DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: toch TS

wo aug 30, 2017 09:03

Een 75 bak monteren op de gok dat die goed is?
Dat zou ik niet snel doen gezien het feit dat best wat werk is om bak te (de) monteren als blijkt dat bak tegenvalt.
En die kans is aanzienlijk bij oude 75 bak.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: toch TS

wo aug 30, 2017 09:13

V6 tank in een TS is wel lekker , kost wat kofferbakruimte, maar met redelijk rustig snelweg gebruik kan je 600/700 km vooruit voor je moet tanken. Of km of 500 vlammen. :lol:

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: toch TS

wo aug 30, 2017 22:17

Nou ja, op de gok, hij is volgens de verkoper uit een rijdende auto gedemonteerd (knap toch dat mensen dat kunnen) en voorzover hij wist was het een goede. Op de werkbank gaat hij in alle versnellingen en draaien de naven. Dus 'werken' in de zin van krachtoverbrenging doet ie sowieso. Synchros boeien me niet zo heel erg, dubbel clutchen naar de 2 en 3 deed ik toch al.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: toch TS

wo aug 30, 2017 23:34

Nou ja, op de gok, hij is volgens de verkoper uit een rijdende auto gedemonteerd (knap toch dat mensen dat kunnen) en voorzover hij wist was het een goede. Op de werkbank gaat hij in alle versnellingen en draaien de naven. Dus 'werken' in de zin van krachtoverbrenging doet ie sowieso. Synchros boeien me niet zo heel erg, dubbel clutchen naar de 2 en 3 deed ik toch al.
Idd, dan kan natuurlijk ook. Geen synchro's nodig. 8) :D

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: toch TS

zo sep 10, 2017 16:38

Vandaag een lastig stukje aangepakt. Bekende/beruchtje hoekje bij het achterlicht. Nou ja, 'hoekje' eigenlijk de complete hoek.

Ik ben maar gaan slijpen totdat ik alleen maar schoon staal had, en dat resulteerde in behoorlijk wat minder hoek.
Afbeelding

Eerst met CAD (cardboard aided design) het hoekje nagemaakt. Vervolgens de stukjes gemaakt uit 1mm zincor en er een voor een ingelast. Het hoekje lijkt heel ingewikkeld, maar als je het stukje bij beetje doet, dan valt het best wel mee. En de ronding kun je gewoon overtekenen van de andere kant, in spiegelbeeld.
Afbeelding

Klein beetje plamuur, en die hoek ziet er weer super strak uit. Een groot voordeel is dat maar een heel klein deel echt in het zicht komt, omdat de bumper en achterlicht het meeste afdekken.

En de tankbeugels ietjes aangepast, ik was niet helemaal tevreden met hoe ze aan het tussenschot vastzaten. Zo zit het mooier.
Afbeelding


Voorwielophanging ook in elkaar gezet, nadat de wielkast in de bodyschutz is gezet.
Afbeelding

Zowaar bezig met opbouwen in plaats van lassen! ook weer een keer leuk =D>

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: toch TS

wo okt 18, 2017 18:44

Nieuwe maand, nieuwe updates.

In al die kleine kl*te dingetjes gaat een hoop tijd zitten. Afgebroken boutje hier, missend moertje daar, scheef klemmetje zus, krom dingetje zo. Jullie kennen het wel.

Dus wat is er allemaal gebeurd. De motorruimte ziet er nu toonbaar uit en is klaargemaakt om een kloppend aluminium hart te ontvangen.
Instelbare remdruk verdeler erin aangezien de oude gaar was. 2e hands is altijd maar de vraag wat je krijgt en nieuw echt behoorlijk duur. Verdeler moet nog wel wat degelijker bevestigd worden, maar dat doe ik als alles op zn plek is zodat ik weet hoe.
Afbeelding

Op de bobines zitten nieuwe onstekings modules, 1 van de 2 die ik had was gaar, dus gelijk maar allebei vervangen. Bobines zelf volgens weerstandsmeting nog prima.

En enigszins zichtbaar zijn de kabelbomen. Zowel de linker als rechter chassis bomen als de Motronic kabelboom heb ik eigenlijk bijna helemaal opnieuw gemaakt. Door dat brandje waren ze allemaal behoorlijk toegetakeld.

Dat vind ik wel leuk werk. Beetje in de schemas duiken, elk draadje identificeren, nieuwe draden trekken, krimpkousjes, AMP stekkertjes, Bosch connectors erop.

Meest interessante was de serie hoofdrelais.
Afbeelding

Al die draden moesten vervangen worden. Nu maar hopen dat alles goed functioneert :lol:

Wel wat uit kunnen dunnen door zaken die ik toch niet gebruik weg te halen. Zoals de bedrading voor koplamp sproeiers of de lambda sonde stekkers.

