Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4 (Carbella)

di sep 06, 2016 11:51

Aangezien meerdere mensen in mijn omgeving vroegen of ik een projecttopic wilde openen bij deze :thumbs: . Ik was al sinds 2012 bezig op het vrij rustige Alfa33club.nl forum.

In het kort:

Alfa 33 S 1.7 16V QV Permanent 4, kleur: Bianco Argento en sinds 2012 in mijn bezit. Dit betreft de oude P4 van Serge waar ook hij hier een uitgebreide projectentopic voor opende. Op een gegeven moment is deze heel kort bij Martijn Goorden terecht gekomen, totdat ik deze tegenkwam. Ik was eigenlijk meteen verkocht met name door het eigenzinnige karakter van de 33 en dan ook nog P4 aangedreven. Ik heb meerdere Alfa's gehad (en rij nog steeds en blijvend Alfa), maar de 33 beschikt voor mij persoonlijk over alle elementen wat de definitie maakt van 'genieten van auto rijden'.

Design (wigvorm), Boxer, minimalistisch interieur, fantastische wegligging à la kart, kenners hier weten natuurlijk waar ik het over heb.

Om nou meteen vanaf 2012 hier de ontwikkelingen te posten kost mij een dagtaak, dus zal me beperken tot de meest recente updates :thumbs:

Groet, Chris (Carbella.nl)

2016
Even stil geweest, maar niet stil gestaan!

Tijd voor een nieuwe verlagingsset van Merwede.
Afbeelding
Meteen maar nieuwe lagers, veerschotels, stofhoezen en alles wat er bij komt. Want niet alleen was de oude veer gebroken aan 1 kant, ook de schotels waren op zijn zachts gezegd toe aan vervanging. Ik heb de beide tussen schotels én toplagers ook maar mee vernieuwd!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dan de nieuwe verlagingsveren er onder:
Afbeelding
Afbeelding
Meteen maar wezen uitlijnen:
Afbeelding
Afbeelding
En het staat en rijdt weer als nieuw :thumbs:
Afbeelding
De volgende stap was voor mij de achterruit en dan met name de rubberen omlijsting had een probleem. Die was aan één kant weg, gekrompen ofzo..ik weet niet precies wat er gebeurd is. Had wel de angst dat er mogelijk water binnen zou komen, maar volgens de ruitspecialist is dat niet mogelijk vanwege dat de ruit gekit was. Tjah...24 jaar geleden :think: ..Heb pas geleden een nieuwe voorruit laten plaatsen, dus weer terug en heb de achterruit opnieuw laten plaatsen. Een nieuwe achterruit was lastig te vinden :cry:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijd voor een kleine onderhoudsbeurt, nieuwe olie, oliefilter, brandstoffilter, Brembo remmen en blokken. Helaas was ook de planning om Goodridge RVS remleidingen te plaatsen maar die waren helaas nog in een backorder. Dus die komt de volgende keer!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De afgelopen 24 jaar heeft de 33 veel doorstaan. Veel krassen, kleine en grote parkeerdeukjes. En al mag ze niet meer de jongste zijn, dat neemt niet weg dat het een mooie strakke 33 moet zijn. Bovendien ik heb een hekel aan deukjes. Dus een bezoekje gebracht aan een specialist/'restyler' en tevens liefhebber van Italiaans. Die heeft 90% van alle deukjes eruit kunnen halen.
Voor:
Afbeelding
Afbeelding
Na:
Afbeelding
En na een halve dag de 33 rondom gepakt. Het resultaat mag er zijn!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het achterpaneel kan niet worden uitgedeukt zonder te spuiten. Dat is op een andere manier opgelost. Foto's volgen nog.

