Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

AValfa Restauratie spider 916

do jul 21, 2016 20:25

Zo, na jaren van actief meelezen en af en toe wat posten, kom ik er achter dat ik me hier helemaal nooit heb voorgesteld, alhoewel ik een enkeling van jullie wel eens bij een meeting/rit heb ontmoet en gesproken.
Nu ben ik al een tijdje in mijn sporadische vrije tijd met dit project bezig en het zal nog wel enkele jaren duren. En ik vind het al een tijdje jammer dat er ik denk, mede door versplintering naar alle losse subfora/registers er hier volgens mij redelijk weinig diversiteit en grondige restauratie projecten zijn. ( uiteraard nog best wel een aantal welke ik op de voet volg, o.a. Benna en posts van de alfa chirurg en alle andere die ik nu vergeet te noemen). Vervolgens heb ik besloten dan maar bij mezelf te beginnen en hier mijn project en de vervolgstappen hier ook te posten.

Een kleine aanvulling op onderstaande tekst, tot ik in 2011 een 147 kocht tijdens mijn studie jaren altijd ( 11 jaar) in een nixan almera gereden deze is toen hij 17 jaar oud was weggegaan, tot dan aan toe heb ik me nooit ook maar enigzins in auto's verdiept, de nissan werd altijd dealer onderhouden en had naast 0, 0 beleving/rijplezier ook nouwelijks onderhoudskosten/mankementen. maar nadat we de 147 hadden gekocht ( eigenlijk puur op looks en rijcomfort) ben ik me in de techniek gaan verdiepen, ik heb wel veel technische achtergrond maar dat beperkte zich tot vanalles wat vooral helemaal niks met autotechniek te maken heeft., maargoed veel lezen , hier en elders op nederlandse, engelse en duitse fora. En gewoon doen, heeft me gebracht waar ik nu mee bezig ben. Ik heb ook absoluut niet de ilusie dat dit ooit een winstgevend project gaat zijn. Ik leer er vooral veel van en het is een leuke hobby.

Ik heb dit project voor zover het gevorerd is ook al sinds bijna 2 jaar op het 916register forum staan, bij deze zal ik dan ook zo daar het een en ander van kopieren en hier hergebruiken :P


20 juni 2014

Bij deze wil ik me hier ook even voorstellen aangezien ik recentelijk een spider 916 3.0L V6 heb aangeschaft als project (met nadruk zonder 'tje' erachter).

Sinds we een aantal jaar geleden een 147 hebben aangeschaft als daily, is bij mij het 'alfavirus' toegeslagen.
Ik heb me hier al een tijd geleden aangemeld om me in te lezen voor de aanschaf van een 916 en kon maar niet besluiten of het een GTV of een spider moest worden, wel wist ik zeker dat het een V6 moest zijn. (grootste nadeel van een spider voor mij: zoonlief kan niet ook mee als zijn mama mee gaat).
Uiteindelijk dus toch voor de spider gegaan, dan maar 1 bijrijder. Eigenlijk wilde het toeval dat er een project gevalletje in de buurt opdook, dus maar "even" een paar uurtjes wezen kijken, gelukkig kon dat.

Tja en dan blijft het maar knagen, eenmaal erin gereden en er uitgbreidt naar gekeken. De gok maar gewaagd, en zonder overleg thuis, opgehaald en voor de deur gezet, terwijl vrouwlief op het werk was. Ik kneep hem wel even toen ze thuis kwam, maar gelukkig kon ze er de lol wel van inzien en was ie goedgekeurd.

Tja en wat versta ik onder een project? nou dat zijn nogal wat structurele zaken.
Cruciaal puntje?: de motor, er zit een tik in, met andere woorden, ik ga alles even rustig bekijken, en ze zal voorlopig niet de weg opgaan, heb haar naar huis gereden en het volgende station is waarschijnlijk de stalling alwaar het hart de alfa belichaming (tijdelijk) zal verlaten om weer in orde gemaakt te worden.
De binnenkant is een uitgewoond hok (in mijn beleving)
Op de buitenkant valt niet heel veel aan te merken voor een auto van deze leeftijd (de gebruikelijke pakeerdeukjes beetje vogelpoep vlekjes e.d.)
En dan nog redelijk wat noodzakelijke dingetjes als remmen schokdempers banden enz, enz, enz.

