Pagina 2 van 3

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 23:34
door Alessandro
Die truc ken ik ja, maar hoe ik me herinner (op mijn Alfetta, al weer 8 jaar geleden verkocht) zat er bij dit systeem juist géén klep/flap om te switchen tussen warme en koude lucht. Dat was een 2.0 Lusso uit 1981. Of ging het daar dan al automatisch?
Als de boel er niet eruit gesloopt is/ was, dan zat daar toch echt een automatische klep in..... (of zou er dus in gezeten moeten hebben)
Die zat er zeker af fabriek, maar het komt wel vaak voor, dat het eruit gesloopt wordt. ;)

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 08:31
door Matteomeubel
Die truc ken ik ja, maar hoe ik me herinner (op mijn Alfetta, al weer 8 jaar geleden verkocht) zat er bij dit systeem juist géén klep/flap om te switchen tussen warme en koude lucht. Dat was een 2.0 Lusso uit 1981. Of ging het daar dan al automatisch?

Dr zit een bimetaal gestuurde klep binnen de luchtkap. daarom zie je die niet aan de bovenzijde.

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 08:50
door DJ
Beschadiging van cyl kop zit gelukkig buiten draagvlak van de koppakking. Jammer maar geen paniek. Uitstekende stukje weghalen en scherpe hoekjes beetje afronden/afvlakken. In jouw woorden: hillbilly methode. In dit geval niks mis mee, zo lang je een vaste hand hebt.

Of kleppen verbrand zijn valt adhv deze foto niks van te zeggen. Eerst demonteren. Meestal valt het erg mee. Ze kunnen ook krom zijn trouwens.

Die plastic beugels is al uitgelegd. Niks aan toe te voegen.

Koop een fatsoenlijk werkplaatshandboek (!) en met gezond verstand en af toe wat vragen op het forum kom je een eind.
Een standaard motor opbouwen is geen rocket science.

Of het werkplaatshand voor een 105 serie of voor alfetta is maakt in geval van de motor niet zo heel veel uit, met beide boeken kan je een motor netjes en goed werkend opbouwen.
Alhoewel de motoren door de jaren heen zeker verschillen hebben in ontwerp, oa ivm emissieeisen die toen begonnen op te komen.

Gr

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 12:27
door HAAK28
Ik heb net een racemotortje gebouwd uit allerlei losse delen.
Resultaat 182pk, uiteraard niet met standaard spullen opgebouwd :jumping:

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 15:30
door arri_50
Leuk project. leer je veel van!

Welk werkplaatshandboek raden jullie aan??

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 15:47
door Veloce
Als je een beetje pit uit je motor wilt halen moet je eigenlijk dit boek kopen: http://www.goodreads.com/book/show/1043 ... nce_Manual


Uiteraard heb je ook de standaard werkplaatshandboeken van Haynes en Brooklands enzo. Die zijn uiteraard zeer basic en beschrijven vaak niet de verschillen tussen bouwjaren en cylinderinhoud. Maar wellicht wel goed om er altijd bij te hebben om de basics van de Nord wat uit te vogelen.

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 16:18
door Veloce
Die truc ken ik ja, maar hoe ik me herinner (op mijn Alfetta, al weer 8 jaar geleden verkocht) zat er bij dit systeem juist géén klep/flap om te switchen tussen warme en koude lucht. Dat was een 2.0 Lusso uit 1981. Of ging het daar dan al automatisch?

Dr zit een bimetaal gestuurde klep binnen de luchtkap. daarom zie je die niet aan de bovenzijde.

OK! Dan zal het wellicht zoals Sander al zegt bij mij er uit zijn gesloopt. Heb die kap vaak genoeg in m'n handen gehad en nooit iets ontdekt van een klep of bimetaaltje. (zo'n klep met hendel had ik toentertijd wel op m'n Giulia zitten) Om die reden dacht ik daarom altijd dat ze dit wellicht gebruikte om de temperatuur van/om het uitlaatspruitstuk was te verlagen, zodat de remvloeistof/stuurhuis niet gaat koken bijvoorbeeld. :lol:

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 17:41
door RubensGiulia
stel dat je nou een 2liter motor in je 1300/1600 gooit, moet je dan ook een "2.0" diff hebben? of is het gewoon simpel motor omwisselen en klaar?

