Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Luigi, Fabio en... 33 performante ;)

vr feb 24, 2017 00:12

Kleine edit, Woord Vooraf. Het is jammer dat het forum niet meer is wat het was. Ik hoor het mezelf zeggen. Lekker makkelijk. Maar ik kan er ook wat aan doen, welkom bij de avonturen van Hans. Laat je ook zien waar je mee bezig bent? Lijkt me leuk! Maken we er samen weer een toffe community van :thumbs:

Alsof er een copyright kan heersen op autonamen. Er dwaalt hier een Fabio rond, deze heeft een naamgenoot gekregen!

Je kent me misschien van de 33's. De Surfwagon was de grote boosdoener waar het allemaal mee begon. Daarna volgde er het een en ander om te eindigen met Luigi. Deze van origine 1.3S is nog steeds in bezit, zij het Bare to the Bone. Helemaal gestript. Kwam iets tussen. Huisje kopen, andere klassieker (304S), drukke job, je kent het wel.
Na het een en ander als leasebak te hebben gereden (golf, a3, A6 Allroad, 159 SW Ti) kwam het moment dat ik weer minder km's ging rijden en dit wilde ik toch wel graag doen zoals het me goed dunkte. Die km's gingen van 110K km per jaar naar 40K km. De auto die het moest en zou worden was een Daimler SIx 4.0 uit '94. Specifiek dat type, dat bouwjaar. Uiteindelijk een mooi exemplaar gevonden en een tijdje in rond gereden. Onder andere een vette vakantie trip met de tent naar baskenland.

Toen kwam de aanschaf van een huisje uit de jaren 50. Met mogelijkheid voor een garage aan huis. Maar ook klein en dus verbouwen en renoveren. Dit werd een pietsje grotere klus dan ingeschat en we zijn nog steeds bezig. Deze Zomer hopen we klaar te zijn en met een beetje geluk te kunnen starten met de bouw van de garage. Nu staat er een soort schuurtje waar de 304 (pierre) in bivakkeert. Enfin, dit betekende euro's de deur uit en rap. En dat lukte me ook al wel met de Daimler dus die combi ging niet door. De Daimler de deur uit en op zoek naar iets verstandigs. Dat lukte heel goed met een Honda Civic Aerodeck VTEC-E. Later kwam er nog een Civic 1.4 City bij om de 304 te ontzien.

Long story short, de Aerodeck is geheel in hans-stijl compleet uit de hand gelopen, de 1.4 is nog origineel op een setje superlichte velgen na. De civic's doen wat ze moeten doen, al is het wat emotieloos. En lelijk. Ze zijn niet echt mammie's mooiste.
Nu heb ik nog wel alfa vriendjes die het waakvlammetje bij me warm houden. En zo kwam Jur met het bericht dat de TD de deur uit moest. Een 155 TD. Ik heb ooit gezegd nooit meer diesel te willen rijden mits 6 cilinders en minimaal 400nm koppel. Die 3.0 uit de A6 was namelijk wel een fijne tor, maar die 2.0 JTDM uit de 159 vindt ik echt een draak van een motor (136pk).

Somehow sprong er een vonk over. Toch om niet te impulsief te zijn overeengekomen om eerst de auto een tijdje op proef mee te hebben, in ruil voor de Aerodeck (a.k.a. Jackie Chan). Nou ja, hij staat hier nu voor de deur. The diesel is mine!
Waarom dan toch? Hij is niet echt goedkoper dan de civic's. Die grens ligt pas bij 27.000km. Nu ga ik nog wat dichter bij huis werken, we komen nog steeds wel aan die km's. Eigenlijk deels vanwege caravan rukken en comfortabel KM's pakken. De Civic's doen niet aan koppel. De aerodeck is redelijk oncomfortabel, de hatchback lawaaierig. De aerodeck kan niet weg, de hatch wel. Dus daar een verse apk op gezet en binnenkort de verkoop in en dan km's vreten in de 155!

