diederikborkent
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 16:35
Locatie: Enter, Overijssel

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

do feb 25, 2016 20:59

Hey Spider,

Bedankt voor je reactie, we zijn ook van plan een top resultaat te verwezenlijken.

Betreft de draagarmen; er worden nieuwe gezocht, maar dit is niet even snel via Marktplaats. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk originele delen behouden, gezien de originaliteit/authenticiteit van de auto.

Veel delen worden gestraald, maar niet alles.

Verdere updates omtrent de Sud komen na volgende week.
tutto sulla benzina

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

vr feb 26, 2016 22:30

Ik vind t een TOP project, maar plamuren met wat dan ook kan niet op veiligheidsdelen, hetgeen dit zijn. Lassen liever ook niet. Ik zou overigens alle delen lekker laten stralen en scouperen. Veel makkelijker, gegarandeerd roestvrij en uiteindelijk verzinkt.
en waarom zou je liever niet lassen aan draagarmen dan?
in de fabriek worden ze toch ook gelast? dus de warmteinbreng kun je niet bedoelen.
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

spider67
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: za dec 29, 2012 16:29

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

vr feb 26, 2016 22:48

Lassen kan wel, maar liever niet is zo bedoeld om risicio's uit te sluiten. Als je last, krig je niet overal een homogene, krisallijne materiaalstructuur. Dit kan meer brosheid veroorzaken op plaatsen waar je dit niet wil. Wellciht een verkkerd voorbeeld, maar wel herkenbaar: Afbreken van uitlaten is altijd naast een las. Uiteraard is dit dikker materiaal, maar met de materiaalstructuur gebeurd hetzelfde. Uiteraard kun je eea zorgvuldig lassen, maar t komt wel extra nauwkeurig, zeker bij veiligheidsdelen zoals draagarmen. Lassen bij knooppunten bv bij wielnaaf zou ik zoveel mogelijk proberen te vermijden. Hier zijn de krachten erg hoog, dus meer kans op scheuren naar de las ook.

Uiteraard wordt er fabrieksmatig ook gelast, maar dit is vooraf uitgeengineerd etc.

diederikborkent
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 16:35
Locatie: Enter, Overijssel

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

ma mar 14, 2016 11:18

Afgelopen weekend de draagarmen, aandrijfassen en het subframe klaargemaakt. De delen zijn voorzien van een zwarte, hoogglans DTM.

Daarnaast zijn de velgen in de epoxie gespoten, deze zullen binnen korte tijd ook gespoten worden.
De planning is om tijdens het Paasweekend bezig te gaan met de carrosserie, dus hou de updates in de gaten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
tutto sulla benzina

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

ma mar 14, 2016 12:39

Lassen kan wel, maar liever niet is zo bedoeld om risicio's uit te sluiten. Als je last, krig je niet overal een homogene, krisallijne materiaalstructuur. Dit kan meer brosheid veroorzaken op plaatsen waar je dit niet wil. Wellciht een verkkerd voorbeeld, maar wel herkenbaar: Afbreken van uitlaten is altijd naast een las. Uiteraard is dit dikker materiaal, maar met de materiaalstructuur gebeurd hetzelfde. Uiteraard kun je eea zorgvuldig lassen, maar t komt wel extra nauwkeurig, zeker bij veiligheidsdelen zoals draagarmen. Lassen bij knooppunten bv bij wielnaaf zou ik zoveel mogelijk proberen te vermijden. Hier zijn de krachten erg hoog, dus meer kans op scheuren naar de las ook.

Uiteraard wordt er fabrieksmatig ook gelast, maar dit is vooraf uitgeengineerd etc.
Allemaal best wel terechte opmerkingen, maar eind zestiger jaren toen de Alfasud werd ontwikkeld is de warmteinvloed van lassen en de materiaalstructuur verandering (daarmee sterkte en vermoeiingseigenschappen) echt niet uitge-engineerd. Dit was nog een tijd zonder CAE/FEM computers en werd alles niet tot op de grens met een veiligheidsfactor er bovenop ontwikkeld. Destijds werd er ontwikkeld op basis van ervaring i.p.v. CAE/FEM en gedetailleerde material analyse na het toepassen van een bewerkingsprocess (persen, lassen, clinchen e.d.). Ik denk dat dit op een Sud beter te doen is dan op een auto uit deze tijd.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

ma mar 14, 2016 12:40

@diederikborkent, ziet er netjes uit. Heb je een streefdatum om klaar te zijn? Je houdt er een behoorlijk tempo in :thumbs:
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

diederikborkent
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 16:35
Locatie: Enter, Overijssel

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

ma mar 14, 2016 12:42

@diederikborkent, ziet er netjes uit. Heb je een streefdatum om klaar te zijn? Je houdt er een behoorlijk tempo in :thumbs:
De streefdatum is 10 mei 2016, maar of dit lukt is de vraag. We proberen echter wel rond deze tijd klaar te zijn, dus hopelijk lukt het voor 1 juni 2016.
tutto sulla benzina

