Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7200
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Luigi, Fabio en...?

do dec 28, 2017 14:26

Kijk, lekker bezig weer Hans!!
ik die je nog even een pb met tip

ik heb ooit eens een setje remslangen gekocht voor een 16V en kreeg ze toen voor een 8V. The verschil zit achter (man-man en moets man-vrouw zijn of ziets..)
De verkoper heeft het toen netjes opgelost om de achterste opnieuw te leveren en ik moet dus die voor de 8V volgens mij nog ergens in een bananendoos hebben... Ik zal vanavond gelijk even voor je kijken
In winterslaap: Spider '87 & Delta EVO

Gehad o.a.: 147GTA, 156 2ltr, 75 america, bmw compact, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3182
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen
Contacteer: Website

Re: Luigi, Fabio en...?

do dec 28, 2017 21:15

Leuk stukje leesvoer weer!!

Lekker bezig geweest :thumbs:

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 543
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

Re: Luigi, Fabio en...?

vr dec 29, 2017 11:15

Ha die Hans! Terug op het nest met een prachtig knutsel werk! Mwopmwop gaserop met die 33! Leuk!
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7QV 16v carburateurs..corsa
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
Il Cuore Sportivo della Squadra33.
Afbeelding

Gebruikersavatar
AValfa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: Luigi, Fabio en...?

vr dec 29, 2017 18:13

:thumbs:
Leuk lezen dit!.
Groetjes aan de vrouw!

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6169
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Luigi, Fabio en...?

vr dec 29, 2017 19:13

Goed bezig Hans, leuk om weer een type 2 te zien die een metamorfose krijgt :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

33 1.7 IE '90 giardino
GT 1.9 JTD '04 Distinctive

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2201
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Luigi, Fabio en...?

vr dec 29, 2017 20:30

Uiteraard hou je mij in onze ''speelgoed-auto-appgroep'' prima op de hoogte, maar het blijft tof het hele traject zo door te lezen :thumbs:
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2404
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Luigi, Fabio en...?

ma jan 01, 2018 13:59

Wat een verhaal Hans... allemachies. Wel leuk om te lezen dat je er nog/weer mee bezig bent!

keep up the good work!
Thanks! Wie weet treffen we elkaar een keer op cpz!
Het betere hobbyen... :thumbs:

Voor je ackerman is het idd wel fijn als de stuurarmen in de juiste stand op je veerpoot zitten. Makkelijkste is een malletje maken met een originele poot.

Ik heb weleens een schroefset van een golf oid verbouwd voor een andere auto. Toen heb ik de topmounts aangepast en de bevestigingen voor het fusee omgelast. Werkte prima.
Het gekke van een 33 is dat die helemaal niks doet met het ackerman principe. De armen staan excact 90' op de fusees. De mijne wijken nu niet giga veel af en juist op de manier waarom ze het ackerman principe ondersteunen. Laat het eerst wel even zo. Misschien is het wel per ongeluk een "upgrade" #-o

Heb nog even met de gedachte gespeelt om een FK set van een transporter om te lassen. FK gebruikt nml ook patronen. Die kan je er dus uithalen als je gaat lassen. En laat in die hulsen nou precies koni race dempers passen! Is nog steeds een optie voor versie 2.0 oid.
Kijk, lekker bezig weer Hans!!
ik die je nog even een pb met tip

ik heb ooit eens een setje remslangen gekocht voor een 16V en kreeg ze toen voor een 8V. The verschil zit achter (man-man en moets man-vrouw zijn of ziets..)
De verkoper heeft het toen netjes opgelost om de achterste opnieuw te leveren en ik moet dus die voor de 8V volgens mij nog ergens in een bananendoos hebben... Ik zal vanavond gelijk even voor je kijken
Zou super zijn!

Leuk stukje leesvoer weer!!

Lekker bezig geweest :thumbs:
Thanks!
Ha die Hans! Terug op het nest met een prachtig knutsel werk! Mwopmwop gaserop met die 33! Leuk!
Thanks! Bbrrooôôop!

:thumbs:
Leuk lezen dit!.
Groetjes aan de vrouw!
:thumbs:


Goed bezig Hans, leuk om weer een type 2 te zien die een metamorfose krijgt :thumbs:
Thanks Hylke!
Uiteraard hou je mij in onze ''speelgoed-auto-appgroep'' prima op de hoogte, maar het blijft tof het hele traject zo door te lezen :thumbs:
Ha Jens! Ja hier kan ik net ff wat meer tekst en uitleg kwijt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2404
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Luigi, Fabio en...?

ma jan 01, 2018 14:00

Gister weer een slag kunnen slaan samen met Niels. Helaas waren de voorste dempers niet de juiste keuze. Had op bijna alles gelet.... ware het niet dat bij een mcpherson toepassing de stijfheid ietwat belangrijk is en deze dempers een wat smalle demperstang hebben. Nog heel veel lopen googelen naar alternatieve inserts maar niets kunnen vinden en uiteindelijk een set koni's kunnen kopen die ik ooit nieuw had gekocht, 5k mee heb gereden en door de nieuwe eigenaar nooit zijn gebruikt. Nadeel van deze, voor een 33 bedoelde set, is dat ze net zo lang zijn als origineel en alleen in uitgeboude status verstelbaar zijn. En de slijptol gaat in de koets vandaag, Here we go!