De 155 brengt herinneringen terug naar een 155 waar ik een soort haat liefde relatie mee had. Na die 155 ben ik 155's langzaam aan minder mooi gaan vinden. De laatste tijd draait dat zich weer om. Je ziet ze ook bijna niet meer. Deze 155 komt kwa looks nog niet in de buurt van de love-hate 155, maar de techniek lijkt goed te zijn. Het torretje doet het nog heel aardik met z'n bijna 4 ton op de klok. De meeste roest is al aangepakt.

Echte plaatjes komen nog, maar voor nu deze. Raad de locatie:
Afbeelding

Watskeburt sinds in bezit:
- Draagarmen voor vervangen
- Stabi einden vervangen
- koni geel NOS+ veren rondom
- Gaskabel afgesteld
- Remleiding RV nieuw vanaf HRC
- Aandrijfas RV vervangen
- Roest gestabiliseerd achter RV wiel

Wat gaat geburt:
- Oliewissel + filter (Eurol Super Lite)
- Bak olie wissel (Eurol Transfluis STF)
- Remvloeistof wissel (Motul RBF600)
- Thermostaat vervangen
- APK
- Uitlijnen
- Verwijderbare rukpukkel
- Velgen van Jackie Chan er op (vooral vanwege banden, potenza's)
- Ditjes en datjes
- Beetje diesel er bij
- Beetje turbodruk er bij

Wishlist
- Fatsoenlijke Remmen
- Andere stabi's
- Downpipe + ruimere uitlaat

Eh, WHY? Omdat dit voor mij op die manier een daily is waar ik een tijd lol aan kan beleven. 156, 159, GT, 147, brera allemaal leuk, maar mijn hartje gaat harder kloppen van scherpe lijnen. De 155 is wat dat betreft echt een leuk ding welke redelijk op de weg kan liggen en wellicht ietsje beter van zn plek nog mag komen. De basis is iig goed, de rest zien we wel. Oja, niet onbelangrijk, hij mag een lichte trailer trekken met daar op een trackslet. To be continued!
Laatst gewijzigd door Hans33sw op wo feb 21, 2018 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: De andere Fabio

vr feb 24, 2017 10:36

Goed Hans dat je er zo mee bezig gaat en ook goed dat je het forum in leven wil houden, mede de reden dat ik ook weer wat ben gaan bijhouden.

Helaas hebben wij de 155 van de hand moeten doen. Mijn schoonvader mag helaas voor lange tijd (wellicht nooit meer) mogen rijden. De Getz staat daarom voor onze deur. En ja 4 auto's en maar een beperkte kennis en tijd, zorgde ervoor dat wij de 155 toch maar van de hand hebben gedaan.

We hebben in de anderhalf jaar tijd dat we de 155 hadden, veel kilometers gemaakt en het nodige onderhoud gedaan. Vandaar dat we het ook erg fijn vinden dat Hans de 155 over de 400.000 km gaat heen tillen.

Succes Hans :thumbs:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: De andere Fabio

vr feb 24, 2017 21:47

Leuk om te zien dat je zo blij bent met de TD Hans,en ook tof dat er toch weer mensen wat leven in het forum willen blazen.
Het enige wat ik mis in het lijstje van to do/gedaan,is de distributieriem,neem aan dat je die niet vergeet he ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: De andere Fabio

vr feb 24, 2017 22:09


Het enige wat ik mis in het lijstje van to do/gedaan,is de distributieriem,neem aan dat je die niet vergeet he ;)
Whoeps! Die moet idd nog op het lijstje d'r bij..
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: De andere Fabio

za apr 22, 2017 22:23

Hoog tijd voor een photobomb.

Eerst plaatjes bij het openingspraatje.
Hier zien we een alfa op z'n gemak, al roestend van de buitenlucht genieten. Vinden ze lekker:
Afbeelding
Oja, dat is een remleiding die na een tikje besloot dienst te weigeren. Blij om er zo achter te komen iig...


