Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

di okt 23, 2018 06:46

Ja geluid bleek voor een groot deel te komen van de voorpijp die niet goed aansloot. Was goed te zien aan de pakkingen die aan een kant zwart zagen. Nu zorgvuldig gemonteerd met uitlaatcement aan beide kanten en nu is het goed.

3 sets remklauwen achter ging als volgt; set die op de auto zat was gaan lekken bij het vervangen van de blokken en schijven. Dus die er af. Toen een andere set gekocht (gereviseerd), bleken de ontluchtingsnippels scheef getapt te zijn en die sloten niet af. Setje kon de prullenbak in dus.
En nu een setje van Alfastrada die begint te zweten langs de buitenste zuigers. Setje is net 2 jaar oud maar nauwelijks gebruikt.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ze 1,5 jaar in opslag hebben gelegen, maar evengoed werkte ze prima tot een paar weken geleden.

Zat al een beetje te dromen over een andere oplossing.... Brembo 4 pots voor met 305mm schijven, achter remmen naar buiten =P~

Maar dat is een beetje onzin en wel heel veel werk.
Logischer is het om later naar 105 klauwen achter te gaan icm een hydraulische handrem. Is leuk, en ook wel goed te doen op een nette manier denk ik. interieur moet er wel in blijven. En dan een setje Carbon Lorraine RC5 rondom.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

di okt 23, 2018 08:57

met dank aan DJ een nette cardanas om te kijken of dat mn trillingen oplost

Afbeelding

Vandaag dan maar 'eventjes' een cardanas gewisseld. Op je rug is toch wel ff geklooi, zeker de moeren van de voorste donut: handrem op, losmaken, handrem los, as verdraaien, handrem vast enzovoorts enzovoorts. En de voorpijp is en blijft een onding om los te maken, zelfs met bouten die niet mee kunnen draaien. Gelukkig was het vandaag nog super mooi weer, komende tijd zal dat wel omslaan en ga ik denk ik niet echt veel meer sleutelen voorlopig. Mn schuur was helaas tijdelijk en kan ik nu niet meer terecht.
Ik gebruik altijd een bandenlichter, grote schroevendraaier of sleutel 17 op de bouten van de middelste hardy om de cardanas te blokkeren als ik achterste en/of voorste hardy moet lossen. Kan je onder de auto blijven.

Hopelijk krijg je eigen cardanas weer 100% als je goede centreerlagers kan vinden. Als je nog een goede achterste hardy zoekt als vervanging voor degene waarvan je de boring van centreerlager hebt moeten ruimen dan heb ik die wel.

Na balanceren van compleet opgebouwde cardanas kan bij Technotrans of Terberg. Kosten circa 150 euro.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

zo dec 02, 2018 17:25

Weer een paar kinderziektes opgelost als je een auto helemaal opnieuw opbouwt. Rechter achterlicht liet water door. Dat hoekje heb ik ook opnieuw gelast maar was vergeten om opnieuw te kitten. Nu dus maar gedaan en t blijft weer droog.

En af en toe een beetje olie onder mijn 75 vind ik niet gek. Maar gisteren lag er toch echt wel een behoorlijke plas onder. En ik merkte ook al af en toe dat het sturen zwaar ging in het begin (eenmaal een beetje warmte er in en dan stuurde het prima).

Blijkt dat mijn stuurpomp is overleden. Keerring van de ingaande as zo lek als iets. Dus dat moet ik repareren.


Ook vond ik dat mijn twinsparkje behoorlijk futloos was.