Zoals gezegd ik heb haar bewust gekocht in deze staat van onderhoud, zonder enkele vorm van onderhoudshistorie met als doel een leuk project te hebben welke hopelijk over enkele jaren als nieuw de wegen onveilig mag maken.

Uitdagingen genoeg in het verschiet. En er zullen van mijn kant genoeg vragen jullie kant op komen gedurende dit project (zal zo maar vast beginnen )

Arjan.

plaatje bij het praatje:

Afbeelding


21 juni 2014


Het verhaal bij de tik is als volgt, volgens de verkoper, zouden de lagerschalen van de drijfstangen zijn vervangen, omdat men dacht dat dat het probleem was.En is de conclusie dat er speling zou zijn op een pistonpen. De verkoper heeft de auto bij toeval (via faIllisement) gekregen, stond ook niet op zijn naam. en heeft het verhaal van de eigenaar als zodanig gehoord
Het geluid zelf laat zich het best omschrijven als getok, wat alleen hoorbaar is als de belasting wegvalt, dus bij gas los.en bij warme motor.
Ik heb er vooralsnog op gerekend dat het hele blok uit elkaar moet,
en ik loop op dit moment rond met het idee, van een totale revisie, de tijd zal het leren.

Moet nog wel even zeggen dat met bovenstaand verhaal in gedachten, de aanschaf prijs er ook naar was.
Het enige wat ik aan de buitenkant heb kunnen zien is dat de carterpan er onder vandaan is geweest recentelijk, dus wellicht idd lagerschalen vervangen. en in het verleden is denk ik de kop al eens los geweest, (pakkingresten /geknoei onder de motor kap)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


7 mei 2015


Zo, bijna een jaar later. tijd voor een kleine update.

Het spiderproject heeft het grootste deel van het jaar stilgelegen. ik moest nog 'even' de badkamer renoveren thuis, op het werk druk. enz.
Maar zo heel af en toe een momentje gevonden om wat kleine dingetjes aan te pakken. Tussen de bedrijven door af en toe wat onderdelen bij elkaar gesprokkeld, met name via dit forum en e-bay. En daarnaast me ook verdiept in de nodige zaken die nog op stapel staan

Het dashboard is bijna helemaal gedemonteerd op dit moment, en ik ben langzaam aan bezig die onderdelen weer netjes te krijgen.
Alle achtergebleven rotzooi van een alarmsysteem (tex alarm, aftermarket?) verwijderd. Daar was al eens door een voorganger aan begonnen gezien het feit dat de auto gewoon liep. en ik overal weer aangeheelde draden tegenkwam, op cruciale plekken. achtergebleven carkit, moderne alpine cd radio, en van nog daarvoor waarschijnlijk een Gemini gps antenne.
Ongeloofelijk wat een draden puinhoop er achter het dashboard zat, vanalles wat was doorgeknipt en verlengd/gesplitst.
Inmiddels begonnen met een aantal kabelbomen weer fatsoenlijk te maken/ van nieuwe connectors te voorzien.

Alle instrumenten uit het middenconsole open gemaakt, schoongemaakt en van nieuwe lampjes voorzien.

De midden tunnel en console van hun plakkerige laag ontdaan (nadat ik heel voorzichtig de hout overlays heb verwijderd) en uiteindelijk maar neutraal zijdeglans zwart gespoten na de nodige voorbehandeling, kunstofprimer/spuitplamuuur/ primer.

Vandaag even bezig geweest met nog meer overtollige /niet originele bedrading verwijderd. en toen kwam ik het volgende tegen.
De airbag pasagierskant verwijderd en tot mijn stomme verbazing was die niet aangesloten. zie foto.
er zat op de kabel die naar de (airbag)ECU gaat een stekker geklikt waar R45 op staat. ik heb hem nog niet doorgemeten, maar ik vermoed een weerstand om een storing te omzeilen voor de apk o.i.d.?