In de toekomst gaat hier gelast moeten worden, voor nu alles met de staalborstel op de haakse slijper weggeborsteld en behandeld. Indammen zeg maar:
Afbeelding

Nog nooit zo makkelijk dempers en veren vervangen. Sleutelt wat dat betreft wel makkelijk, zo'n 155:
Afbeelding

De remleiding vanaf HRC uit de auto geworsteld:
Afbeelding

En hier verstopt achter de NOS koni's weer in de auto. Met nieuwe draagarm die zich een beetje laat zien:
Afbeelding

Sfeerplaatje, omdat het kan:
Afbeelding

Nog eentje van de België trip:
Afbeelding

De originele velgen hebben oude winterbanden die succesvol de wegligging in een misere veranderen. Hardop huilen.
Voor de aerodeck komen een setje team dynamics dus kunnen die velgen op de 155. Tenminste, eerst maar passen en kijken wat er nodig is. Alleen centreerringen en schuifbouten is alles. Velgen hebben op de honda 4x114,3 nodig, op de alfa 4x100 (multisteek). Op deze foto zijn de auto en de velgen goor en ziet het geheel er nogal shabby uit:
Afbeelding

An rijdt in de 155 naar het werk, ik in de Honda als we niet gelijke werktijden hebben. Grappig om dan je auto's zo terug te vinden in de stad:
Afbeelding

Jay! Werkend klokje in de 155! En verse APK na afkeur op alleen een veertje van de remkrachtverdeler:
Afbeelding

Hmmm wat gebeurt er hier?!?
Afbeelding

Tja, nieuwe velgen nog niet binnen... Dan de Honda maar even zo:
Afbeelding

Na een setje originele dakdragers op de kop te hebben getikt mag de 155 zich gelijk bewijzen als nazaat van de Surfwagon:
Afbeelding

In het voorjaars zonnetje, gewassen naast een van de heerlijke wegen rondom Heino:
Afbeelding
Afbeelding

Dikke kont? Echt wel!
Afbeelding

Dan Eindelijk de velgen op de Honda icm Federal 595's:
Afbeelding

En wat doen we dan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Snelste geklokte tijd was 2:22,2. Vermogen is een beetje een dingetje. Gewicht met mij er in is 1200KG met 114PK... Onderstel kan veel meer aan. Remmen zijn super! Demping achter zou beter kunnen. Ach, ik zal jullie er niet verder mee vervelen #-o
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: Luigi, Fabio en...?

zo apr 23, 2017 09:04

Lekker bezig geweest Hans,misschien treffen we elkaar wel een keertje tijdens het vrijrijden.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: Luigi, Fabio en...?

zo apr 23, 2017 11:59

Ik moet binnenkort maar weer eens koffie komen doen in huize Fabio, volgens mij heb ik behalve van een paar meter afstand de auto nog niet eens gezien :oops:

Lekker bezig geweest in ieder gaval, leuk om zo weer mee te lezen! Keep them coming.

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Luigi, Fabio en...?

zo apr 23, 2017 14:12

Hi Hans, welkom terug! Ik geef toe dat ik zelf ook minder actief mee doe dan vroeger (maar soms ook gewoon druk, en maanden niks te melden mbt alfa's oid...), voor mezelf begonnen, de saaie leasediesel ingeruild voor een beierse reihen-6 op lpg, drukdrukdruk... en soms loop ik langs de garage (overigens niet te missen hier want inpandig) en dan zie ik de sprint in mijn ooghoeken en dan kan ik me even niet eens herinneren wanneer ik er voor het laatst ook alweer mee gereden heb...

... en toch he, en toch, kan ik het niet laten om minimaal om te dag even hier een snel rondje over het forum te scrollen om te kijken of er nog wat gebeurd. Ik denk dat meer mensen dat hebben. Dus kom maar op met die verhalen! Die ene keer dat ik bij je was (voor die dikke remmen) heb ik genoeg gezien waar je voorlopig over kan schrijven. Dat blokje achterin die aerodinges.. heeft dat iets te maken met die heel erg kale 1.3S...?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Luigi, Fabio en...?

ma apr 24, 2017 11:22

Hi Hans, welkom terug! Ik geef toe dat ik zelf ook minder actief mee doe dan vroeger (maar soms ook gewoon druk, en maanden niks te melden mbt alfa's oid...), voor mezelf begonnen, de saaie leasediesel ingeruild voor een beierse reihen-6 op lpg, drukdrukdruk... en soms loop ik langs de garage (overigens niet te missen hier want inpandig) en dan zie ik de sprint in mijn ooghoeken en dan kan ik me even niet eens herinneren wanneer ik er voor het laatst ook alweer mee gereden heb...

