Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

za jun 02, 2018 11:29

Tja, die herrie. Dat houd je toch in een 75. Was voor mij ook één van de redenen om eens wat anders te gaan zoeken voor dagelijks.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

za jun 02, 2018 11:47

" Uitgerekend dat voor 0,5 graad toespoor voorkant van velg 3.3 mm verder van t touw mag zitten dan achter. Stuurde al gelijk een heel stuk beter! Had het gisteren even snel gedaan dus links en rechts zijn nog niet "

Op die manier stel je totaal 6,6mm totale sporing in. Dat is heel veel. En ook veel ingebouwde rolweerstand.
Alfa geeft voor een TS zelf op 2 mm toespoor +/- 1mm. En dat is dus 2mm totale sporing. Dus 1mm per wiel.

Je kan overigens best wat expirimenteren met sporing, wat je zelf prettig vind. Maar 6 a 7mm totale sporing op straat lijkt me niet handig. (op circuit ook niet trouwens, maar daar kan het soms nog nuttig zijn, afhk van de set up van de hele auto)

Castor maximaal zodat schokdemper net vrij blijft is prima. Beetje verschil L en R is ook geen ramp met castor.
Beetje camber kan ook geen kwaad maar voor normaal straat gebruik beetje zonder van je banden lijkt me. En voor echt "hoeken" is het al snel weer te weinig. Ik zou de max fabriekspecs van -1 graad aanhouden. Of min anderhalf ofzo.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

za jun 02, 2018 12:14

Ah 0,5 graad is voor beide wielen samen Oke dat heb ik fout dan. Ik ging de sporing sowieso nog n beetje aanpassen, zet ik m gelijk een stuk rechter.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

za jun 09, 2018 18:34

Bovenstaande sporing wat strakker gezet. Auto stuurt lekker de bocht in, en goed genoeg om ff rond te toeren. Maar ik laat m deze maand wel een keer uitlijnen.

Verder heb ik sinds ik de auto heb het raam rechtsvoor niet kunnen bedienen. Motor en tandwielkastje zaten muur en muurvast. En nu bleek ik ook nog een wat vreemde motor te hebben, met tapeinden ipv boutgaten. Ook had ik mn mistlampen nog niet gemonteerd, omdat die van helemaal kaput waren. Toevallig een italiaanse webshop gevonden die beide NOS had liggen! daar wordt ik blij van
Afbeelding
En zowaar zaten er ook mistlamp clipjes bij de lampen. Daar had ik niet op gerekend, want ik heb een clipje in 3d uitgewerkt (ik lieg, mijn collega heeft dat gedaan) en 3d laten printen. komt volgende week binnen, dus dan kan ik kijken of de passing juist is. En vanaf dan ook te bestellen!

maar kijk eens, wat mooi
Afbeelding

En nog even met slangklemmen in de weer geweest (diameter cardanas 70mm voor het geval je t wil weten)
Afbeelding

Wauw he :shock: dat scheelt een hoop! Ik had trillingen tussen de 1500 en 2200 toeren, en die zijn voor een heel groot deel weg. Maar ook hoog in de toeren (3500 in de 5 op de snelweg bijv) loopt t rustiger.

En relatief makkelijk ook. Ik denk dat ik een uurtje bezig ben geweest.

En omdat ik er toch onder lag nog even alle bouten nagetrokken. Een enkel boutje was wat los gaan zitten. En even een kiekje geschoten van t onderstel achter. Ziet er strak uit
Afbeelding

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

ma jun 18, 2018 15:36

Ik vraag me toch af hoe dat geluid op de snelweg nu kan. Want het geluid is echt bizar hard. Ik hoor mezelf niet eens denken. Boven de 3000 toeren vooral, dan zet die motor zo'n keel open niet normaal. En het is echt onmiskenbaar motorgeluid, wind of bandengeruis klinkt heel anders. En dat hoor je niet eens vanwege die motor die zo brult. Het lijkt ook echt van voren te komen, niet van de uitlaat dus. Het is ook veel meer dan toen ik de auto nog dagelijks reed 2 jaar terug (in mijn beleving althans)

misschien leuk denken sommige, maar ik was na 20 minuten snelweg compleet gaar van de herrie.

dus. ik denk haast dat het maar 2 dingen kunnen zijn.
Ten eerste de geluidisolatie. De dunnen stoffen bekleding op het schutbord aan de motorruimte is weg, die was weggefakkeld namelijk. Ik heb wel hittebestendige folie aangebracht op het schutbord rond de uitlaat. Origineel is het niet heel veel soeps, ik kan me niet voorstellen dat dat veel geluid dempt. Dan naar de binnenkant toe. Daar zit de originele isolatie, maar die zit niet op alle plekken even netjes vanwege het wat lompe verwijderen. Vooral rond de plekken waar er doorvoeren in het schutbord zitten. Alle rubberen tules zitten er wel in trouwens.

Nu weet ik dat kieren in de geluidsisolatie veel teniet kunnen doen, maar ik vindt het nog steeds vrij extreem.