Nou weet ik niet special heel veel van airbags af, heeft iemand een idee waarom dit specifiek gedaan wordt, oftwel als ik dit t.z.t. terug ga plaatsen op originele mannier, wat kan ik dan verwachten. behalve waarschijnlijk een brandend airbag lampje?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


27 juli 2015


Zo langzaam eens begonnen met uitbouwen van de motor. Ik begrijp dat de standaard procedure is om de motor onder de auto uit te laten zakken.
Ik ben benieuwd of het ook lukt van bovenaf aangezien ik het plan had hem er gewoon in de garagebox met een motor takel uit te hengelen.

We zullen zien

2 augustus 2015

#€%&*@###!!&?%¿ Wat een K..(naar) klusje!

Maar hij is er af. Al met al een productieve dag. Morgen hopelijk de motor er uit hengelen. Denk dat ik nu genoeg ruimte moet hebben om hem er naar boven uit te halen.
Afbeelding
Afbeelding


6 augustus 2015


Om logistieke redenen is het maandag niet gelukt.
Vandaag was het uiteindelijk een kleine 1,5 uur werk. Nadat ik alle spullen bij elkaar had( auto met trekhaak, aanhanger en motor takel).

Hij staat droog binnen, zodat ik er nu makkelijk aan kan Werken wanneer ik tijd heb.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

11 augustus 2015


Gisteren even de koplampjes aan de binnenkant schoon gemaakt.
Net een pakketje binnen gekregen met een nieuwe luchtslang. (Er zat een piepklein gaatje in de oude bij nader onderzoek, alsof er een keer iemand met een schroevendraaier net doorheen was gestoten)

Afbeelding
Links met schoon gemaakt glas, rechts. Met dof glas zoals ZE beiden waren.

26 augustus 2015


Vandaag in een paar verloren uurtjes even de startmotor gereviseerd. Nieuwe starterkrans, koolborstels, relais en lagerbussen ingeperst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8 februari 2016

Het is al weer een tijdje stil geweest Ik heb weinig tijd gehad afgelopen maanden.
af en toe een klein momentje kunnen vinden, foto's spreken voor zich.

AfbeeldingGisteren de koppen van het onderblok gehaald.
Nu kan het echte werk beginnen (als ik weer tijd heb)
Afbeelding

12februari 2016


Vandaag even een paar tool-tjes gemaakt om te voorkomen dat de cylinders er uit donderen als ik het onderblok straks op zijn kop heb

Afbeelding
Afbeelding


23 februari 2016



Vandaag blok op zijn kop gezet om uit te lekken en het carter eraf gehaald.
Dan ben ik toch blij dat ik hem open heb getrokken, dit hoort hier zeker niet thuis.

Tevens meteen een vraag: de krukas poelie was enigzins beschadigd.
Nou twijfel ik of ik hier wellicht een nieuwe voor zal gaan zoeken, maar weet iemand of die mee zijn uitgebalanceerd met de krukas?
Met andere woorden, als ik deze wil vervangen moet ik dan ook de krukas opnieuw laten balanceren?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


1 maart 2016

Zo vandaag weer wat vieze foto's gemaakt, en enige narigheid tegengekomen
Eerst maar eens op zoek naar een krukas-slijp-balanceer bedrijf.
Iemand nog aanbevelingen??

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2 maart 2016

Vandaag de rest uit elkaar gehaald. Het wordt er niet beter van
Misschien toch maar op zoek naar een ander blok.

