Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Scalino's brievenbus

za aug 04, 2018 22:07

Nu het op het Alfaromeo105 forum erg stil is en naar het lijkt ook blijft, hier ook maar wat melden over de 105'jes. Hieronder de posts tot nu toe, eindigend met de de laatste update van afgelopen donderdag.





Het is altijd leuk om andermans projecten te volgen, maar met alleen consumeren houdt het snel op, dus nu (eindelijk) zelf maar eens een project topic bijhouden (of eigenlijk twee; van de Giulia komt er ook één). Verwacht geen groots project met slijptollen, lasapparaten en spuitpistolen; die zijn gelukkig allemaal niet nodig! Wat is dan wel te verwachten? Normaal onderhoud uiteraard, incidenteel onderhoud, mooie plaatjes en zo nu en dat wat vragen van mijn kant :)) .

Kort wat over het onderwerp, de GT 1300 Junior met het mooiste kenteken van Nederland :D . Bouwjaar 1969 in de originele kleurenstelling, maar wel eens matig overgespoten. Zeer origineel en bovenal onverkloot (op wat discutabele bedrading na…). Met mijn vader in 2010 uit Italië gehaald van de eerste eigenaar! Enige aanpassing door mij t.o.v. origineel; een Alfaholics B-kit eronder (bij Balocco).

Een aantal bekende plaatjes, maar ze worden er niet minder om;

Afbeelding
Alfa Romeo GT 1300 Junior by Jon van Dijk, on Flickr

Afbeelding
Alfa Romeo GT 1300 Junior by Jon van Dijk, on Flickr

Afbeelding
Alfa Romeo GT 1300 Junior by Jon van Dijk, on Flickr

AfbeeldingAlfa Romeo GT 1300 Junior by Jon van Dijk, on Flickr

Wat is er tot nu toe aan gedaan? De auto had 15 jaar vrijwel stil gestaan, dus alle rubber delen vervangen, koelsysteem nakijken etc. Ik heb met m’n vader toen de remklauwen gereviseerd, zodat de remmen werkten (toch vrij essentieel) en een korte proefrit gemaakt, waarna de rembekrachtiger er genoeg van kreeg. Conclusie; dit gingen wij niet allemaal oplossen op de oprit, dus de auto weggebracht en vervolgens naar de RDW, waar een mooi kenteken werd gescoord!

Al doende leer ik steeds meer (met hulp van jullie … ) en dus doe ik ook meer zelf. Het reguliere onderhoud doe ik inmiddels zelf en het meeste incidentele werk is al gedaan, dus misschien wordt dit een kort topic :lol: . De afgelopen maanden heb ik de scharnieren van de passagiersdeur gereviseerd (andere kant vorig jaar al) en is daar een nieuw deurrubber gemonteerd, de rubbers van de tochtramen op de deur vervangen, regulier onderhoud (motorolie, differentieelolie, luchtfilter en benzinefilter). Daarnaast ook de carterbeschermer eraf gehaald, dat ziet er een stuk beter uit (naar mijn idee in elk geval).

Dan naar het heden, afgelopen zaterdag de remmen aangepakt. De vloeistof was ruimschoots aan vervanging toe, mede daardoor waarschijnlijk een niet heel hard pedaal meer. Meteen maar goed aanpakken, dus wat spulletjes ingekocht:

Afbeelding

Het pakketje kwam niet van één van de normale leveranciers/Alfa specialisten vandaan, aangezien die niet de optie van de RVS slangen in het zwart boden. Persoonlijk vind ik de zwarte slangen een stuk beter staan dan het blanke RVS.

Auto opgekrikt en op as-steunen:

Afbeelding

Oude slang:

Afbeelding

Nieuwe slang voor erop:

Afbeelding

Maar het kan natuurlijk niet allemaal makkelijk losgaan… De slang achter zat muurvast aan het T-stuk. Ook verhitten hielp niet, dus gefrustreerd maar vast verder gegaan en de nieuwe blokken gemonteerd.

Afbeelding

Gelukkig is de fotograaf niet alleen goed in plaatjes schieten, maar ook nog eens technisch onderlegd en handig :))- !

Afbeelding

Jullie snappen natuurlijk dat ik het voorbereidende werk had gedaan en de slang daarom los ging :wink:

Daarna de nieuwe vloeistof erin en het system ontlucht. Uiteraard meteen een testrit gemaakt door de polder en daar de nieuwe blokken volgens de voorschriften ingeremd. Gelukkig een veel harder pedaal en veel betere vertragingskracht, dus onszelf maar beloond met een ijsje van de lokale ijssalon :))- .