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 17:56
door HAAK28
Voor straatgebruik kan dat prima

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 18:14
door RubensGiulia
mmmm dan moet ik ook maar (ooit) een keer opzoek naar een 2L :jumping:

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 21:20
door Veloce
1300 as op een 2.0 gaat als een speer. Snelweg rijden is alleen wel een stuk vermoeiender omdat hij meer toeren draait.

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: wo mar 29, 2017 22:16
door Jouke JS
Qua achteras geen probleem inderdaad met de kanttekening van de vorige schrijver. Wel in de gaten houden dat je, met het omhoog gaan van de snelheden, ook zal constateren dat je behoefte krijgt aan wat steviger remmen. Good brakes make you go faster. Wat je dus ook vaak ziet dat er 2 liter remmen opgaan, heb je echter wel 2.0 fusees nodig. Er zijn trouwens meerdere alternatieven mogelijk zoals 75 Brembo klauwen of allerlei "aftermarket " spul. Succes ermee.

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: do mar 30, 2017 11:35
door DB
De kleppen zijn denk ik verbrand, kan iemand daar iets zinnigs over zeggen zo vanaf foto? Kwestie van schoonmaken en dan nog te redden of zijn nieuwe aan te raden?
De kleppen lijken mij niet verbrand, maar slechts vervuild met koolaanslag. Wellicht kan je ze nog gebruiken, door ze schoon te maken en vervolgens goed te controleren en op te meten met een micrometer. De klepgeleiders moet je ook opmeten, omdat die waarschijnlijk zijn gemaakt van een vrij zacht metaal en daardoor versleten kunnen zijn (lees: een te grote binnendiameter hebben).

En enigszins betrouwbaar trucje is het volgende: maak de klepsteel goed schoon en doe er wat motorolie op. Als de klep vervolgens langzaam in de klepgeleider glijdt, is er waarschijnlijk geen sprake van al te veel speling. Als de klep in 1 keer naar beneden valt, is de speling te groot.

Verder kan je de klep in de klepgeleider stoppen en de klep (zijdelings_ heen en weer bewegen. Eventuele speling kan je dan goed voelen.

Maar zoals gezegd, opmeten met micrometers en de gemeten waarden controleren met de gegevens die in het werkplaatshandboek zijn vermeld, is het betrouwbaarst.

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: do mar 30, 2017 12:14
door vV
kleppen is voor zover te zien koolaanslag. Kijk hoe de pasvlakken met de zitting zijn, daar kan je zien of een klep verbrand is, niet aan de vlakke zijde aan kant verbrandingskamer.

de beschadiging in de kop zit net buiten pasvlak koppakking zo te zien. Kan je met dremel denk ik wel wegwerken. Bedenk wel dat die cylinder dan een iets lagere compressie heeft (niet heel veel, maar toch).
Of je moet gaan uitliteren en de anderen gelijk maken met deze.

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: do mar 30, 2017 12:36
door edb1234
Dank allemaal voor de reacties alvast. Binnenkort plaats ik weer even wat foto's van de vorderingen... Nu eerst de boel netjes uit elkaar halen, goed geordend opbergen, goed schoonmaken en een afgebroken tapeind uitlaatzijde (laten) verwijderen. Er is al geprobeerd om een gaatje in het tapeind te boren en met een linkse tap er uit te halen, maar da's niet gelukt, zit er nog stevig in zo te zien... :roll:

Is er een huis-tuin-en-keuken-manier om zelf te zien of de kop vlak is? Hoor wel eens iets over een spiegel/glasplaat? Of is het sowieso zinvol om te laten vlakken?

Groet,

Ernst