Comasso
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do aug 17, 2017 20:09

Alfa Romeo Giulietta 116 (1984) - Lassen/behandelen/spuiten

za dec 09, 2017 15:53

Goedeavond allemaal,

Al een paar jaar actief aan het meelezen en bij deze toch een de stap genomen om een hobby auto te kopen en mijzelf dus voor te stellen op het forum. Ik ben Jasper 27 jaren jong en woonachtig in Drenthe. Onlangs van een vriend een mooie Alfa Romeo Giulietta 116 kunnen kopen (:B De auto is van 1984 en is een paar jaar geleden via deze vriend geïmporteerd. Wat echt uniek is aan deze auto is dat de bodem keihard is. Er is dan ook nog nooit aan gelast. De carrosserie heeft wel wat werk nodig maar dat wordt nog gedaan de komende maanden. Hier heb ik gelukkig al een goed adres voor gevonden.

Daarnaast heb ik als daily driver een Corrida rode Skoda Superb 2.0 TDI Sportline combi.

Wel heb ik de afgelopen weken wat achterstallig onderhoud laten wegwerken.

- Nieuwe remmerij voor (schijven + blokken)
- Wiellagers voor
- Veel rubbers die niet meer goed waren vervangen
- Compleet nieuwe uitlaat van voor naar achteren
- Watt stangen laten monteren (geen gedoe meer met versleten rubbers)
- En nog wat klein werk.
- Koprevisie (door de vorige, hier wel bekende eigenaar, laten doen)
- Uitlijnen

Al met al heeft de beste man er meer dan 20 uur in gestoken maar is hij nu weer tip top in orde. Elke 10.000 verse olie en bougies en we kunnen er weer tegenaan.

Ik hou jullie op de hoogte met betrekking tot de reparaties die hij gaat krijgen aan de carrosserie!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Ik mag de komende maanden toch niet rijden dus de mini-restauratie is wat vooruit gehaald.

Vandaag kreeg ik deze foto's door van de spuiter. Er was nog wel wat verborgen schade die was opgelapt met heel veel plamuur. Gelukkig wordt dit allemaal opgelost en ik verwacht de auto ergens dit jaar terug! Volgend jaar April staat het eerste evenement op het programma (Viva Italia).

Meer foto's volgen nog zodra ik deze heb van de spuiter..

Afbeelding

Afbeelding



De onderkant is inmiddels behandeld met RX7, RX10, en waxoil. Ik heb alleen wat redelijk slechte foto's toegestuurd gekregen maar het ziet er op het eerste oog prima uit! De komende maand gaat hij verder met de carrosserie van de wagen en het spuiten daarvan.

Ik had eerst gekozen voor een bodem restauratie van Stipt Polish point maar daar kwam ik al snel op €5000 waarbij ik niet helemaal een goed gevoel had. Hij keek vluchtig onder de bodem door en had een mooi verkoopverhaal maar al met al had ik niet het gevoel, ondanks dat Stipt Polish Point er anders over dacht, de auto een investering van €5000 in alleen de bodemrestauratie waard is. Als ik 500 km rij voor een offerte heb ik liever dat iemand de auto grondig bekijkt en niet even snel eronderdoor loopt en dan al een prijs kan noemen. Dan hoef ik die 500km ook niet te rijden.

Neem trouwens niet weg dat Stipt super werk levert afgaande van de foto's!! Alleen is mijn Giulietta het in mijn ogen nog niet waard.

Even wat foto's (excuse de kwaliteit):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Voor de liefhebbers wat foto's van het klaarmaken van de alfa voor het spuiten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa Romeo Giulietta 116 (1984) - Lassen/behandelen/spuiten

za dec 09, 2017 18:37

strakke auto zeg! Ziet er echt heel netjes uit. Gave velgen ook

Als je al de kogels in de watt stangen hebt, kun je misschien ook kijken naar een SZ kogel in de De Dion as.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Alfa Romeo Giulietta 116 (1984) - Lassen/behandelen/spuiten

za dec 09, 2017 20:40

Ik snap die bodem niet. Die is ongelast en keihard. Wat valt er dan aan te renoveren/restaureren ? En hoe wil je in godesvredesnaam 5 (!) euro-mille aan een bodem uitgeven ? Bestaat de Stipt methode uit vergulden of zo ?

