Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

wo aug 03, 2016 13:34

Ik had nota bene alles al 3 dagen van tevoren elke dag even gesopt in de supercrack (kruip olie met roest omvormer en bevriezing)...

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

zo aug 07, 2016 11:41

Resultaat ziet er super uit!
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

zo sep 25, 2016 21:18

Zo, tijd om hier eens wat stof af te blazen.

Na het monteren van de schroefset hadden we deze nog niet echt mooi gesteld en stond hij eigenlijk nog wat te hoog op zijn pootjes. ik wou hem echter niet te laag hebben.

Tijdens een dagje sleutelen met wat vrienden moest even een BBQ opgehaald worden 100km verderop en ik had me als vrijwiliger gemeld om die op te pakken met de gas-156 van een vriend (kolen zijn om op te koken, gas is om op te rijden volgens hem). Dat betekende natuurlijk dat mijn 156 bleef staan bij enthousiaste sleutelaars Jos en Wes.
Bij terugkomst kon ik mijn auto niet vinden. Wel stond er een zilveren race toerwagen... De heren hadden besloten dat een schroefset is om een auto plat te leggen. Aldus geschiedde...

De heren verdienen een pluim voor het stiekeme werk. De Sportwagon staat echt prachtig op zijn pootjes. Rondon een dikke vinger tussen band en wielkastrand.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels stond vriend Gijs te kwijlen op mijn 156. Wat een gave bak is dit! Ik wil ook zo'n ding!
Probleem bij ik wil ook zo'n ding is dat vriend Gijs studeert en zeg maar de financieële situatie van Griekenland heeft... De scepsis was dan ook groot toen hij mij een lichtgroene SW voor de prijs van een voetreis naar Parijs doorstuurde. Een Alfa zonder APK voor 350 euro... Klinkt net zo verstandig als in een Hells Angels bar roepen dat leer voor nichten is.

Na wat aandringen toch maar toegezegd om mee te gaan kijken. Volgens de verkoper was het ding technisch 100% en volledig vrij van roest. Assepoester was tenslotte ook geen sprookje.
Groot was dan ook de verbazing toen ik onder de auto kroop. Huh, waar zijn de gaten? Hier en daar eens wat geprikt: keihard. Binnenschermen voor dan? Ook stabiel. Veertorens achter? 100% metaal...
Nog mooier was een stapel rekeningen van recent onderhoud en zichtbaar vernieuwde delen zoals draagarmen, thermostaat en remmen. Blokje sprong meteen aan en liep meteen mooi. Niets, maar dan ook niets wees op een reden voor zorgen.

Doordat de auto niet verzekerd en gekeurd was behoorde proefrijden niet tot de mogelijkheden, maar ik kon op wat optisch werk na (prima voor zo'n prijs, pakken we wel aan), niks vinden om te denken dat het geen goede koop zou zijn. Dus de koop maar gesloten. Daarna de auto nog een keer helemaal nagelopen en ter APK aangeboden. Niks op aan te merken, dus goedkeur!
Dit moet toch het koopje van het jaar zijn?

Zodoende kunnen we inmiddels een mooie imitatie van de 3 musketiers doen. De zwarte SW van Wes, de zilveren van mij en de menthos van Gijs gebroederlijk samen.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje jammer aan de groene was wel dat er een groen stoffen interieur in zit. Alfa zal vast een prachtige naam voor dit jaren 70 spul gehad hebben in de folder. Stoffo Verde Afzichtelico ofzo...
nu koop je een lederen interieur ook voor een appel en een ei, dus maar eens op Marktplaats gezocht voor een setje zwart leer. Helaas niks te vinden.

Wat ik wel tegenkwam: een rood lederen in super mooie staat voor een facelift interieur. Gijs, zwart leer in nette staat kopen voor jouw groene? Deze doorwissel deal was al snel gesloten. Mijn 156 krijgt dus een rood interieur. Stiekem stond dit al lang op het verlanglijstje, maar ik kon nooit een mooi setje vinden en als ik en vond was het voor een pre-facelift interieur.

Dit interieur gaat dus in de groene.

Afbeelding

En dan gaat wat momenteel de inhoud van mijn garage is in die van mij. Volgens mij gaat dat echt gaaf staan!

Afbeelding

Meteen ook nog wat inkopen gedaan om wat aan de audio te doen. Ik hoef de ruiten niet bol te kunnen zetten, maar wil wel wat mooier (en zuiver) geluid. Interieur wordt netjes gedempt en er gaat een goede composet in.

-Bulk pack 4mm silent coat om de deuren te dempen
-paar vellen 2mm silent coat om de gaten in de deuren af te dichten
-2 grote sheets sound absorber noppen spul voor de deurpanelen
-2 sheets noise isolator om achter de speaker te plakken

-Gladen M165 Composet voor de voorste deuren.

