Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:17

Ook voor deze hier maar een topic. Hieronder de posts tot nu toe:

In navolging van het starten van een topic over de brievenbus, nu ook een met de Giulia in de hoofdrol. De 1600 Ti in de prachtige kleurencombinatie Bluette met rood interieur, startte het leven in 1967 (nou ja misschien net in 1966, maar het is nog wachten om het fabriekscertificaat, duurt al vrij lang…). De meeste kilometers werden ongetwijfeld gemaakt op Sicilië, tot 2010 verbleef de Ti daar alvorens naar de regio Milaan/Brescia te verkassen. In die tijd is de Ti volledig origineel gebleven en is er nooit aan gelast. Een groot deel van de auto draagt dan ook nog de originele lak. Vorig jaar april zijn wij een dag op en neer gegaan om te auto te bekijken en zoals verwacht waren wij meteen verkocht en de Juul dus ook ;) . Enkele weken later werd de auto voor de deur afgeleverd.

Eerst maar wat plaatjes voor het kijk plezier.

Op weg vanuit Sicilie naar het vaste land.

Afbeelding

Enkele jaren in goed gezelschap vertoeft…

Afbeelding

Afbeelding

En aangekomen in – zowaar zonnig – Nederland.

Afbeelding

Ter voorbereiding van de keuring bij het RDW alle vloeistoffen verwisseld en relais’ voor de stuurschakelaar geplaatst aangezien die het niet zo fijn vond als groot licht werd gevoerd…

Afbeelding

Keuring RDW

Afbeelding

In September meegereden met de 105/Limburg rit van de SCRAB.

Afbeelding

Dan nog de foto’s van hogere kwaliteit;

AfbeeldingAlfa Romeo Giulia 1600TI by Jon van Dijk, on Flickr

AfbeeldingAlfa Romeo Giulia 1600 TI by Jon van Dijk, on Flickr
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:17

Inmiddels is er toch al weer aardig wat gesleuteld aan de Juul, ach het houdt je bezig . Zoals hiervoor vermeld relais’ voor de stuurschakelaar geplaatst, alle vloeistoffen vervangen, remschijven voor vervangen (één was krom) en nieuwe blokken rondom. Oh ja en nieuwe/gebruikte banden rondom (met dank aan mede-forumer Jan), want de ervaring van rechtdoor gaan als je het stuur al hebt gedraaid is niet heel fijn (dat liep gelukkig goed af).

Op weg naar de Limburgrit en op de terugweg bleek het op z’n zachts gezegd niet heel rustig in de auto, veel meer herrie ook dan de brievenbus terwijl die een brulpijp heeft. Dus besloten om het oude dempingsmateriaal en isolatie te verwijderen en spul van Dynamat aan te brengen. Dus stoel en tapijt eruit, het oude spul hing tegen het schutbord al los.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw spul erin.

Afbeelding

Een tegenvaller tegen gekomen tijdens het aanbrengen van het nieuwe spul, het achterste montagepunt van de bestuurdersstoel was vrij gaar, dus de auto bij Rik neergezet die het weer netjes heeft gemaakt. Die merkte overigens op dat er Dunlop remmen op hebben gezeten, gezien de afgeslepen steunen op de achteras (was mij nog niet eens opgevallen !) ).

Afbeelding

Het chroomachtige spul op het linker achterdeurpaneel liet helaas los. Tja wat dan, het is niet zo dat je de plastic strip eraf kan halen, laat staan makkelijk opnieuw kan laten verchromen. Om te proberen maar een stuk wrapfolie gekocht en dat aangebracht, buiten mijn minder dan geweldige wrap kwaliteiten ziet het er best redelijk uit.