... en toch he, en toch, kan ik het niet laten om minimaal om te dag even hier een snel rondje over het forum te scrollen om te kijken of er nog wat gebeurd. Ik denk dat meer mensen dat hebben. Dus kom maar op met die verhalen! Die ene keer dat ik bij je was (voor die dikke remmen) heb ik genoeg gezien waar je voorlopig over kan schrijven. Dat blokje achterin die aerodinges.. heeft dat iets te maken met die heel erg kale 1.3S...?
Thanks! Die 1.3 (Luigi) moet nog even wachten tot de garage staat zodat er fastoenlijk aan gewerkt kan worden. En dan is ook eerst de 304 nog aan de beurt.... Gaat een lang verhaal worden ben ik bang.

De Aerodeck is min of meer onverwachts.... VERKOCHT!
Maatje die mee was afgelopen trackday was een beetje aangestoken. We hebben een deal kunne maken die voor ons beiden interessant is. Hij krijgt voor weinig een Aerodeck waar veel go fast onderdelen op zitten. Ik de primera van hem zodat ik in de tussentijd een 33 Type 2 kan opbouwen als opvolger van de aerodeck!

Vanavond wordt de type 2 opgehaald. Deze heeft een motor die er wel in zit maar niet meer onder ons is. Het torretje is schijnbaar niet meer te redden. Momenteel zit er een 1.5 enkelcarb uit een sud in. Origineel is het een 1.3 enkelcarb. Maar niets van dat alles. 16V carbs moet het worden. Ik heb ondertussen weer het een en ander gehamsterd. Moet nog een boel hebben maar daar heb ik rustig de tijd voor.
Doel is dus een simpele, vlotte 33 te bouwen die zo nu en dan het circuit op kan zodat ik mezelf beter kan rijden totdat Luigi zo ver is.
Wordt nog wel een uitdaging om 'm net zo sturend te krijgen als de civic. PK-Gewicht is iig al een stuk beter straks. Ik mag heel de truckendoos die ik wat 33's betreft heb los trekken denk ik..
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: Luigi, Fabio en...?

ma apr 24, 2017 11:46

Mooi om weer een 155 project te zien!

(en ik ken je idd nog uit de groene surfwagon tijd, een keertje ik gok een setje deurpanelen voor mijn eigen 33 opgehaald)

MikeAlfa146TI
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: wo apr 27, 2016 13:15

Re: Luigi, Fabio en...?

di apr 25, 2017 12:15

Ha die hans! Leuk om via het forum weer eens wat van je te horen! Gauw maar eens een bakkie komen doen in heino denk!
Doe me eens een berichtje via instagram :wink:

Gr. Mike Pompert.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Luigi, Fabio en...?

wo dec 27, 2017 21:17

Even een copy paste van een ander forum:

Ergens in een topic had ik beloofd wat te vertellen over een 33tigje. De Honda Civic Aerodeck waarmee ik 2x op zandvoort heb gespeelt is naar een vriend gegaan die daarmee zijn gateway naar het circuit gevonden heeft. Of althans, gaat vinden. Februari willen we samen de baan op. Waarmee moet ik dan gaan?

Mag ik jullie meenemen in een volstrekt onlogisch avontuur? En dan beginnen we met een kleine teaser. Hij ziet er nog lang niet zo uit, dat gaat ie ook pas doen als hij zich bewezen heeft, er een kooi in zit en... daar hebben we het straks over. Eerst een plaatje uit ons straatje:

Afbeelding

Maar goed. Zo ver is het nog lang niet. Er was een dag dat hij zo voor de deur stond. Schattig roze met brave kleine bandjes en iellige velgjes. Het motortje minstens zo adorabel. Een poepsig 1500cc enkel carbs boxertje. Kaduuk welliswaar, maar toch. 85 hele peekaas wist hij ooit aan de man te brengen. Maar die dagen liggen in het verleden.

