Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: Giulia 2100 TI

ma nov 06, 2017 17:53

tjaa.... wauw! :shock: =D>
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 2100 TI

zo jan 27, 2019 11:37

Tijd om dit weer eens af te stoffen. Laatste tijd veel gebeurd waardoor zaken blijvend zijn veranderd. Mijn maat waar ik al 30 jaar bij en mee sleutel is helaas tgv kanker overleden. Dan sta je dus in één keer met tig auto’s op je naam voor de laatste keer naast de brug waar je samen 30 jaar zo’n beetje alles wat je kan verzinnen in en uit elkaar hebt gehaald. Dan ga je na alles te hebben geregeld eens rustig thuis op de bank zitten nadenken. Eerst knal je in je emotie en moet alles weg. Ik had het ff helemaal gehad met de auto-hobby. Dus 1 auto van mij in de garage en 1 voor vrouwlief voor de garage.

Dan kom je dus bij de winterstalling en zie je de blauwe Giulia weer staan. Ik had er toen inmiddels 2. Lang verhaal kort. De babyblauwe blijft. Voor de rest is en gaat alles eruit en blijf ik tot ik het zat ben als daily in een Jimny rijden. Merc, BMW en grijze Juul, alles is en gaat de deur uit. De Grijze is naar Barend gegaan samen met de babyblauwe.

Plan: de babyblauwe heb ik gekocht als 2.1 maar bleek een 2.0 te zijn. Barend gaat er een 2.1 Cosworth van maken. De babyblauwe wordt geen concours klassieker maar een lekkere rijdersauto. Ik ga er (met 30km omrijden om goed warm te worden) ook gewoon boodschappen mee doen.
De remmen zijn al 2-liter, 2-liter achteras met sper zit er al onder, dikke stabi, race-spruitstuk en bussenkop alles zit er al op, alleen geen passend onderblok. Dat heeft me altijd een beetje geïrriteerd, vond dat eigenlijk zonde.

Het projectje gaat weer een vervolg krijgen.

De babyblauwe staat er nu zo bij:

Afbeelding

Gr Ron

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Giulia 2100 TI

zo jan 27, 2019 11:52

Pfffff, heftig verhaal zeg.
Heb iets soortgelijks meegemaakt maar die vriendschap duurde 8 jaar ipv 30 zoals bij jou.
Sterkte de komende tijd.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Giulia 2100 TI

zo jan 27, 2019 12:12

Pfff heftig verhaal :cry:

Mooi dat je de lichtblauwe iig houdt..niets
zo fijn als een auto met goede herinneringen ,waar je nog steeds van kunt genieten :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 2100 TI

di feb 05, 2019 01:12

Zag dat het topic een beetje rommelig is geworden door het wegvallen van alle foto’s.

Kleine samenvatting:

Zo kocht ik hem

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat klaar voor het project

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begonnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug van de spuiter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles er weer op

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de bank

Afbeelding

Even met een oude bekende

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste gadget

Afbeelding

Afbeelding

Jullie zijn weer bij na deze kleine update.

Binnenkort bij Barend op de koffie om plan te maken voor aanpak van de motor. Zit nog te verzinnen om iets met het dashboard te gaan doen, zal eens kijken of iemand nog een gebruikt exemplaar heeft liggen. Wil ook de twee metertjes met olietemp en spanningsmeter onder dashboard (thv) de pook. Heb er weer zij in.

Gr Ron
Laatst gewijzigd door Ron GS op di feb 05, 2019 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Giulia 2100 TI

di feb 05, 2019 09:12

das gelijk een mooie update, met al die foto's :thumbs:
Laatst gewijzigd door stephen op di feb 05, 2019 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 2100 TI

di feb 05, 2019 12:08

:roll: ik zie alleen de foto’s niet staan, alleen de linkjes. ‘’

Heb even zitten zoeken, wil deze meters er ook nog in hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Als iemand alleen de houder heeft liggen, laat het me weten, ik wil er andere meters in, o.a. olietemp.

Gr Ron

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Giulia 2100 TI

di feb 05, 2019 21:35

:roll: ik zie alleen de foto’s niet staan, alleen de linkjes. ‘’


Gr Ron
het eerste haakje ontbreekt in de link..als je ze aanklikt doen ze het wel :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 2100 TI

di feb 05, 2019 22:00

Gaat ff haakjes plaatsen.......

