Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 2 liter Nord

di mar 28, 2017 23:34

Die truc ken ik ja, maar hoe ik me herinner (op mijn Alfetta, al weer 8 jaar geleden verkocht) zat er bij dit systeem juist géén klep/flap om te switchen tussen warme en koude lucht. Dat was een 2.0 Lusso uit 1981. Of ging het daar dan al automatisch?
Als de boel er niet eruit gesloopt is/ was, dan zat daar toch echt een automatische klep in..... (of zou er dus in gezeten moeten hebben)
Die zat er zeker af fabriek, maar het komt wel vaak voor, dat het eruit gesloopt wordt. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2324
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 08:31

Die truc ken ik ja, maar hoe ik me herinner (op mijn Alfetta, al weer 8 jaar geleden verkocht) zat er bij dit systeem juist géén klep/flap om te switchen tussen warme en koude lucht. Dat was een 2.0 Lusso uit 1981. Of ging het daar dan al automatisch?

Dr zit een bimetaal gestuurde klep binnen de luchtkap. daarom zie je die niet aan de bovenzijde.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 08:50

Beschadiging van cyl kop zit gelukkig buiten draagvlak van de koppakking. Jammer maar geen paniek. Uitstekende stukje weghalen en scherpe hoekjes beetje afronden/afvlakken. In jouw woorden: hillbilly methode. In dit geval niks mis mee, zo lang je een vaste hand hebt.

Of kleppen verbrand zijn valt adhv deze foto niks van te zeggen. Eerst demonteren. Meestal valt het erg mee. Ze kunnen ook krom zijn trouwens.

Die plastic beugels is al uitgelegd. Niks aan toe te voegen.

Koop een fatsoenlijk werkplaatshandboek (!) en met gezond verstand en af toe wat vragen op het forum kom je een eind.
Een standaard motor opbouwen is geen rocket science.

Of het werkplaatshand voor een 105 serie of voor alfetta is maakt in geval van de motor niet zo heel veel uit, met beide boeken kan je een motor netjes en goed werkend opbouwen.
Alhoewel de motoren door de jaren heen zeker verschillen hebben in ontwerp, oa ivm emissieeisen die toen begonnen op te komen.

Gr

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 12:27

Ik heb net een racemotortje gebouwd uit allerlei losse delen.
Resultaat 182pk, uiteraard niet met standaard spullen opgebouwd :jumping:

arri_50
Member
Member
Berichten: 137
Lid geworden op: di sep 16, 2014 19:59

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 15:30

Leuk project. leer je veel van!

Welk werkplaatshandboek raden jullie aan??

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 15:47

Als je een beetje pit uit je motor wilt halen moet je eigenlijk dit boek kopen: http://www.goodreads.com/book/show/1043 ... nce_Manual


Uiteraard heb je ook de standaard werkplaatshandboeken van Haynes en Brooklands enzo. Die zijn uiteraard zeer basic en beschrijven vaak niet de verschillen tussen bouwjaren en cylinderinhoud. Maar wellicht wel goed om er altijd bij te hebben om de basics van de Nord wat uit te vogelen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 16:18

Die truc ken ik ja, maar hoe ik me herinner (op mijn Alfetta, al weer 8 jaar geleden verkocht) zat er bij dit systeem juist géén klep/flap om te switchen tussen warme en koude lucht. Dat was een 2.0 Lusso uit 1981. Of ging het daar dan al automatisch?

Dr zit een bimetaal gestuurde klep binnen de luchtkap. daarom zie je die niet aan de bovenzijde.