Het dashboard was ook een mooie kabelzooi. Daar zitten ook stekkers en aansluitingen op die ik echt niet snap, maar ach. Het alarm/afstandsbediening heb ik er uit geknipt want een afstandsbediening boeit me niet en al die rommel in de bedrading wil ik niet.
Ook gelijk de radio stekkers fatsoenlijk gemaakt. Er zitten 4 speakers in de auto, maar ze waren op 3 speaker aansluitingen op de stekker aangesloten? Heel vreemd. Netjes gesoldeerd in ieder geval. Een ander pijnpuntje voor mij was dat de radio op een continue 12v was aangesloten. Dus een geschakelde 12v gevonden en die aangesloten
Afbeelding

Hoedenplank heb ik ook los gehad om de speakers te bekijken, bleken prima speakers te zijn (prima JVC, niet origineel) maar niet goed aangesloten. Hoedenplank ook zwart gespoten (was blauw geworden) en dat ziet er echt super dik uit.

Dashboard ook weer teruggezet. Uiteraard ook de kachel unit los gehad en schoongemaakt. Kwam een berg bladeren uit zeg :shock: En alle kabels gangbaar gemaakt. Helaas mis ik EEN stom clipje voor de kabelbediening. En dan werkt ie niet, want de mantel moet op zn plek blijven door dat clipje. Ik bedoel dus dat metalen clipje wat je hier op de foto ziet over de kabel heen
Afbeelding

Verder heb ik de benzinepomp naar links gebracht (voor de V6 tank) en de slangen gelegd.

Zo schiet het langzaamaan toch wel weer op!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

za jan 13, 2018 18:39

Afbeelding

Weer eens een update, is al weer even geleden.

Er zit weer een motor in! Deze heeft nieuwe krukas keerringen gekregen, plus een rits pakkingen. Inclusief nieuwe koppakking, maar het Reinz nummer wat bij deze motor hoort is een pakking die geen ruimte heeft voor de O-ringen voor de oliekanalen.... Schijnbaar komt dit vaker voor. Met een dremel en een freesje het gat maar iets geruimd zodat de ring past. Benieuwd of dat lekvrij is.
Cardanas er ook tussen gefloept met een nieuwe donut achter.
Helaas is mn accu overleden door de winter, anders had ik m al eens rond kunnen gooien. Maargoed, volgende week komt er een nieuwe dynamo en accu, dan zullen we eens kijken of we m lopende kunnen krijgen.
En ja, de verstraler is gewoon weer teruggeplaatst :mrgreen: Wel met wat verstevingsplaatjes erbij gelast

En ik twijfel nog heel erg of ik wel of niet de auto wil verlagen. De ophanging is nog niet vastgebout, dus het kan nu nog makkelijk los. Bovendien zit alles in het vet en is het gangbaar.
Als ik zou verlagen dan zou het 3.5mm achter zijn en 4mm voor, zodat er iets rake blijft. Dat zouden volgens sommige berekeningen 16 tandjes voor en achter moeten zijn. andere zeggen weer 20 tandjes?

Ik ben alleen wel benieuwd wat dat doet met de wegligging. Je brengt je zwaartepunt wel omlaag, maar je rollcenter ook. Bovendien ga je achter met stuggere veren werken, terwijl voor de torsiestaven hetzelfde blijven. Lijkt mij dat dat de balans niet per se ten goede komt.

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

wo jan 17, 2018 23:39

Leuk om te zien dat je veel werk en liefde in mijn ex 75 TS stopt. Mooi hobby project en leuk topic om te volgen!
Qua verlagen van de voorzijde: 1 tandje voor en 1 tandje achter geeft 1,5mm verlaging (of verhoging ;)). Dus 20 voor en 20 achter geeft 20x1,5=30mm verlaging.
Gr. Martijn
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

di jan 30, 2018 13:57


Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

za mar 17, 2018 20:29

grrr ben nu toch al ff aan t klooien met de electronica.

Motor doet t prima, dus die kabelboom werkt perfect.

maar mn alfacontrol lijkt compleet te zijn overleden. Geen enkele teller of waarschuwingslamp werkt. Zowel het ARC display als de klokkenwinkel doen helemaal niets. Alleen de dashboard verlichting en de lampverklikkers doen het, wat erop wijst dat er toch op zn minst stroom en massa aanwezig moet zijn. En ik krijg geen fatsoenlijke elektrische schemas gevonden. Of ze gaan over andere motoriseringen, of ze zijn niet compleet.


Maar het is wel vreemd dat helemaal niks werkt. Want toen ik de motor voor t eerst startte had ik weliswaar de tellerbak niet aangesloten, maar de ARC en display wel. En die knipperde toen op zn best. Maar dat bleek de laatste knipper te zijn geweest. ARC stuurt ook de binnenverlichting timer aan, maar dat werkt ook niet goed. Als ik de deur opendoe gaat de binnenverlichting juist uit. En als ik m dichtdoe gaat ie aan...


