De afgelopen dagen ben ik nog aardig druk geweest om uit te vogelen hoe het nou zit met die unibals die ik had besteld.
In de Draagarmen van de 916 zitten in alle uitvoeringen unibals in de achterste twee onder Draagarmen aan de fusee kant, ik was in de veronderstelling dat ik een complete set had aangeschaft voor die positie, aangezien in de huidige aan de subframe zijde gewoon rubber bussen zitten.
Maar het is dus anders weet ik nu
Er zijn twee bestel nummers OEM voor de onderste draagarm achter, waar de veer in rust voor links als voorbeeld,
60612319 ( 2.0 )
60627600 ( 3.0 )
Waarbij ik voor die laatste de aanvullende tekst heb gevonden:
"Spring Pan Arm-Bush. Rear, left spring pan for 3.0 litre, also fits 2.0. Although more expensive it's rose jointed at both ends preventing wear from the sub frame, unlike the 2.0 bush version."
Met andere woorden, dan is er aan beide kanten in die draagarm een unibal geplaatst. i.p.v. enkel bij de fusee kant ( wat ze dus wel allemaal hebben)
Ik was in de veronderstelling een set gekocht te hebben voor beide draagarmen fusee kant, dit blijkt weet ik inmiddels niet zo te zijn.
Het vervelende is dat zowel Alfaholics als diverse andere leveranciers ze expliciet adverteren als 3.0ltr version.
Wat ik inmiddels zeker weet is dat het zoals wordt geïnsinueerd en aangegeven op de leveranciers websites niet om 2.0vs3.0 motorisering gaat.
Maar als je de partlist van de 3 fases kijkt zit er wel degelijk verschil in de twee type Draagarmen. Het verschil zit hem in fase 1/2 en fase 3
Ik heb nu dus een set unibals in huis voor een fase 3 916, die zijn anders/ geüpgrade, daarbij zit er aan de subframe kant ( bij alle motor uitvoeringen) ook een unibal bus nou past hij qua diameter wel in de Draagarmen van de fase1/2 die ik heb liggen echter de bus breedte is 2mm groter, dus ik heb twee opties te overdenken, of de uitsparing in het subframe aan beide kanten 1mm breder maken, of toch ook hier maar PU plaatsen IPV de standaard rubber bussen.
Ik heb nu in ieder geval twee extra bussen besteld voor de fusee zijde. En weer wat geleerd, en dat is het leuke aan dit project.