Afbeelding

Het peugootje is ook leuk hè? Gaan we het niet over hebben.

Goed, eerst de Tor dan maar. Dat moest en zou een 1700 16v boxer worden. Origineel geen gek blokje. Maar oude auto's zijn leuk met oude meuk er in dus hop, weg met die moderne meuk en een lekker setje dubbele webers er op. Bbrrooooaaapp!
Nouja, het is vooral de "makkelijke" weg om er wat meer vermogen en beleving uit te halen. De motronic techniek van die tijd was nou niet je-van-het. Programmeerbare ECU is eigenlijk de juiste weg. Het blokje ademt origineel al door individuele throttle body's.
Maar die weg kunnen we later nog een keer op zoeken. Voor nu houden we het simpel.

De aerodeck voor het laatst in actie:
Afbeelding

Daar liggen 2 blokjes in. Later heb ik er nog een 3e bij gesprokkeld.
Overal mankeerde wel iets aan, maar ideaal voor onderdelen. Idee was om van alles iig 1 fatsoenlijk blok samen te stellen en de rest als reserve. Maar dat ging niet zonder slag of stoot dus maar een 4e blok er bij gekocht. Dit blok was mijn oude blok die ik verkocht had en vervolgens nooit is ingebouwd door de nieuwe eigenaar. Ik wist dus precies wat ik daar aan had.

Maar goed, eerst dit schatje er uit:
Afbeelding

We hebben niet lang geleden dit huis gekocht en er moet nog een garage geplaatst worden. Tot die tijd is het een combi van rommelen op de oprit en in het schuurtje. Fijn dat ik tolerante buren heb. De een is gek van alles met een v8, de ander drift, weer een ander is VW gek. En het is maar een klein straatje, ideaal!
Afbeelding

Blokje opbouwen. Deze motor is er uiteindelijk dus weer uit gegaan want teveel speling op de zuigerveren, maar het plaatje voor het idee hoe zo'n torretje er nou uit ziet:
Afbeelding

Carbs reviseren en inlaatspruitstukken fabriceren:
Afbeelding

Grotere rad monteren. Boel uit de bumper en grille moeten slijpen. Dit is nml een type 3 radiateur en die zit voor de voorbalk, bij een type 2 er tussen. Een type 3 heeft meer overhang en dus meer ruimte voor de grotere radiateur.
Afbeelding

Blok er onder gerold:
Afbeelding

En dan vervolgens met de motor takel omhoog takelen:
Afbeelding

Afbouwen:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nog niet helemaal tevreden over sommige oplossingen maar dat is een zorg voor later. Voor nu is het iig functioneel.

Dan de volgende stap. Ik zeg Italiaan, jij zegt... ROEST! Yes, helemaal goed. Deze ook. Vinden ze leuk. Of lekker, wie zal het zeggen?
Ik ben ooit zo stom geweest om mn Lorch te verkopen. En nu natuurlijk geen budget dus van de buurman wat over gekocht voor dirt cheap:
Afbeelding

OWyeahh:
Afbeelding

Hele dorpel aan de beurt...:
Afbeelding

En meer!
Afbeelding
Afbeelding

Dit was uiteindelijk de boosdoener. Een ogenschijnlijk klein beetje roest onder een deur rubber. Hele dorpel kon zo vol lopen...
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als toef op de taart een stukje honda er in!
Afbeelding

Heb helaas alleen een filmpje van het eind resultaat. Als hij weer eens op een brug staat zal ik foto's maken.

NEXT! Remmen! Een 33 remt niet, hij vertraagd alleen. Kun je oplossen met 16v schijfjes, fatsoenlijke blokjes maar het kan ook zo:
Afbeelding
Opel calibra turbo 4x4 klauwen, Alfa 155 v6 284mm schijven. Past bijna 1 op 1. Alleen een m10 male/male adatertje nodig gehad.
Past precies in 15". Het zijn trouwens brembo schijven en yellow stuff blokken.
Afbeelding

Ik vindt ook nergens foto's terug van de plaatsing van de remdruk verdeler. Enfin, die is nu te verstellen vanaf de tunnel. Achter zitten voor nu nog gewoon de trommels. Worden waarschijnlijk 262mm honda remmen. Vooral vanwege een stukje veiligheid op het circuit. Iets met hete trommels en loslatende remschoenen. Voor de rembalans is het niet nodig. Heb nog nooit een auto gereden die zo extreem ankert. Voor het mooie zouden er lichtere klauwen in kunnen maar ook dat kan altijd nog. Oja, en rvs slangen. Is nog een dingetje omdat ik die voor van een opel moet hebben en achter 1 van alfa..