Maar de laatste tijd is er niet zo veel gebeurd want het is echt veel te koud om fatsoenlijk te sleutelen op de grond in mijn schuur.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

zo mar 18, 2018 01:17

Niet domweg kapotte zekering?
Weet nummer ff niet uit m'n hoofd (15 of 19 ofzo?)
Pas akkevietje gehad met verschijnselen die veel overeenkomst vertonen met wat jij beschrijft.
Oorzaak bleek uiteindelijk zekering die eruit klapte agv massasluiting draad van richtingaanwijzer tegen de stuurkolom.
Was nog eens mijn eigen fout ook, niet goed genoeg opgelet bij montage stuurkolom kappen.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

zo mar 25, 2018 20:11

Zekering is het eerste wat ik gecheckt had. De zekering die alfa control zou moeten voeden werkt, staat gewoon prik op. Achterop de stekker die naar Alfacontrol gaat staat ook prik op.
Althans, als de stekkers overeenkomen met mijn elektrisch schema. Want dat is niet de juiste, er staat in mijn schema een ARC computer met meer stekkers dan die van mij. Er zijn ook 2 verschillende computers geweest dus dat kan ook.

Verder,
Massa van de tellerbak moet goed zijn, want de dashboard verlichting haalt zn massa van de tellerbak en die werkt gewoon. Vreemd allemaal. De waarschuwingslampjes in de tellerbak komen via de ARC, dus als de ARC niet werkt is het logisch dat die ook niks doen. maar de oliedruk en kvs temp doen ook niks.
En de elektrische ramen links en rechts doen ook niks. Rechts was al kapot, maar links doet ook niks. bovendien geven beide knoppen geen licht als de verlichting aanstaat dus die krijgen überhaupt geen stroom.

Maargoed omdat de heater piepte toch maar besloten om het dashboard weer (zoveelste keer) uit te bouwen. Oefening baart kunst, heb de heater er nu in 15 minuten uit :mrgreen:
En met dank aan dit topic
viewtopic.php?f=7&t=56856&start=15

Maar aan de gang gegaan met nieuwe lagers er in bouwen. Helaas nog niet af kunnen maken.

Ik hoop trouwens dat als ik t dashboard weer terug monteer volgende week dat de tellers wel werken en dat er gewoon een slecht contactje ofzo was... Heb wel gekeken of er niet ergens een kabel blootlag maar dat is niet zo. En dat massablokje bij de stuurkolom is ook goed want al t andere wat er op zit werkt prima.


Motorkap zit er ook weer op en netjes uitgelijnd. Bumpers voor en achter ook. Voorbumper was nog niet zo makkelijk want de bouten aan de zijkant waren afgebroken, en uitboren/draaien ging niet meer want die waren één geworden met het metalen plaatje waar ze in zaten. Dus er uit moeten slopen en nieuw plaatje gemaakt met schroefdraad er in.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

ma mar 26, 2018 07:24

Bij mij lag de zekering van de contact geschakelde +15 eruit.
Maar ik weet het nummer van die zekering niet meer, en zit op mijn werk in buitenland dus kan de eerste weken ook niet even kijken.
Maar staat bij mij gewoon in het instructieboekje bij de auto.
Die zekering voed oa instrumenten (koelvlst) knipperlichtautomaat en hulpspanning relais van de koelfan (!)
Dat laatste heb ik gelijk veranderd.
Koelfan draait nu onafhankelijk van contact, kan dus nadraaien (koelen) , en ook niet meer afhankelijk van lullige zekering.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

ma apr 02, 2018 18:49

Ik snap er geen biet van. Kachel weer teruggezet, dashboard weer terug, isolatie en tapijt terug. Alleen de voorstoelen nog even weg gelaten omdat die anders wel in de weg zitten.

Maar wat denk je: niks nada noppes op de tellers. Elk stekkertje zit op de goede plek, alle zekeringen zijn heel. Verlichting werkt, ruitenwissers werken. Contactgeschakelde 15+ is dus goed want daar zitten enkele van die functies ook op. Aarde van de tellerbak ook.

Volgend weekend maar even de Alfacontrol openschroeven en kijken of we daar iets geks in kunnen vinden....

En waarom mn tellers niet werken snap ik ook niet. Die heb ik wel open gehad, en als mn snelheidsmeter op de een of andere manier kapot is gegaan oke, maar waarom doet dan de olie druk en temp het niet? inclusief niet functionerende waarschuwingslampjes.

En helaas zijn de schema's compleet nutteloos, die zijn voor een andere Alfacontrol computer.

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: opbouwen

ma apr 02, 2018 21:02

Hoi, ik moest laatst het relais van de dimlichten bij mijn TS vervangen en volgens het schemaatje zou in de zekeringenkast bij je linkerknie, positie rechts onderaan, een relais I48 moeten zitten, dat voedt de ARC en het instrumentencluster na aanzetten van het contact. Misschien heb je hier wat aan.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Terug naar “Projecten”