Pagina 5 van 21

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

Geplaatst: di jan 10, 2017 21:59
door Dottore M
verbruikte veel olie
....
klepzittingen
Geleiders bedoel je? Rotklus.

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

Geplaatst: wo jan 11, 2017 17:14
door DJ
Om iets zinnigs te kunnen zeggen zul je toch eerst gewoon moeten meten:
- clinderbus/zuigerspeling.
- spelingzuigerveren in groeven van de zuiger
- lagerspeling krukas en drijfstanglagers. (plastigauge)
- vrije lengte klepveren.
- speling zuigerpen in zuigerpen bus van drijfstang. Moet spelingsvrij voelen, ideaal zakt die de pen op zwarte kracht langzaam door de bus.

Aan de hand van de foto's (dus met enig voorbehoud!!) :
- Hoonpatroon zijn alleen de diepe krassen die altijd over blijven. Bussen zijn gewoon glad.
- Nokkenassen zie ik zo niks schrikbarends aan. Voor de zekerheid alle nokken even nameten en onderling vergelijken. Hoe zien de klepbekers eruit? De bovenkant moet netjes zijn krassen en putjes etc.
- Lager of de foto is echt niet nieuw meer.


Een kop van de motor halen en er geen nieuwe klepgeleiders inzetten is echt zonde van al het werk. Vermoedelijk zijn deze geleiders ook gewoon verre van nieuw. Dat is eigenlijk meestal het geval. Met in de geleider zwabberende kleppen zullen deze nooit goed afdichten en de nieuwe klepseals gaan het ook zwaar krijgen.
Klepzittingen heb ik zelf nog nooit vernieuwd. Nog niet nodig geweest. De dunste klepstelplaatjes zijn dacht ik iets van 1.20mm?? Zolang de dunste plaatjes die uit de motor komen nog iets van 1.70 of 1.80 zijn red je het wel nog wel een tijd. Zittingen laten slijpen na plaatsen nieuwe geleiders. Schuren is alleen nabehandeling! Met te lang schuren verziek je klep en zitting! Mogen eventueel best paar kleine zwarte putjes zichtbaar blijven op de zitting.

Als de metingen gunstig zijn kan je oude bussen en zuigers wellicht hergebruiken met een vers hoonpatroon op de cilinderwanden en nieuwe zuigerveren.

Als metingen gunstig zijn en ze zien er netjes uit kan je wellicht de lagers hergebruiken als het budget moet. Zelf zou ik het niet snel doen.

Ingezakte klepveren kunnen zwevende kleppen op leveren. Maar voor een straatauto met standaard toerenbegrenzer is dat risico beperkt. Maar zou ze wel even meten.

Vergeet ook niet ieder geval de overstort van oliepomp even te inspecteren en te kijken of zuigertje soepel beweegt. De splitsing van de oliepomp heeft geen paspennen ( :shock: :evil: ) dus als je dat los haalt: netjes opgevoel terug zetten en controleren of pomp soepel blijft draaien.

Gr
DJ

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

Geplaatst: wo jan 11, 2017 22:16
door Dirk-33

Als metingen gunstig zijn en ze zien er netjes uit kan je wellicht de lagers hergebruiken als het budget moet.
Ho eens dat is wel heel erg budget :jumping:

Bedankt voor de tips. Ik zal die dingen zeker gaan meten. Kop wou ik eigenlijk laten reviseren, want klepgeleiders moeten in een bepaalde hoek gefreesd worden enzo daar ga ik niet aan beginnen.

Maar ook niet geheel onbelangrijk: de roest maar eens goed inventariseren. Volgens mij is het te overzien. Veiligheid is t belangrijkste, paar blaasjes of een gaatje in de carrosserie vind ik niet spannend.

En maar eens een doel stellen voor mezelf: op het Spetacollo sportivo wil ik enkele rondjes rijden.

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

Geplaatst: do jan 12, 2017 09:00
door DJ
Roest inventariseren is altijd een verstandig idee bij een 75... :lol:

Zelf klepgeleiders plaatsen en zittingen slijpen kan wel, als je de spullen hebt en ervaring, of iemand die je kan vertellen wat te doen met de spullen.
Anders helemaal niet aan beginnen, kosten basic kop revisie valt meestal mee.
Kan je zelf niet voor gaan tobben en gereedschap aan schaffen.
Bij m'n alfa's ook nog nooit zelf gedaan. Op m'n werk wel, maar daar hebben we spullen voor geleiders en zittingen plaatsen en slijpen.

Ik heb 1x een blok weer dicht gemaakt met oude lagers. Die zagen er nog zo netjes uit en zo weinig slijt gemeten dat ik het flauwekul vond ze te vervangen. Maar lagers vervangen is eigenlijk wel min of meer standaard.