Zondag ochtend meteen een flink stuk gereden, over de Lekdijk vanaf Vianen tot aan Amerongen, prachtig stuk weg! Aan de Lekdijk ook een mooie potentiële fotolocatie tegengekomen, dus wellicht volgen vanaf locatie binnenkort foto’s, wij moeten alleen nog de sleutel van een hek zien te scoren :| .

Wat staat er nog op het lijstje? Qua werkzaamheden; bedrading iets modificeren (lees: half werk heel maken), klepspeling controleren/aanpassen, 123-ontsteking en laten rollen. Maar natuurlijk bovenal RIJDEN! Uiteraard in de buurt lekker rondrijden en wat leuke evenementen bezoeken, maar ook naar het buitenland is de bedoeling. Wellicht deze zomer een dag of twee richting het zwarte woud lekker sturen, plaatjes schieten en wellicht een evenement bezoeken op de Ring of Spa. Uiteraard moet de Junior ook een keer (zo snel mogelijk) naar het geboorteland, niet dit jaar maar wie weet volgend jaar.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's brievenbus

za aug 04, 2018 22:08

Gisteren weer een klusje gedaan. De vacuum slang voor de rembekrachtiger en de terugslagklep die in het inlaatsluitstuk zit vervangen. Na het monteren van de nieuwe slang kwam ik er namelijk achter dat er in de oude een klep zat, omdat de gene in het inlaatsluitstuk niet meer functioneerde. Met die klep in de slang zag het er nogal rommelig uit:

AfbeeldingIMG_4008

Nu niet meer gelukkig :))-

AfbeeldingIMG_4010

Waarom de klep niet meer functioneerde was na de demontage vrij duidelijk...

AfbeeldingIMG_4009
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's brievenbus

za aug 04, 2018 22:08

De dashboard verlichting liet naar mijn mening altijd al wat te wensen over, dat de lampjes er waarschijnlijk al vanaf de fabriek in zaten helpt niet echt mee natuurlijk. Verse lampjes hadden het waarschijnlijk al een stuk beter gemaakt. Op alfabb kwam echter een post voorbij van iemand die er leds in had gedaan en dat zag er zowaar goed uit, zowel de lichtsterkte als de kleur. Met de voordelen die een led zou moeten hebben, het proberen waard. Zaterdag het lampje van de snelheidsmeter vervangen door een led (de toerenteller komt nog, maar ik wilde het verschil tussen de twee zien). Vooralsnog ben ik tevreden; goed leesbaar en nog veel belangrijker een goede kleur. Ik heb nog niet gereden in het pikkedonker donker, dus het zou kunnen dat het dan iets te fel is (ik denk overigens van niet). De onderstaande foto is in de schemering genomen en ja in de toerenteller zit een werkend lampje...

Afbeelding

Ik heb deze trouwens gebruikt: http://ledverlichtingled.nl/ba9s-led-la ... t-warm-wit
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's brievenbus

za aug 04, 2018 22:09

Het is nogal een stilte geweest zie ik, 10 maanden verder...

Echt een top dag gehad vandaag, 9:30 aanwezig in Lelystad bij de eerste Il Biscione Driving Day :D Kijk een rijvaardigheidscursus is altijd leuk en leerzaam, maar als je het in je eigen Bertje doet met voor je/in de achteruitkijkspiegel: een Juul, twee Bertjes en een Fulvia, is het natuurlijk helemaal top :mrgreen:

Met vijf auto's en zeven bestuurders (ja dat kan, als twee bestuurders zich even niet met de besturing bemoeien :)) ) hadden wij het hele terrein van het rijvaardigheidscentrum te Lelystad voor ons zelf en dan ook nog met top weer :))-

Zo'n verhaal is natuurlijk niks zonder plaatjes en bewegende beelden, overigens blijkt hierdoor wel de noodzaak een GoPro o.i.d. aan te schaffen :x .

Afbeelding

Afbeelding

Eerst wat klooien op de halve cirkel (in het echt is het een stuk interessanter...). Even klikken op de link voor de video, ik vertik het voor video's weer een ander medium te gebruiken.

AfbeeldingIMG_5847 by 1300 Junior, on Flickr

Het kan natuurlijk niet altijd goed gaan :wink: Even klikken...

AfbeeldingIMG_5848 by 1300 Junior, on Flickr

Daarna de noodstop en vervolgens i.c.m. een slalom. Klik>

AfbeeldingIMG_3018.MOV by 1300 Junior, on Flickr

Vervolgens een heel parcours na een proef met noodstop en gladde bocht (driften!! :lol: ). Weer even klikken

AfbeeldingIMG_3020.MOV by 1300 Junior, on Flickr


AfbeeldingIMG_5861.MOV by 1300 Junior, on Flickr

AfbeeldingIMG_3019.MOV by 1300 Junior, on Flickr

Tot slot een getimde slalom (tweede, excuus: een standaard 1300 :lol: ). Tja, het is niet anders, je moet toch echt weer even klikken...