Gr Ron

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 2100 TI

wo feb 06, 2019 16:28

Inmiddels twee metertjes gevonden, die zijn onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

Dashboard laat ik lekker zoals het is, wil het wel even uit de auto halen om de bekende puntjes aan te pakken. Kan ik ook goed bij de bedrading om die te fatsoeneren en ook de kachelslangen netjes aansluiten.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 2100 TI

wo feb 13, 2019 19:32

Alles is binnen voor het kleine deelproject.

Afbeelding

Maar eens kijken hoe we dit gaan monteren

Afbeelding

Afbeelding

Gr Ron

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 2100 TI

za feb 16, 2019 13:56

Zo, de offerte met Barend doorgesproken en in gang gezet. Wat gaat er gebeuren:

1) Uitbouwen motor
2) Demonteren huidige motor
3) Onderdelen reinigen en aanpassen
- Krukas balanceren
- Verlichten en balanceren vliegwiel
- race-drijfstangen
- Plaatsen bussen/ gemede zuigers 2.1 Cosworth
- Aanpassen kop voor andere nokkenassen
- Aanpassen kleppen (betere flow)
- Vlakken kop voor compressie
- Opbouwen kop met nieuwe klepseals, sterkere klepveren en Squadra Bianca nokkenassen (laatste specs)
- Opbouwen onderblok met nieuwe lagers, keerringen, pakkingen, onderste ketting, 2.1 liter zuigers en bussen
4) Inbouwen motor
5) Eerste afstelronders op de rollenbank (nokkenastiming, venturies carburateurs ontsteking etc)

Na een paar 1000 km als het geheel wat ingelopen is doen we dan de finale afstelling op de rollenbank.

Deze week worden alle onderdelen besteld. Hebben toch besloten er een set race-drijfstangen in te zetten, daar heeft hij ervaring mee en dan kan het blok tot 8500 toeren en blijft alles heel. Nou gilt de huidige motor al bij 6000/6500 toeren dus ik ben benieuwd wat voor orgel het wordt bij 8500 :tooth:

Kwam ook dit pareltje nog tegen in de werkplaats .......... kan ik echt van genieten zo’n staaltje techniek.

Een “verse” 2.0 105 Nord Twin Spark op squadra carbs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tevens worden er nog wat andere dingen gecheckt en indien nodig vervangen. Koppeling en druklager, motorruimte wordt opgefrist als motor eruit is, dashboard eruit, bedrading checken en netjes vastleggen, kachelradiator schoonmaken, papieren slangen onder dashboard vervangen door kunststof versies en netjes vastmaken.

Ik blijf zelf bij de 105 Nord 8v, is prima voor op straat en dan blijft het budget nog een beetje schappelijk.

Sieger ook nog even gezien, maar stond al te dubben, die ken ik toch ? Succes met de achteras Sieger !

Gr Ron

JC
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Bruchem

Re: Giulia 2100 TI

za feb 16, 2019 14:15

Welke boring ga je gebruiken? Als je te groot gaat wordt de wand van de bus te dun en zet te veel uit als je motor warm wordt waardoor je compressieverlies hebt en je vermogen terugloopt..
Dit was duidelijk aantoonbaar met verschillende opeenvolgende sessies bij Bas op de rollenbank.
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Nu 2019 Giulia, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: Giulia 2100 TI

za feb 16, 2019 20:09

Ik heb geen idee, over welke boring heb jij het ? Welke is te groot ?

Gr Ron

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Giulia 2100 TI

za feb 16, 2019 21:30

Je hebt het over 2.1 en een Nord blok (dus even aangenomen ook de Nord krukas).

Dan heb je een boring van 86 mm nodig om op 2056.3 cc te komen (en dat is wat dan afgerond wordt naar 2.1). Met een boring van 86 mm worden de liners echter behoorlijk dun.
De onderzijde van een liner (waar deze in de boring van het onderblok zit) heeft dan een wanddikte van 1,5 mm.

Het kan, want het gebeurt vaker. Maar op save gaan is het volgens mij niet.
Op save gaan kan met een monosleeve, maar dan wordt het wat minder schappelijk voor je budget.

Met de langere slag kruk van een laatste generatie 8V TS heb je met een boring van 85 mm trouwens ook niet genoeg om boven de (magische?) 2050 cc te komen en kun je het nog geen 2.1 noemen :) .
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Terug naar “Projecten”