Goed, eerst apk er op geknald en toen op naar BAS lichtenvoorde!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(ja, ik ben die kale)

Ging niet eens zo zeer om het vermogen, de uitlaat is nml nog verre van ideaal. Een deel is nog van de originele 1.3 motor en die heeft een doorgang van 38mm oid :gek:
Maar toch het resultaat so far. Auto weegt op papier 870kg dacht ik.
Afbeelding

Super ervaring bij BAS. Hele fijne kerel en fijn samenwerken. Kom er zeker terug!

En dan eerst maar genieten van het bezit van een 33. Eindelijk weer. En dus eerst maar eens kijken of er nog wat rood onder het roze zit:
Afbeelding

En met vriendjes buiten spelen:
Afbeelding

Het onderstel however is een drama. Een 33 is sowieso een kartonnen torsie doos. Maar het feit dat de vorige blokken (1.3 en 1.5 enkel carbs) allebei olie spugers waren heeft niet mee geholpen aan de stijfheid van de rubbertjes.
Jammer, want een 33 is doorgaans een gooi en smijt auto. Hij staat op std dempers met verlagings veren. In het verleden heb ik behoorlijk lopen rotzooien met 33 onderstellen en weet derhalve hoe je ze half decent kan krijgen.
Probleem is dat er vrijwel niets voor te krijgen is. Of als je echt, écht liever op brood en water leeft: check dan dit

Enfin. Plan de campagne was eigenlijk om eerst die slappe rubbers te vervangen voor wat fatsoenlijks. Daarbij zat ik te denken aan black in de voorkant en uniball's achter. En dan in een later stadium zelf onderste draagarmen maken met uni's. Maar ondertussen was ik me ook voor dempers aan het orienteren. Enige opties zijn: öhlins van AHM €POA, Intrax €2700 of koni's. Die koni's snap ik niet. Wie heeft bedacht om ze OEM lengte te geven? En een setje fatsoenlijke veren maakt gehakt van ze. Helemaal achter. En dan zijn ze ingebouwd ook niet meer te verstellen, top.
Uiteindelijk heb ik een masterplan uitgewerkt waar 40mm monotubes aan te pas komen maar die weg is voor nu nog iets te kostbaar. De tijdelijke oplossing is koni inserts te vinden van een zwaardere auto die korter zijn en in de 33 mcpherson's passen. Oja, en extern te verstellen.
Here we go:
Afbeelding
Meten en choppen. De 33 heeft standaard extreem veel droop. De dempers zijn dus ook echt enorm lang voor de auto en de koni's die er in horen dus ook. Bij 35mm verlaging heb je al losse veren. Ik heb dit in de huidige situatie opgelost door de topmounts om te keren, hierdoor win je weer 10mm. De nieuwe demper mag dus echt serieus korter zijn.

Tadaaa! Van een Mazda 6. Gloednieuwe set gescoord voor belachelijk weinig:
Afbeelding

Nog meer choppen:
Afbeelding

Deze niet vergeten. Hoogte wordt aangepast om bumpsteer te voorkomen en de kogel komt nu aan de onderzijde te hangen. Niet ideaal als de kogel het spectaculair begeeft, goed in de gaten houden dus..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de andere kant nog. Draadbussen en veren komen er aan. Alsook een setje camberplates van een golf.
Dan kan ik de boel goed afmeten en aflassen. Precies klusje want ik wil de stuurstang R&L uiteraard excact gelijk hebben.

