Gebruikersavatar
Darkman76
Full Member
Full Member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma jul 16, 2007 21:32
Locatie: Bergschenhoek

Dm's Zwarte Giullietta (116)

di mar 24, 2015 13:41

Hierbij het project topic voor mijn Giulietta. Voor de lol, om mijn zorgen van me af te kunnen schrijven en om de brede kennis binnen het forum aan te spreken.

Eerst maar de korte geschiedenis vanaf dat ik de 'bekende' Zwarte Giulietta in bezit heb.

Na hem hier op het forum gekocht te hebben. Een beetje in een bevlieging, maar geen spijt. Zijn we inmiddels weer 4 maanden verder. Door de staats ophokplicht wel de tijd gehad om wat orde op zaken te stellen.
Ze had lang stil gestaan en dat merkte je. Alles zat vast of was droog. Kortom een bus WD40 en een pot vet er tegen aan 80% beweegt weer. Ook waren er wat start problemen en niet 100% lopen. merkte ik al bij de test rit maar toch goed genoeg om te kopen. De potentie was veel meer. De beukennootjes uit het luchtfilterhuis halen bleek niet genoeg om het op te lossen. Ik kan best wat zelf maar zonder ruimte en met beperkte kennis. Kortom de specialist heeft tijdens de winter periode ook het nodige aangepakt. Met resultaat! Zij rijdt en stopt beter dan ooit. In het kort groot onderhoud, veel afstellen en nieuwe achter blokken en klauwen.

De 'smiles per miles' zijn zeer hoog! Technisch is ze top. Maar er zijn toch nog veel 'kleine' irritaties.

Elektrische problemen (door veel ducktape en geen soldeer) deels aangepakt
De ramen, 3 van de 4 hebben problemen 1 mechaniek is omzeep 1 zit vast en 1 raamslinger is kapot
Kachelweerstand ligt los onder het dashboard en is overleden (kachel motor daait alleen op max)
Ruitenwisser interval relais is vervangen door meer ducktape
Tempsensor heeft af en toe geen zin (nieuwe besteld)
Rubberen koppeling in het stuurhuis is niet best meer

Dus mocht iemand nog iets van het bovenstaande hebben liggen hoor ik het graag.

En dan is er nog de wenslijst, maar dit komt tzt wel

witte knipperlichten voor
plaatwerk \ roest
1000 en 1 kleine details

Verder ben ik nieuwgierig naar de geschiedenis van de auto het forum leverde deze 2 Topics.

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... =giulietta

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... =giulietta

Maar deze beantwoorde niet al mijn vragen. Dus mocht een oude eigenaar hier nog rond zwerven.

Het lijkt als of er elektrische spiegels half zijn ingebouwd. De spiegels zijn elektrisch maar nooit aangesloten. bedrading ligt er deels en er zit 1 (kapotte) verstel schakelaar in het midden console. Origineel of?
De Versnellingsbak lijkt erg kort. Is er ooit een 1800 of 1600 bak ingezet? Ik heb geen zin om m open te maken om te kijken.

Tot slot nog een foto-tje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Darkman76 op wo mar 25, 2015 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB Lidnr. 972

Nu
'82 Giulietta 2.0 Lusso type 2
'10 Fiat 500 1.2
'89 Maserati 224V
'16 Citroen Cactus van de baas

'11 Giulietta 1.4 TB Multiair, '07 147 JTDm 16v '98 156 2.5 v6 24v, '87 Maserati Biturbo Si, '92 155 1.8ts 8v, '85 Spider 2000

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

di mar 24, 2015 15:08

Houdt er rekening mee dat als je de kachelweerstand vervangt dat deze dan waarschijnlijk binnen de kortste keren weer doorbrandt. De onderliggende oorzaak is namelijk vrijwel altijd dat de motor te zwaar loopt. De meest robuuste oplossing is om de originele sinterbrons lagertjes te vervangen door stofdichte kogellagers. Bijvoorbeeld RCP-90136, verkrijgbaar in de meeste RC modellen shops (13x6x5).