Dus de nokkenasversteller maar eens onderzocht. En die functioneerde eigenlijk niet als ik er 12 volt opzette. Dan kunnen het een paar dingen zijn.
1: de solenoid werkt niet goed
2: afstelling van solenoid naar nokkenas is niet goed
3: Oliekanaal ofzo vervuild/verstopt waardoor de nokkenas niet verdraait.
4: aansturing werkt niet

Andere solenoid had ik nog liggen en die los getest, die klikte alvast overtuigend. Gaan we daar maar beginnen. Dus die maar even omgezet en gelijk met voelermaatje gekeken naar de afstand naar het pennetje in de as. Die was meteen binnen spec. En ook maar gekeken of de nokkenassen op tijd stonden en die stonden gelukkig gewoon goed.
Oude solenoid klikte wel met 12 volt, maar behoorlijk zielig. Pinnetje ging er met moeite uit en trok ook niet goed terug. Dus icm oliedruk zal dat niet goed gefunctioneerd hebben.

Als ik er nu 12v op zet dan gaat de motor slechter lopen, dus dat moet nu weer werken! En natuurlijk gemeten of er ook 12v op komt als je gas geeft en dat is ook zo. Dus hopelijk heb ik weer wat verloren PKtjes terug en loopt ie weer netjes.

Helaas niet kunnen proefrijden omdat de stuurpomp er dus tussenuit lag en alle leidingen maar ergens hingen in de motorruimte.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

zo dec 02, 2018 21:27

Ik heb eventueel nog een stuurpomp voor je die bij mij gewoon naar behoren werkte!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

za dec 08, 2018 17:01

De 75 krijgt gezelschap!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

3.2 V6. Wat een auto zeg. Staat nu op de winterbanden, setje zomerwielen zit erbij (in de kofferbak vandaar dat ie wat laag staat achter)

Eindelijk een Busso :mrgreen:

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

za dec 08, 2018 18:46

De 75 krijgt gezelschap!

[...]

3.2 V6. Wat een auto zeg. Staat nu op de winterbanden, setje zomerwielen zit erbij (in de kofferbak vandaar dat ie wat laag staat achter)

Eindelijk een Busso :mrgreen:
Dat wordt heerlijk genieten! Ziet er uit als een hele nette auto :thumbs:
Laatst gewijzigd door Scalino op zo dec 09, 2018 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

za dec 08, 2018 19:02

Ja is het ook. Zit goed in de lak, geen deuken. Beetje steenslag en een klein krasje hier en daar. Gewoon echt netjes voor een auto uit 2004. Interieur is ook super (zwart leer, elektrisch)

Heb er wel al wat plannen voor.

In maart heeft ie groot onderhoud nodig; distributie, olie, apk. Dat ga ik gewoon zelf doen. Als een alfa monteur zo'n riem kan vervangen, kan ik het ook. Tegen die tijd wel ff aan de nokkenas blokkeer tools zien te komen. Misschien iemand bereid om zijn setje te laten 3d scannen, kan ik ze gewoon laten printen (of iemand heeft toevallig een CAD/STL bestand)

Sowieso gaan binnenkort die gekke zwarte logo's er af en komen er originele op. Dat hoort nu eenmaal zo.
De zomerbanden kunnen nog heel eventjes mee, maar daar gaan Pilot Sport 4 op als ze op zijn 8)

Met de tijd misschien een knap setje schokdempers (bilstein, KW v2, intrax?). Iemand ervaringen hiermee op een 166?

CF2 spruitstukken in combinatie met gelijke lengte voorpijpen lijkt me ook wel erg gaaf qua geluid.

En een Q2 sper als we toch aan het dromen zijn :twisted:

Maar in principe ga ik er niet te gek mee doen, dit moet wel een betrouwbare daily blijven.

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

za dec 08, 2018 21:06


Met de tijd misschien een knap setje schokdempers (bilstein, KW v2, intrax?). Iemand ervaringen hiermee op een 166?

Mooie combinatie ook. Veel rijplezier gewenst!

In combinatie met de originele veren heb ik goede ervaringen met rondom Blistein B6 dempers. Naar mijn idee een goed uitgebalanceerde demper voor de 166 Busso.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo dec 09, 2018 10:20

Hee, deze auto is een keer "gespot" hier, ik kan me herinneren dat iemand een opmerking maakte over het "bijpassende" kenteken.