Afgelopen tijd heb ik mijn tijd aardig kunnen doden met de veerpoten.
Via Marktplaats had ik een setje top mounts gevonden die iemand zelf had gemaakt. Het was in de buurt dus toch maar even kijken. Prijs was op zich netjes en scheelde toch de helft van een compbrake set. Een ritje door de polder later sta ik voor een mega bloemen bedrijf. Eh.. zit ik hier wel goed? Jawel, loop maar ff mee. Staan er een loods verder 2 volledig kale oval sprinters opgesteld. Audi V8 motorblokken, Billet versnellingsbakken. OK, hier zit ik wel goed! Bleek de nr2 van nederland te zijn. Mooi om te zien hoe extreem ver die gasten in deze sport gaan, enorm veel oog voor detail en uitsluitend top componenten. Bestaat het niet, dan maken we het. De jongen die de topmounts verkocht was dan ook verpsaner van beroep. De topmounts had hij maar van RVS gemaakt voor de zekerheid, lekker stevig. Nadeel, ze wegen wel wat. En de lagers waren aan hun einde. Geen probleem, bestellen we wel weer ff nieuwe.

Thuis aangekomen bleek dat nog niet zo simpel. De lagers die gebruikt waren, waren van het type dat smering nodig heeft zonder dat de mount daar in voorziet dmv een smeernippel. Liever dus lagers met een teflon coating. De lagers hebben ook net ff andere afmetingen dan gebruikelijk. De codes op het lager leverde excact nul resultaten op via google... Na heel SKF en donkere hoekjes van het internet te hebben uitgeplozen heb ik lagers kunnen vinden gelukkig. Die dus besteld, Gelijk maar uit engeland passende sleeve nuts en de draadbussen met veren waren ook al onderweg.

Nou, wat een lap tekst zonder plaatjes of niet! Maar ik ga het goed maken. Op de bewuste klusdag was namelijk dikke platenmaker Niels gezellig mee aan het klussen. Niels heeft mijn aerodeck overgenomen en we hebben het doel gesteld om feb. weer eens samen de baan op te gaan. Voor hem de 1e keer überhaupt achter het rad, voor mij een vuurdoop voor deze 33. Niels werkt als fotograaf voor pouw, en hobby matig staat hij vaak langs de baan. Maargoed, niels had zn kruidvat cameraatje dus mee:

Oh btw, let niet op mijn erbarmelijk matige klusomgeving :hmmm: :whistle:

Eerst maar het betere chop werk:
Afbeelding

Meten, meten, meten, hechten:
Afbeelding

Checken:
Afbeelding

Balen (met goeie duitse-porno-klus-bril :duh: ). Superbelangrijk dat de stuurstang L en R gelijk zijn. Dit was bijna niet op te meten omdat er geen vlakke vlakken zijn. Boel eyeball werk maar na de 2e poging was het bang-on.
Afbeelding

De draadbus had een binnendiameter van +- 2". De veerpoot 45mm. Om dat op te vullen is het stiekem het allermooist om een bus te draaien. Maar dat gaat je niet lukken met pijp. Niks komt namelijk in de buurt van wat het moet zijn zonder dat er aan een van beide kanten nog wat bij moest. Betekent dus vanuit massieve staf wat laten draaien... Nu ben ik ook aan het uitpluizen wat ik precies met de uitlaat wil gaan doen, en verrek! Laat je nou net van die verloop bussen hebben die op 0,5mm na excact is wat ik moet hebben! Mooi wat moeite en centjes bespaard! Die bussen dus over de veerpoot geslagen en zwaaiend de draadbus, de vulbus en de veerpoot aan elkaar gelast.
Afbeelding

Voor nu even met de knikkerbus een laagje er op vleien. Uiteindelijk mogen ze mee naar de coater met de rest van het onderstel. Draadbussen hebben we (of vooral Niels) goed beschermd tegen de elementen uiteraard :wink:
Afbeelding

En dan is het alleen een kwestie van de koni's er in, veren er op, topmounts, sleevenuts en klaar! Sleevenuts hadden nog even wat massage nodig want anders konden de lagers niet voldoende uitslag halen, maar ook dat is gefikst. Tadaa:
Afbeelding

