JC
Full Member
Full Member
Berichten: 285
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Den Bosch

JC's Giulia Non Originale

ma jan 02, 2017 22:12

Met het heengaan van het Alfaspeed forum is er ook een eind gekomen aan het topic wat ik aan het bijhouden was van m'n Giulia.

Aangezien ik de tekst gelukkig offline opgeslagen had begin ik hier maar weer opnieuw... :idea:

Ik post dus nu meteen alles tussen oktober 14 en november 16, en zal de komende tijd de actuele update bij houden.


Groet,
JC

Afgelopen zomer liep ik opeens tegen een Giulia 1300 Super uit ’71 aan..
De auto stond al 15 jaar bij iemand op zolder… die er al die tijd niet aan toe gekomen was er aan te beginnen, en nu de ruimte nodig had.
Ze stond in goed gezelschap van een 2000 Berlina, en een mindere Nuova.

Prijs afgesproken, en een week later werd ze ook nog afgeleverd.

En stond ze er zo bij..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heeft gas ingezeten..
Afbeelding

Afbeelding


Het plan is er een rolling resto van te maken, dus eerst aan de gang brengen, en along the way wat dingetjes aanpakken en verbeteren.

De auto is in ’98 naar nederland gekomen, en in ’99 door de vorige eigenaar gestald, dus de motor staat al zo’n 15 jaar stil.
Heeft wel in November ’98 nog verse olie gehad..

Eind september eindelijk tijd om aan de Juul te beginnen.

Alle gortdroge en broze benzine slangen vervangen, olie ververst, en de koelvloeistof (gelukkig geen water) aangevuld.

Kannetje benzine in de koffer gezet, en met behulp van een beetje perslucht ook de benzinepomp weer aan het werk gekregen.

En verdomd, ze loopt!

Na 15 jaar ontwaakt, en de motor een 15 minuten warm laten lopen.
Olie druk is meer dan ok, en thermostaat werkt ook nog.

https://www.facebook.com/video.php?v=56 ... 028&type=3

Ook nog een don’t try this at Home-pje gedaan daar ik ook even de bak wilde voelen, en de straat op gaan geen optie was vanwege het ontbreken van werkende remmen.
Hij schakelt prima, en de aandrijfas lijkt ook in orde te zijn.
Althans, bij 80 in z’n 5, onbelast op bokken op de brug….. I know..

Het plan is nog steeds om eerst eens een jaartje te gaan rijden, en dan along the way bedenken wat ik ermee wil gaan doen.

Setje nieuwe achter calipers gemonteerd, en bij Dominic een setje Aluminium Brembo’s gekocht.


To be continued!



Maar ja, dan zit je op die Calipers te wachten.. en te wachten.. en dan haal je toch maar even het interieur eruit, en even de matten om de boden ook even vanaf de binnekant te bekijken.

Rechts achter is er in het verleden een plaatje gelast, en dan zie je dat die over de rottigheid heen gezet is.. En dat trek ik dan weer niet, dus hup, eruit met die toelie!

Afbeelding

Afbeelding

En een nieuw deel voorbereid.

Afbeelding
Ondertussen ook de koplamp potten laten poedercoaten, en de nog gave koplamp glazen met schuin Carello script los gemaakt van de roestige spiegels en op nieuwe gelijmd.

Afbeelding

Klaar voor de remmen..

Afbeelding




Het plan is simpel:

Remmerij in orde maken, verlichting in orde maken, APK erop en gaan rijden.

Hou het simpel en overzichtelijk.

Dat is dus niet gelukt…

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan er niets aan doen, het is sterker dan me, maar als ik ergens een roestblaasje zie dan weet ik dat er iets groters onder schuil gaat, en dan moet de slijptol erin.

En hoe goed het autootje ook is, want dat is ze in de basis, de achterste hoeken zijn na 43 jaar wel wat zwakker geworden..

Afbeelding

En dit was echt een piepklein gaatje naast de RW bak, tot je er met een pen in gaat porren, en dan ben ik toch blij dat ik het open gemaakt heb.

Afbeelding

En hoe goed de RW bak er ook uit ziet, er zit toch roest tussen de flens en bodem, dus ook die eruit en meteen het rechtse deel nieuw gemaakt en vervangen.

Meevaller, de benzine tank flens is dan weer 100%..
Zo ook de tank zelf.

Afbeelding

Afbeelding



Dus.. Onderstel naar de coater, bouten en hardware naar de verzinker, Radiateur van nieuw koelblok voorzien, kachel radiateur gespoeld, getest, en OK bevonden.

Ondertussen ook de bodem met Thinner gewassen, en ik ben toch wel blij met wat daar tevoorschijn kwam.
Mettertijd een laag body schutz, en kleur erop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Daar heeft de gas verdamper, en weet ik wat nog meer gezeten, en lijkt wel een gatenkaas.. Komt wel als ik aan de voorkant begin.