Mooie, bijzondere auto ! Ik vind een 166 een ondergewaardeerde auto. Heb mijn 166 3.0 alweer bijna 1 jaar, geweldige auto voor fietsengeld ! En mijn goedkoopste Alfa daily ever: ruitenwissersetje, thermostaat en (op 16.000 km) een goeie 2 liter olie, en géén bijtellings-gekielhaal. Tevens de eerste Alfa die "gewoon" op de originele veertjes en dempers blijft staan. Racen doe ik wel met de racers, de sportronic staat (met dank aan de overvolle wegen (auto's én drempels) eigenlijk altijd in "D". Bevalt me prima.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo dec 09, 2018 21:39

Hee, deze auto is een keer "gespot" hier, ik kan me herinneren dat iemand een opmerking maakte over het "bijpassende" kenteken.
Komt deze 166 uit de regio 040? Dan heb ik een vermoeden.

Harrie Sanders
Member
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: wo okt 13, 2010 17:21
Locatie: Waalre

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

ma dec 10, 2018 12:28

Klopt, is mijn "oude" 166 en ik kom uit 040 :) . De 166 komt in goede handen.
Heel veel rijplezier gewenst Dirk.
Spider non originale 2000 1978;1750 gtv serie 1

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

wo dec 26, 2018 11:28

Dankjewel heren! Komt goed denk ik, rijd echt mooi zo'n Busso.

Ondertussen al een belangrijke aanpassing aan de 166 gedaan;
originele logo's geplaatst voor, achter en op het stuur. Stukken beter dan die rare zwarte.
Ik heb ook een lijstje gemaakt met de onderhoudszaken en alvast aan het winkelen gegaan. Met een beetje slim shoppen is het wel te doen in het budget wat ik voor ogen had.


Voor wat betreft de 75; die heeft nu een 'gereviseerde' stuurpomp en loopt weer prima. Het verwisselen van de VVT solenoid heeft ook geholpen en de TS pakt beneden ook weer goed op. Maar helaas stelt het motortje toch een beetje teleur als je het vergelijkt met de kracht en het geluid van een V6 :mrgreen:

Een collega van mij heeft een standaard TS in een Giulia en die wil eigenlijk ook iets meer. Na een hoop filosoferen zijn we tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk niet echt veel kan winnen bij een TS zonder veel geld uit te geven. Het ontwerp van de motor is eigenlijk gewoon al vrij goed.
En een squadra chip, uitlaat en sportfilter noem ik niet 'veel' winnen want dat scheelt misschien 10pk (als je dat al red op een rollenbank)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

do dec 27, 2018 08:50

Klopt, aan een TS moet je veel verspijkeren (€€€) voordat je verschil gaat merken. Aan de andere kant, steeds als ik in de TS stap vanuit de daily driver, valt het me juist alles mee wat zo'n motortje nog doet. Tuurlijk, allerlei modern lease-spul rijdt van je weg bij een verkeerslicht, maar het zou wat. Misschien is een kortere 'bak en wat minder roterende massa in de aandrijflijn nog wel de goedkoopste manier om wat voelbare extra 'go' te krijgen, al moet je daar ook geen wonderen van verwachten.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo dec 30, 2018 12:19

Roterende massa doet best veel voor acceleratie vermogen.
Roterende massa is iets waar elke transaxle (te) ruim mee is bedeeld.
Maar die roterende massa is voor groot deel relatief goedkoop te lozen... :D
Voor topsnelheid/topvermogen doet dat niks maar voor levendigheid wel.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

zo dec 30, 2018 14:02

Goed idee, voorste vliegwiel afdraaien ben je al een heel eind denk ik. Hoeft inderdaad niet de wereld te kosten.
Scheelt dat ik nog een vliegwiel over heb, zou die vast kunnen laten prepareren en op zich heb je de motor er zo uit. Klein dagje werk heb ik dat wel gewisseld.

Terug naar “Projecten”