Dan het tweede ding is het spruitstuk. Die zit niet heel fantastisch mooi vast. maar hij zit wel vast volgens mij. Het blok wat er in zit had een vorige eigenaar m10 draad ingetapt daar waar de schroefdraad kapot was gegaan. Net te groot gat voor een helicoil dus. Ik heb er dus maar m10 draadeind ingedaan en t gat in het spruitstuk iets uitgeboord. Ergens anders zitten m8 draadeinden ipv de originele studs. Dit durfde ik allemaal niet hard aan te draaien.

Stationair met de motorkap open is de motor echter helemaal stil en hoor je een beetje rustig de kleppen en injectoren tikken. Ik hoor geen uitlaatgeluid zoals je dat zou verwachten bij een niet goed afsluitend spruitstuk.

iemand ideeën?

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

ma jun 18, 2018 18:46

Isolatie aan de binnenkant van de motorkap nog aanwezig? En de isolatie in de kofferbak, dus dat spul van samengeperste oude lompen dat onder het tapijt ligt en meestal vergaan is? Die laatste verwacht je misschien niet, maar het maakt bij mij een heel merkbaar verschil in motor/uitlaatdreun. En uitlaat overal goed vrij? De bochten van de voorpijpen kunnen akelig dicht langs de carterpan en de bouteinden van de voorwielophanging lopen.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

ma jun 18, 2018 19:38

Eh... dat zijn allemaal hele goede punten, en volgens mij zijn die inderdaad niet in orde :oops: soms zie je dingen over het hoofd he

Motorkap isolatie heb ik nooit gehad, maar dat valt wel aan te brengen.
Kofferbak bedenk ik me nu dat ik wel de trekhaak heb weggehaald, en de boutgaten ervoor zijn nog open.... Zit recht boven de einddemper natuurlijk. Dacht dat het niet zo'n verschil kon maken aangezien ik het schot bij de achterleuning van beide kanten met bitumen platen heb bedekt. Maar t zou best kunnen natuurlijk!

En de uitlaat, daar moet ik goed naar kijken want volgens mij zat de middendemper vrij strak, zou best kunnen dat die ergens aanzit

Bedankt, ik ga er binnenkort eens naar kijken, en wat isolatie bestellen :thumbs:

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

ma jul 16, 2018 12:07

Vorige week motorkapisolatie geplaatst, nieuwe isolatie achter de wielkuipen, kofferbak extra geïsoleerd enzovoorts. Scheelde wel een beetje maar niet enorm. Toch nog eens gekeken naar t uitlaatspruitstuk. Een moertje kon ik wel aandraaien maar dan komt t tapeind er uit ipv dat ie vast gaat. En ik heb schijnbaar 1 metalen 1 laags pakking en 3 meerlaags pakkingen gebruikt. En na t uitdraaien van dat kapotte tapeind was t motorgeluid ook iets harder in de cabine, maar zelfde geluid.

Mijn conclusie is dan ook dat het toch het uitlaatspruitstuk is wat niet goed afsluit.

Probleem is alleen dat enkele studs helemaal naar de gallemiezen zijn. Sommige is m10 ingetapt dus daar kan geen m8 helicoil in.

Zijn er verloopbusjes ofzo hiervoor te krijgen? Of een kit die ook helpt met afsluiten?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

ma jul 16, 2018 13:35

Ik ben wel eens alternatieven voor helicoils tegen gekomen.
Idd soort busje met binnen en buiten draad.
Vaak voor bougies. Maar of het in M8 ook bestaat??
Kijk eens op de site van fabory, of wurth.

Als je de beschikking hebt over een draaibank op je werk, of iemand kent die dat heeft, kan je ook een M10 bout deels afdraaien en daar M8 schroefdraad opzetten.

Zijn ook wel bedrijven die dat soort klusjes voor particulieren doen (of deden) , zelf in het verleden wel eens spullen bij locloods laten maken. Als het om een paar boutgaten gaat is het voordeliger en sneller dan de hele kop eraf trekken en laten repareren.

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op ma jul 16, 2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

ma jul 16, 2018 13:38

Loctite (andere merken ook) heeft wel een paar kitsoorten die erg goed temperatuur bestendig zijn,
Maar of dat voldoende is voor een uitlaatspruitstuk?
Blijft een lapmiddel.
Heb er zelf wel een uitlaat mee gerepareerd voor nood, stuk tussen midden en einddemper, maar dat ging na tijdje toch weer lek.
Bovendien is die kit ook niet gratis.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: back on the road

za sep 29, 2018 19:11

Zo weer tijd voor wat updates!

Vooral foto's eigenlijk. Ook wel leuk. Laatst naar Spetacollo (voor het eerst) gegaan, op de Zaterdag. Wel mooi, langs mij stond een zwarte V6 uit Engeland, die er werkelijk spik en span bij stond. Eigenaar was ook nog aan het poetsen op de paddock.

