Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1252
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Alfa 75 3.0 America

wo dec 09, 2015 01:15

Jammer, dat ie afgekeurd wordt op roest. Natuurlijk is de auto niet 100% vrij van roest, maar de basis is echt wel goed hoor.
Als de keurmeester goed kijkt/ serieus onderzoekt, kan ie gewoon zien, dat dit slechts een soort bekleding is. In de balk loopt een serieus U profiel van mm's dik staal. Als je dat weet/ ziet, ga je 'm hier niet op afkeuren! ;-)

Los daarvan heeft dit overigens niet zoveel te beteken hoor; het is vrij simpel netjes en goed te repareren. Gaat je veel minder kosten, dan 3 nieuwe donuts.
(Als ik daarin iets voor je kan beteken, weet je me te vinden.)
Hele fijne en nette reactie Sander! Maar ik wil je niet beschuldigen/opzadelen omdat dit jouw ex is, dat doe je ook niet bij de ex van je vrouw als ze even niet gehoorzaamt :mrgreen:

Als je de rest van de auto bekijkt had ik dit helemaal niet verwacht, daarom ben ik momenteel een beetje teleurgesteld, of hoe je het kan noemen.
Ik kan haar dus misschien alsnog door de keuring krijgen met het argument 'dik U-profiel', maar dan blijft deze zooi alleen maar verder gaan, en dat vind ik uiteraard ook zonde.
Ik moet er nog even een dagje over brainstormen. Op de een of andere manier vind ik het een fijn idee dat ze na al die jaren nog steeds dezelfde APK verval datum kan aanhouden, zonder haar te schorsen en later op dit jaar weer eens een verse APK geven.
Ik ga het sowieso weer in originele staat herstellen, maar hoe of wat horen jullie nog.

De donuts zal ik ook even grondig bekijken als de cardan er van onder is, dan kan ik ze nog altijd vervangen of bewaren voor een later stadium.


Grtz, Alex
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 75 3.0 America

wo dec 09, 2015 21:04

No offence taken! :thumbs:

Verder: zie Pb! ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 3.0 America

do dec 10, 2015 08:57

Bijna 75's zijn bijna allemaal rot op die plek.
Vaak wel alleen aan de buitenkant in de wielbak, boven de A arm, niet in de motorruimte.
Maar zoals Sander al geeft is de dragende U balk daar mm's dik, die neemt de meeste kracht op
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat apk afkeur onterecht is want daarvoor ken ik de apk regels mbt roest niet goed genoeg.

Buitenkant in de wielbak is eenvoudig te repareren, wel A arm eraf als je het goed wil doen.
Motorruimte is vervelender, om het echt aan te makken zou je toch de motor eruit moeten halen.

Vwb de hardy's. Voortvarend dat je gelijk alles nieuw heb gekocht, alleen zijn nieuwe helaas niet altijd beter dan oude gebruikte ricambi originale delen. :cry:
Vooral de middelste hardy bij 75V6 is een tijd lastig geweest. (nieuwe > slechte imitatie)
Is overigens vervanger voor van ander merk.
Ik zou vwb cardan zou ik zelf alleen repareren wat stuk is of over duidelijk binnenkort stuk gaat.
Omdat je maar moet afwachten hoe goed je nieuwe reparatiedelen zijn.

Groeten
DJ

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1252
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Alfa 75 3.0 America

di dec 15, 2015 14:00

Vorige week vrijdag even alle hardyschijven vervangen, inclusief tussenlager en lagersteun, dus weer een frisse cardan.
De oude lagersteun was uitgescheurd, de middelste en achterste hardy's begonnen ook scheurtjes te vertonen.

Na het monteren uiteraard een rondje rijden, maar bij stevige bochten naar rechts liep de cardan ergens aan. Dit bleek tegen de geleider/steun van het schakelmechanisme te zijn. Bij demontage hebben we de as niet gemarkeerd, dus ik ging er van uit dat het toch door een onbalans kwam, als je gas gaf verdween het ook.
Later de as 1/3e slag gedraaid, en gaan proefrijden. Het leek in eerste instantie weg, minder trillingen in de auto, maar nog steeds bij snelle rechtse bochten liep hij aan. Vandaag nog maar 1/3e slag gedraaid, en wederom loopt ze aan.
Niet zo erg als bij de eerste keer, maar toch.

Iemand hier ervaring mee? :x
Er zit ook erg weinig ruimte tussen de as en het schakelmechanisme, je kunt de as ook er tegenaan duwen..
Afbeelding
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 75 3.0 America

di dec 15, 2015 20:48

De centrale lager ophanging is a-symetrisch. Dat is natuurlijk niet voor niets.
Als je dat niet opgemerkt hebt, zou je die zomaar verkeerd om hebben kunnen monteren.....
Het kan natuurlijk zijn, dat de foto een verkeerd beeld geeft, want schuin genomen, maar hier lijkt ie toch echt verkeerd gemonteerd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1252
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Alfa 75 3.0 America

di dec 15, 2015 22:46

:shock: :shock: :shock: :shock:

Dát zou dom zijn :-o
Voor zover ik me kan herinneren, m'n maat heeft het lager er in geperst en toen gemonteerd op de as, maar kon het toch maar op 1 manier in elkaar? Ik meen me te herinneren dat er in de ophanging trapsgewijs pasvormen waren gedraaid.

Zo snel mogelijk even controleren, en dan maar weer as er van onder als ik een brug tot mijn beschikking heb :lol:
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 3.0 America

vr dec 18, 2015 19:17

Wat Sander zegt.
Ach je zal waarschijnlijk de eerste niet zijn, en ook niet de laatste... :wink:

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”