Gebruikersavatar
wims
Guru
Guru
Berichten: 1539
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 14:33
Locatie: Flakkee

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma sep 26, 2016 11:39

Wat een schoonheid van een 156. Volg je project al poosje (ook op 156 forum) en waardeer je enthousiasme en leuke schrijfstijl ten zeerste.

groetz, wims
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma sep 26, 2016 15:11

Joh dit hele topic had ik gemist schijnbaar... Lekker bezig zeg, auto knapt er behoorlijk van op!! =D> :thumbs:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma sep 26, 2016 23:36

geen project..... is inderdaad ook vrij rustig in dit topic.





:^o
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

zo okt 02, 2016 23:16

Zo... Het was even klussen, maar er is een hoop verbouwd in de Alfa.

Het originele zwart lederen interieur is eruit gehaald, dat gaat naar een vriend. Ik had me in laten vallen dat, als dan toch alles los moest, ik meteen mooi wat aan de audio kon doen. Zoals gebruikelijk liep ook dit weer lichtelijk uit de hand. Wat begon met wat demping in de deuren duwen werd uiteindelijk een volledig nieuwe install.

Dit interieur moest dus plaats maken:

Afbeelding

Begonnen met de deuren:

Afbeelding

Deurpanelen eraf gehaald:

Afbeelding

Toen de weatherseals ook maar even los gehaald:

Afbeelding

Toen een pak 4mm Silent Coat Bitumen dempingsmatten gepakt:

Afbeelding

Daarmee de hele binnenkant van de buitendeuren vol geplakt om trillingen in het plaatwerk te voorkomen.

Afbeelding

Daar bovenop, achter de speakers een laagje Silent Coat Noise Isolator foam geplakt.

Afbeelding

Vervolgens de gaten in de binnendeuren dicht geplakt om resonantie daarin tegen te gaan en om een mooie klankkast voor de speaker te maken.

Afbeelding

Vervolgens de weather seals weer aangebracht en de filters voor de tweeters daar mooi achter weggewerkt.

Afbeelding

Toen het deurpaneel aangepakt. Allereerst natuurlijk de zwarte inzet vervangen door de rode en vervolgens het hele paneel volgehangen met Silent Coat Sound Absorber.

Afbeelding

Toen de deurpanelen weer gemonteerd. Bij een 156 zitten origineel zowel in de voorste als de achterste deuren 16.5 cm speaker. Voor zijn deze vervangen voor een Gladen M165 Composet (90w RMS 2 weg woofer met een lose tweeter). Achter heb ik Audison Prima AP6.5 woofers gebruikt, deze geven een stevige bass en hebben een mooie drop-off richting het hoge toonbereik. Daardoor komen de hoge tonen alleen van voor (wat de natuurlijke richting is om klank op te vangen) en vult achter aan met bassen.

Afbeelding

De tweeters voor zijn op de plek van de originele tweeters in de deurgreep gemonteerd. Is qua klank niet helemaal de ideale plek, maar ik vond het wel de netste manier om ze weg te werken.

Afbeelding

Om de hele bende aan te sturen was de originele Alfa headunit niet bepaald ideaal. Ding heeft amper vermogen (4x15w geloof ik) en mist instelmogelijkheden. Daarbij kon deze alleen CD's (wel met een wisselaar) afspelen. Dat werd me toch wat te 2003. Dus ook maar een nieuwe headunit aangeschaft. Keuze is gevallen op een Alpine UTE-92BT. Is een Mechless (zonder cd loopwerk dus) met usb, bluetooth en I-Phone koppeling. Leuke extra is de Alpine Tune-It app waarmee je de afstelling van je systeem via je aai-foon kunt doen. Dit werkt een stuk makkelijker dan direct op de radio. Via deze app kun je uiteraard je equalizer, x-over low-pass + high pass filter en de geluidsvertraging instellen. Dat laatste vond ik wel lekker geeky. Je meet uit hoever de speakers van je hoofd zitten en de headunit compenseert dan elke speaker voor de afstand/tijd die het geluid nodig heeft om tot bij je hoofd te komen. Of je het echt hoort weet ik niet, maar feit is dat de hele install echt super klinkt. Zuiver en krachtig. Het is niks waar je DB-drags mee zult winnen, maar meer dan genoeg om een mooi stukje muziek te luisteren en evengoed prima in staat je een permanente gehoorbeschadiging op te laten lopen indien gewenst.

Afbeelding

Dan terug naar waar het allemaal mee begon: het rode leder. Dat is uiteraard ook ingebouwd. Ik vind het echt een super combi met het zilver. Lekker ingetogen van buiten en spannend van binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma okt 03, 2016 16:30

:thumbs:
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma okt 03, 2016 17:39

Prachtige wagen geworden :thumbs: =D>
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'97 145 2.0 QV
'02 Spider 2.0 TS
'05 Spider 2.0 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Terug naar “Projecten”