Ruitenwissers zijn een beetje hetzelfde verhaal. De bus waardoor de as door de parafan heen wordt geleidt is in wezen ook een glijlager en onvermijdelijk komt daar op een gegeven moment vocht in waardoor de as gaat roesten en de boel langzaamaan vastdraait. Je zult de boel moeten demonteren om te zien of er nog iets te redden is met een schuurpapiertje en een flinke lik vet, of dat het echt vervangen moet gaan worden.

Ik veronderstel dat de achterramen vast zitten? Dat is een bekend euvel. Als ze het al wel doen gaan ze doorgaans erg zwaar en dan heb je vaak ook nog eens dat op een bepaald punt de zwengel niet 'pakt'. Een goede oplossing heb ik hiervoor tot op heden niet gezien of gehoord.

Gebruikersavatar
Darkman76
Full Member
Full Member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma jul 16, 2007 21:32
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

di mar 24, 2015 15:46

De kachel draait iid ook niet lekker soepel (maakt herrie) staat ook op mijn lijst van te controleren dingen. Dank je voor de lager tip. De weerstand is niet verbrand, maar gereduceerd tot een stukje roest.

De ruitenwissers zijn idd precies dat probleem ik heb m er net uit gehaald. en de linker wisser gaat zeer zwaar. Wat kruipolie heeft iets geholpen maar niet genoeg. Ik wilde m zoals je schrijft gewoon open maken. Maar ik zie niet hoe die open gaat.

Het enigste raam wat werkt is de LV.
RV is de zwengel kapot gedraaid (zwengel is glad van binnen), met een andere zwengel gaat ie zwaar open en dicht. Dus schoonmaken en invetten. Hier heb ik tevens de bout van de zwengel uit moeten boren en moet het restje er nog uit peuteren.
RA draait heeeel soepel door, ik denk dat de kabel gebroken is. (nog niet open gemaakt).
LA lijkt alleen heel zwaar te gaan. (nog niet open gemaakt).
SCARB Lidnr. 972

Nu
'82 Giulietta 2.0 Lusso type 2
'10 Fiat 500 1.2
'89 Maserati 224V
'16 Citroen Cactus van de baas

'11 Giulietta 1.4 TB Multiair, '07 147 JTDm 16v '98 156 2.5 v6 24v, '87 Maserati Biturbo Si, '92 155 1.8ts 8v, '85 Spider 2000

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

di mar 24, 2015 17:26

De ruitenwissers zijn idd precies dat probleem ik heb m er net uit gehaald. en de linker wisser gaat zeer zwaar. Wat kruipolie heeft iets geholpen maar niet genoeg. Ik wilde m zoals je schrijft gewoon open maken. Maar ik zie niet hoe die open gaat.
Er zit een segerring bovenop. Daarna is het afhankelijk van de hoeveelheid roest een kwestie van flink wrikken en vloeken om die bus eraf te trekken.
Het enigste raam wat werkt is de LV.
RV is de zwengel kapot gedraaid (zwengel is glad van binnen), met een andere zwengel gaat ie zwaar open en dicht. Dus schoonmaken en invetten. Hier heb ik tevens de bout van de zwengel uit moeten boren en moet het restje er nog uit peuteren.
RA draait heeeel soepel door, ik denk dat de kabel gebroken is. (nog niet open gemaakt).
LA lijkt alleen heel zwaar te gaan. (nog niet open gemaakt).
Ah. Geen elektrische ramen dus. Achter is overigens geen kabel maar een soort veer met kunststof kern. Als rechtsvoor zwaar loopt is waarschijnlijk de metalen behuizing waar de kabel in loopt verroest. Waarschijnlijk zul je die dus moeten gaan vervangen. Daar kun je eventueel ook het mechaniek van een 75 voor nemen (elektrisch of handbediend), die gaat er zonder aanpassingen in.

