Pagina 17 van 21

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: ma nov 06, 2017 17:53
door RubensGiulia
tjaa.... wauw! :shock: =D>

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: zo jan 27, 2019 11:37
door Ron GS
Tijd om dit weer eens af te stoffen. Laatste tijd veel gebeurd waardoor zaken blijvend zijn veranderd. Mijn maat waar ik al 30 jaar bij en mee sleutel is helaas tgv kanker overleden. Dan sta je dus in één keer met tig auto’s op je naam voor de laatste keer naast de brug waar je samen 30 jaar zo’n beetje alles wat je kan verzinnen in en uit elkaar hebt gehaald. Dan ga je na alles te hebben geregeld eens rustig thuis op de bank zitten nadenken. Eerst knal je in je emotie en moet alles weg. Ik had het ff helemaal gehad met de auto-hobby. Dus 1 auto van mij in de garage en 1 voor vrouwlief voor de garage.

Dan kom je dus bij de winterstalling en zie je de blauwe Giulia weer staan. Ik had er toen inmiddels 2. Lang verhaal kort. De babyblauwe blijft. Voor de rest is en gaat alles eruit en blijf ik tot ik het zat ben als daily in een Jimny rijden. Merc, BMW en grijze Juul, alles is en gaat de deur uit. De Grijze is naar Barend gegaan samen met de babyblauwe.

Plan: de babyblauwe heb ik gekocht als 2.1 maar bleek een 2.0 te zijn. Barend gaat er een 2.1 Cosworth van maken. De babyblauwe wordt geen concours klassieker maar een lekkere rijdersauto. Ik ga er (met 30km omrijden om goed warm te worden) ook gewoon boodschappen mee doen.
De remmen zijn al 2-liter, 2-liter achteras met sper zit er al onder, dikke stabi, race-spruitstuk en bussenkop alles zit er al op, alleen geen passend onderblok. Dat heeft me altijd een beetje geïrriteerd, vond dat eigenlijk zonde.

Het projectje gaat weer een vervolg krijgen.

De babyblauwe staat er nu zo bij:

Afbeelding

Gr Ron

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: zo jan 27, 2019 11:52
door Graduate86
Pfffff, heftig verhaal zeg.
Heb iets soortgelijks meegemaakt maar die vriendschap duurde 8 jaar ipv 30 zoals bij jou.
Sterkte de komende tijd.

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: zo jan 27, 2019 12:12
door stephen
Pfff heftig verhaal :cry:

Mooi dat je de lichtblauwe iig houdt..niets
zo fijn als een auto met goede herinneringen ,waar je nog steeds van kunt genieten :thumbs:

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: di feb 05, 2019 01:12
door Ron GS
Zag dat het topic een beetje rommelig is geworden door het wegvallen van alle foto’s.

Kleine samenvatting:

Zo kocht ik hem

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat klaar voor het project

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begonnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug van de spuiter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles er weer op

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de bank

Afbeelding

Even met een oude bekende

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste gadget

Afbeelding

Afbeelding

Jullie zijn weer bij na deze kleine update.

Binnenkort bij Barend op de koffie om plan te maken voor aanpak van de motor. Zit nog te verzinnen om iets met het dashboard te gaan doen, zal eens kijken of iemand nog een gebruikt exemplaar heeft liggen. Wil ook de twee metertjes met olietemp en spanningsmeter onder dashboard (thv) de pook. Heb er weer zij in.

Gr Ron

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: di feb 05, 2019 09:12
door stephen
das gelijk een mooie update, met al die foto's :thumbs:

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: di feb 05, 2019 12:08
door Ron GS
:roll: ik zie alleen de foto’s niet staan, alleen de linkjes. ‘’

Heb even zitten zoeken, wil deze meters er ook nog in hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Als iemand alleen de houder heeft liggen, laat het me weten, ik wil er andere meters in, o.a. olietemp.

Gr Ron

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: di feb 05, 2019 21:35
door stephen
:roll: ik zie alleen de foto’s niet staan, alleen de linkjes. ‘’


Gr Ron
het eerste haakje ontbreekt in de link..als je ze aanklikt doen ze het wel :mrgreen:

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: di feb 05, 2019 22:00
door Ron GS
Gaat ff haakjes plaatsen.......