AfbeeldingIMG_3021.MOV by 1300 Junior, on Flickr

AfbeeldingIMG_3023.MOV by 1300 Junior, on Flickr

De Fulvia is heel gaaf! Klinkt net alsof die net de Rally du Monte Carlo heeft gereden... En ja, weer even klikken.

AfbeeldingIMG_5863.MOV by 1300 Junior, on Flickr

Kleine onboard; Klik

AfbeeldingIMG_5860.MOV by 1300 Junior, on Flickr


En dan het resultaat van de dag (naast heel veel lol). Weer even klikken, de laatste keer, heus :-()

AfbeeldingIMG_5868.MOV by 1300 Junior, on Flickr

Links achter een kromme remschijf :mad: . Op de terugweg een trilling merkbaar, dus rustig binnendoor naar huis gereden na de conclusie te hebben getrokken dat er geen onderdelen van de auto vielen/gingen vallen. Bij thuiskomst een serieus warme velg en goed hete wielmoeren. Velg eraf en de bovenstaande video is de diagnose, binnenkort maar even vervangen...
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's brievenbus

za aug 04, 2018 22:09

Vanmiddag de Bert weer opgehaald bij Il Biscione. Alles los geweest achter, conclusie: niks te zien... 8)

Tja, je kan ook niks repareren wat niet stuk is. Ik kan alleen niet uitstaan dat ik niet weet wat het was. Vanmiddag even een extra stuk over de snelweg gereden en inderdaad niks aan de hand. De velg was niet (echt) warm :))-

Afbeelding

Afbeelding

Elk nadeel heb z'n voordeel, dus ook hier. Rik constateerde een gat in de middendemper en dat de uitlaat wegens te korte bouten aanliep, door een gebrek aan stel ruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast is de koppeling ontlucht nadat er wat zwarte trap uit kwam. Ik had al het idee dat het pedaal wat licht was, maar ik dacht dat het tussen de oren zat, zeker gezien het loodzware pedaal in de Juul door de mechanische koppeling.

Anyway, blij dat die - in elk geval op het moment - weer goed rijdt :))-
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's brievenbus

za aug 04, 2018 22:10

Pech, koppelingspedaal weg… Dan maar op zoek naar de oorzaak. Geen lekkages en de hulp-koppelingscilider was het niet. Aangezien de hoofd cilinder nog de originele was, leek dat wel de meest waarschijnlijke boosdoener. Dus een bestelling geplaatst en een mooi nieuw exemplaar ontvangen, meteen ook maar de flexibele leiding besteld, als we dan toch bezig zijn… Nieuwe cilinder erin:

Afbeelding

Afbeelding[/url]

Afbeelding

Dan de slang, niet dus. De boel draait lekker mee. Vast wel los te krijgen, maar niet op as steunen en op een plek waar je niet 1-2-3 uitgebreide werkzaamheden onder de auto gaat doen. Besloten die maar te laten zitten voor nu en te ontluchten. Ging redelijk, maar de nippel moet boven voor een echt succesvol resultaat. Laat die verrekte slang nou net zo zitten, dat de nippel amper boven te krijgen is. Enkel met forceren en ja dat maakt dingen kapot. Dus van de week maar richting Hilversum met zo min mogelijk de koppeling te gebruiken…
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's brievenbus

za aug 04, 2018 22:14

Up-to-date:

Gelukkig zonder problemen in Hilversum aangekomen. Niet echt prettig rijden wetende dat de koppelingskabel lekt :x

Altijd prettig om te zien dat de koets stijf is :)

Afbeelding

Het blijkt niet heel gek dat ik hem niet los kreeg, ik miste een onderdeel...

Afbeelding

De grote moer zat er niet op, gelukkig had Rik er nog één liggen, dus zo weer op weg :thumbs:


Daarnet nog even het stationair toerental aangepast, die was zodanig laag dat de motor zo af en toe afsloeg, toch wat lastig. Ik kon het niet nalaten even het luchtfilter eraf te halen en een paar keer gas te geven. Wat een geweld… :twisted: :mrgreen:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's brievenbus

zo okt 07, 2018 17:10

Het hikken en horten en stoten diende de afgelopen paar maanden aan, dus een carburateurrevisie stond op de agenda voor komende winter. De revisie werd echter vervroegd door het feit dat die een aantal weken geleden boven de 4.000 toeren helemaal niks meer wilde doen. Na demontage bleek dat bij gasgeven er bij cilinder nr. 4 helemaal geen brandstof uit de acceleratiesproeier kwam :shock: . Kortom, veel slechter kon het niet worden!