Afbeelding

9 mei 2016

Na een paar maanden geen tijd, nu dan met het mooie weer een kleine update.
Een tijdje geleden bij ...... een paar goede gtv stoelen over genomen. Ik dacht de bekleding over te zetten op de frames van de stoelen uit de spider. Echter bleek bij demontage dat het frame van de spider bestuurder stoel. Op zes plekken was gescheurd. Oftewel afgeschreven. Dus ook de bestuurderstoel van de gtv set maar kaal gemaakt. Deze gaat morgen naar een lasser om de gordel geleider steun over te zetten. Dat kan ik dan helaas weer niet zelf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb net de rechter wang en achter vel met de lendesteun naar een stoffeerderij gebracht. Er waren en paar stukken waarvan de stiknaad net versleten was. Deze worden over de hele lengte verwijderd en opnieuw door gestikt. De frames staan bij de lasser/ smid. Waarschijnlijk volgende week alles weer in elkaar zetten. En dan de bijrijders stoel nog. Daarvan kan ik denk ik wel gewoon de bekleding over zetten op mijn eigen frame.

18 juli 2016

En eindelijk weer iets verder. Er komt op de één of andere manier altijd weer iets tussen
Maar het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf, de stiknaden die door gesleten waren zijn vervangen. De gordel geleider steun is over gezet op het gtv frame. Het leer heb ik behandeld en geverfd met colorlock, dat blijf ik ontzettend fijn spul vinden. Vandaag alles weer in elkaar gezet en gelijmd. Letterlijk weer zo goed als nieuw.
Nu de bijrijder stoel nog.

Afbeelding
Afbeelding


21 juli 2016


Zo de bijrijderstoel is ook ontleed. En 2 delen bekleding weg gebracht om opnieuw te laten stikken.

En vandaag een V 6 in de 147 gelepeld. Maar ik moet zeggen dat hij er voor geen meter sneller van wil rijden.

Afbeelding

Zo dat is waar ik gebleven ben. Blok staat bij een revisie bedrijf ter beoordeling en zodra ik hoor of en tegen welke kosten deze nog te fixen valt kan ik daar eindelijk een besluit over nemen.
Laatst gewijzigd door AValfa op zo aug 12, 2018 09:44, 3 keer totaal gewijzigd.

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: AValfa spider 916

zo aug 14, 2016 17:29

Lekker bezig!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: AValfa Restauratie spider 916

di mei 02, 2017 22:46

Vandaag even wezen Buurten bij het revisie bedrijf. Waar ik de motor heen heb gebracht. Zoals in de vorige post reeds vermeld.
Deze was niet meer fatsoenlijk te herstellen. . Dat wil zeggen. Het had waarschijnlijk wel gekund. Maar voor aanzienlijk minder geld een veel beter voorstel gehad.

Een kleine update daarom.
De oude motor, daarvan was zoals op de foto wel was te concluderen de krukas behoorlijk van beschadigd deze was niet meer binnen specs te slijpen. Dus dat zou een nieuwe krukas betekenen. Kosten ca.€1200. los van de arbeid.

De cylinder bussen en zuigers waren nog net aan binnen specs. Dat hield ook niet over. Daarnaast was er al eens door een vorige eigenaar heel provisorisch aan het blok gelast op een plek vlak naast een bevestiging van de motor ophanging.
Dat zinde me ook helemaal niet.

Dus blok afgeschreven. ( De koppen waren nog wel goed)

Intussen is mij een nieuwe, ( als in nieuw uit krat, 0km gelopen) motor aangeboden. Deze is in het verleden gebruikt om te leren klepstellen distri vervangen.. Voor geld waar ik nog geen nieuwe kruk as voor kan kopen.

Deze word momenteel helemaal na gezien, hij heeft inmiddels uitgebreid oraal en anaal endoscopisch onderzoek gehad. Daaruit bleek dat hij helemaal oké is op 1 kleinigheidje na. 1 cylinder heeft oxidatie opgelopen als gevolg van een grapjas die daar iets van vloeistof in heeft gegooid. Deze word dus vervangen door een nieuwe bus en zuiger.

Binnenkort maar eens verder met strippen van de auto.
Nog een paar plaatjes bij het verhaal
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door AValfa op zo aug 12, 2018 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: AValfa Restauratie spider 916

za aug 11, 2018 12:40

Zo de foto's doen het weer, ik zal binnenkort eens een update plaatsen hier.

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: AValfa Restauratie spider 916

za aug 11, 2018 20:07

Hierbij de beloofde update.