OK! Dan zal het wellicht zoals Sander al zegt bij mij er uit zijn gesloopt. Heb die kap vaak genoeg in m'n handen gehad en nooit iets ontdekt van een klep of bimetaaltje. (zo'n klep met hendel had ik toentertijd wel op m'n Giulia zitten) Om die reden dacht ik daarom altijd dat ze dit wellicht gebruikte om de temperatuur van/om het uitlaatspruitstuk was te verlagen, zodat de remvloeistof/stuurhuis niet gaat koken bijvoorbeeld. :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 17:41

stel dat je nou een 2liter motor in je 1300/1600 gooit, moet je dan ook een "2.0" diff hebben? of is het gewoon simpel motor omwisselen en klaar?
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 17:56

Voor straatgebruik kan dat prima

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 18:14

mmmm dan moet ik ook maar (ooit) een keer opzoek naar een 2L :jumping:
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 21:20

1300 as op een 2.0 gaat als een speer. Snelweg rijden is alleen wel een stuk vermoeiender omdat hij meer toeren draait.
Laatst gewijzigd door Veloce op wo mar 29, 2017 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: 2 liter Nord

wo mar 29, 2017 22:16

Qua achteras geen probleem inderdaad met de kanttekening van de vorige schrijver. Wel in de gaten houden dat je, met het omhoog gaan van de snelheden, ook zal constateren dat je behoefte krijgt aan wat steviger remmen. Good brakes make you go faster. Wat je dus ook vaak ziet dat er 2 liter remmen opgaan, heb je echter wel 2.0 fusees nodig. Er zijn trouwens meerdere alternatieven mogelijk zoals 75 Brembo klauwen of allerlei "aftermarket " spul. Succes ermee.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

DB
Member
Member
Berichten: 249
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: 2 liter Nord

do mar 30, 2017 11:35

De kleppen zijn denk ik verbrand, kan iemand daar iets zinnigs over zeggen zo vanaf foto? Kwestie van schoonmaken en dan nog te redden of zijn nieuwe aan te raden?
De kleppen lijken mij niet verbrand, maar slechts vervuild met koolaanslag. Wellicht kan je ze nog gebruiken, door ze schoon te maken en vervolgens goed te controleren en op te meten met een micrometer. De klepgeleiders moet je ook opmeten, omdat die waarschijnlijk zijn gemaakt van een vrij zacht metaal en daardoor versleten kunnen zijn (lees: een te grote binnendiameter hebben).

En enigszins betrouwbaar trucje is het volgende: maak de klepsteel goed schoon en doe er wat motorolie op. Als de klep vervolgens langzaam in de klepgeleider glijdt, is er waarschijnlijk geen sprake van al te veel speling. Als de klep in 1 keer naar beneden valt, is de speling te groot.

Verder kan je de klep in de klepgeleider stoppen en de klep (zijdelings_ heen en weer bewegen. Eventuele speling kan je dan goed voelen.

Maar zoals gezegd, opmeten met micrometers en de gemeten waarden controleren met de gegevens die in het werkplaatshandboek zijn vermeld, is het betrouwbaarst.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) , Alfa GTV V6 3.0 24V (1999) & Renault Laguna III Grandtour 2.0 16v (2008). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 2 liter Nord

do mar 30, 2017 12:14

kleppen is voor zover te zien koolaanslag. Kijk hoe de pasvlakken met de zitting zijn, daar kan je zien of een klep verbrand is, niet aan de vlakke zijde aan kant verbrandingskamer.

de beschadiging in de kop zit net buiten pasvlak koppakking zo te zien. Kan je met dremel denk ik wel wegwerken. Bedenk wel dat die cylinder dan een iets lagere compressie heeft (niet heel veel, maar toch).
Of je moet gaan uitliteren en de anderen gelijk maken met deze.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: 2 liter Nord

do mar 30, 2017 12:36

Dank allemaal voor de reacties alvast. Binnenkort plaats ik weer even wat foto's van de vorderingen... Nu eerst de boel netjes uit elkaar halen, goed geordend opbergen, goed schoonmaken en een afgebroken tapeind uitlaatzijde (laten) verwijderen. Er is al geprobeerd om een gaatje in het tapeind te boren en met een linkse tap er uit te halen, maar da's niet gelukt, zit er nog stevig in zo te zien... :roll:

Is er een huis-tuin-en-keuken-manier om zelf te zien of de kop vlak is? Hoor wel eens iets over een spiegel/glasplaat? Of is het sowieso zinvol om te laten vlakken?

Groet,

Ernst
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Terug naar “Projecten”