En die van mij, lekker met deuken er in, en de dag ervoor snel in een wasbox toonbaar gemaakt :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog gespot rond Zandvoort, mooie foto's geworden!
Afbeelding


Betreft de velgen: hoewel ik de 14" Benzoni's echt wel mooie velgen vindt, is de bandenmaat een probleem. in 195/60/14 is niks fatsoenlijks meer te krijgen.
195/55/15 wordt ook dungezaaid. In 205/45/16 is wel genoeg te vinden! Sterker nog, de Premiumcontact 6 is er net in die maat uitgekomen, zou de concurrent van de PS4 moeten zijn. Dat belooft wat, voor een 75 TS zal het meer dan voldoende zijn straatgebruik. Maargoed, 16" moest het worden, en dus op zoek naar een velg. Ronals en telefoonschijf achtige velgen heb ik al gehad op deze en de 33, dus dat wilde ik niet.

Azev A vond ik het gaafste, maar die zijn zeldzaam geworden, en duur. En dan nog: AZEV had in die tijd veel magnesium in de legering zitten. En die velgen hadden mede daardoor de neiging om te barsten, en dan kun je ze weggooien. Ook richten is daardoor gevaarlijk. Als je dan ziet dat mensen grof geld vragen voor AZEV A's waarvan niet bekend is of ze recht zijn....
Gelukkig kwam een set AZEV C voorbij voor weinig geld, dus die maar gekocht. Wel laten richten, maar dat is goed gegaan.
Zelf maar een spuitbusje verf er overheen, en afgelakt met 2K blanke lak uit een spuitbus.

En ziehier het resultaat
Afbeelding
Afbeelding

Wat moet er nog gebeuren met de auto?
Cardanas trilt nog vervelend, en de uitlaat lekt nog. Wel heb ik het kunnen lokaliseren naar de aansluiting tussen spruitstuk en voorpijp. Nieuwe pakkingen en uitlaatcement hielpen wel wat maar t lekt er nog steeds. Het af en toe off-road rijden zal zeker niet helpen, daar houd de voorpijp niet zo van...

Maar voor een hobby auto is het niet super hinderlijk nu. En ik zit nog te twijfelen wat ik met de motor wil doen, dus om het echt goed aan te pakken schiet nu niet op.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

za sep 29, 2018 22:15

Er bestaan inderdaad m8 busjes met m12 buitendraad. Paul spruell verkocht die om de versnellingsbak van een 105 serie te monteren aan het blok met bouten ipv de draadeinden. Kom even niet op de naam, maar ze zijn ook in Nederland te koop. Probeer eens te zoeken op draadbus m8 oid.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

za sep 29, 2018 22:39

Afbeelding

Heb ik ondertussen al liggen, Inc loctite, maat van mij heeft een draaibank dus maar zelf gemaakt. Nog niet aan toegekomen om te installeren

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

zo okt 21, 2018 21:04

met dank aan DJ een nette cardanas om te kijken of dat mn trillingen oplost

Afbeelding

Vandaag dan maar 'eventjes' een cardanas gewisseld. Op je rug is toch wel ff geklooi, zeker de moeren van de voorste donut: handrem op, losmaken, handrem los, as verdraaien, handrem vast enzovoorts enzovoorts. En de voorpijp is en blijft een onding om los te maken, zelfs met bouten die niet mee kunnen draaien. Gelukkig was het vandaag nog super mooi weer, komende tijd zal dat wel omslaan en ga ik denk ik niet echt veel meer sleutelen voorlopig. Mn schuur was helaas tijdelijk en kan ik nu niet meer terecht.

Maargoed, het resultaat van een middag noeste arbeid:

trillingen zijn nu zo goed als weg (er is nog wel) en dat is echt zo enorm veel fijner. Auto voelt opeens 15 jaar jonger!

En met de Koni geel, nieuwe rubbers, achteras in de PU en echt goede banden is het wel een serieuze machine. Eigenlijk rijd en voelt de auto (op het schakelen en het geluid na) als een hele moderne wagen. Super wegligging en heel veel grip, heb de auto nog niet op de grens kunnen rijden want dan ga je echt veel harder dan verantwoord is op de weg.

Enige blijft die verdomde remmen. Na de 'restauratie' was dat eigenlijk goed, lekker hard pedaal met gevoel en veel remkracht maar nu wordt t weer minder. En zie ik een van de achterklauwen een beetje zweten bij de stofhoes. Kortom heel die k*tzooi achter zal er ooit weer eens af moeten.... Ik denk dat t dan 105 klauwen met een hydraulische handrem wordt ofzo. ben wel klaar met dat gezeik de hele tijd. Dit is al de 3e set klauwen die gewoon niet goed is, en nee het ligt niet aan mij :mrgreen:


En trouwens een kleine lofzang voor een nieuw speeltje; een 1/2" 18V Makita slagmoersleutel van 280nM. Die kan ik echt iedereen aanraden, zoveel fijner dan lopen te ... met een ratel en wringijzer. Ding trekt wielmoeren eraf alsof t niks is.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nieuwe velgen!

ma okt 22, 2018 23:52

Mooi dat de trillingen grotendeels zijn opgelost :thumbs: Extreme geluid op de snelweg inmiddels ook weg?

Wel balen van die achterste remklauwen... En dat na 3 setjes. Wel gereviseerd allemaal? Hoop dat ik geluk heb straks als mijne klaar is...

Terug naar “Projecten”