Afbeelding

Tot slot de snelheidsmeter problematiek waarover elders op het forum meer over te lezen is. Het paneel werd vorige week afgeleverd na de revisie van de toerenteller en de snelheidsmeter. Ik kwam eerst al tot de conclusie dat het minuscule schroefje voor de dagteller kabel uit het magnetische bakje was verdwenen, die heb ik uit de Bert gehaald aangezien die daar veel makkelijker weer terug te plaatsen is (en uiteraard een nieuwe voor de Bert besteld). Voordat ik alles op z’n plek monteerde lampjes e.d. gecheckt. Alleen de snelheidsmeter niet, aangezien de auto daarvoor uiteraard moest bewegen. Jullie voelen hem natuurlijk al aankomen, alles teruggezet, stuur weer goed vast en ja hoor de snelheidsmeter en kilometerteller werkte als enige niet. Veel gescheld en de kabel er een aantal keren opnieuw in doen vanachter het dashboard hielp ook niet. De stuurtrekker lag echter al thuis (10 min. rijden) - bij het demonteren ging ik er natuurlijk vanuit dat ik niet snel meer nodig zou hebben – en het was al laat, dus maar opgegeven voor die dag.
Twee dagen later alles weer losgehaald en als eerste de kabel voor de kilometerteller als enige aangesloten en uitgeprobeerd. Na een aantal keren pakte die hem eindelijk, dus alles voor de tweede keer in elkaar geschroefd. Het gapende gat is nu weer opgevuld.

Afbeelding

Uiteraard houdt het daar niet bij op, dat zou zo gemakkelijk zijn. Wat klopt er niet op dit plaatje…?

Afbeelding

Volgens het bedrijf dat de revisie heeft uitgevoerd is het probleem niet op te lossen, dus het wordt zoeken naar een werkende snelheidsmeter/instrumentenpaneel. Overigens heeft het revisiebedrijf de kosten voor de snelheidsmeter gecrediteerd, op z’n zachts gezegd heel netjes, want ze hadden vooraf gezegd dat ze geen garantie op een succesvolle afloop konden geven.

Wat is er nog te doen? De snelheidsmeter natuurlijk, klepspeling controleren/aanpassen en wat dingen m.b.t. de ophanging verversen. Zo zijn de rubberringen van de T-bar vrijwel non-existent. Maar als eerste drie van de binnenbanden wisselen, aangezien dat bij de banden wissel niet was gebeurd (verloopdoppen voor de ventielen waren nodig) en er één nadien lek was en dus al is gewisseld. Uiteraard balanceren en dan hoop ik dat de onbalans er ook meteen eruit is. Op de drie wielen zit ook naar mijn idee veel te veel lood, dus ik hoop dat het stukken minder is als de banden anders op de velgen liggen.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:18

Even een vraagje; weet iemand of het pinnetje waar de kabel van de dagteler in vast wordt gedraaid, (makkelijk) te vervangen is bij een Veglia snelheidsmeter?

Ik heb namelijk het in eerste instantie voor Benna bedoelde dashboard en instrumentenpaneel kunnen overnemen, waarin een correct werkende snelheidsmeter zit. De bedoeling is de snelheidsmeters van het huidige paneel en de 'nieuwe' uit te wisselen, echter liep ik al snel tegen een probleem aan. Het schroefje dat de dagteller kabel op z'n plek houdt is namelijk compleet dolgedraaid en de teller komt er niet uit met de kabel nog bevestigd. Voordat met uitboren het pinnetje mogelijk om zeep wordt geholpen (en daarmee deels een goede teller), wend ik mij tot jullie gezamenlijke wijsheid om te vragen of iemand nog een andere optie ziet dan uitboren en of het pinnetje makkelijk te vervangen is.
Een linkse tap gaat niet lukken, het is M1,4. Zo nu en dan kruipolie op spuiten biedt ook geen uitkomst.
Ik kan natuurlijk gewoon de complete panelen omwisselen, maar ik weet niet of alles correct werkt bij de 'nieuwe' en de kilometerstand klopt dan niet meer (die zou ik bij het omzetten namelijk omwisselen).

Het draait om dit paneel:

Afbeelding

Afbeelding


Overigens vorige week het luchtfilter vervangen (erbij ingeschoten vorig jaar), nou dat was wel nodig...

