Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opbouwen kan beginnen

di jan 23, 2024 01:01

Dat wordt een fijn motortje zo :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opbouwen kan beginnen

wo jan 24, 2024 09:54

mooie vorderingen weer :thumbs:

en je 164 smoelt goed 8) nu deze wat lager staat
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opbouwen kan beginnen

zo feb 18, 2024 21:04

Afbeelding
Afbeelding

8) 8)

plastigauge op drijstangen en hoofdlagerkappen allemaal netjes binnen spec. Krukas draaide mooi met de hand.
Heel t ding in elkaar geschroefd, wel alles laten geel passiveren want we zijn er toch.

Carterpan was nog een ding, ik meende dat deze paste maar blijkbaar toch iets niet goed gechecked. Drijfstangbout liep tegen de carterpan aan, want 3.2 heeft een langere slag dan een 3 liter. Elk GTA conversie topic heeft het daar over dus ik was er nog extra berust op. Maargoed. Scheelde bijna niks, dus maar wat weggeslepen en ter versteviging een alu plaat met speciale epoxy (temperatuur/olie bestendig) er op gezet. Ja dat verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik durfde niet te lassen ivm kromtrekken van de pan. En dit moet wel werken, er staat geen olie daar normaal en die epoxy is niet de 1ste de beste.

Goed; nog de laatste hand aan de motorruimte leggen en dan kan het ding er in.
Uitlaat is ook al een heel eind klaar. Einddemper is af, middendemper is bijna af. Pas als de motor met spruitstukken en downpipes er in ligt kan ik die ook afmaken.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opbouwen kan beginnen

ma feb 19, 2024 11:05

Dat is mooi opgefrist! Ben erg benieuwd hoe dat er straks uitziet met het strakke inlaatspruitstuk :jumping:

Gebruikersavatar
m1993w
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di mar 14, 2023 12:07
Locatie: Wierden, Overijssel

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opbouwen kan beginnen

di feb 20, 2024 22:36

Ziet er goed uit!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opbouwen kan beginnen

zo apr 21, 2024 22:26

Weer een update, met voortgang maar ook wat tegenslag

Blok laatst terug er in gelegd, koelsysteem aangesloten en afgeperst en die was lekvrij.
Uitlaat voor 95% klaar, alleen nog wat stukjes aflassen en het sierstuk er op maken.
Afbeelding
Ik ben tevreden met de uitlaat, hangt overal lekker hoog behalve waar die onder de deDion as moet. maargoed dat zal zich vanzelf oplossen :mrgreen:
En bodemspeling met de downpipes ziet er ook top uit
Afbeelding

Schemas nagekeken en de kabelbomen nagemeten, en die kloppen. Schrok nog even van een weerstand van 80 ohm van plus naar massa, maar dat zit in de dashboard bekabeling en een cross-check met een andere 75 leerde mij dat dit kennelijk normaal is.

Goed, toen was het tijd om maar eens te kijken of we oliedruk konden krijgen.
Dus accu aangesloten en maar eens rond laten gaan. De motor draaide mooi rond maar ik kreeg geen oliedruk op de meter. Meter getest, die werkt. Sensor is nog verdacht. Waarschuwingslampje ging wel aan, das niet goed.
Even goed gekeken en ik had de slangen van mijn remote oliefilter verkeerd om. De olietoevoer was dus tegen de terugslagklep van het filter aan drukken.... Goed, dat omgedraaid en weer opnieuw proberen.

Echter nu werd opeens het rondsel van startmotor uit het vliegwiel geduwd. De startmotor blijft wel draaien, dus het relais is bekrachtigd...

Geen schade of slijpsel aan het vliegwiel of de startmotor gelukkig.

Wel vreemd gedrag, 1ste keer na montage kun je rustig 30 sec. de motor rond gooien. Maar bij opnieuw starten max een seconde voordat het rondsel terug gaat en je alleen de startmotor nog hoort draaien.
Dus dat wordt een kwestie van uitsluiten. Vliegwiel met een meetklokje opmeten, tanden tellen, bendix uitsluiten etc etc

Met dat gedoe dus ook niet kunnen kijken of de motor wel oliedruk opbouwt.... Er loopt wel olie uit de leidingen als ik ze open draai en ik zie verse olie in de kanalen in de kop als ik de pluggen daar los draai. Dus rondpompen zal die wel doen. Dat is nog steeds niet hetzelfde als echt oliedruk maargoed, voor nu loopt het zeker niet stuk.

Maar verder onderzoek is niet mogelijk met de motor in de auto, dus helaas moest die er weer uit.
Afbeelding
Dit keer maar de botte bijl methode en de voorbereidingen gedaan om die voorste dwarsbalk demontabel te maken. Puntlasjes uitgeboord, 5 minuten met een beitel en ie lag er uit.

Afbeelding

Zo'n V6 gaat er dan echt in 5 minuten uit als die praktisch recht naar voren kan 8)

Motorruimte dus zoals jullie kunnen zien wit gespoten. 2k industrielak. lekker degelijk, goedkoop en zeker bij dit soort projecten waarbij er wellicht nog wat veranderd moet worden wat verstandiger dan super mooi in kleur aflakken.
Plus deze lak kan tegen chemicalien, hitte, en is makkelijk aan te maken en bij te werken.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. update en ook wat tegenslag

zo apr 21, 2024 23:30

En wit is de lichtste kleur die er bestaat (nee geen kleur zeggen de deskundologen) dus als er in de motorruimte nog gesleuteld
moeten worden dan is alles nog het best zichtbaar ook....
Niet voor niks dat racers in de motorruimte vaak ook wit of heel licht gekleurd zijn.

Succes ermee :)


.

Terug naar “Projecten”