Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur.

zo sep 28, 2014 16:50

Beste Alfisten,

Sinds 30 mei ben ik in het bezit van een Alfa Romeo 166 3.2 V6! Een heerlijke wagen en nog in een prachtige staat, bijna alles is tot op heden nog in orde aan de wagen. Dat neemt niet weg dat ik zelf nog wat zaken wil aanpassen/opknappen om hem extra te personaliseren of weer nieuw te laten lijken, ondanks dat mijn Bella er nog steeds geweldig uit ziet!

Zo heb ik de luchtinlaten naast de koplampen vervangen, deze waren na 10 jaar dienst bewijzen helemaal faal geworden. Het zelfde gold voor de rest van de Grill, waaronder het Scudetto, Logo op het Scudetto en de grilldelen in de voorbumper. Deze roosters zijn ontvet, geschuurd en gespoten. Ook heb ik de sierlijsten vervangen voor nieuwe. Ook was het glas van de voorste mistlampen bedolven onder de steenslag. Ook deze heb ik dus vervangen voor nieuwe exemplaren. Dit deed de Grill meer dan goed. Het is aan de voorkant flink opgefrist, voor al de verlichting. Daar heb ik een start gemaakt door de 6000K fabrieksxenon te vervangen voor 8000K. Het grootlicht (10.000K) en de mistlampen (10.000K) volgen nog.

Daarnaast heb ik voor en achter nieuwe kentekenplaathouders laten monteren, ook weer chromen platen wel te verstaan. Ik heb ze laten popnagelen, beetje uit de tijd maar wel beter bestemd tegen diefstal dan de schuifplaatjes. Daarnaast heb ik de zwarte onderplaat die op de voorbumper gemonteerd wordt waar de kentekenplaten op gepopt worden ook vervangen, deze was na 10 jaar goed verkleurd. Volgend jaarstaat nog een kleine steenslag reparatie gepland voor de voorbumper en een deel van de motorkap en buitenspiegels. Inmiddels is de achterzijde van de wagen voorzien van de mooie Chrome emblemen die het type van de auto aanduiden.

Een kleine opmerking over de onderplaat in de motorruimte, deze klapperde bij mij regelmatig op en neer. Nu bleken er een hoop bouten te missen, ook deze heb ik dus weer vast gezet met een nieuwe set schroeven.
Afbeelding

De Grill zag er voor de aanpak zo uit:
Afbeelding

Na de opknapbeurt was dit min of meer het eindresultaat:
Afbeelding

Nou wilde ik graag de koplampen gaan schuren, met name de rechter aangezien dit nog een oude is en al goed was voorzien van de oxidatie op het kunststof. Van alles gekocht en dit weekend wilde ik er aan beginnen. Tot mijn opa en oma vrijdag de deur uit gingen en ik hun uit wilde leggen wat ik dit weekend wilde gaan doen aan de auto. Ik trof een flinke laag CONDENSVORMING aan in mijn rechter koplampunit.. wat ik wel wist was dat er al een tijd een dop van de koplamp los tussen de unit en een ander deel van de motorruimte lag. Ik dacht direct aan de juiste boosdoener, want in deze dop lag een klein vochtig plekje.

Deze wel te verstaan:
Afbeelding

De lamp zag er vrijdagmiddag zo uit:
Afbeelding

's avonds laat heb ik nog met een Föhn de koplamp schoon geblazen met succes.
Afbeelding

Gister zijn we naar Weert gereden, nergens last van. Ik had namelijk gistermiddag die dop goed vastgedraaid en was er heilig van overtuigd dat dit de boosdoener was. Maar het tegendeel bleek later gister. 's Avonds komen we thuis, ik kijk naar de lamp en tref deze situatie aan:
Afbeelding


Nu weet ik dat zulke dingen bij mistlampen in de GT opgelost kunnen worden door er gaatje(s) in te boren. Maar dat durf ik bij zo'n koplamp van € 800,- p/s niet te doen. Hoe krijg ik in hemelsnaam deze puinhoop er uit, of is de koplamp nu afgeschreven. De linker is al eens vervangen, dat werd mij verteld bij de aanschaf van de auto. Ik schat deze lamp nog geen 3 jaar oud. Daar is ook niks mis mee, maar ik wil toch graag van jullie horen wat ik moet doen. Want zo'n lamp kost een vermogen aan geld. Als er geen opties zijn, hoor ik graag alternatieven als lampen van sloopwagens, maar aangezien dit een Facelift is denk ik niet dat er veel sloopwagens zullen zijn. :cry:

Amuserend lang verhaal, met een waarschijnlijk heel zuur einde. :|

Let me know what to do..
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

zo sep 28, 2014 19:11

Weet niet of het direct zo'n drama is... heb je de koplamp geföhnd terwijl hij in de auto zat, zonder de lampjes eruit te halen? Want dan zit het teveel aan vocht natuurlijk nog steeds in de lamp en is het logisch dat het weer condenseert als het buiten afkoelt ('s nachts dus).