Afbeelding


NIEUW

Toch ook het achterpaneel er maar uit gehaald om daar ook zeker te weten dat alles goed is, en meteen een paar kleine puntjes in de schermen aangepakt.

Afbeelding

Afbeelding

En je ziet er niks meer van..

Afbeelding

En ook weer aan het opbouwen begonnen.

Afbeelding

Afbeelding


En ook de linkerzijde weer aan het opbouwen.

Afbeelding

Omdat de bodem van de koffer niet echt heel slecht was kon ik het oude stuk prima overtrekken op verse plaat, en is het vormen van de flens aan de buitenkant prima gelukt.

Wat een feest om een puntlas apparaat te mogen lenen. Thanx Erik!!

Geen slijpwerk, meteen af!

Afbeelding

Afbeelding

Nou ja, wel een klein beetje slijpwerk, want helemaal achteraan kon ik niet komen…

Anyway, het begint weer ergens op te lijken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


_____________________
De laatste tijd toch nog wel wat tijd vrij kunnen maken en wat vooruitgang geboekt.

Eerst rechts achterscherm afgelast en geslepen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had een tijdje geleden 2 NOS buitendorpels gekocht welke ik had laten stralen en in epoxy had laten spuiten.

Afbeelding
Was wel erg blij met wat daar vanonderuit kwam, en bevestigd m’n beslissing om links achter te repareren en de rest te laten zitten. Met die midden en binnendorpels is echt helemaal niets mis mee..

Afbeelding

Achterop klein mottig plekje rond de kriksteun vervangen, net te zien.

Afbeelding

En is dat NOS plaatwerk dan het extra geld waard? Hell Yeah!
Het is echt niet zo dat je hem er “ingooit”, maar met een beetje handigheid heb je hele mooie naden, en sluit het bestaande plaatwerk echt naadloos aan.

Passen..

Afbeelding

En lassen.

Afbeelding

Blij van!

Afbeelding

Lassen schoongemaakt.

Afbeelding

Meteen het slechte hoekje van de deur weg geslepen en nieuw gemaakt.

Afbeelding

En later nog het iets wijkende naadje opgelast..

Afbeelding

Omdat rechts vervangen eigenlijk niet nodig was geweest besloten om links lekker te laten zitten. In de dorpel gekeken en alles was prima schoon en roestvrij behalve het bekende plekje rond de achterste kriksteun.

Reparatie deel gemaakt, ingelast, schoongemaakt, en het hoekje omgeslagen zoals Luigi dat 43 jaar geleden ook gedaan heeft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Regelmatig post uit Italië gehad..

Afbeelding..

Nu verder met de voorkant!

Afbeelding

Afbeelding


_______________________________



Waar waren we gebleven.. de voorkant dus.
Ik had het front er al uitgeslepen en was van plan om de radiateur balk beetje op te frissen en alles weer dicht te maken.
Da’s weer niet gelukt…
Afbeelding

Beetje ruimte maken..


Afbeelding

Passen..

Afbeelding
Lassen
Afbeelding
Et Voila!
Ook meteen de grille gepast om te kijken of er geen oude schades waren, maar dat is gelukkig niet zo.
Afbeelding

Daarna het repro voorpaneel aangepast en pas gemaakt.

Afbeelding

Ingelast en de rest afgemonteerd om de passingen te controleren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
NOS joy..

Afbeelding

Na alle laswerk nog een keer nagelopen te hebben de koets met deuren en kleppen gestraald en in de epoxy gespoten, en op de terugweg bij Goos op de koffie..
Afbeelding

Daarna aan de slag met de deuren.. Links voor was eigenlijk puntgaaf, beide achterdeuren heb ik de achterste hoeken vervangen, en voor rechtsvoor was ik in eerste instantie van plan een goeie andere te zoeken.

Aangezien die ook niet echt voor het oprapen liggen toch maar besloten de originele aan te pakken.

Eerst de bodem uitgeslepen en ingepast en gehecht, en toen de kop tegen de A stijl, waar ik me best zorgen om maakte aangepakt. Het frame binnenin was nog helemal goed, dat was een meevaller, dus een reparatie deel gemaakt, en netjes ingelast, lassen glad geslepen en primer erop.

Viel me achteraf reuze mee, en ik ben blij dat ik het originele portier nog heb, zal waarschijnlijk beter passen dan die van een andere koets.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu verder met de leuke dingen zoals de nieuwe route voor de kabelboom en de rest van de motorruimte leeg houden..

Afbeelding
Afbeelding

Antidreunplaat aangebracht en de stoelframes gepast..

Afbeelding

Ze is klaar voor de spuiter, en in de tussentijd kan ik het dashboard en 100 andere dingetjes gereedmaken en vooral aanpassen.

Tijd voor een update, en er begint vaart in te komen..

Verleden week belde de spuiter dat de Duetto die ik aan het restaureren ben klaar was en dat ik die kon komen halen en dan de Giulia kon brengen, dus snel de bodem in de schutz gespoten en de auto’s omgeruild..

