Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

di jan 31, 2017 16:33

v6 donor is niet meer voor het oprapen, maar als je er 1 kan vinden gewoon doen, dat busso geluid.....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

wo feb 01, 2017 09:06

Zespits Busso erin. Dan kan dat tenminste van je bucketlist. Tenzij jij héél veel meer tijd hebt voor je bucket-list dan bijvoorbeeld moi. En ja, een zespitter is (wat) zwaarder, en ja, daar zijn oplossingen voor. Kijk maar eens naar de V6 75 van Gerben Goet, die behoort tot de allersnelste auto's van het SI veld. (Ga je wel vaker meerijden Gerben ??) Uiteraard weet ik dat er voor straatgebruik weer andere voorwaarden/items spelen.

Ik mag dagelijks het genoegen smaken van de, licht gekietelde, laatste versie van deze prachtmotor en potverpillepap, wat klinkt zo'n tor en wat sleurt zo'n ding een niet bepaald lichte 156 met bruutlomp geweld richting horizon. Straks op het circuit in m'n onlangs gekochte 116-Jet met 3.2 erin. Life's good, life's short.

Als je een motor zoekt wil ik wel eens vragen of mijn sleutel-makker & hoop in technisch bange dagen Marco van Doorn nog iets leuks heeft. Volgens mij heeft 'ie een half dozijn van die dingen op voorraad. En als je net zo handig bent met het lasapparaat als ik: die Ferrari-luchtstroom tochtgaten kan 'ie ook voor je fixen.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

ma feb 06, 2017 22:59

Niet gehinderd door enige vorm van pessimisme ben ik tot de conclusie gekomen dat een V6 zowel technisch als financieel prima haalbaar is. Bedankt voor de tips en aanbiedingen via PBs trouwens. Motor, assen, bak, alles is prima aan te komen. Uitlaat en computer heb ik ook een ideetje voor.

Sinds kort staat hier ook een Rehm RD280 in de werkplaats, dus dat gedeelte komt met tijd en geduld ook wel goed.

Eigenlijk is er één ding wat mij nog let en dat is de RDW.
Niet zozeer vanwege verkoopwaarde (als ik een leuke 75 V6 heb doe ik m niet weg) maar gewoon ook voor mn eigen gemoedsrust (verzekering) zou het hele zaakje wel op kenteken moeten komen.
Mijn 75 is uit 1990, wat gunstig is omdat alleen CO gemeten hoeft te worden, maar heeft wel U9 op kenteken.

Door de APK is geen probleem, daar kijken ze alleen naar CO waarde op basis van wel of niet lambda gestuurd.
Maar volgens mij MOET ik een katalysator hebben voor een RDW keuring, ongeacht de hoeveelheid onverbrande dinosaurus die wordt uitgekugt. En zo'n duur en vervelend stukje edelmetaal, daar heb ik nu net geen zin in, past niet bij mijn uitlaat plannetjes.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

di feb 07, 2017 03:18

Hoeft toch geen originele of nieuwe kat te zijn?
Een nieuwe aftermarket "straat" cat valt op de kosten van hele ombouw wel mee, blijft geld natuurlijk.
Of een goede gebruikte van merk "X" die eronder past netjes inbouwen.
En na de rdw keuring, nou ja, dat kan je zelf weten. APK is geen punt zeg je zelf al.
En U9 is tegenwoordig niet perse een nadeel.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

di feb 07, 2017 07:57

Hoeft geen kat onder van de rdw. Je hoeft enkel te voldoen aan de uitlaatgaseisen en dat is geen probleem.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

di feb 07, 2017 08:34

En U9 is tegenwoordig niet perse een nadeel.
Nee daar kwam ik achter in Rotterdam :lol:
Hoeft geen kat onder van de rdw. Je hoeft enkel te voldoen aan de uitlaatgaseisen en dat is geen probleem.
Oke bedankt. Dat is wel makkelijk dan.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

di feb 21, 2017 10:43

‎net gespot op facebook:

Martijn Goorden‎ aan Alfa Romeo marktplaats
52 minuten ·
3.0 24v voor transaxel!
€ 500
Vorden
3.0 24v uit een 164, omgebouwd naar transaxel.
Aanpassing betreffen oa Carter, oliepomp, staartstuk enz.
Compleet met injectoren, bobines, motorkabelboom (aansluiting injectoren bobines sensoren, tot multistekker van 164)
Motor is door vorige eigenaar opgebouwd als reserve motor voor een gtv6 racer. Standaard opbouw. (Geen tuning)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfa-talia
Full Member
Full Member
Berichten: 253
Lid geworden op: do jul 29, 2010 19:29
Locatie: Enschede