Mooie auto hoor..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Comasso
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do aug 17, 2017 20:09

Re: Alfa Romeo Giulietta 116 (1984) - Lassen/behandelen/spuiten

za dec 09, 2017 21:26

strakke auto zeg! Ziet er echt heel netjes uit. Gave velgen ook

Als je al de kogels in de watt stangen hebt, kun je misschien ook kijken naar een SZ kogel in de De Dion as.
Thanks! Ben er ook heel blij mee.

Die SZ kogel zit er al in. Was al door de vorige eigenaar gedaan :thumbs:

Comasso
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do aug 17, 2017 20:09

Re: Alfa Romeo Giulietta 116 (1984) - Lassen/behandelen/spuiten

za dec 09, 2017 21:28

Ik snap die bodem niet. Die is ongelast en keihard. Wat valt er dan aan te renoveren/restaureren ? En hoe wil je in godesvredesnaam 5 (!) euro-mille aan een bodem uitgeven ? Bestaat de Stipt methode uit vergulden of zo ?

Mooie auto hoor..
Tjah! Helemaal kaal maken, elk boutje/moertje enz wordt vervangen, 2k lak spuiten van de bodem. Maar als ik dat doe kan ik hem beter in een museum zetten :)

Ik ben iig blij met de bodem behandeling die hij nu heeft gehad en daarnaast het wegwerken van de roest. En ik ben een fractie van de 5k kwijt :D

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa Romeo Giulietta 116 (1984) - Lassen/behandelen/spuiten

za dec 09, 2017 21:38

Die was laatst toch bij Autoblog om te laten zien wat ie doet?

Dat vond ik echt te ver gaan. Die gast heeft echt engelengeduld en maakt een auto mooier als toen ie uit de fabriek kwam.

Maar dat slaat helemaal nergens op als je ooit nog eens met een auto wilt rijden. Boeiend dat een schroefje van een hitteschild wat roestig is

Comasso
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do aug 17, 2017 20:09

Re: Alfa Romeo Giulietta 116 (1984) - Lassen/behandelen/spuiten

zo feb 18, 2018 21:20

Vraagje: Ik zoek een ruitensproeierpomp voor mijn Giulietta 116 (of tips om deze tijdelijk te laten werken voor de APK), mocht iemand wat weten let me know!


Verder: De auto is klaar bij de spuiter en heeft daarnaast een volledige detail gehad van het exterieur en het interieur. Volgende week komt de taxateur en dan mag ik al bijna weer de weg op! Begin maart gaat hij echter nog naar Alfa Nord voor een nieuwe 3 delige koppelingsset en APK.

Zodra ik hem weer rijdbaar heb en het weer het toelaat zal ik een mooie fotoshoot houden!

Comasso
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do aug 17, 2017 20:09

Re: Alfa Romeo Giulietta 116 (1984) - Lassen/behandelen/spuiten

vr aug 31, 2018 19:34

Onlangs heeft mijn Giulietta 116 1.8 Nord uit 1984 helaas een lekke koppakking opgelopen. Ik heb alles gedemonteerd, kop laten afpersen en vlakken. Daarnaast allerlei zaken vervangen zoals de thermostaat, pakkingen, thermo switches enz..

Nou heb ik zojuist alles weer gemonteerd en aangesloten dankzij een super handig handboek waarbij alle stappen super duidelijk zijn opgeschreven :thumbs: .. paar keer pompen op het gas en even doorstarten en hij liep weer netjes zonder schokken en bokken.

Nu heb ik alleen het volgende probleem:
- Er komt een tikkend geluid bij de nokkenassen vandaan en dan met name degene aan de uitlaat kant. Stationair bijna niet hoorbaar maar met ietsje meer toeren wel hoorbaar. De auto loopt stationair verder prima. Nu heb ik de nokkenassen volgens het boekjes afgestelde dat de krukas poelie (P) aangaf bij de markering en de nokkenassen in lijn met de markeringen op beide nokkenassen.

Zie ik iets over het hoofd of is het volgens jullie een kwestie van kleppen stellen? Kan het zijn dat ik de kleppendeksel te strak heb aangedraaid (Ik heb hem gewoon hand vast aangedraaid)? Of heb ik toch iets fout gedaan met de markering op de krukas poelie?

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Alfa Romeo Giulietta 116 (1984) - Lassen/behandelen/spuiten

za sep 01, 2018 00:01

Als de kleppen er uit zijn geweest moet je die hoe dan ook stellen. Anders even eerst met een voelermaatje speling meten.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Terug naar “Projecten”