En eigelijk is dat het verhaaltje over het maken van een setje coilovers voor een 33. Maar ik ga jullie er toch nog heel even langer mee vervelen, je moet er namelijk 2 hebben toch? Ja, ja, hetzelfde klusje. Maar ik kan deze foto's toch niet ongepost laten? Niet dat ik nou zo graag naar mezelf kijk, maar eh, hoe redt ik me hier uit :ongeveer als: OK, nummer 2!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tadaaaaaaaaa:
Afbeelding

Tijd om de boel te monteren. Ook dat ging niet zonder slag of stoot. De originele opening was te klein voor de camberverstelling dus:
Boren:
Afbeelding

Slijpen:
Afbeelding

Na het betere dremel en vijl werk hebben we dit:
Afbeelding

En Links (en lekker oenig kijken). Het koude weertje werkt dan ook niet helemaal mee :ziek:
Wat mooi is van deze topmounts dat de maker een ring heeft gemaakt voor de bovenzijde. Dit zorgt er voor dat alles lekker in een sandwich komt en de krachten dus mooi verdeelt worden.
Afbeelding

Helaas kwamen we niet veel verder dan dit. De overbuurvrouw had bedacht om 1600 op zondag haar verjaardag te vieren. En niels moest een afdekking voor z'n vijver maken :blink: Het feestje was uiteindelijk mega gezellig en was nog enigzins op tijd thuis. Mooie kans om de boel nog af te monteren en hem op z'n wielen te zetten. De 33 staat nu op de hoogste stand net zo hoog als hij stond met de verlagings set die er op zat. Betekent wel dat hij nog iets verder omlaag moet en ik dus een setje tender springs moet bestellen om losse veren tegen te gaan. Helaas nr2: de wielen komen nu te dicht bij de veer en dus moet ik gaan werken met een spacer. 5mm zou voldoende moeten zijn. En hij moet natuurlijk uitgelijnd worden.
Ik hoop vanavond nog uit de oplsag de spacers te kunnen halen en dan met touwtje de uitlijning in de buurt van goed te krijgen en the icing on the cake: Proefrit!

Nouja proefrit. Rondje om het huis want de Semi's zijn nou niet echt het rubber bij uitstek met dit weer :blink:

Ik zal zelf wel ff crappy foto's maken als hij op zn wielen staat zoals 'ie moet staan. Ben zelf stiekem wel erg benieuwd want dit is mijn zoveelste 33 maar ben nog nooit in staat geweest om de voorkant op de juiste hoogte te krijgen. Exciting!

Gisteravond de auto uitgelijnd (alleen sporing). Hierbij kwam ik er helaas achter dat ik de stuur stangen aan de demper (waar de kogel bevestigd wordt) te ver naar buiten staan. Deze zal ik dus los moeten slijpen en middels een mal die ik moet maken 100% juist weer vast lassen ipv eyeballen. Ik zit nu redelijk op het einde van het bereik van de kogel en heb nog steeds toespoor. Hoofdstuk nog niet afgesloten dus! Ik heb hem functioneel laag staan en dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Beetje te veel camber:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans33sw op wo dec 27, 2017 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Luigi, Fabio en...?

wo dec 27, 2017 21:22

Nog een kleine update:
De mazda 6 koni's voldoen niet, foutje van mij in de zoektocht. Ze flexen te veel door een te dunne (12mm) demperstang. Was me er niet van bewust dat een 6 dubbele draagarmen heeft ipv mcpherson.
Heb ondertussen gelukkig een set 33 koni's kunnen vinden.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Luigi, Fabio en...?

do dec 28, 2017 04:18

Wat een verhaal Hans... allemachies. Wel leuk om te lezen dat je er nog/weer mee bezig bent!

keep up the good work!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Luigi, Fabio en...?

do dec 28, 2017 12:10

Het betere hobbyen... :thumbs:

Voor je ackerman is het idd wel fijn als de stuurarmen in de juiste stand op je veerpoot zitten. Makkelijkste is een malletje maken met een originele poot.

Ik heb weleens een schroefset van een golf oid verbouwd voor een andere auto. Toen heb ik de topmounts aangepast en de bevestigingen voor het fusee omgelast. Werkte prima.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”