Ik had hetzelfde probleem nadat ik de kap achterop de lamp van mijn GT niet goed had vastgeschroefd :oops:

Wat je volgens mij het beste kunt doen is de koplamp demonteren, alle kapjes eraf en alle lampjes eruit halen en dan in huis drogen. Ik heb de mijne toen een paar dagen (waarschijnlijk overdreven lang, maar beter te lang dan te kort) boven een radiator gelegd, maar gezien het mooie weer zal die nog niet veel doen dus kun je het nog eens met de föhn proberen.

Als het goed is zit er al een gaatje met slangetje o.i.d. in de achterkant, dus een extra gaatje zou niet nodig moeten zijn.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

zo sep 28, 2014 20:26

Bij het föhnen heb ik inderdaad de lampen er even uit gehad. Alleen vraag ik me af of de unit boven een radiator leggen als het buiten de hele week tussen de 20 en 25 graden blijft wel zo'n goed idee is of überhaupt nut heeft? Want dat is ongeveer het zelfde effect als dat je de unit op de auto laat en 'm in het goede weer gewoon laat zitten.

Ik heb net wel even snel zitten kijken, ben 10 minuten bezig geweest. Het Scudetto, de luchtinlaat naast de koplamp en twee beschermkappen moesten er af.. alleen nu heb ik maar twee bouten van de lamp losgedraaid.

Bij de onderste die onder de voorbumper bevestiging zit kan ik zo niet bij. En ik weet verder niet waar die nog meer vast gedraaid zit. Waarschijnlijk kom ik daar niet makkelijk bij, wilde dit vanavond gelijk even doen, maar niet dus blijkbaar. :o Enig idee waar de bouten nog meer zitten en of ik daar zonder de bumper ervoor los moet halen, bij kan?
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

ma sep 29, 2014 00:24

Alleen vraag ik me af of de unit boven een radiator leggen als het buiten de hele week tussen de 20 en 25 graden blijft wel zo'n goed idee is of überhaupt nut heeft?
Daarom schreef ik:
maar gezien het mooie weer zal die nog niet veel doen
;)

Bij mij was het wat later in het seizoen, vandaar.

Ik ben niet bekend met de 166, maar kijk niet gek op als de bumper er idd af moet voordat je de koplamp kunt demonteren. Dat is bij mijn GT in elk geval wel zo namelijk.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

ma sep 29, 2014 14:43

Sorry, daar heb ik onbewust overheen gelezen.. ik denk dat ik het dan toch eerst eens met de Föhn nog eens probeer.. als die dan nog vochtig blijft hoop ik dat er nog een andere oplossing mogelijk is.. iemand trouwens enig idee met hoe veel bouten de koplamp vast zit aan de auto? Ik heb er nu in ieder geval 3 los gekregen.

Deze was het moeilijkst tot nu toe:
Afbeelding

Zit de lamp in de hoek bij het knipperlicht ook nog vast?
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

di sep 30, 2014 16:49

Wat je ook zou kunnen doen om het vocht eruit te krijgen is, mits je genoeg ruimte hebt in de lampunit waar het niet te heet word, een paar van die droogzakjes die je nog wel eens in nieuwe sportschoenen of kleding tegenkomt erin frotten. Beter is denk ik de auto een week niet te gebruiken, als dit natuurlijk tot je mogelijkheden behoord? Word best warm bij zo'n xenon-unit, en ik weet niet of dat spul erg brandbaar is?.. wekt denk ik ook het beste met de lampen eruit, hoewel dit met projectoren natuurlijk niet zoveel uitmaakt omdat de lens nog in de weg zit.. die zakjes zou je ook nog zelf in elkaar kunnen knutselen, en dan kun je voor vulling zelfs droge snelkookrijst gebruiken, dit is ook hygroscopisch... 't is maar ff een prutsidee, maar mijn ervaring is dat met een fohn het niet efficient werkt omhet vocht eruit te krijgen, warme lucht neemt meer vocht op dus lijkt het vaak of het vocht eruit gedampt is, nee, het zit nog in de lucht in de lampunit... laat je de boel afkoelen gaat het overschot aan vocht uit de lucht weer condenseren....
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