Afbeelding
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:18

Kleine update;

Er zijn twee weken geleden nieuwe voorbanden onder gegaan, aangezien in de oude hoogteslag zat en dat lekker exact bij 100 p/u begon op te spelen. Het rijdt zoveel beter nu :))-

Daarnaast afgelopen week 's avonds de Juul de garage aan huis binnen gereden (na eerst de garage te hebben opgeruimd Yawn ), om het 'oude' paneel voor de zoveelste keer te demonteren. Wel fijn om gewoon al je gereedschap bij de hand te hebben (meestal doe ik dit soort dingen ergens anders). Ik moet zeggen, ik word er handig in :lol: ; in een minuutje of veertig was de boel los (dus ook het stuur e.d.), schoongemaakt, geïnspecteerd en klaar om teruggeplaatst te worden. Het onderzoek leverde het volgende plaatje op:

Afbeelding

Het asje waar het om draait staat midden op de foto en lijkt niet op een wijze vast te zitten waarbij ik ze uit kan wisselen. Komende tijd even rustig over nadenken hoe dit aan te pakken, wellicht toch uitbesteden. Als ik dat asje om zeep help ben ik verder van huis. Het heeft natuurlijk ook geen haast, zeker gezien dat de meter het redelijk doet en de kilometerteller prima.

Ook nog tijd gehad om de grill te poetsen. Ik had hem eind vorige week bij de polijster gebracht met de veronderstelling dat het een RVS exemplaar was, dat bleek niet het geval. Het is verchroomd messing en op sommige plaatsen is de chroom eraf, dus viel er weinig te polijsten.
Toch maar gekeken of er met de hand wat te verbeteren viel, want een groot deel was ook gewoon aanslag en met dat ervan af zou het er al een stuk beter uitzien.

Zo zag het er eerst uit:

Afbeelding

Tijdens:

Afbeelding

Na, met nieuw geëmailleerd embleem i.p.v. een plastic exemplaar:

Afbeelding

Voornamelijk de bovenste twee spijlen missen wat chroom, hier is dat goed te zien:

Afbeelding

En het wondermiddel was:

https://www.ah.nl.kpnis.nl/static/produ ... es_JPG.JPG

Ik moet zeggen ik was wat huiverig, maar het maakt totaal geen krassen. Uiteraard wel eerst op de achterkant van de grill getest. Daarna nog met wat polijst middel eroverheen en dan staat ze er toch weer puik bij! :D

Afbeelding
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:19

Het heeft enige tijd geduurd, maar er is weer wat gedaan. Ik had al een tijd terug nieuwe bougies, kabels en delen voor de ontsteking besteld. Echter was ik toen de rotor vergeten en had het dus weinig nut om te beginnen. Afgelopen week het pakket compleet gemaakt en vervolgens de boel opengeschroefd.
Tja, dat viel natuurlijk weer tegen. Ik had van zowel de rotor als de contactpunten de vroege en late versie voorhanden (per toeval twee weken terug een setje van de late versie in de buurt voor weinig gekocht). Ik was er vrij zeker van dat het de vroege versie moest zijn, maar wat blijkt; het is geen van beiden…

De rotor is de late versie zonder schroefbevestiging, maar afgaand op de vorm is het de vroege. Goed, dat was gelukkig geen probleem, aangezien ik beide versies had. De contactpunten was echter een ander verhaal. De versie die eruit kwam (en er nu ook weer inzit totdat ik de goede versie heb gevonden), vertoont gelijkenissen met de vroege en late versie. De vroege in de zin dat het twee delen zijn, maar dan mist het een draadje. De late in de aanwezigheid van een kabel, maar dat is weer één geheel in plaats van twee delen.

Wat foto’s ter illustratie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Heeft iemand toevallig enig idee wat ik in vredesnaam heb en waar ik aan de goede contactpunten kom? Bij de gewoonlijke leveranciers zie ik niet de versie die er bij mij inzit. Ik ga nog even informeren bij ClassicAlfa, waar ik de nieuwe contactpunten uit twee delen heb gekocht.



