Nu het op het Alfaromeo105 forum erg stil is en naar het lijkt ook blijft, hier ook maar wat melden over de 105'jes. Hieronder de posts tot nu toe, eindigend met de de laatste update van afgelopen donderdag.
Het is altijd leuk om andermans projecten te volgen, maar met alleen consumeren houdt het snel op, dus nu (eindelijk) zelf maar eens een project topic bijhouden (of eigenlijk twee; van de Giulia komt er ook één). Verwacht geen groots project met slijptollen, lasapparaten en spuitpistolen; die zijn gelukkig allemaal niet nodig! Wat is dan wel te verwachten? Normaal onderhoud uiteraard, incidenteel onderhoud, mooie plaatjes en zo nu en dat wat vragen van mijn kant ) .
Kort wat over het onderwerp, de GT 1300 Junior met het mooiste kenteken van Nederland . Bouwjaar 1969 in de originele kleurenstelling, maar wel eens matig overgespoten. Zeer origineel en bovenal onverkloot (op wat discutabele bedrading na…). Met mijn vader in 2010 uit Italië gehaald van de eerste eigenaar! Enige aanpassing door mij t.o.v. origineel; een Alfaholics B-kit eronder (bij Balocco).
Een aantal bekende plaatjes, maar ze worden er niet minder om;
Alfa Romeo GT 1300 Junior by Jon van Dijk, on Flickr
Alfa Romeo GT 1300 Junior by Jon van Dijk, on Flickr
Alfa Romeo GT 1300 Junior by Jon van Dijk, on Flickr
Alfa Romeo GT 1300 Junior by Jon van Dijk, on Flickr
Wat is er tot nu toe aan gedaan? De auto had 15 jaar vrijwel stil gestaan, dus alle rubber delen vervangen, koelsysteem nakijken etc. Ik heb met m’n vader toen de remklauwen gereviseerd, zodat de remmen werkten (toch vrij essentieel) en een korte proefrit gemaakt, waarna de rembekrachtiger er genoeg van kreeg. Conclusie; dit gingen wij niet allemaal oplossen op de oprit, dus de auto weggebracht en vervolgens naar de RDW, waar een mooi kenteken werd gescoord!
Al doende leer ik steeds meer (met hulp van jullie … ) en dus doe ik ook meer zelf. Het reguliere onderhoud doe ik inmiddels zelf en het meeste incidentele werk is al gedaan, dus misschien wordt dit een kort topic . De afgelopen maanden heb ik de scharnieren van de passagiersdeur gereviseerd (andere kant vorig jaar al) en is daar een nieuw deurrubber gemonteerd, de rubbers van de tochtramen op de deur vervangen, regulier onderhoud (motorolie, differentieelolie, luchtfilter en benzinefilter). Daarnaast ook de carterbeschermer eraf gehaald, dat ziet er een stuk beter uit (naar mijn idee in elk geval).
Dan naar het heden, afgelopen zaterdag de remmen aangepakt. De vloeistof was ruimschoots aan vervanging toe, mede daardoor waarschijnlijk een niet heel hard pedaal meer. Meteen maar goed aanpakken, dus wat spulletjes ingekocht:
Het pakketje kwam niet van één van de normale leveranciers/Alfa specialisten vandaan, aangezien die niet de optie van de RVS slangen in het zwart boden. Persoonlijk vind ik de zwarte slangen een stuk beter staan dan het blanke RVS.
Auto opgekrikt en op as-steunen:
Oude slang:
Nieuwe slang voor erop:
Maar het kan natuurlijk niet allemaal makkelijk losgaan… De slang achter zat muurvast aan het T-stuk. Ook verhitten hielp niet, dus gefrustreerd maar vast verder gegaan en de nieuwe blokken gemonteerd.
Gelukkig is de fotograaf niet alleen goed in plaatjes schieten, maar ook nog eens technisch onderlegd en handig )- !
Jullie snappen natuurlijk dat ik het voorbereidende werk had gedaan en de slang daarom los ging
Daarna de nieuwe vloeistof erin en het system ontlucht. Uiteraard meteen een testrit gemaakt door de polder en daar de nieuwe blokken volgens de voorschriften ingeremd. Gelukkig een veel harder pedaal en veel betere vertragingskracht, dus onszelf maar beloond met een ijsje van de lokale ijssalon )- .
Zondag ochtend meteen een flink stuk gereden, over de Lekdijk vanaf Vianen tot aan Amerongen, prachtig stuk weg! Aan de Lekdijk ook een mooie potentiële fotolocatie tegengekomen, dus wellicht volgen vanaf locatie binnenkort foto’s, wij moeten alleen nog de sleutel van een hek zien te scoren .
Wat staat er nog op het lijstje? Qua werkzaamheden; bedrading iets modificeren (lees: half werk heel maken), klepspeling controleren/aanpassen, 123-ontsteking en laten rollen. Maar natuurlijk bovenal RIJDEN! Uiteraard in de buurt lekker rondrijden en wat leuke evenementen bezoeken, maar ook naar het buitenland is de bedoeling. Wellicht deze zomer een dag of twee richting het zwarte woud lekker sturen, plaatjes schieten en wellicht een evenement bezoeken op de Ring of Spa. Uiteraard moet de Junior ook een keer (zo snel mogelijk) naar het geboorteland, niet dit jaar maar wie weet volgend jaar.