Gebruikersavatar
Darkman76
Full Member
Full Member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma jul 16, 2007 21:32
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

di mar 24, 2015 18:17

Er zit een segerring bovenop. Daarna is het afhankelijk van de hoeveelheid roest een kwestie van flink wrikken en vloeken om die bus eraf te trekken.
Ik zag m zitten nadat ik de staalborstel erop had gezet. Inderdaad heel veel vloeken en wrikken, maar het is los.
Ah. Geen elektrische ramen dus. Achter is overigens geen kabel maar een soort veer met kunststof kern. Als rechtsvoor zwaar loopt is waarschijnlijk de metalen behuizing waar de kabel in loopt verroest. Waarschijnlijk zul je die dus moeten gaan vervangen. Daar kun je eventueel ook het mechaniek van een 75 voor nemen (elektrisch of handbediend), die gaat er zonder aanpassingen in.
Voor zag er erg droog uit, maar het is nog geen weer om een ruitmechaniek eruit te halen en te repareren. Ik ben een open lucht monteur. :) Dank weer voor de tip. Dus voor en achter zijn verschillende mechanieken. Is voor ook uitwisselbaar met een 75 of een ander type Alfa?
SCARB Lidnr. 972

Nu
'82 Giulietta 2.0 Lusso type 2
'10 Fiat 500 1.2
'89 Maserati 224V
'16 Citroen Cactus van de baas

'11 Giulietta 1.4 TB Multiair, '07 147 JTDm 16v '98 156 2.5 v6 24v, '87 Maserati Biturbo Si, '92 155 1.8ts 8v, '85 Spider 2000

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

di mar 24, 2015 18:27

Voorzijde is in ieder geval uitwisselbaar met 75. Achterzijde durf ik zo niet te zeggen, maar dat ziet er zo simplistisch uit dat er misschien wel tien andere modellen zijn waar je het af kan halen. Van de 90 en Alfetta lijken de mechanismen van de voorportieren er overigens als twee druppels water op, maar het bovenste bevestigingspunt klopt niet en dan moet je beunen.

Gebruikersavatar
Darkman76
Full Member
Full Member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma jul 16, 2007 21:32
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

wo mar 25, 2015 13:42

Zo Ruitenwisser mechaniek is weer soepeltjes. Net wel gezien dat een van de ruitenwisserarmen een breuk heeft. :(

Elke keer als ik wat fix, kom ik weer iets anders tegen...
SCARB Lidnr. 972

Nu
'82 Giulietta 2.0 Lusso type 2
'10 Fiat 500 1.2
'89 Maserati 224V
'16 Citroen Cactus van de baas

'11 Giulietta 1.4 TB Multiair, '07 147 JTDm 16v '98 156 2.5 v6 24v, '87 Maserati Biturbo Si, '92 155 1.8ts 8v, '85 Spider 2000

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

wo mar 25, 2015 15:22


Elke keer als ik wat fix, kom ik weer iets anders tegen...
*Chriet Titulair modus aan*: 'Welkom in de wondre wereld van de Giulietta 116'
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

wo mar 25, 2015 15:50


Elke keer als ik wat fix, kom ik weer iets anders tegen...

hou op schei uit
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Darkman76
Full Member
Full Member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma jul 16, 2007 21:32
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

wo mar 25, 2015 16:27

Heeft iemand toevallig een elektrisch schema van een Giulietta en het type \ een foto van het ruitenwisser relais? Ik ga het ruitenwisser interval probleem aanpakken.
SCARB Lidnr. 972

Nu
'82 Giulietta 2.0 Lusso type 2
'10 Fiat 500 1.2
'89 Maserati 224V
'16 Citroen Cactus van de baas

'11 Giulietta 1.4 TB Multiair, '07 147 JTDm 16v '98 156 2.5 v6 24v, '87 Maserati Biturbo Si, '92 155 1.8ts 8v, '85 Spider 2000

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

wo mar 25, 2015 16:44

Ik heb nog ergens een garagehandleiding liggen, ga voor je op zoek.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Stefaanv01
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za mei 10, 2014 18:47
Locatie: Aalst, Belgie

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

wo mar 25, 2015 18:35

Dat van de kachel ventilator komt mij bekend voor, had hetzelfde probleem: ventilator was zo dood als een pier

Even bij de jongens van Gta in Tienen langsgeweest, en Ron wist direct het probleem te vinden