Bericht vr apr 27, 2018 09:22

Gisteren voor het eerst in bijna twee jaar weer eens onder de spider gedoken om verder te gaan met demonteren, de achterophanging er onderweg geschroefd, met het idee alles te laten stralen/poedercoaten en van powerflex PU te voorzien, zodat ook dit weer klaar ligt voor montage.
Helaas is de onderste draagarm linksachter door geroest, hier dus maar een ander voor gaan zoeken, ik twijfel nog om twee nieuwe te halen, maar om dan meteen weer de rubbers er uit te halen om alles van PU te voorzien gaat misschien wat ver, dus als iemand nog een set goede gebruikte heeft liggen voor verkoop om op te kunnen knappen hou ik me aanbevolen. ( Inmiddels voorzien)

Het vordert nu aardig, subframe en wat losse zooi er nog onderweg, nog een paar delen uit de binnenkant, kapje eraf en zo nog wat los spul, en dan op zoek naar iemand die de carrosserie aan kan pakken voor met name roest herstel.

Enkele weken geleden werd ik gebeld dat de motor klaar stond, dus even gaan kijken of alles klopte, 1 cruciaal onderdeel ( de koelvloestofbuis die door de V van het blok loopt had ik van de oude motor afgehaald en laten stralen poedercoaten, nu weer supermooi zwart, echter helaas past deze niet door het blok geschoven zonder minsten 1 kop te lichten, dus dat gaan ze nu nog voor me fixen, en dan kan ik hem eindelijk weer op gaan halen.
Verder ziet hij er super netjes uit als nieuw ( oja hij is nieuw :P :D )

Afbeelding
Afbeelding


mei 24, 2018 13:22

En we zijn weer een klein stapje verder.

- Onderkant verder ontdaan van losse delen. uitlaat, hitteschilden etc.
- Hele voorophanging verwijderd inclusief subframe, dat was nogal een k*t klus aangezien er 1 vastgelaste moer in het holle deel van het subframe los knapte van de lasjes en dus mee draaide, Daar een 19mm ringsleutel voor om gesmeed en toen konden we weer verder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

stuurhuis verwijderd, ik zit er ernstig aan te denken nu ik toch alles los heb om deze preventief te laten reviseren, met name omdat ik geen idee heb van de staat. de huidige stofkappen zijn met kit al een aantal keren 'apk-proof gemaakt' door een vorige eigenaar. die moeten sowieso vervangen, maar er liep ook hydrauliek olie uit de stofkap toen ik het stuurhuis eraf pakte en iets scheef hield, dus ik schat in, mogelijk keringen lek?
- Pakketje van Biesheuvel binnen gekregen met PU, dus ook de draagarmen van de oude bussen ontdaan ( tering wat een kracht komt is daar voor nodig om ze uit te persen, viel me echt tegen, met een twaalf ton's pers lukte het wel, maar in de bankschroef (poging 1) was er geen beginnen aan)
-Kofferbak vol met oud ijzer naar de straal/poedercoater gebracht.

Afbeelding


za aug 11, 2018 09:12

Even weer een korte update.
Juni was er alleen tijd voor werken en slapen dus geen spider nieuws, of toch... Een e-mail van het revisie bedrijf. De motor staat klaar om opgehaald te worden
Dat moet ik nu alleen logistiek nog regelen.

De onderkant is verder kaal. Kleine dingen, uitlaat ,remleiding brandstoftank, achter subframe er onderweg.
Tijd om een geschikte restaurateur vinden, om het roest monster voor goed te bestrijden en de opgelopen roest schade te verwijderen. Karretje laten spuiten in een n.t.b. kleur en dan weer opbouwen. Dan zou het geheel over een paar jaar in mijn tempo toch weer moeten kunnen rijden :) .

