leoromeo
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:13
Locatie: zeeland

Giulia TS Burman stuurhuis rev. en wiellagers.

di nov 15, 2016 22:31

hallo allemaal
net als bij de meesten van jullie gaat er bij mijn Giulia ook wel eens iets eerder kapot dan in de planning staat.
zo had ik tijdens het sturen een extra tik geluid.
dit werd veroorzaakt door behoorlijke radiale speling op de worm as.
tevens bleek dat de achterbanden nogal aanliepen bij het rijden door een bocht, typisch was het wel dat het aanliep aan de kant van de binnenbocht.
je zou denken dat bij het overhellen je aan de binnenbochtkant juist meer ruimte zou moeten krijgen tussen spatbordrand en band. maar dat was precies andersom, iets om over na te denken. het bleek dat de koets naar de buitenkant van de bocht schoof door teveel speling op de langsarmen achter.
ook waren er 2 versleten achterwiellagers.
tijd voor groot onderhoud.
eerst het demonteren van het stuurhuis, Burman.
zoekende naar een ruil stuurhuis kwam ik er achter dat deze er bijna niet zijn en dus ook erg duur.
maar als een ander dit kan reviseren kan je het zelf ook...
nu heb ik gelukkig een paar hulpen die WEL handig zijn en dus stuurhuis uit elkaar halen.
Afbeelding
de as van de worm had speling gekregen door slechte smering als gevolg van vocht dat in het huis komt.
de binnenzijde van het stuurhuis heeft een koperen bus die slijt en daardoor krijg je speling
Afbeelding
worm was nog prima, nieuwe bus laten maken en as laten afdraaien, in het huis een modificatie maken voor een oliekeerring die veel beter is dan het originele. dus een stukje kotterwerk.
Afbeelding
nieuwe kogeltjes aangeschaft en alles schoonmaken, past weer perfect en alles is spelingvrij.
Afbeelding
zoals het hier staat lijkt het simpel te doen, is ook zo maar je bent echt wel een paar dagen bezig voor het weer werkend is.
kostenplaatje van dit alles is ongeveer €300.-

toen de speling op de achteras.
alle rubbers achteras vervangen behalve het rubber in de langsarm waar het eigenlijk mee begon.
hiervoor is een p.u. schijfje bedacht die je in de spelingsruimte zet waardoor dit weer opgesloten zit, werkt makkelijk en goed.
voor de overige rubbers is gekozen voor Montreal stevigheid, allemaal net iets steviger dan standaard maar niet knalhard zoals een p.u.
rubber.
Afbeelding
zie hier het blauwe p.u. tussen schijfje.
Afbeelding

wiellager vernieuwen:
alles demonteren en opsluitring eraf halen, wiellager erop schuiven , ring verwarmen en op de as schuiven, dit is een krimpring die tegen het lager moet komen om deze op te sluiten.
Afbeelding

en hier kwamen de problemen.
na montage van de steekassen een proefrit gemaakt en toen bleek dat de auto erg trilt bij 100 kmu in de achterkant.
wielen gebalanceerd maar hielp niets, het vermoeden is nu dat de krimpring niet perfect tegen het lager aan zit en zo wat ruimte geeft waardoor er een resonantie komt.
bij het voelen aan het wiel voel je merkbare wiellagerspeling, de as weer gedemonteerd en het lager voelt als nieuw aan.
iemand een idee? er zit een zeer kleine ruimte tussen ring en lager van een paar tiende mm.
ring er weer af en vervangen door een andere is de oplossing denk ik . hoewel het me sterk lijkt dat deze tussenruimte voor zoveel problemen zou zorgen.
kan het ook met de nieuwe stevige draagarmrubbers te maken hebben die meer trillingen doorgeven?
wie heeft er ervaring mee?
nu Giulia 2000 TS 1971 wit,
gehad; een Giulia 1750 lpg 1973 grijs, alfetta 2000 GTV 1978 do blauw, Giulia 1600 nuova 1978 grijs en nog een Alfetta 2000 GTV 1976 do blauw

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Giulia TS Burman stuurhuis rev. en wiellagers.

zo nov 20, 2016 13:33

Met dat stuurhuis heb je wel geluk dat worm nog goed was.
Vaak is de lagering van de worm een probleem.