Afbeelding

Afbeelding

En gisteren kreeg ik deze al..

Afbeelding

Afbeelding

Dat word dit najaar zeker opbouwen!

Tussen door ook nog wat kleine projectjes gedaan zoals de “Autodelta” accubak voor in de koffer en de tellers gerestaureerd.

Afbeelding

Afbeelding

(nu ook inclusief Magnetti Marelli sticker voor extra 3 pk)

Afbeelding

Afbeelding

En deze kwamen vanmiddag binnen, inclusief flinke Brexit korting..

Erg blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

De volgende update zal ongetwijfeld uit een fris gespoten koets bestaan..










Kleine projectjes die ik ontzettend leuk vind om te doen.

Met dank aan POP voor het Berlina 2000 lijstje..
Afbeelding
Afbeelding


En terug van de verchromer.

Afbeelding

Best heel blij mee!

En omdat ik vroeger ook al Kreidler reed komt er ook zeker geen Chinees fopchromen Puch koplamp roostertje in deze grille!
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JC op wo jan 04, 2017 18:53, 5 keer totaal gewijzigd.
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Gelukkig gescheiden. Nu GT, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: JC's Giulia Non Originale

ma jan 02, 2017 22:57

Fantastisch wat je hier doet =D>
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Scalino
Member
Member
Berichten: 159
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: JC's Giulia Non Originale

ma jan 02, 2017 23:04

Wat wordt die gaaf =D> Mooi dat wederopbouw weer te volgen is :thumbs:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1121
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

Re: JC's Giulia Non Originale

di jan 03, 2017 00:14

WOW!!
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, 500 TA Street, 504 cabrio en XT500.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1775
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: JC's Giulia Non Originale

di jan 03, 2017 09:40

Respect! =D>
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
GT 2.0 JTS Grigio Antares (2004)

arri_50
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: di sep 16, 2014 19:59

Re: JC's Giulia Non Originale

di jan 03, 2017 10:05

schitterend project! heb ook zo eentje lopen :jumping:
viewtopic.php?f=8&t=78687

btw waar heb je die grilletjes gevonden? ben er al lang naar op zoek :?

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: JC's Giulia Non Originale

di jan 03, 2017 10:22

ik zal kort zijn:

TOP! :thumbs:
http://WWW.ALFACHIRURG.EU

Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
156FL 1.9JTDM sportwagon.

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3497
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: JC's Giulia Non Originale

di jan 03, 2017 10:37

Zeeeeeeeer mooi allemaal :thumbs: , ben benieuwd naar het eindresultaat :P
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 17 x een Alfa 164... #-o
Nu: KLIK==>
Alfa 164 Super 3.0 v6 12v automaat 8) 8)

Gebruikersavatar
Ruviano
Full Member
Full Member
Berichten: 463
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:20

Re: JC's Giulia Non Originale

di jan 03, 2017 10:44

Heel erg gaaf. zo moet die van mij ook eens gaan worden... :thumbs:

Ps. ik zag dat er wel weer gewerkt schijnt te worden aan het alfaspeed forum en website. Echter ik heb er inmiddels (al) emotioneel afscheid van genomen door de vele downtime.
Alfetta 1800 - oliva - 1972
Alfetta 1800 - oliva - (1973/2016 Alfa Specials #1161601)
GT 1300 Junior- grigio indaco - 1970
Giulia 1300 ti - bianco - 1969
Spider 1600 - bianco- 1966

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3236
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen
Contacteer: Website

Re: JC's Giulia Non Originale

di jan 03, 2017 21:18

Gaaf project! Vakwerk!

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: JC's Giulia Non Originale

wo jan 04, 2017 11:55

supergave Giulia :thumbs:

leest lekker weg, topic over groot gedeelte restauratie, zonder tussen reactie´s :mrgreen:
Nu:
Giulia 2000 Ti '70
Giulia 1750 super '72
Berlina 1750 '71
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 391
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: JC's Giulia Non Originale

wo jan 04, 2017 15:50

Wat wordt dit een plaatje zeg ! Maar mis ik nou de foto's van de versgespoten carrosserie ?

Gr Ron

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 289
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: JC's Giulia Non Originale

wo jan 04, 2017 21:19

Zeker erg mooi project! :thumbs:

JC
Full Member
Full Member
Berichten: 285
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Den Bosch

Re: JC's Giulia Non Originale

wo jan 04, 2017 22:11

Wat wordt dit een plaatje zeg ! Maar mis ik nou de foto's van de versgespoten carrosserie ?

Gr Ron
Nee hoor 8)

Eind november kwam ze terug van de spuiter..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

More to follow..
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Gelukkig gescheiden. Nu GT, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1121
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

Re: JC's Giulia Non Originale

do jan 05, 2017 00:21

Ik zei: WOW! Maar dit maakt verschrikkelijk hebberig, keep em coming....
Laatst gewijzigd door Pericoloso op do jan 05, 2017 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, 500 TA Street, 504 cabrio en XT500.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Terug naar “Projecten”