Ik heb diverse delen weggebracht om te laten poedercoaten. Moet wel zeggen dat het erg mooi is geworden.
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb nog een set reserve draagarmen kunnen bemachtigen maar heb helaas geen foto's gemaakt van hoe ze waren :wall: . Dus bij deze wat foto's hoe ze zijn geworden.
Afbeelding
Afbeelding

6 nieuwe silentblocks stonden klaar om er in geperst te worden, maar ik hoorde eergisteren dat ze die met geen mogelijkheid er in kregen. Ik heb de afgelopen paar dagen in ieder geval een hoop geleerd over draagarmen voor de 33 en de verschillen :doh: Ik verwacht binnenkort alles te monteren en kan dan meteen een nieuwe set Powerflex om de Eibach stabi doen, ipv de originele rubbers :thumbs:
Afbeelding

Zo weer even een update tussendoor voor wat betreft de P4.

De achterzijde heb ik eindelijk helemaal kunnen afronden. Het achterpaneel heb ik volledig laten uitdeuken en recht laten trekken (Bedankt Ton :thumbs: ). Al het roest en plaatwerkschade a.g.v. een schade uit het verleden (?) is gefixt en opnieuw gespoten. Nieuw plaatwerk óók in het reservewielbak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Reservewiel bak eerst nog even in de primer en alle hoeken nog even ingespoten tegen roest (middel ben ik even vergeten).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat een hoofdpijndossier was de achterkant maar ben erg blij dat de boel weer superstrak en als nieuw is.

De afdekplaat van het reservielbak heb ik (nadat ik deze als mal heb gebruikt) de kliko in gegooid. Deze viel zowat uit elkaar. Logisch eigenlijk. Een mooie nieuwe, stevigere, lichtere afdekplaat gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik was nog aan het overwegen het oude reservewiel een opfrisbeurt te geven. Nieuwe band, velg laten stralen en poedercoaten :think:
Afbeelding
Maar, ik kwam op mijn pad een splinternieuwe tegen :mrgreen: . Dus hier komt heel snel een nieuwe band omheen en dan ik dat ook weer afstrepen.
Afbeelding
Afbeelding

Nu we het toch over velgen hebben. Ik kwam per toeval een leuke set sportvelgen tegen van Team Racing Dynamics. De Pro Race, en wat kenmerkend is voor dit type velg is het gewicht :mrgreen:

Een 17 inch sportvelg brengt 7 kg op de weegschaal :schrik: . Een standaard lichtmetalen velg in deze maat zo ergens tussen de 11 à 13 kg.
Afbeelding
Ik heb de stoeprandschade er alvast uitgehaald en zo ziet de velg er nu uit.
Afbeelding
Ik moet nog een hoop aanpassingen doen zoals het naafgat uitdraaien, richten en bijpassende A- merk banden. Ik wil even een experiment doen met Plastidip en zat te denken aan de kleur 'Gunmetal grey' met een glossifier om dat hoogglans effect er in te krijgen. Dus binnen afzienbare tijd een overstap van 16"naar 17" ;)

Het resultaat post ik te zijner tijd hier!
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 975
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4 (Carbella)

di sep 06, 2016 17:11

Leuk topic Chris....ga ik met plezier volgen :thumbs:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 689
Lid geworden op: za aug 18, 2007 17:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4 (Carbella)

di sep 06, 2016 17:40

GOED BEZIG!

Mooi ding man! :thumbs:
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Gebruikersavatar
Kroezen75
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: vr aug 02, 2013 22:25
Locatie: HOEK VAN HOLLAND

Re: Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4 (Carbella)

di sep 06, 2016 18:38

Wat een mooie plaatjes!
Echt een feest om naar te kijken!

Gr
Rik

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 580
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4 (Carbella)

wo sep 07, 2016 00:05

Prachtig! Goed bezig! Heb bij Sergio ooit ook nog eens aan deze wagen gesleuteld (interieur monteren :) Succes en keep on posting! :P
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4 (Carbella)

wo sep 07, 2016 10:52

Prachtig! Goed bezig! Heb bij Sergio ooit ook nog eens aan deze wagen gesleuteld (interieur monteren :) Succes en keep on posting! :P
Klopt Jor, daar heb ik nog met veel plezier over gelezen!