Hardere rubbers geven idd meer trilling door, maar maar met alleen Montreaal rubbers en die PU schijfjes zou je ook trillingvrij moeten kunnen rijden.

Mogelijk toch iets mis met een van de 2 nieuwe lagers? Dat het bij inspectie als nieuw aan voelt zegt niet alles.
A merk lagers? Of made in china? Recent gehoord dat vooral SKF momenteel probleem schijnt te hebben met imitatie meuk die als origineel skf word verkocht.

Niet ergens vuiltje tussen een montagevlak?

Is het trouwens een speras, of een gewone as? Bij speras voel je al snel speling, maar dat is geen wiellager speling, maar bewegen van steekas in de sperklok.

Gr
DJ

leoromeo
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:13
Locatie: zeeland

Re: Giulia TS Burman stuurhuis rev. en wiellagers.

ma nov 21, 2016 20:08

speling door een speras, wat deze ook heeft, zou natuurlijk kunnen, wist niet dat het mogelijk was.
wiellager made in china ? zal ik even controleren.
de ring zal ik weer moeten verwijderen ,is het enige wat overblijft, ik heb nog een nieuwe ring dus hoef de oude niet te sparen en zo blijft het lager ook behouden.
hoe weet je of de ring warm genoeg is bij verhitten om te monteren?

leo
nu Giulia 2000 TS 1971 wit,
gehad; een Giulia 1750 lpg 1973 grijs, alfetta 2000 GTV 1978 do blauw, Giulia 1600 nuova 1978 grijs en nog een Alfetta 2000 GTV 1976 do blauw

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Giulia TS Burman stuurhuis rev. en wiellagers.

ma nov 21, 2016 22:56

Ik weet geen exacte temperatuur voor de ring. Ik heb ooit de wiellagers van mijn achteras zelf vervangen. Toen gewoon de ring en lager heet gemaakt in pannetje met olie. Laten we zeggen honderd graden? Is al lang geleden!
Lager moet je niet al te heet maken trouwens om te voorkomen dat vet eruit druipt. Niet meer dan 80 oid.
Als je warm maakt in olie kan je gewoon thermometer in de olie doen. Of anders met infrarood oppervlakte temperatuur thermometer, die zijn tegenwoordig ook niet heel duur meer en erg handig voor allerhande metingen/storing zoeken.
Zorgen voor goede maat pijp (diameter en lengte) om lager (op de binnenring!) te kunnen aantikken indien nodig. En de krimpring natuurlijk.
Als je grote vrieskist hebt kan je hele steekas in de vrieskist doen voor montage. Scheelt weer 20 graden tempverschil oid.
CO2 blusser leegspuiten op de steekas kan ook. Niet heel subtiel, maar koelt/krimpt wel lekker. :mrgreen:

Vwb wiellager speling en speras.
Als je wiel boven en onder beet pakt en dan duwt en trekt voel je wegen van uiteinde steekas in sperklok.
Om wiellager speling goed te contoleren moet je wiel zuiver verticaal proberen te bewegen tov as/auto

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Giulia TS Burman stuurhuis rev. en wiellagers.

ma nov 21, 2016 23:14

Ik heb me een keer de tandjes gestookt op die krimp ring ( gasbrander en schildersfeun ) maar resultaat nada. Daarna ( met nog warme ring) in de werkplaatspers en hopla. Meteen goed en zonder "geweld".
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Giulia TS Burman stuurhuis rev. en wiellagers.

di nov 22, 2016 09:00

Als je werkplaatspers hebt is idd helemaal top :D
Maar moet je nog wel steeds (vantevoren) geschikt stuk pijp klaar hebben liggen.
Of je moet een werkplaatspers hebben met precies de juiste maat holle vijzel...

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”