In de tussentijd ben ik nog met een ander projectje bezig (non-Alfa);

Afbeelding

Weer mooi schoon:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:20

Het is alweer even geleden. We hebben niet stil gezeten, echter is het geen Fiat forum, dus die bezigheid gaat aan jullie voorbij… ;)

Afgelopen zaterdag was (je voelt hem al aankomen, niet vlekkenloos) het plan de kleppen te stellen. Niet heel spannend, maar wel voor ons de eerste keer, het was dan ook niet de verwachting dat in een uurtje gedaan te hebben. Een jaar geleden had ik al wat mooi speelgoed daartoe gekocht, namelijk het fabrieksgereedschap C.6.0123. Die is eigenlijk voor de 2000/2600-Giulietta-Giulia, maar werkt net zo goed op een 105 serie. Het is dus de voorloper van de ‘schuifmaat’ en werkt met behulp van een meetklok. Het ziet er natuurlijk zeer professioneel uit, echter ben ik daarvan een foto vergeten te maken (…). Desondanks ook gewoon de voelermaten bij de hand, dat bleek niet geheel onverstandig. Het instellen van de meetklok op de juiste wijze is namelijk nogal een gepriegel, of ik mis gewoon de truc. Kortom het werd gewoon de voelermaten…

Uiteraard de kleppendeksel monteren, anders wordt het wat lastig. De bouten zaten in elk geval niet al te vast, dus dat is mooi. De deksel lijkt dan ook niet krom, altijd fijn. Wel wat sporen die de ketting heeft achtergelaten;

Afbeelding

Uieraard zat de deksel helemaal vol met (vloeibare)pakking (>>)

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben het zelfs aan de binnenkant weten te krijgen…

Afbeelding

Nou, dan aan de slag met de voelermaten. De resultaten waren als volgt, op z’n zachtst gezegd wat aan de krappe kant.

Afbeelding

Echter bij de laatste klep kwamen we tot de conclusie dat er iets niet klopte. 0,36 mm Paste namelijk niet, maar 0,37 mm wel… Hmm, conclusie; hier klopt iets niet. Uiteraard was ik de duimschroefmaat vergeten mee te nemen en konden we de voelers niet controleren. ’t Was toch al laat, dus op huis aan. Bij thuiskomst uiteraard meteen aan het meten gelagen en tot de conclusie gekomen dat twee stuks beide 0,1 mm dikker waren dan de bedoeling was. Inmiddels is er een nieuwe set onderweg (lang leve de levenslange garantie!). Waar ik op dat moment nog niet achter was gekomen, was dat één van de twee incorrecte maten werd veroorzaakt door het dubbel zitten van twee voelers. Wij vonden het al raar dat er geen 0,04 mm tussen zat…

Gisteren – nog steeds onwetend over de dubbel zittende voelers, maar wel met duimschroefmaat in de hand – nieuwe metingen gedaan. Met wat creatief combineren waren toch bijna alle diktes te maken. De resultaten waren grotendeels gelijk, immers waren niet overal de incorrecte voelers gebruikt. Uiteraard volgt dan het stellen, dus tiewrap om de ketting om die niet te laten verspringen en de nokkenas los:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn ongetrainde oog zag geen ernstige problemen, maar zien jullie die wel (ondanks dat de foto’s niet briljant zijn), laat het s.v.p. weten. Alle tips zijn welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Maar toen… Ik merkte na de inlaat kant eindelijk correct te hebben gesteld – ik ben inmiddels geoefend in het monteren/demonteren van de nokkenas – dat de motor niet meer soepel ronddraaide. Het is zeker niet soepel, maar ook zeker niet dat de boel echt vastloopt. Desondanks toch de uitlaatkant ook gesteld om zeker te weten dat een verkeerde speling daar het probleem niet kon zijn. Uiteraard zou ik haast zeggen, bood dat geen soelaas. Ik heb zo het vermoeden dat de ketting niet helemaal lekker op de spanner ligt (een gevoel wat overigens nergens op gebaseerd is) vanavond maar inspecteren. Het probleem doet zich ogenschijnlijk elke kwartslag van de nokkenassen voor, wat mij laat denken dat het in elk geval niks met de klepspeling te maken kan hebben (anders moeten ze allemaal verkeerd zijn…?). Overigens is de speling bij alle kleppen nu binnen de fabrieksopgave.
Hieronder een link naar het een filmpje – embedden lukt niet – waarin het probleem is te zien en te horen, de ‘kloink’ en je kan de boel even zien hikken. Het slepende geluid zijn overigens mijn schoenen over de vloer (>>>) Mocht iemand dit herkennen, hoor ik het uiteraard graag.