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

ma mar 14, 2016 12:46

:shock: wow, als je dat haalt petje af. Ga in ieder geval zo door, leuk om te zien
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

diederikborkent
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 16:35
Locatie: Enter, Overijssel

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

ma mar 14, 2016 12:51

:shock: wow, als je dat haalt petje af. Ga in ieder geval zo door, leuk om te zien
haha, ja dat wordt nog flink aanpoten dan! Bedankt. :thumbs:
tutto sulla benzina

Gebruikersavatar
sudderaar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: zo apr 10, 2005 21:52
Locatie: Bleiswijk

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

wo mar 16, 2016 16:19

Ongelofelijk grondige aanpak! Wanneer deze klaar is, een absolute blikvanger.

Jullie topic vind ik terwijl ik zelf op zoek ben naar een adres voor herstel van de bodemplaat van onze zwarte QV. Kun je een aanbeveling doen?

Veel succes bij de voltooiing.

Ciao, Robert
Donateursnr. 707, Robert Lastdrager
Alfa Romeo Sud TI QV (1983) sinds 24-12-1984
Alfa Romeo 75 3.0 America (1987) sinds 16-06-2009
Alfa Romeo 166 3.2 Distinctive (2004) sinds 24-01-2018
Alfa Romeo Spider 2.0 Twin Spark Edition Elegante (2003), 06-06-2020

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

wo mar 16, 2016 16:26

Jullie topic vind ik terwijl ik zelf op zoek ben naar een adres voor herstel van de bodemplaat van onze zwarte QV. Kun je een aanbeveling doen?

Veel succes bij de voltooiing.

Ciao, Robert
Ik heb me laten vertellen dat een bepaalde forumgebruiker die een "medisch" beroep heeft super resultaten bereikt. Deze meneer (Alfachirurg :-$ :-$ ) heeft zelf ook een TI QV dus de punten die je hebt zullen waarschijnlijk bekend zijn.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

diederikborkent
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 16:35
Locatie: Enter, Overijssel

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

wo mar 16, 2016 16:49

Jullie topic vind ik terwijl ik zelf op zoek ben naar een adres voor herstel van de bodemplaat van onze zwarte QV. Kun je een aanbeveling doen?

Veel succes bij de voltooiing.

Ciao, Robert
Ik heb me laten vertellen dat een bepaalde forumgebruiker die een "medisch" beroep heeft super resultaten bereikt. Deze meneer (Alfachirurg :-$ :-$ ) heeft zelf ook een TI QV dus de punten die je hebt zullen waarschijnlijk bekend zijn.
@sudderaar @alfa_japan, ik weet niet op wie je doelt, maar ik ken wel iemand die dat kan. Echter weet ik niet hoeveel haast @sudderaar heeft?
tutto sulla benzina

Gebruikersavatar
sudderaar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: zo apr 10, 2005 21:52
Locatie: Bleiswijk

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

wo mar 16, 2016 17:09

Dank voor jullie reacties, het heeft geen vliegende haast, maar ik wil het ook niet op de lange baan schuiven. Het zou mooi zijn wanneer onze "zwarte" eind van de maand terecht kan en de klus ook in een maand geklaard kan worden.
Donateursnr. 707, Robert Lastdrager
Alfa Romeo Sud TI QV (1983) sinds 24-12-1984
Alfa Romeo 75 3.0 America (1987) sinds 16-06-2009
Alfa Romeo 166 3.2 Distinctive (2004) sinds 24-01-2018
Alfa Romeo Spider 2.0 Twin Spark Edition Elegante (2003), 06-06-2020

diederikborkent
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 16:35
Locatie: Enter, Overijssel

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

wo mar 16, 2016 17:14

Dank voor jullie reacties, het heeft geen vliegende haast, maar ik wil het ook niet op de lange baan schuiven. Het zou mooi zijn wanneer onze "zwarte" eind van de maand terecht kan en de klus ook in een maand geklaard kan worden.
Dan kunnen wij jou helaas niet verder helpen. Je mag me wel eens wat foto's sturen in een privébericht, dan kan ik misschien iemand zoeken uit ons netwerk.
tutto sulla benzina

diederikborkent
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 16:35
Locatie: Enter, Overijssel

Re: Restauratieproject Alfasud 1.5 Ti Quadrifoglio

wo apr 06, 2016 14:49

Beste volgers,

De Sud stond voor de Paasdagen in de planning, echter kreeg mijn vader de griep en zijn we er niet aan toegekomen. De carrosserie zal, naar verwachting, moeten wachten tot Koningsdag. We moeten namelijk een aantal dagen gebruik kunnen maken van een spuitcabine + ruimte om te voorbewerken.

Tot zover de update. Tot snel! :thumbs:
tutto sulla benzina

Terug naar “Projecten”