Er zit een soort van een weerstand net onder de ventilator en die was doorgebrand, even solderen en hop klaar is de Giulietta

Sedertdien geen problemen meer gehad, het moeten niet altijd dure reparaties te zijn, maar je moet natuurlijk wel weten waar je moet zoeken 8)
Vroeger : Alfa 33 1.7IE, Alfa 75 2.4TD, Alfa 75 America, Alfa 156 JTD,
Alfa 145 1.6. T Spark Trofeo, Giulietta 116 2.0 Super

Nu: Alfa 159 JTDM, Alfa 75 Indy Nero

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

wo mar 25, 2015 18:53

Er zit een soort van een weerstand net onder de ventilator en die was doorgebrand, even solderen en hop klaar is de Giulietta

Sedertdien geen problemen meer gehad, het moeten niet altijd dure reparaties te zijn, maar je moet natuurlijk wel weten waar je moet zoeken 8)
Houdt er rekening mee dat als je de kachelweerstand vervangt dat deze dan waarschijnlijk binnen de kortste keren weer doorbrandt. De onderliggende oorzaak is namelijk vrijwel altijd dat de motor te zwaar loopt. De meest robuuste oplossing is om de originele sinterbrons lagertjes te vervangen door stofdichte kogellagers. Bijvoorbeeld RCP-90136, verkrijgbaar in de meeste RC modellen shops (13x6x5).
:wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

wo mar 25, 2015 19:01

Schema is in ieder geval hier

Type relais zou ik zo even niet weten, daar moet je namelijk je halve dashboard voor uit elkaar halen. Hij zit namelijk niet in de zekeringkast maar daarboven. Het is een fors zwart plastic blok van naar ik schat een 6x6x2,5cm en daar gaat een dikke 3x2 stekker op waar uitsluitend de buitenste 4 zijn aangesloten. Er bestaat ook een uitgebreide 6-draads variant die je ruitenwissermotor aanstuurt op het moment dat je de ruitensproeier bedient, maar die is volgens mij in de Giulietta nooit gebruikt. Als iemand er ooit mee geklooid heeft kan het zijn dat de stekker er naast is geprikt, want het relais biedt ruimte om er zelfs een 5x2 stekker in te prikken.

Gebruikersavatar
Darkman76
Full Member
Full Member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma jul 16, 2007 21:32
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

wo mar 25, 2015 21:18

Schema is in ieder geval hier

Type relais zou ik zo even niet weten, daar moet je namelijk je halve dashboard voor uit elkaar halen. Hij zit namelijk niet in de zekeringkast maar daarboven. Het is een fors zwart plastic blok van naar ik schat een 6x6x2,5cm en daar gaat een dikke 3x2 stekker op waar uitsluitend de buitenste 4 zijn aangesloten. Er bestaat ook een uitgebreide 6-draads variant die je ruitenwissermotor aanstuurt op het moment dat je de ruitensproeier bedient, maar die is volgens mij in de Giulietta nooit gebruikt. Als iemand er ooit mee geklooid heeft kan het zijn dat de stekker er naast is geprikt, want het relais biedt ruimte om er zelfs een 5x2 stekker in te prikken.
Dank je, Ik heb het halve dashboard er al eens eruit gehaald maar ik zie niets zitten. Wat ik wel zie is dat er bedrading van de stuur kolom met duck tape door verbonden is. Dus geklooid is er zeker. Er waren overigens meer dingen met ducktape 'gerepareerd' :cry: . Maar mijn vermoeden is dat ie eruit geknipt is. Vandaar de vragen...

De jacht is weer geopend.
SCARB Lidnr. 972

Nu
'82 Giulietta 2.0 Lusso type 2
'10 Fiat 500 1.2
'89 Maserati 224V
'16 Citroen Cactus van de baas

'11 Giulietta 1.4 TB Multiair, '07 147 JTDm 16v '98 156 2.5 v6 24v, '87 Maserati Biturbo Si, '92 155 1.8ts 8v, '85 Spider 2000

Terug naar “Projecten”