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

zo apr 23, 2017 09:03

leuk ook mijn ex daily 75 hier te spotten :thumbs: Martijn heeft deze van mij overgekocht. Een fijne en zeker een vlotte 75 TS.
Hoe is het nu met deze daily beauty Dirk?
Doornbos Jr. - 'International'' Alfa Romeo 75 register

Volvo v70 2.4 "01
Alfa Romeo giulia 1.6 "76
Alfa Romeo Alfetta gtv 2000 "81

Ex: AR 33's / AR 145 / AR 75's TS/ AR 155's / AR 156's / AR 166's / Non BMW 318i E46.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

zo apr 23, 2017 17:22

Leuk om de vorige eigenaren actief te zien :)

auto is niet echt een daily en ook niet echt een beauty op dit moment, en ook geen vlotte TS eigenlijk :mrgreen:

Maar het is weer eens tijd voor een kleine update.
Die 24v motor had ik gezien, maar als het een v6 wordt, dan word het een 12v.

Goed, de auto zelf:
blah blah geen tijd blah blah excuses dit excuus dat, jullie kennen het wel.

Af en toe een paar uurtjes tijd in het weekend schiet niet echt op dus echt veel is er niet gedaan vind ik. Deze week vakantie dus dan ik er wel flink tijd in stoppen.

Maar wat heb ik wel gedaan: de hele auto is in ieder geval gestript. Interieur, dashboard, bekleding, leidingen etc eruit. Leuke kabelboom trouwens, er heeft ooit een alarm in geknutseld gezeten, en hier en daar zitten spanningsdiefjes, waarvan ik me afvraag waar die heen gaan.

Laswerk is ook wel wat aan gedaan. Reservewielbak was niet meer te redden dus die heb ik er uit geboord, en ook het meeste van de achterkant van de kofferbak bodem er uit geboord/geslepen omdat die goed rot was. Rond de trekhaak bevestigingen, tank bevestigingen, hoeken van de kofferbak etc was het krokant.

Omdat over dit gedeelte toch dreunmatten komen, en nadenkit en uiteindelijk kofferbak bekleding ben ik hier maar eerst aan begonnen, dan wordt mijn bak en braad werk mooi verborgen.
Dus een nieuwe 105 wielbak gekocht, en een hoop nieuw plaatwerk geklopt en gebogen (zincor plaat) en er in gelast. De 105 bak is iets groter dan de TS bak, maar omdat toch bijna alles er uit ging is dat niet zo'n probleem.

Enigste is dat mijn 280 ampere machine op de laagste stand toch iets te makkelijk gaten in dat oude Italiaanse staal blaft. Maargoed de kofferbak is dus op 1 plaatje na klaar. Dan 2 kleine plaatjes in de dorpel links en rechts voor, en een interessant stukje bij de voordeur aan beide kanten. Dat hoop ik deze week zeker klaar te hebben. Ik ga proberen einde van de week wat fotos te kunnen plaatsen.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

ma mei 01, 2017 18:24

En dat is links
Afbeelding

En dat is rechts
Afbeelding

En de buit tot nu toe
Afbeelding

uiteraard t hele zooitje dik in de loodmenie.

Beetje nadenkit, wat primer, en een busje lak in kleur en dan is t goed :thumbs:

Als ik dan de andere topics hier zie dan verbleekt mijn laswerk daarbij, maar aan de andere kant: je moet ergens beginnen. Het gaat ook steeds beter. In ieder geval zal het niet meer zo gauw roesten, zoveel is zeker

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

ma jun 19, 2017 17:08

Weer redelijk opgeschoten met laswerk.

Parafan is nu weer roestvrij! Ik dacht dat het wel meeviel met de gaten, maar helaas dat mocht zo niet zijn. Rond de schacht naar de kachel toe zaten behoorlijke gaten. Lekker vervelende hoekjes allemaal.
Afbeelding
Eigenlijk moet de voorruit eruit en dan het bovenste paneel losboren om er echt goed bij te komen, maar daar had ik geen zin in, en ik ben toch overal redelijk bij kunnen komen. links en rechts binnen bij de overgang van het tussenschot en de wielbakken zat ook wat roest. Ook nieuw stukjes ingelast.

Complete radiateurbalk + bevestigingen heb ik ook opnieuw gemaakt. Deze was echt verrot en slecht gerepareerd ooit. Een zetbank zou erg handig zijn geweest, maar nu is het ook best wel strak geworden.
Afbeelding

Stabibevestiging links was ook verrot dus netjes gemaakt. Rechts ziet er nog perfect uit vreemd genoeg.

Het einde komt in zicht, maar het is nog wel een paar weekendjes werk.
Nog een fototje van de reservewielbak. Rondom goed in de nadenkit. Moet nog wel iets in de bak maken zodat het wiel op zn plek blijft.