Intussen de hele ventilatie/ kachelunit uit elkaar gehad en van binnen schoon gemaakt, nieuwe kachelkraan pakking ertussen en alles weer gemonteerd. Het loopt nu allemaal weer soepel en ruikt weer fris.
Laatst gewijzigd door AValfa op zo aug 12, 2018 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: AValfa Restauratie spider 916

za aug 11, 2018 21:33

Ik krijg de foto's niet te zien, ik denk omdat ik geen account het op het register waar ze staan geupload :|

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: AValfa Restauratie spider 916

za aug 11, 2018 22:02

Fijn dat je dat even meld. Ik zie ze wel namelijk dus ik had geen idee :thumbs:

Ik zal ze snel eens op een openbare plek opslaan en opnieuw invoegen.

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: AValfa Restauratie spider 916

zo aug 12, 2018 10:05

Ik krijg de foto's niet te zien, ik denk omdat ik geen account het op het register waar ze staan geupload :|
Ik heb nu een dropbox acount aangemaakt om hier foto's te kunnen plaatsen, en voor zover ik ze terug kon vinden hier nu ingevoegd, hopelijk werkt het nu wel. ( pff wat een werk weer :) )

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Re: AValfa Restauratie spider 916

zo aug 12, 2018 11:32

Kreeg ze ook niet te zien, na op 916 forum te kijken staan ze er nu netjes bij.

Wat een project! Doe zo verder :thumbs:
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: AValfa Restauratie spider 916

do aug 30, 2018 12:26

Zoek de verschillen :-D

Afbeelding
Afbeelding

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: AValfa Restauratie spider 916

do aug 30, 2018 21:45

Heel fraai =D>
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

Re: AValfa Restauratie spider 916

vr aug 31, 2018 16:46

Prachtig werk! Ik weet niet of je het op het programma hebt maar... zet er nieuwe schokdempers onder. Gewoon originele. Meteen met nieuwe toplagers voor de veerpoten. Dat is een wereld van verschil. Het maakt de auto echt weer als nieuw en heeft veel meer effect op wegligging zelfs nog dan alle poly bushings. Maar zonder verlies van comfort.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik ook nog het een en ander heb geleerd uit jouw topic. Zeer creatief bezig met de meedraaiende moer in het subframe bijvoorbeeld. =D>
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: AValfa Restauratie spider 916

za sep 01, 2018 11:18

Prachtig werk! Ik weet niet of je het op het programma hebt maar... zet er nieuwe schokdempers onder. Gewoon originele. Meteen met nieuwe toplagers voor de veerpoten. Dat is een wereld van verschil. Het maakt de auto echt weer als nieuw en heeft veel meer effect op wegligging zelfs nog dan alle poly bushings. Maar zonder verlies van comfort.
Dank u!

Het is zeker de bedoeling nieuwe originele dempers te plaatsten de voorste lekken zelfs ( Toplagersrs wilde ik in eerste instantie hergebruiken, met name omdat de linker al geruime tijd niet meer leverbaar is. Inmiddels heeft totallyalfa in de uk een geüpgrade versie beschikbaar voor £105,00, daar twijfel ik nu dus nog over.)
Nieuwe veren bumpstps etc. Wil ik ook allemaal nieuw gaan plaatsen en er komt een 25mm verstelbare achter stabilisator op (IPV de originele18mm)
Eigenlijk wil ik de hele auto zo origineel mogelijk houden, met uitzondering van een rem upgrade en velgen ( al twijfel ik daar ook nog over een heb ik een set originele velgen op de kop getikt.)

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

Re: AValfa Restauratie spider 916

za sep 01, 2018 17:17

Vandaag een pakketje ontvangen van Alfaholics.

(Nieuwe 'meedraaiende' bussen voor de achter ophanging)

Afbeelding

147 1.6 eco distinctive 2011-2019
916 spider 3.0L 2014-heden (chronisch project)
159 1.75tbi 2019-heden

Ronnyboy
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 09:20

Re: AValfa Restauratie spider 916

ma sep 03, 2018 16:45

Wat een project zeg je bent wel een volhouwer.
Ik ben vandaag lid geworden omdat ik zaterdag ook een 916 1.8 Twinspark uit Duitsland heb gehaald waarvan de motor niet loopt door langdurig binnen gestald te zijn.
Ik blijf je project volgen erg leuk om te zien hoe je het aanpakt.

Terug naar “Projecten”