Het startpunt, niet vreselijk, maar ook niet heel fris:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er kwam dan ook aardig wat zooi uit met de ultrasoonreiniger:

Afbeelding

Tijd voor wat nieuwe delen:

Afbeelding

Het resultaat mag er toch zijn denk ik. Niet echt nieuw, maar gewoon netjes en schoon. Patina zeg maar, al heb ik een hekel aan dat woord, het past goed bij de rest van de auto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze vond ik persoonlijk wel erg gaaf!

Afbeelding

Het zat eigenlijk niet in de planning, maar de carburateurrubbers moesten er ook aan geloven. Net drie jaar erop, maar de aftakeling is ingezet:

Afbeelding

De originele Pirelli rubbers kwam ik niet meer tegen, een aantal jaren geleden had OKP ze, echter nu niet meer. Om dezelfde ellende niet over drie jaar weer te hebben, maar voor de alu steunen gegaan. Of het nu niks uit maakt of heel slecht voor de carburateurs is geen idee, iedereen roept wat anders. Er rijden er nogal wat rond met de alu versies, dus het zal wel loslopen. Het moesten wel de zwarte zijn:

Afbeelding

Ziet er goed uit, toch was er een klein minpunt, de carburateurs pasten er niet op… Ik vermoed dat een van de steunen niet 100% is. Met de steunen los, gaan de carburateurs er prima op, maar zodra de laatste wordt aangedraaid, gaan de carburateurs er niet meer af. Niet echt optimaal, maar ik was het al enigszins zat en wilde gewoon rijden. Aangezien de carburateurs en de steunen wel goed op elkaar aansloten, toch de boel maar vastgezet :oops: . Ik hoop dat de carburateurs er voorlopig niet meer af hoeven en anders moet het spuitstuk er toch maar weer af.

Hoe dan ook, het ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Hij loopt heel mooi stationair en is veel gretiger boven de 4.000 toeren. In het voorjaar na kleppenstellen en misschien 123 Ignition naar de rollerbank.

Filmpje van de stationair loop, er moet even op de link geklikt worden:

AfbeeldingIMG_4365
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Re: Scalino's brievenbus

ma okt 08, 2018 17:30

Erg mooie foto's, leuk project om te volgen :thumbs:
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's brievenbus

zo jan 06, 2019 19:49

Ik en kleppen stellen zijn op de één of de andere manier geen briljante combinatie. Gezien het resultaat de laatste keer (ring in het oliekanaal laten vallen), maar alles hermetisch afgesloten;

Afbeelding

Het goede nieuws is dat geen ring in een oliekanaal is gevallen, echt vlekkeloos verliep het toch niet. Het begon met dé beginnersfout: exact de verkeerde kant op de gaan, waardoor de speling groter in plaats van kleiner werd… Daarna ben ik ergens weer zo’n ring kwijtgeraakt, doordat de nokkenas omhoogkwam terwijl de moer er nog niet op zat, wéér een leermoment. Ik heb die ring overigens niet terug weten te vinden, maar in het blok ligt die zeker niet, dus ik kan mij er niet echt zorgen om maken (wel een ring teruggeplaatst uiteraard). Toen de boel weer gemonteerd en kwam de inlaatklep van cilinder vier tegen de zuiger. Conclusie, ketting versprongen… #-o Wat gepiel later en toen zat de boel weer op z’n plek. Daarbij meteen maar alle drap bij de nokkenassen vervangen door verse olie.

Afbeelding

Afbeelding

Via het forum een 123Tune gescoord, dus die gaat er binnenkort op samen met een MSD Blaster 2 + weerstand, een combinatie die een sterkere vonk dan een Bosch Blue schijnt te geven. Binnenkort installeren en dan in het voorjaar naar de rollenbank. :thumbs:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Scalino's brievenbus

za feb 16, 2019 19:50

Net even lopen klooien om de 123 te installeren, nog niet echt een succes :cry: Op de een of andere manier zit die er niet ver genoeg in, je kan de rotor namelijk rond draaien...

Het rare is dat de ontsteking in het gat klikte (dus vermoedelijk op z'n plek) en de rotor niet meer kan worden gedraaid ( :))- ), maar na het vervolgens draaien van de ontsteking (conform de gebruiksaanwijzing totdat het lampje aan gaat), kon ik de rotor ineens weer vrijelijk rond draaien... 8)

Morgen maar poging twee, het was in het zonnetje in elk geval prima vertoeven!
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Terug naar “Projecten”