Afbeelding

Nu heb ik ook het complete remsysteem (booster, pedalen etc) eruit. Ik heb wel eens gelezen dat het aan te raden is om het tussenschot te verstevigen zodat er bij remmen niet zo veel flex in zit (en dat zit er in, bij remmen zie je de hoofdremcilinder omhoog bewegen)

Weet iemand hoe dat verstevigen in zijn werk gaat? Las ik voor of achter gewoon plaat erbij? of bepaalde strookjes ergens?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

ma jun 19, 2017 17:30

Stevig plat strip (2 a 3mm) haaks op schutbord lassen, verticaal.
Wel opletten dat ze niet in de weg zitten voor je pedaalslag.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Alfa-talia
Full Member
Full Member
Berichten: 253
Lid geworden op: do jul 29, 2010 19:29
Locatie: Enschede

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

za jul 22, 2017 21:15

=D> =D> :thumbs:
Doornbos Jr. - 'International'' Alfa Romeo 75 register

Volvo v70 2.4 "01
Alfa Romeo giulia 1.6 "76
Alfa Romeo Alfetta gtv 2000 "81

Ex: AR 33's / AR 145 / AR 75's TS/ AR 155's / AR 156's / AR 166's / Non BMW 318i E46.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: V6?

zo jul 23, 2017 16:07

Lekker zomervakantie, en dus flink meters kunnen maken.

Motorsteun links zaten wat plekjes omheen. Bleek iets meer te zijn. Maar goed dat ik verder heb gekeken, was van binnen bijna door. De steun zelf was net zo dragend geworden als de chassiskoker naar boven toe :lol:
Afbeelding

In de onderste chassisbalken zaten ook wat plekjes, maar viel mee.
Dus motorsteun uitgeboord, en de koker weer vastgemaakt aan de onderste chassibalk met dik staal. Motorsteun terug erop. Laagje kit, laagje verf en het ziet er weer strak uit

Afbeelding

En de andere kant ook.
Afbeelding

En nog een fototje van de buitenkant van de parafan. Dat waren echt klote stukjes om te maken. Van die vreemde bochten er in.... Maargoed daar zie je dalijk toch niks meer van
Afbeelding

En ook bezig met het onderstel. Bovenste draagarm bussen gingen er met een bankschroef verassend makkelijk uit!
Afbeelding

En een kek kleurtje natuurlijk.

Ga wat verschillende soorten verf proberen, wil voor mezelf kijken wat het beste werkt. Draagarmen zijn gespoten met Rustoleum primer en dan Rustoleum topcoat. Fusees heb ik met hammerite geverfd. Casterstangen en stabi botjes probeer ik met Action spuitbussen (primer, kleurlak, blanke lak). Vooral omdat je 10 van die bussen kunt kopen voor de prijs van één Rustoleum bus.

Persoonlijk vindt ik het wel wat kwatsch om die onderstel delen te verven, spul wordt dalijk meteen vies op de weg. Maar ja t ziet er wel geinig uit.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: toch TS

di aug 29, 2017 21:08

Complete onderstel van voor tot achter in de nieuwe rubbers gezet. Nieuwe sferische lagers voor de onderste draagarm. Was eerst niet de bedoeling, maar toch maar gedaan met de gedachte 'als we toch bezig zijn'. En bleek ook wel nodig, eentje lag er helemaal uit en aan de andere kant was er ook eentje vergaan.
Afbeelding
Bovenste draagarm en stabi botjes gewoon normale silentbussen, PU is makkelijker maar ook duurder en die kunnen schijnbaar er uit lopen op die plekken.
Triangel en watt stangen wel in de PU. Kogels zijn leuk, maar kosten mij te duur. Alleen nog de achteras lagers en dan kan de as in een verfje en weer terug onder de auto. Uiteraard ook nieuwe bakrubbers. Achterste rubber heb ik gewoon afgekit met PU ruitenkit. Wordt het ook wat steviger, maar nog steeds flexibel. Geen idee hoe lang dat goed gaat, maar we zien wel.

Andere bak ligt ook al klaar. Hopelijk is het een goede :lol:

Knoop doorgehakt en blijf toch bij de TS. Ik vond steeds meer laswerk, en ik had geen zin meer om nog meer aan te passen voor een V6. Omdat ik toch in de nabijheid een keer wil rijden met t ding dan maar de makkelijkste weg gekozen.

Maar wel een V6 tank. Mn eigen tank was behoorlijk rot en niet meer te redden. En vind maar eens een nette TS tank! V6 tank voor een nette prijs kunnen kopen die helemaal gaaf was.

maar t installeren was best veel werk. Ik had mezelf in mn hoofd gehaald dat ik tankbanden wou met een origineel karakter. En ik wou t zelf maken.
Is aardig gelukt vindt ik.
Afbeelding

Was wel een hele pens werk: buigen, boren, frezen, draaien etc etc.

Terug naar “Projecten”