Sinds de aanschaf in Italië loopt m’n Giulia slecht, alsof ‘ie op 3 cilinders loopt. Eenmaal terug in Nederland maar eens met de stroboscoop aan de slag om de oorzaak te vinden. En inderdaad, de scoop bevestigt mijn vermoeden: De bougie van de 2e cilinder krijgt geen spanning. Een afgebroken bougiekabel binnen in de stroomverdeler blijkt de oorzaak te zijn. Schoonmaken van de verdelerkap en monteren van nieuwe bougiekabels zorgt ervoor dat het probleem de wereld uit is. Met de verdeler weer op z’n plek het stationair-ontstekingstijdstip controleren en de motor loopt nu voor het eerst perfect rond. Resultaat!
Echter vandaag nog geen mogelijkheid om de controleren of de motor nu ook echt goed trekt. De auto heeft namelijk jaren stilgestaan in Italië waardoor de remmen nu aanlopen. Dat wordt dus de volgende renovatieklus aan de Giulia. Projectbeschrijving volgt.
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de originele stroomverdeler door een elektronische 123-iginition? Duidelijke verbetering merkbaar of overbodige onzin? Graag jullie ervaringen/meningen/adviezen!
Oude bougiekabels gaan eruit. Wel de juiste volgorde onthouden
Die vonk moet toch ergens naartoe, ook bij een gebroken bougiekabel. Gevolg: verbrande troep in de aansluiting
Setje nieuwe bougiekabels. De centrale aanvoer vanaf de bobine is te kort en moet dus afzonderlijk worden vervangen
Bougies controleren en schoonmaken gaat in één moeite door
Vorige post: Project 1977 Giulia – (1) De inburgering
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=8&t=77299
Volgende post: Project 1977 Giulia – (3) Alfaholics voorwielophanging
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=8&t=77625