https://flic.kr/p/FBJ8Y7
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:20

24-01-18

Het heeft er alle schijn van dat de spanner de boosdoener is. De 'moer' die de kettingspanner fixeert - middels de bout op de voorkant van de motor - zit niet meer op z'n plek. De spanner kwam er daarnet dan ook een centimer verder uit dan gisteren, ondanks dat ik zowel vandaag als gisteren de bout niet meer dan een halve slag had losgedraaid. De op diverse fora aanwezig zijde horrorverhalen spookten immers al door m'n hoofd, maar dat mocht kennelijk niet baten.

Dus de spanner moet eruit en de 'moer' weer op de juiste plek. Eens kijken of dat morgen gaat lukken

25-1-18

Gematigd optimistische update, de spanner zit er weer in Nu staan de nokkenassen niet meer op tijd, dus dat moet nog. Maar eerst even bijkomen van deze stress

26-1-18

Dank je, dat is inderdaad het devies, al lukt dat toch niet altijd blijkt nadien . Het filmpje kijken is niet meer nodig, dat was inderdaad veroorzaakt door de kettingspanner, dus dat is opgelost.

Echter is er een nieuw probleem. Noem het onkunde, onhandigheid, pech, ik heb een ringetje laten vallen in het oliekanaal achter de inlaatnokkenas... . Alle ander plekken waren afgedekt, maar ik had niet door dat daar een gat zat. Met het vastzetten van de inlaatnokkenas glipte de ring van de achterste nokkenaslagerschaal uit m'n vingers

Ik heb al een poging gewaagd met een flexibele grijper en flexibele magneetstaaf de ring proberen terug te vinden, dat is nog niet gelukt. Morgen komen wat kleine magneten binnen (rond, 6x2mm), touw eraan en kijken of de ring terug te halen is. Als dat niet lukt wordt het uitbesteed aan een bekende in Hilversum. Daar zou ik de Juul maandag al neerzetten om wat zaken te laten doen, zijnde; versnellingsbak/koppeling modificatie om schokken bij wegrijden te voorkomen; T-bar ringen + diabolo vervangen; onbalans - vermoedelijk aandrijflijn - op te lossen. Mocht de ring terug te halen zijn staat die er alsnog op maandag, anders moet er transport worden geregeld.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:21

Nou, het duurde even, maar ze staat er klaar voor op de begane grond. Morgen op de trailer richting Hilversum!

Afbeelding

Afbeelding
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:22

Aan het vervoer kan het niet liggen :))-

Afbeelding
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:23

Ik kreeg vanochtend deze heugelijke foto binnen :))-

Afbeelding

Duidelijk is wel dat er een volledige motorrevisie aan zit te komen, maar dat verwachtte/wist ik eigelijk al;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:23

Nou, de trilling zit 100% zeker niet in de velgen/banden. Aan de ene kant was ik daar blij mee (had ik het zowaar aan het rechte eind), echter gat dat waarschijnlijk wat meer euro's kosten om op te lossen :cry: De conclusie is onderbouwd met een zeer wetenschappelijke test, namelijk het omwisselen van de wielen van de Bert en Juul, dat ziet er trouwens maf uit :lol: . 'T klopt van geen kant; smalle banden onder de verlaagde Bertone en de 'brede' onder de standaar Juul.