Gelukkig heb ik de laatste tijd iets meer tijd gehad dus heb weer dingen kunnen doen. Ik heb met een hoop puzzelwerk de Carbon Dynamic Airbox van BMC kunnen monteren. Niet zwart, maar in een zilver/white carbon trim. Wat vind jullie ervan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Boxer met de toevoeging van een BMC CDA is een fantastische combinatie! Het geluid is echt waanzinnig. Voor nu kan ik melden dat in lage toeren je niet zo veel merkt, maar op hoge toeren merk je verbeterde Throttleresponse. Hij pakt véél beter en sneller op. Het enige wel is, is dat ik een aanpassing nog moet maken in de voorbumper voor de luchttoevoerslang. Boven de mistlamp wil ik een gat in de voorbumper maken voor een ronde intakerooster. Als ik dat gereed heb liggen dan wordt de voorbumper meteen strak gemaakt en opnieuw gespoten. Meteen maar op de rollenbank. Dus wordt vervolgd :thumbs:

Ik heb eindelijk wat aan het uitlaatsysteem laten doen wat me al lange tijd stoorde. Met dank aan de heren van Crooke Tuning waar we misschien samen wat leuke dingen gaan doen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit was de originele set up. Let vooral op de kat (nr.2) en de manier hoe die loopt onder de 33 P4...ik hou me mond er over :|
Afbeelding
Uiteindelijk een rechte pijp heel lang geleden tussen laten zetten, maar dat was hem ook niet. Dus die weg laten halen, de middendemper én ook de oude einddemper in zijn totaliteit.
Afbeelding
Met dit als resultaat. Volledig RVS pijp vergroot naar 61mm vanaf spruitstuk tot aan einddemper. De einddemper heb ik via Serge en betreft een NOS nieuwe einddemper specifiek voor de P4.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik wilde bewust daar geen brulpijp omdat ik bang was het karakteristieke geluid van de Boxer te verliezen. Een duplex stond ook op de wenslijst, maar de ruimte is zeer beperkt. Dus voor nu zo opgelost.

Hoe is het geluid? Om eerlijk te zijn fantastisch! Vanaf 3000rpm klinkt een snerpend metaalachtig geluid. En naarmate je steeds meer in toerenkomt klinkt het boxergeluid véél luider :driving: Op cruisesnelheid 120 km/u geen irritant hoongeluid van de uitlaat. Dus ben zeer tevreden!

Het eindstuk van de demper valt alleen niet mooi in de uitsparing van de bumper. Dus dat moet ik zelf nog even iets aanpassen zodat ik er een mooi sierstuk op kan plaatsen. Ik zat te denken aan Supersprint of misschien onderstaande :D
Afbeelding
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4 (Carbella)

wo sep 07, 2016 18:39

Rechte middenpijp met standaard demper, daar kan echt geen CSC systeem of wat dan ook tegenop. Ik had het zelf ook, kreeg er op de boxerdag complimenten over en daar waren toch een hoop verschillende uitlaatsystemen bij elkaar. Die typische snerp blijft er in zitten, zonder een vervelende brom of storend geluid op de snelweg.

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4 (Carbella)

di sep 13, 2016 12:31

Rechte middenpijp met standaard demper, daar kan echt geen CSC systeem of wat dan ook tegenop. Ik had het zelf ook, kreeg er op de boxerdag complimenten over en daar waren toch een hoop verschillende uitlaatsystemen bij elkaar. Die typische snerp blijft er in zitten, zonder een vervelende brom of storend geluid op de snelweg.
Dat kan ik nu zeker bevestigen, Dirk :thumbs:

Mooiste vondst voor mij van 2016!

Ra, ra, wat is dit :?:
Afbeelding
Afbeelding
Een custom fit rubberen afvoerdop voor in de reservewiel bak (normaal zit daar een metalen dop) :mrgreen: Ook nodig (of een ander lastig onderdeel voor de 33), laat het mij weten!
Afbeelding
De volgende delen liggen alweer klaar.
- Een nieuwe radiateur met daarbij alle denkbare losse koelslangen en tussenstukken. Het kostte me een paar maanden om al die slangen compleet te krijgen, want voor de 33 wordt bijna alles custom.
- Eibach stabi met PU
- een nieuwe 16V spruitstuk die ik voor montage nog zal heatwrappen.
Afbeelding
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Projecten”