siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

za jul 18, 2015 19:51

Vorig jaar reed ik nog een mooie 328i sedan e36. Echter de motor verkocht voor een project, bak verkocht en toen een diesel erin gebouwd en issie naar mijn kameraad gegaan om hem verder als dikke e36 diesel op te bouwen. Als het ook maar iets vochtig was ging ik weer haaks de bocht om, het moest maar eens afgelopen zijn met dat artikel 5 gedrag van mij, beheersen blijft lastig met 200pk+ en rwd en het makkelijke weggedrag van een e36. Eerlijk is eerlijk... :tooth: :lol:

Afbeelding


Ik dacht ja, Sieger doet nu een verstandige keus, doorzetten!! Dus, ipv met gevoel een auto te kopen (eerste keer in mijn leven en de laatste keer!!!!) kocht ik een Seat Ibiza 1.9tdi , met wat aardige opties, 130pk versie met 6 bak. FWD dus driften kon ik ook niet meer...

Ik heb het welgeteld 30 dagen uitgehouden in dat vreselijke hok. Pff geen kraak smaak en emotie te vinden in zo'n schijtluis. Sorrie, maar dat was echt niks voor mij. elke keer als ik hem zag staan dacht ik jeumug wat ben jij een lelijke auto. Als petrolhead kan je daar toch niet mee leven?! Ik stapte elke dag in met afhangende schouders. En die 130pk en bak koppel was ook niet zaligmakend bleek achteraf.

Zat een beetje te kijken op marktplaats en wilde altijd al een Alfa GT hebben. Pa heeft hem ooit als lease auto gehad, kort. Een 2L JTS. Mooi mooi model, super interieur en stuurde best fijn. Alleen nog te duur voor mijn portemonnee...

Nou enfin, de goedkoopste van nederland stond hier dichtbij, in Zutphen, bij een of ander handelaartje. Eigenlijk nog buiten budget. Nouja ach waarom ook niet ik ben gaan kijken, was niet op vakantie geweest dus gunde het mezelf wel MITS ik hem echt voor een stuk minder dan de vraagprijs kon meenemen. Maar he, 1340kg en diesel. Dure auto nowadays en mensen willen vaak wat goedkopers rijden dan een dikke alfa dus wellicht kon ik....... Handjeklap en de auto voor leuk geld gekocht, op voorwaarde dat ik hem nog even mocht uitlezen voor de koop beklonken werd. Motorstoringslampje brandde. Uiteindelijk bleek het een sensor te zijn, turbodruksensor op inlaatspruitstuk. No big deal! toch?! :twisted:

Auto gekocht en ontzettend gelukkig. Wauw wat veel auto tov zo'n ibizaatje. Super dat donker rode leer, die mooie lijnen, fijne motor... Ondanks een stotertje dat af en toe een beetje tikte bij stationair..? Ach auto had toch al 243000km op de klok staan. Had bij een bekende garagist een koprevisie gehad en nieuwe distributie, ik vertrouwde er wel op dat dat allemaal goed was gedaan en alles nagekeken. Gewoon lekker rijden met dat ding :D . Mijn kameraad heeft gelijk de EGR uitgeprogrammeerd.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Als ik achteraf toch wist wat er echt mis was........... Had ik hem echt laten staan :roll: :mrgreen:




Maar, ik ben er heeeeeeeeeeel erg blij mee nu!

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

za jul 18, 2015 20:01

En het vervolg.....

Afbeelding


Nou, auto aangeschaft destijds, heeeelemaal gelukkig na die Seat, eindelijk weer alfa, en wat voor een, een zwarte GT met rood leah! poooorn!! :blink:

Zaten wat kleine mankementen aan kwam ik achter (en had ik ook verwacht voor die prijs). Wat draagarmen met speling, inlaatdruk sensor, maf sensor gaf af en toe een foutje, remmen klein beetje krom.. In de 7000km dat ik ermee reed tot dat moment plannen gesmeed, ook die schijterige BOSE audio moest eruit. Wat een drama.