Afbeelding

Afbeelding

Ja, de Juul op de 14' inch heb ik inderdaad niet op een goede foto staan :oops:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:24

"Gaat dat wel passen? Tuurlijk, geen probleem!" :))-

Afbeelding

Afbeelding
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:25

Na de Il Biscione driving day van twee weken geleden, nu de Targa Giulia. Wat was het leukste? Dat valt natuurlijk niet te zeggen 8-)

Alvast een klein voorproefje van wat jullie van de heren van de Targa Giulia kunnen verwachten, alleen dan van veel lagere kwaliteit :lol:

Afbeelding

Wachten tot we de eerste proef mochten doen. De 'Maffia' proef waar we drie 'drive-by's' moesten doen :lol: Wij zijn overigens ervan overtuigd dat we zijn gesaboteerd (dat is ook de enige reden dat we niet hebben gewonnen :mrgreen: ), want bij ons wilde alleen het eerste pijltje vrijheid.

Er zijn slechtere files...

Afbeelding

Na het eerste deel heerlijke pizza en pasta kunnen eten.

Afbeelding

Afbeelding

Het paste net :))-

Afbeelding

Afbeelding

Na de prijsuitreiking toch nog wat water gehad. Oké, iets meer dan wat...

Afbeelding

Al met al, wij zijn er volgend jaar weer bij :D
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:25

De Giulia heeft een aantal weken in Hilversum vertoeft. De trilling moest eruit, dus Rik is alles af gegaan. Alles zoals het hoort, tot de cardanas aan de beurt was. Ging mooi rond, liep vast/zwaar en draaide weer soepel verder. Conclusie: spelling op de lagers in het diff...

Diff naar Van Lingen en de cardanas naar Terberg. Alles netjes en wel teruggeplaatst van de week en vandaag opgehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rik kwam wel een "Italiaanse" oplossing tegen. Wat te doen als de handremkabel te lang is? Gewoon er een knoop in leggen natuurlijk... :lol:

Afbeelding

Overigens is het stellen van de handrem wel wat lastig:

Afbeelding

Ate schijven i.c.m. Dunlop steekassen. Maar hij staat nu goed, dus voorlopig geen last meer van :))-

Toen uiteraard een stuk rijden. Wat een verschil :D Net alsof het een nieuwe auto is, zo blij mee. Kost wat, hoeveel weet ik nog niet, maar vooralsnog is het het meer dan waard {}


Maar toen liep die niet meer stationair en wilde die daarna maar heel lastig starten. Thuis even een blik op de carburateur en daar zag ik het volgende:

Ik mis wat geloof ik...

Afbeelding

Het is geloof ik de schroef die de 'choke' (in het Nederlands? Geen idee) op z'n plek houdt. Hij zuigt dus nogal wat valse lucht aan lijkt mij en verklaard dan ook het moeilijke starten (gas vol open, had die nooit).

Anyway heeft iemand er toevallig nog één liggen? Ik kan ze nieuw nergens vinden :cry:

Schroeft dus hier in.

Afbeelding

Nr. 37

Afbeelding
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's 1600 Ti

za aug 04, 2018 22:26

En de laatste:

Het is alweer een tijd geleden, inmiddels is weer e.a. gebeurd, positief en negatief…

Laten we beginnen met wat positief nieuws! De oude ruitenwisserbladen zitten er weer op. Het plastic haakje van één van de houders was afgebroken, gelukkig kwam Rik met de suggestie (met bijbehorend onderdeel), een universeel later haakje te gebruiken. Dus even met gepast geweld het restant van het oude haakje om zeep geholpen en de ‘nieuw’ erop. Bladen wisselen en dat ziet er – in mijn ogen – weer een stuk beter uit :))-

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd een polijstmachine gekocht. Weliswaar bedoeld voor de lak, maar waarom zou een RVS bumper niet lukken?