Afbeelding

Helaas zijn de dempers dus een stuk langer, net zo lang als de originele lengte. Wellicht in de toekomst dat ze langs Frans Verbaas mogen om te revalven en gelijk in te korten. Maar voor nu moet daar en steun veer onder. Heb in het verleden contact gehad met biesheuvel, die kon ze destijds voor een nette prijs leveren. Heb ze een mailtje gedaan, hopelijk kunnen we dit een beetje vlot oplossen want dit is niet echt veilig. Wel zie je het verschil in demperstang diameter. De mazda dempers zijn 12mm, die van de alfa uit mn hoofd 22mm.
Afbeelding

De dempers haddden natuurlijk ook een andere diameter thv de topmount. Nu kan ik daar bussen voor laten draaien, ik kan het ook eerst zelf proberen te maken. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de Sleevenuts die ik voor de mazda dempers besteld had. De binnen diameter van het toplager is 17mm. Diameter demperstang is 16mm. Moet dus een bus hebben met 0,5mm randdikte. Eerst heb ik met een stappenboor een beig gemaakt. Deze centreert nml wat lekkerder dan een normale boor. Hierna heb ik de bus terug geplaatst in het lager om de buitenzijde te ondersteunen en te zorgen dat de wand niet kan vervormen tijdens het boren. Met heel veel geduld uit de losse hand opgeboord naar 16mm. Gelukt! Als ik het eerder van tevoren had geweten, had ik het laten draaien. Nu zou dat de boel alleen maar vertraagd hebben en het resultaat is gelijk.

Afbeelding
Afbeelding

Hoppa:
Afbeelding

Next step: Weer installeren! Omdat ik zeker weet dat ik deze stap nog een aantal keer ga doen in de toekomst, oa vanwege de steun veren, heb ik een tooltje gemaakt. Stelt niks voor maar gaat het plaatsen van de veerpoten wel een stuk makkelijker maken:
Afbeelding
Afbeelding

Terugplaatsen dan maar! Hier zie je wat het tooltje doet. Eigenlijk hetzelfde als een "wielhanger". Bij een 33 zit de veerpoot nml aan de voorzijde van de fusees. Normaal moet je met een hand het fusee vasthouden en de juiste hoek geven, met de andere hand de veerpoot en tegelijkertijd de bout er in proberen te krijgen. De bouten hebben een fijne spoed zoals je kon zien en het gietijzer is wat zacht. Dit brengt het risico met zich mee dat als je er niet helemaal lekker recht voor zit, je het schroefdraad om zeep helpt. Ik heb het zelf al eens gedaan en weet van meerdere 33 bezitters/sleutelaar dat zij het ook hebben meegemaakt. Los van de risico's is het gewoon elke keer even geklooi. Nu met dit tooltje schuif je de poot simpel en recht tegen het fusee aan, 3 andere bouten er in, deze er uit, en als dat net niet helemaal lekker wil past dus sleutel 7 er op. Laatste bout er in en klaar! Werkt echt top. Typisch zo'n gevalletje: waarom heb ik daat niet eerder bedacht!

Hier zie je ook de gebeunde bus onder de bout zitten:
Afbeelding
Tooltje in place:
Afbeelding
Eeeeeeeen....
Afbeelding
Hop!
Afbeelding

En dan moet er even proef worden gereden. Wat op valt is dat de demper een heel stuk zachter ingaand zijn dan de mazda koni's, uitgaand lijken ze het goed bij te kunnen benen. "Toevallig" lag de camera op de achterbank:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna zijn we verder gegaan met de voorbereidingen voor de volgende stap: andere achterveren/dempers, stabi en center uitlaat.
Achteras eerst maar laten zakken:
Afbeelding

Dit roestige deel zit in de weg:
Afbeelding

Chopped by Niels:
Afbeelding

En de mazda koni's gaan naar achteren toe. Als mock up gebruik ik even de originele rubbers, deze worden vervangen voor Uniballs. Demper diameter komt in dit geval overeen en de lengte is ook goed. Het is ook wel positief dat ze ingaand wat "stugger" zijn dan de voorste dempers bij een fwd toepassing.
Afbeelding
Afbeelding

En nog een lekker plaatje om het af te leren:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2445
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: Luigi, Fabio en...?

ma jan 01, 2018 17:17

Geen berg te hoog voor deze vent! Het karretje smoelt ook erg goed en heeft al veel meegemaakt. Leuk dat er op deze manier gewoon een 'restomod' wordt gecreëerd ;-)
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3182
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen
Contacteer: Website

Re: Luigi, Fabio en...?

ma jan 01, 2018 22:36

Leuk ding zeg, mooie foto's!!

Terug naar “Projecten”