Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

vr nov 20, 2015 08:01

Gisteren is het blok binnen gekomen! Ziet er goed uit en alles zit er bij.

Afbeelding
Afbeelding

De uitlaat spruitstukken zijn wel te gebruiken na wat aanpassen maar later maak ik zelf spruitstukken met langere primaire buizen zoals Raggazon en CSC.

Afbeelding
Afbeelding
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

za nov 21, 2015 22:40

Vandaag het blok even wat kaler gemaakt; oa de kabelboom verwijderd, multi riem en rollen/spanner verwijderd en thermostaathuis + stalen buis verwijderd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik een setje motorsteunen van een GTV6 binnen gekregen, iemand die me kan vertellen welke waar hoort?

Afbeelding
Afbeelding

En iemand die me kan vertellen hoe ik het oliefilterhuis er af krijg? Volgens mij zijn alle boutjes en moertjes los maar er zit geen enkele beweging in.

Afbeelding

De uitlaat spruistukken komen aardig gunstig uit, ze moeten alleen wel meer richting het blok komen. Ik ga proberen om ze in de snijden en dan te buigen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als laatste nog een met het staartstuk er even op. Er moet ook een transaxle V6 startmotor op moeten, de 164 starter past niet op het staartstuk

Afbeelding
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

za nov 21, 2015 22:55

De steun met het extra oogje er aan komt aan de startmotor kant. De Gtv6 startmotor zit daar namelijk aan de achterkant aan vast. :wink:

Oliefilterhuis,zit dat niet vast met dat schroefdraaddeel waar het filter zelf op geschroefd zit?

Spruitstukken idd dichter naar het blok brengen. Het gedeelte waar ze samenkomen is eigenlijk wat te breed. Zelf maken hoeft niet veel meer werk te zijn als deze aanpassen.

Startmotor zou je pas kunnen maken met een beugel. Alfagtv6.com forum is wel een foto te vinden. 164 startmotor is een stuk compacter als de transaxle startmotor.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

zo nov 22, 2015 08:48

Oliefilterhuis,zit dat niet vast met dat schroefdraaddeel waar het filter zelf op geschroefd zit?
Als ze dat tussen de 164 en 166 niet veranderd hebben dan niet
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

zo nov 22, 2015 12:32

Dan zou het goed kunnen dat er een bout onder het filter verstopt zit.filter er even afhalen dus.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

zo nov 22, 2015 16:00

Ik heb er vandaag nog even naar gekeken maar ik denk dat het van binnenuit vast zit. Als ik het met een bandenlepel voorzichtig probeer te bewegen dan "scharniert" het rond dit punt:

Afbeelding

Ben trouwens benieuwd wat er onder het filterhuis/steunlager zit en of daar weer een gewoon filter op kan.
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

zo nov 22, 2015 18:12

Ik ga er vanuit dat ze tussen een 164 motor(jouwe) en een 166 motor zoals ik in mn 156 gehangen hebben dat niet veranderd hebben,mijne zat in ieder geval niet van binnenuit vast,wel zitten er 2 centreerpunten/paspennen op t blok,denk dat je gewoon iets steviger trekken moet ;)
Eronder is het trouwens gewoon vlak,met een pakking,een oliefilter erop zetten kan,áls je schroefdraad tapt in het gat wat in het blok zit,en er een schroefdraadbus in draait waar je oliefilter op past.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

zo nov 22, 2015 18:52

164 blok heeft schroefdraad erin zitten.

Heb je al onder het filter gekeken voor een bout?

Niet vanuit de binnenkant van het blok in ieder geval.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

zo nov 22, 2015 19:06

Hier wat foto's van toen ik met de 3,0 van mn 156 bezig was,helaas niet direct een foto van het oliefilterhuis,maar misschien kan je er wat mee.
Afbeelding

Afbeelding
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

zo nov 22, 2015 19:33

Er zat geen bout achter het filter. Ik denk dan dat het filterhuis/lagerhuis op die paspen haakt.
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

ma nov 23, 2015 20:49

Filter/lagerhuis is er af! Haakte idd op de paspen. En Remco heeft gelijk qua draad, die zit al in het blok! Nu moet ik alleen zo'n hol "draad eind" hebben waar het filter op past. Iemand een idee?
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

ma nov 23, 2015 21:19

Ja uit een 164 motor draaien is meende ik 3/4 x 16 unf anders kun je deze dingen bestellen bij racepart bedrijven als QSP .
Ze worden ook aangeboden bij de Mocal olie koelertjes.
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

ma nov 23, 2015 22:07

Ik bedenkt me net dat ik natuurlijk het donor blok heb waar dat vanaf kan. Ook de draad einden voor de motorsteunen haal ik hier vanaf.
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

di nov 24, 2015 16:56

Hoeveel verschil zit er eigenlijk in de motorsteunen in de carrosserie van de 4 cilinders en de V6?
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: '87 75 twin spark--->3.0 V6 24v

di nov 24, 2015 17:32

Die van een v6 zitten een cm of 4 verder naar voren gelast en hebben de boutgaten anders zitten.

Steunen uit een v6 boren en eronder lassen zou een oplossing zijn. 4 cilinder steunen aanpassen ook.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”