Motor startte altijd een beetje moeilijk, kwam moeilijk op gang en als ik hem uitzette stond hij gelijk met een dreun stil. Naja diesel, veel compressie, oude motorsteunen. Een dubbelmassa vliegwiel wat op z'n eind is..

Begonnen met een varta accu, nieuwe gloeistiften (een ging kapot), inlaatdruk sensor en wat motorsteunen. Werd al een stuk beter! Maar nog niet écht zoals ik vond dat het moest. Helaas is een motorsteun niet meer nieuw tekoop, ik rijd nu nog steeds met dat gare ding. Via verschillende leveranciers niet te krijgen :roll: . tja charme van alfa!

Dacht dat de foutmeldingen weg bleven maar ging er op een avond eens lekker voor zitten en ja hoor, wéér inlaatdruk te hoog! Weer gereset via mijn bluetooth uitlees module en verder gereden. Af en toe die tik in de motor ook, raar maar zal wel met 245000km. Een stotertje, ooit zijn olie beurt niet gehad, lease auto... Ja.

tot de teller op 250.250km stond sloeg het noodlot toe. Reed naar de APK voor het maken van een afspraak, rijd richting huis, draai een bocht om laat koppeling op komen en ineens een kabááál onder de kap vandaan!! De tandjes, gelijk langs de kant en uitgezet. Tja, toch maar weer starten en luisteren immers liep de motor nog. Vliegwiel dan echt ontploft?! Leek er wel op...

Afgesleept door een vriend van me en auto op de brug. H&S Corse gebeld voor het sterkste DM vliegwiel wat er is en een sport koppeling set, Nieuwe keerringen en olie. Gelijk maar goed doen met oog op de toekomst! :blink:

Enfin samen met mijn kameraad spul erin gezet en starten, zelfde geluid, faaaaaaack....... Dikke 1000 euro verder en verkeerde diagnose gesteld. tja 250.000km is normaal wel de levensduur van een vliegwiel, samen met af en toe een tik die ervandaan leek te komen, het starten en uitzetten van de motor, vibratie... Stel je al snel die diagnose.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Intercooler slang eraf en motor rond laten gaan en ja hoor, heftig geknal. Motor aan puin.... :cry: En dat terwijl de motor een koprevisie had gehad nog geen 15.000km geleden!!!! Wát een PRUTSERS.

En dat bleek ook wel toen we de boel uit elkaar haalden. Kop gescheurd (dat had peters revisie in epse nog nooit gezien bij de jtd's) , kleppen VAST in de kop, klepstoters allemaal ramvast in de kop (kop getordeerd, wss door verkeerde montage want de paspennen hadden de gaten in de kop kapot gedrukt en scheef) en een aantal tuimelaars waren omgevallen en daar waren de nokkenassen overheen gedraait wat het helse kabaal maakte...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Koop je de allerbeste diesel, en dan dit ná een koprevisie. Ontzettend zuur zeker na die koppeling en vliegwiel.

Enfin, nieuwe kop met grotendeels alles nieuw erin gemonteerd en kleppen opnieuw ingeslepen, inlaatspruitstuk aangepast (EGR weg en dikke pijp erop gelast met oog op de toekomst), nieuwe distributie set, nieuwe thermostaat, en als alles dan toch eraf ligt ook gelijk een GT2256v turbo... van een 2.4JTD 175pk versie. We zijn ondertussen nog aan het mappen maar te weinig tijd elke keer om er echt voor te gaan zitten maar ook nu is het geen straf ermee te rijden :D .

Mijn kameraad aan het 'chiptunen'

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindresultaat:

Afbeelding

verder had ik al wat spulletjes verzameld en heb ik het hele onderstel vernieuwd. alle draagarmen rondom nieuw, overal Polyurethaan bussen in (de hardste variant), een Setje Intrax HDA schroefset gescoord, Brembo 305mm remconversie icm goodridge slangen en goeie remvloeistof, bodem en wielkasten helemaal ontroest en in de zijdeglans zwarte coating gezet, 55w xenon verlichting x3 met lenzen als dimlicht en dus dubbel grootlicht, Parrot Asteroid Smart radio met nieuwe speakers en bedrading rondom en bose eruit, nieuwe logo's, interieur professioneel laten reinigen en Ozon behandeling, buitenkant gekleit, gepolijst gepoetst en gewaxt... OZ Superleggera velgen in 18x8J klaargemaakt (gericht en gespoten) met Michelin Pilot Sport 3 banden erom en voor 15mm spacers, nieuwe vloermatjes en zo vast nog wel wat dingen die ik ben vergeten.


De donor luidsprekers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

audio is een STUK beter maar nog niet goed genoeg. Helaas verwend met een paar aangepaste Vifa Carat's thuis...

Koplampjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die grote pot was de verkeerde en is voor mijn GT niet meer leverbaar helaas.

Afbeelding

Baksteun rubber beetje kapot:

Afbeelding

Poly bushes uit Poland, prima spul prima prijs!

Afbeelding

Parts baby, PARTS!!

Afbeelding

Afbeelding

Uitlijnen:

Afbeelding

Bodem aanpakken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bremsen:

Afbeelding

Afbeelding

Wielen klaarmaken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe details:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Intraxen:

Afbeelding

Enfin, met 250.250km op de klok totaal restauratie gehad, teller staat nu op 258.200km and still going strong, ik heb er niks meer aan gedaan sindsdien en alles doet het goed! Ik ontzie de auto niet, kan ook niet anders met zo'n lekker lopend blok en mega onderstel. Grip is echt BIZAR en gewoon eng soms zeker in de regen. Remmen gaat ook prima (alhoewel ik nog wel 330mm wil hebben later) en die motor.. Tja, super. Loopt zijdezacht en klinkt lekker vet, geen getik gerammel of ander soortig geluid. Gewoon echt goed.

Kortom, dikke pluim op alle noeste arbeid want man, wát een werk!! Intraxen eronder schroeven bijvoorbeeld ben ik 2 dagen mee bezig geweest, elke bout kostte letterlijk anderhalf uur om los te krijgen, warm stoken, stukje los krijgen, warm stoken, enz... Helse klus. alles nu dus netjes in het montagevet. audio aanleggen, effe doen.. Jaja, meeeeeters draden gingen er in die auto. Viel ook tegen.

Maar uiteindelijk vergeet je snel hoeveel werk alles is geweest als je dan instapt. Laatst weer even gepoetst en in de wax, en wat een beauty is het dan toch weer. Elke keer als ik parkeer moet ik 2x omkijken en genieten. Dan weet je zeker dat je de goeie auto rijdt :love: :love:

Afbeelding

Afbeelding





Voorlopige max:

Afbeelding

Ja, met deze auto heb ik echt een band. Mocht de diesel ooit te duur worden omdat ik minder kilometers ga maken wil ik er een V6 in hangen. Alles is gedaan en heeft zo ontzettend veel geld en tijd gekost, dat kan niet uit om ooit nog aan iemand te verkopen zonder een groot verlies te nemen, en daar heb ik geen zin in.



Al met al geen goedkope auto om te onderhouden en te rijden maar aangezien ik geen fun auto heb vind ik het wel goed zo. Uiteindelijk leven we maar een keer en moet je gewoon genieten en dus rijden wat je leuk vindt!



Op de winterwielen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En de zomerhoepels:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding




Toekomst plannen mocht ik hem niet ombouwen naar V6:

-Front mount Intercooler
-2.75 inch uitlaat met een restrictieloze demper
-aandrijfassen reviseren
-voorbumper spuiten
-audio verder verbeteren
-uitwegen en nogmaals uitlijnen (iets meer toespoor nog vooraan, achter wellicht iets minder om de kont wat speelser te krijgen)
-330mm remconversie met huidige klauwen
-mapping verder aanpassen en misschien een keer methanol injectie erbij op.

En verder de auto in ere houden!!!



Eh, en het uiteindelijke doel om normaler te rijden is helaas niet gelukt, ookal kan ik niet meer sideway's, nu gaat het alsnog hard, FAAL :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Ciao!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

za jul 18, 2015 20:16

Ziet er prachtig uit. En wat een werk zeg. Dat hadden niet veel mensen zo gedaan, hulde

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

za jul 18, 2015 22:53

Tsja,als petrolhead weten we allemaal hoe het gaat.
Bij mijn 156 was het niet anders,dit keer issie standaard prima en mooi,2 weken later zat er een schroefset onder,en inmiddels is het een 3,0 geworden.

Respect voor je werk jongen,maar dat wist je vast al wel ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

di jul 21, 2015 19:12

Wat een tegenslag dat je blok in soep gelopen is. Jtd's zijn nochtans erg betrouwbaar. Wel leuk projectje, beetje vergelijkbaar met wat met mijn GT gebeurd of nog te gebeuren valt.

Veel plezier ermee :thumbs:
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1836
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

ma jul 27, 2015 13:27

Schitterende GT geworden :D
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'97 145 2.0 QV
'02 Spider 2.0 TS
'05 Spider 2.0 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

ma jul 27, 2015 17:37

Wat een tegenslagen, maar wat een mooi eindresultaat!

V6 hoef je voor de prestaties niet te doen, met deze turbo, een front mount intercooler en open uitlaat is 220-230 pk mogelijk. En dan zit je bij lange na nog niet op de max van het motorblok.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

ma jul 27, 2015 21:45

Prachtig verhaal :thumbs: jammer van de motorschade. :|
Een van de weinige moderne Alfa's die ik wel op mijn oprit zou willen

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

di jul 28, 2015 09:20

Mooi!

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

wo jul 29, 2015 23:32

Dank allen!

Ik ben ook zeer blij met de GT, afgelopen weekend retourtje Rotterdam, héérlijk. Vriendinlief spelend met de Parrot radio (wifi hotspot) en spotify op...

Stuurt zo lekker en zeker op de snelweg voelt'ie zich erg thuis. Onderstel is dan echt niet hard maar gewoon strak. lekker hoor, en ook met nat is het gewoon bizar hoeveel grip dat ding heeft.

Wat een auto. Echt super. 8)


Nu de puntjes op de I nog. Aandrijfassen reviseren (vibratie, ik denk vooral van rechtsvoor), een grote fmic in de neus met vaste buizen, 70mm RVS uitlaat vanaf de turbo maken en een ander luchtfilter. wil inderdaad toch over die 200pk en bijbehorende NM's komen!!

Wellicht is de neus dan zo leeg geworden dat ik ook gelijk de accu maar naar achteren verplaats (dikke + kabel ligt er toch al) en een kruis in de neus las van subframe naar chassisbalken, en een veerpootbrug met driehoek van dempertorens naar midden schutbord... dan gaatie vast nog een stukkie strakker sturen.

:twisted:


Ideeen genoeg, nu de tijd en centen nog. Helaas eerst mijn Race-Rover ///M afbouwen! :D

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

wo jul 29, 2015 23:39

Voorkant niet strak maken, dan krijg je onderstuurrrrrrr

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

do jul 30, 2015 19:48

Voorkant niet strak maken, dan krijg je onderstuurrrrrrr
Klopt, daarom heb ik de schokdempers achter straffer gezet dan voor, maar wil vooral het stuurgedrag uit wielophanging halen en de carrosserie stijver hebben. Lijkt mij het meest gezonde eigenlijk.

Maar tips en tricks zijn welkom! :thumbs:

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

do jul 30, 2015 20:59

Q2/quaife diff er in.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

do jul 30, 2015 21:14

Q2/quaife diff er in.
Mee eens. Daarmee kun je het bochtgedrag echt dramatisch verbeteren.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

do jul 30, 2015 23:51

na alles wat ik aan de GT heb gedaan issie dermate duur geworden dat ik een nieuw Q2 diff voorlopig te duur vind :wink:


Kortom, andere mods die de pootjes aan de grond houden zijn een beter idee en als je een beetje leert rijden naar waar de grip ophoudt is het ook zonder sper wel te doen. Zal vast stuk beter gaan met, maar voorlopig zonder :mrgreen: .

Terug naar “Projecten”