Afbeelding

Werkt prima dus!

Daarna op naar de APK, geen probleem dacht ik. Dat was het ook eigenlijk niet (wiellager linksvoor maakte herrie), echter door omstandigheden had ik pas een keuringsafspraak kunnen maken 2 dagen voor het verlopen van de APK. Gelukkig was kon ik (vrijwel) meteen terecht bij Rik (daar had ik hem niet neergezet voor de APK, logistiek makkelijker elders, althans als die goedgekeurd zou worden…) en daarmee een enkele dagen na het verlopen van de APK, zonder problemen een nieuwe APK met nieuw wiellager.

Helaas kon de Juul daardoor niet naar het Loo, gelukkig was er nog ander passend vervoer voorhanden. Helaas niet de Bert (zie het andere topic), maar wel klassiek, Italiaans en met zes cilinders :)) Prachtig zonnige dag gehad, kon haast niet beter. Even dacht ik nog dat iemand m’n Juul had gestolen en hem op de parking neerzette, maar ’t was hem toch niet. Wel Bluette, zelfde jaar, ook Ti, maar met Grijs interieur en de L-strips miste, toch leuk om tegen te komen! Nog veel meer prachtige Alfa’s (en andere merken) gezien. Ik vind de parkeerplaats altijd veel leuker dan het evenement zelf eigenlijk… Oh en dan struikel je nog even over een Ferrari 250 GT Europa (denk ik, niet 100% zeker meer) en word je vervolgens bijna overreden door een 166 MM die de Mille Miglia in period heeft gereden, OP DE PARKEERPLAATS 8)

Ik dwaal af, terug naar de Giulia! We waren dus weer legaal op de weg en dan begint het dynamo lampje ineens te branden op de snelweg… Thuis even meten en inderdaad; het is niet de lamp, de accu wordt niet opgeladen. Goed, even de spanningsregelaar met de Bert gewisseld (zo zie je maar: één Alfa is geen Alfa), die is het niet. Hm, dag later weer even van stal gehaald en zowaar geen lampje. Raar 8) Ach, het zal wel dan, gassen met dat ding. Drie kilometer later gaat de kerstverlichting weer aan en ik ben even het spoor bijster… Wtf

Dynamo eraf gehaald en naar de revisieboer gebracht. Tien minuten op de testbank gehad en niks aan de hand, dus die zou het ook niet kunnen zijn. Terug erop, starten en de meter erbij: 0,6V bij de plus van de dynamo. Tja wat doe je dan? IJsje bij de ijssalon halen natuurlijk, denkvoer is vereist! :lol: Dan maar meteen even een fotolocatie om de hoek bekijken. Mijn bijrijder: “halen we dat nog wel?”. Ik: “ja joh, geen probleem”. Nou je voelt hem al aankomen:

Afbeelding

Tja, accu zegt nee… Gelukkig snel een taxi kunnen regelen. Nogmaals: één Alfa is geen Alfa; accu uit de Bert erin en wegrijden mét kerstverlichting. Een kilometer later toch zonder kerstverlichting, drie kilometer daarna toch weer wel. Echt, schiet mij maar lek :evil: Van het weekend maar even de regelaar + dynamo van de Bert en Juul wisselen, dan kunnen we die in elk geval uitsluiten (of juist niet). De accu wordt overigens sowieso vervangen, maar is dus duidelijk niet het probleem.

Tot slot nog een esthetische modificatie gedaan. De hopeloos slechte smeermiddelensticker van één van de standaard onderdelenleveranciers vervangen door een prachtig exemplaar. Gemaakt door een Amerikaan die allerlei stickers namaakt (hij heeft de smeermiddelen sticker van mijn Bert ook gereproduceerd, die ligt op voorraad. Echt een topper! Hij wilde feedback, dat lukt mij wel :mrgreen: ).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Terug naar “Projecten”