Gr DJ

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

Geplaatst: ma jan 23, 2017 23:26
door Dirk-33
Krukasmoer ging met de luchtsleutel zo los. Zuigers ook gedemonteerd. Schraapveren zitten helemaal vol met aangekoekte zooi.

Alle drijfstanglagers zijn behoorlijk versleten. Viel me ook op dat hoewel de zuigers goed gemonteerd zaten (dikke kant naar elkaar 1-2 en 3-4) de lagerkappen niet overal goed zaten. Werkplaatshandboek zegt de lager plaatsings nokjes aan dezelfde kant, en dat was bij een lager niet zo. Hoofdlager kappen zaten wel goed gemonteerd in ieder geval. Axiaal lagers zag ik helemaal geen slijtage aan, zag er prima uit.

Maar achterste lagerkap heb ik nog niet los gekregen. Hoe gaat dat in zijn werk? Ik weet dat er een tooltje voor is, maar welke andere manieren zijn er?
Eindelijk vakantie dus nu kan ik een beetje tempo maken. Als je in zo'n WWD rijstwafel rijd dan mis je toch echt wel die transaxle met lekkere motor.

Skirts ook losgetrokken, en warempel: prima. Achterste wielkasten zijn al ooit gedaan, niet per se netjes maar ach gaat toch een skirt overheen. Dorpels zijn knetterhard. Beetje opschuren en goed likje verf en die kunnen weer lang mee.
Wielrand linksvoor heeft blaasjes in de lak. Maar dat ga ik opschuren en verven, en dan de skirt weer er over heen en dan zie je er niks van.
Parafan zit in de hoeken ook wat roest, maar dat is oppervlakkig. Schuren, roestomvormer en goede verf en dan is dat ook wel prima voorlopig.

Enige echte roestpunten is dat gat bij de motorsteun, casterstang bevestiging links, chassisrails een klein beetje links en de bij de achterlichten. Dus dat is te overzien :thumbs:

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

Geplaatst: di jan 24, 2017 03:07
door DJ
Axiaal lagers slijten niet bij transaxle omdat er geen axiaalkrachten op de krukas komen omdat de koppeling achterin zit.
Tenzij je de cardanas verschrikkelijk onder spanning monteert natuurlijk. Maar daar gaan we niet vanuit.

Mooi dat het mee valt met de roest?

Heb je al geprobeerd om de verkeerd gemonteerde lager kappen correct te monteren??
Vraag me namelijk af of ze wel echt verkeerd om zitten.

Gr
DJ

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

Geplaatst: wo jan 25, 2017 21:26
door Dirk-33
Nee ze moeten echt met de nokjes bij elkaar, anders kun je op t oog al zien dat het niet netjes rond is. misschien dat ik ze wel verkeerd op tafel heb gelegd. Ach ja.
En ik neem mn woorden terug over geen roest: Ik had de zijpanelen er nog niet af gehaald

Afbeelding

Dit hebben ferraris toch ook voor de luchtstroom :lol: :lol:

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

Geplaatst: wo jan 25, 2017 21:59
door HAAK28
Vliegroest

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: autopsie tikspark

Geplaatst: za jan 28, 2017 19:39
door Dirk-33
Vandaag ook tot de conclusie gekomen dat de benzine tank toch behoorlijk ver heen is en eens na gaan denken.

Geld in een auto duwen vind ik niet erg. Ik heb alle tijd, auto staat droog dus met het budget komt het in stappen wel goed.

maar ik vraag me wel af of een twinspark genoeg bij mij past om er ook veel tijd en geld in te investeren.
De auto heeft mij wel behoorlijk kunnen bekoren. Fijne wagen om in te rijden, praktisch, gave onderstel techniek en stuurt fijn. En het uiterlijk is behoorlijk aan mij gaan groeien.

Zo zat ik eens te denken en te rekenen....

Waarom geen V6 er in :idea:

Er zijn maar 2 alfa motoren die mij kunnen bekoren qua geluid: de boxers en de bussos. De Nords klinken leuk maar t is niet mijn ding.
Het zou ook gewoon een 12v V6 moeten worden, geen 24v, dat hoeft niet.