Gr Ron

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: wo feb 06, 2019 16:28
door Ron GS
Inmiddels twee metertjes gevonden, die zijn onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

Dashboard laat ik lekker zoals het is, wil het wel even uit de auto halen om de bekende puntjes aan te pakken. Kan ik ook goed bij de bedrading om die te fatsoeneren en ook de kachelslangen netjes aansluiten.

Gr Ron

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: wo feb 13, 2019 19:32
door Ron GS
Alles is binnen voor het kleine deelproject.

Afbeelding

Maar eens kijken hoe we dit gaan monteren

Afbeelding

Afbeelding

Gr Ron

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: za feb 16, 2019 13:56
door Ron GS
Zo, de offerte met Barend doorgesproken en in gang gezet. Wat gaat er gebeuren:

1) Uitbouwen motor
2) Demonteren huidige motor
3) Onderdelen reinigen en aanpassen
- Krukas balanceren
- Verlichten en balanceren vliegwiel
- race-drijfstangen
- Plaatsen bussen/ gemede zuigers 2.1 Cosworth
- Aanpassen kop voor andere nokkenassen
- Aanpassen kleppen (betere flow)
- Vlakken kop voor compressie
- Opbouwen kop met nieuwe klepseals, sterkere klepveren en Squadra Bianca nokkenassen (laatste specs)
- Opbouwen onderblok met nieuwe lagers, keerringen, pakkingen, onderste ketting, 2.1 liter zuigers en bussen
4) Inbouwen motor
5) Eerste afstelronders op de rollenbank (nokkenastiming, venturies carburateurs ontsteking etc)

Na een paar 1000 km als het geheel wat ingelopen is doen we dan de finale afstelling op de rollenbank.

Deze week worden alle onderdelen besteld. Hebben toch besloten er een set race-drijfstangen in te zetten, daar heeft hij ervaring mee en dan kan het blok tot 8500 toeren en blijft alles heel. Nou gilt de huidige motor al bij 6000/6500 toeren dus ik ben benieuwd wat voor orgel het wordt bij 8500 :tooth:

Kwam ook dit pareltje nog tegen in de werkplaats .......... kan ik echt van genieten zo’n staaltje techniek.

Een “verse” 2.0 105 Nord Twin Spark op squadra carbs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tevens worden er nog wat andere dingen gecheckt en indien nodig vervangen. Koppeling en druklager, motorruimte wordt opgefrist als motor eruit is, dashboard eruit, bedrading checken en netjes vastleggen, kachelradiator schoonmaken, papieren slangen onder dashboard vervangen door kunststof versies en netjes vastmaken.

Ik blijf zelf bij de 105 Nord 8v, is prima voor op straat en dan blijft het budget nog een beetje schappelijk.

Sieger ook nog even gezien, maar stond al te dubben, die ken ik toch ? Succes met de achteras Sieger !

Gr Ron

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: za feb 16, 2019 14:15
door JC
Welke boring ga je gebruiken? Als je te groot gaat wordt de wand van de bus te dun en zet te veel uit als je motor warm wordt waardoor je compressieverlies hebt en je vermogen terugloopt..
Dit was duidelijk aantoonbaar met verschillende opeenvolgende sessies bij Bas op de rollenbank.

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: za feb 16, 2019 20:09
door Ron GS
Ik heb geen idee, over welke boring heb jij het ? Welke is te groot ?

Gr Ron

Re: Giulia 2100 TI

Geplaatst: za feb 16, 2019 21:30
door Macaco
Je hebt het over 2.1 en een Nord blok (dus even aangenomen ook de Nord krukas).

Dan heb je een boring van 86 mm nodig om op 2056.3 cc te komen (en dat is wat dan afgerond wordt naar 2.1). Met een boring van 86 mm worden de liners echter behoorlijk dun.
De onderzijde van een liner (waar deze in de boring van het onderblok zit) heeft dan een wanddikte van 1,5 mm.

Het kan, want het gebeurt vaker. Maar op save gaan is het volgens mij niet.
Op save gaan kan met een monosleeve, maar dan wordt het wat minder schappelijk voor je budget.

Met de langere slag kruk van een laatste generatie 8V TS heb je met een boring van 85 mm trouwens ook niet genoeg om boven de (magische?) 2050 cc te komen en kun je het nog geen 2.1 noemen :) .