorsteunen oplevert.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Testata
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 30, 2018 17:36
Locatie: Limburgo

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

za feb 02, 2019 14:36

Bedankt voor het meedenken en de snelle reacties!

De afgelopen dagen heb ik me vooral gefocust op de post van Dirk-33. Ongeacht of de motorsteunen nu goed/slecht zijn komt de cardan niet tegen het achterste van de 3tand. Het vreemde hieraan is dat de coon gecentreed is maar deze komt niet diep genoeg in het gat waardoor deze de cardan naar voor lijkt te duwen.

De coon heeft een diameter van 19mm terwijl het gat maar een diameter van 18mm heeft, is dit normaal?
Het lijkt me onmogelijk dat de rubberen schijf ooit de 3tand kan raken doordat de coon niet diep genoeg in het gat komt.

Afbeelding
Afbeelding

@Alfettaowner, Koppelinghuis lijkt me origineel te zijn en wat bedoel je met "dito bevestiging"

@DJ, de achterste ophanging heb ik zo heb ik meermaals vast gemaakt, hier ben ik echter geen sleufgaten tegen gekomen? Heb je het anders over de sleufgaten van de ophanging aan het staartstuk van het motorblok?

Zodra ik terug wat tijd heb om de oude motorsteunen te monteren laat ik je iets weten!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

za feb 02, 2019 17:07

Verlagen?

Zie filmpje

Is wel een Alfetta maar werkt hetzelfde!

https://www.youtube.com/watch?v=4a5UHyMb_fw

gr Jan

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

za feb 02, 2019 18:30

De coon zoals jij hem noemt hoort in het metalen hart van de hardyschijf te vallen.
Is dus verkeerde passing.
Hoort trouwens ook nog een stofrubbertje tussen.

Het oog aan de carrosserie waar de achterste baksteun in moet heeft is een sleufgat. Dat bedoelde ik. Ms niet helemaal helder opgeschreven.

Wellicht ten overvloede maar die metalen banden over de hardyschijf zijn alleen montage hulp.
Als alles goed in elkaar zit (wat nu dus nog niet het geval is) moeten ze eraf.
Je kan ook een grote slangenklem gebruiken om hardy in model te krijgen/houden zodat bouten passen. Dat werkt ook.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

za feb 02, 2019 19:11

zit de hardy schijf niet verkeerd om?

Terug naar “Projecten”