Pluspunten:
1: Het geluid. Magistraal, ik heb altijd al een Alfa met een 'violino di Arese' willen hebben.
2: Meer vermogen. Oke, het is niet bizar veel meer maar iets meer power en koppel is altijd leuk.
3: 6 cilinders is meer dan 4 en dus meer beter
4: Prijs. 2e hands V6 versus het werk wat mijn twinspark nodig heeft ontloopt elkaar niet veel. Misschien appels met peren vergelijken maar zo zie ik het niet.

minpunten:
1: Zwaardere motor= wegligging anders. Maar ja echt bergpassen verslinden doe ik toch niet, plus met wat upgrades zal dat wel meevallen
2: Verbruik. Oke toegegeven, dat zal hoger liggen. maar het zal dan ook geen daily meer worden.

Er moet toch al wat laswerk gebeuren in de buurt van de motorsteunen. 1,5cm naar voren verplaatsen is dan ook een 'kleine' moeite.

thoughts :?:

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

Geplaatst: zo jan 29, 2017 01:06
door brolli21
Niet om je te demotiveren,slechts even met de voeten op de grond.
Denk erom dat je er met alleen een V6 motor niet bent,uitlaat is anders,aandrijfas is anders,staartstuk is anders etc.

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

Geplaatst: zo jan 29, 2017 03:33
door DJ
Voor wat betreft geluid.
Een TS klinkt idd eigenlijk nergens naar.
Als je er throttle bodies op zou zetten (hoeft niet mega duur te zijn!!) word het stukken beter, vergelijkbaar met een nord.
Maar met een nord heb je niks. Dus dat is geen geen oplossing.

Dus ik snap je afweging. Maar een goede gebruikte V6 is net zo makkelijk te vinden als een goede gebruikte TS, niet te vinden dus.
En revisie van een V6 is domweg 1,5 keer duurder dan een TS. Domweg omdat die 1,5 keer meer cilinders heeft.
Je hebt ook nog dingen als andere ECU met motorkabelboom, cardanas en andere uitlaat nodig.

En persoonlijk vind ik een V6 met standaard onderstel en remmen rijden als een dweil. Overhellen, ondersturen, duiken....
En een standaard L jet america V6 is wel een beetje duf blok, boven de 5000 gebeurt er niks meer, behalve een heel snel heel lomp ingrijpende toeren begrenzer.
Is allemaal goed te krijgen. Kost wel tijd en geld.

Maar ja, dat geluid he.... :D

Gr
DJ

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

Geplaatst: zo jan 29, 2017 03:43
door DJ
Nog een ding om mee te nemen in de afweging is dat originaliteit na verloop van tijd altijd gewaardeerd word.
Dus je auto weer netjes opbouwen als orginele TS houd hem vermoedelijk wel beter verkoopbaar.
En je bent sneller klaar, weer mee gaan rijden en in de tussentijd proberen goed verkopen en rond kijken voor een originele V6 om aan te pakken?

Overigens zal de auto, zeker als je de ombouw echt netjes doet en kenteken gegevens laat aanpassen bij de rdw (6 cilinder op kentenken) , als V6 ook best te verkopen zijn. Maar ik denk dat het toch iets meer moeite kost.

Gr
DJ

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

Geplaatst: ma jan 30, 2017 14:46
door Dottore M
Ik sluit me aan bij de andere heren.

Schroef dat TS blok in elkaar, lekker rijden, en de auto netjes houden. Kan je hem over een paar jaar als originele TS (in bijzondere kleur) goed verkopen. Koop je er een fabrieks-Busso voor terug...

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

Geplaatst: ma jan 30, 2017 14:57
door Robkg
Origineel houden(!) ik weet dat er velen met mij zijn die een 75 T.S. prefereren over een v6, op termijn ga je dat in de waarde terug zien. Een omgebouwde auto gaat je meer kosten en minder opleveren.
Wat hierboven gesuggereerd wordt is nog het beste idee. Afmaken wat je begonnen bent en dan kijken naar een V6.

Of (als je toch die berekening maakt) 75 TS verkopen zoals die nu is en het geld wat je erin had willen stoppen meteen uitgeven aan een 75 V6.

Deze 75 ga je echt wel kwijt raken, de kleur is bijzonder en het werk tot nu toe te overzien.

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

Geplaatst: ma jan 30, 2017 15:06
door Dirk-33
Bedankt voor de tips heren.
Ik heb genoeg stof tot nadenken. Ik ga het V6 idee nog niet helemaal loslaten, maar er zeker eens goed over nadenken.

Laat ik voorop stellen dat de auto weer de weg op gaat, met wat voor motor dan ook.
Dus ik denk dat ik eerst maar gewoon begin met de roest aan te pakken. Ik wil het graag zelf gaan doen. Achteraan bij de simpele dingen beginnen, en dan naar voren werken waar het ingewikkelder wordt. Dan kan ik dan alsnog zien wat ik met de motor doe.

En ik heb ook een harde deadline gekregen, want volgend jaar gaat de schuur plat :jumping: