Niekodemus
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: za mei 23, 2015 21:43

Mijn eerste Alfa! 156 2.4JTD

di jun 09, 2015 17:08

Beste Alfisten,

Sinds 3 weken ben ik de trotse bezitter van mijn eerste Alfa.
Het is een 156 2.4JTD van 2002, de auto is in 2007 geïmporteerd en heeft, afgaande op wat ik kan zien en voelen de afgelopen jaren veel te weinig liefde gehad.
Aan mij de taak om deze Bella weer in ere te herstellen! Ze heeft pas 2 ton gedraaid, en ik ga natuurlijk door voor een miljoen!

De auto is voorzien van lederen interieur en ooit een bose geluidssysteem, helaas is hiervan alleen nog de HU en de sub origineel. Als iemand nog voor en achterdeur speakers origineel bose heeft liggen, dan hoor ik het graag!

Ik heb de auto gekocht met 1 sleutel, helaas is hier alle electronica uit. De sleutel werkte alleen op de bijrijdersdeur en op het contact, ook zat er geen responder in de sleutel.
Inmiddels heb ik alle cilindersloten van de auto vervangen, de responder ook gevonden want deze zat onder de antennering geplakt.
Ik heb ergens op een forum gelezen dat, mits in het bezit van de digitale code iedere werkende Alfa sleutel (elektronisch werkend dus) kan worden ingeleerd. Ik heb geen codekaart, maar wel een handgeschreven stukje papier tussen de boekjes opgeduikeld waar allerlei cijferreeksen op genoteerd staan. Mogelijk is één van deze de digitale code, uit hoeveel cijfers dient zoiets te bestaan? En als blijkt dat ik de code niet heb, is deze dan ergens makkelijk op te vragen? Ook hier, als nog iemand een alfa 2 of 3knops sleutel heeft? :) Zonder sleutelbaard, die zet ik dan wel over!

Verder klappert de auto natuurlijk, als een echte 156 aan de voorzijde. Hiervoor wil ik deze; http://www.franssenautoonderdelen.nl/on ... link_id=11" onclick="window.open(this.href);return false; set bestellen. Iemand ervaring met onderdelen van dit merk? Het mooie is dat dan alles in één keer klaar is en ik er als het goed is de komende xduizenden kilometers weer tegen kan.

Ook heeft de auto motorisch nodig onderhoudt nodig, zover ik inzicht heb in het onderhoud en dat inzicht houdt op bij het oliekaartje dat er nog in zat heeft de auto haar laatste onderhoud gehad bij 169dkm, toen is wel ook meteen de d-riem vervangen en de airco afgevuld.

Al met al, kan ik zeggen dat ik de trotse eigenaar ben van een, zoals mijn dochter van 3 het noemt: "hele dikke Alfa".
Ik hoop binnen 2 maand alle technische aspecten van de auto op orde te hebben zodat ik dan verder kan met haar optische onzuiverheden.

Ik zal één dezer dagen even wat kiekjes plaatsen van mijn Bella :)

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

Re: Mijn eerste Alfa! 156 2.4JTD

zo jun 14, 2015 22:43

Klinkt wel als een behoorlijk projectje, maar goed dat je haar op de weg wilt houden. De 2.4's beginnen een zeldzaamheid te worden :thumbs:

Succes met de werkzaamheden. Wellicht heb je je weg naar het 156/159-forum ook al gevonden. Daar is ook veel kennis in huis.

Ben benieuwd naar de foto's!
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Terug naar “Projecten”