wo okt 01, 2014 13:10

Kan dit gewoon terwijl de koplamp gemonteerd zit? Dan haal ik de lampen er vanavond uit en leg ik deze zakjes er in. Kan de rijst ook in een boterhammenzakje, of is deze niet goed voor het ophalen van vocht?
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

wo okt 01, 2014 15:14

Kan dit gewoon terwijl de koplamp gemonteerd zit? Dan haal ik de lampen er vanavond uit en leg ik deze zakjes er in. Kan de rijst ook in een boterhammenzakje, of is deze niet goed voor het ophalen van vocht?
Nee, dan moet je de rijst in een stukje stof doen en dan met een elastiekje of clipje dicht maken.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

wo okt 01, 2014 15:48

Ja precies, even een oude lap van een t-shirt of laken wat je als poetsdoek gebruikt ofzo.. de stof moet goed kunnen ademen, zoals men dat zegt.. denk dat het dan ook handig is om wel even de fohn op de lampunits te zetten zodat het vocht al in de lucht is gaan zitten waardoor je het proces wat meer op gang brengt, en de afdekkappen dicht omdat het weer nu best wel vochtig is zodat de lucht in de unit afgesloten is.. Ik hoop dat het werkt!
Nu moet ik wel zeggen, ik heb afgelopen jaar zo'n vochtvreter-kussentje gekocht van het merk Pingi, kun je gewoon bij de bouwmarkt krijgen, en dat is de kleinste maat die ik had gekocht; heb dat ding in het plankje onder het dashboardkastje van mijn 33 gelegd, sindsdien geen beslagen ramen meer gehad.. alleen als het zeikt van de regen en ik met een natte jas instap, het is geen alternatief voor airco, maar ik hoop dat ik op deze manier mijn 33 een beetje kan helpen conserveren tegen roesten van binnenuit. Die vochtvreters van Pingi kun je trouwens regenereren in de magnetron, er zit een indicator op die verkleurt naarmate het vochtgehalte in het zakje toeneemt dus je hoeft er maar één te kopen want is volledig herbruikbaar. Ik dacht, ik noem het zo even terloops, wellicht een tip voor anderen?.. :idea:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

wo okt 01, 2014 18:27

Super tip! De Praxis is om de hoek dus daar ga ik zo even naar toe, altijd handig om die bij de hand te hebben! De afgelopen 3 dagen trouwens geen vocht meer in de lamp gehad.. waarschijnlijk door het vrij droge weer nog, hier althans.
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

wo okt 01, 2014 20:22

Misschien eens proberen wat er gebeurt, als je de dop NIET terug plaatst, na schoon & droog maken?
Bij jaren 80-90 Alfa's werkt dat iig veel beter, dan doppen terug plaatsen. ;) (na vele jaren nog steeds het zelfde, dus blijvende, resultaat)
Geen idee of dat bij moderne lampunits ook zo werkt, maar proberen kan geen kwaad, lijkt me.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

wo okt 01, 2014 20:49

Dat is ook nog een optie.. maar vanavond wilde ik nadat ik de ruimte achter het ICS voorzien had van bubbeltjesplastic, weer de panelen terug zetten met nieuwe schroeven en afdekdopjes. De schroeven hadden de zelfde dikte en schroefdraad, alleen hadden ze geen ''hoedje'' aan het begin van de schroef. Maar er zaten al twee verschillende schroeven in, dus er is al eerder mee gekloot.

Net wilde ik namelijk mijn nieuwe schroeven er in draaien en ik begon aan de bestuurderskant. Daar ging de eerste er al niet meer in. Dus ik probeerde aan deze zelfde kant ook maar de schroef er in te draaien die ik er van de week ook uit heb gedraaid. Ook deze ging er niet meer in. Aan de andere kant dus eerst de originele er in proberen te draaien, waar dus alleen maar de originele nog in had gezeten, maar ook deze ging niet meer aan deze kant terug het gat in. Met geen mogelijkheid kreeg ik ze vast, uit eindelijk de parkerclips er zelf uit gehaald en zag ik aan de binnenkant waarschijnlijk kapot schroefdraad. Maar wat dan zo typerend is, is dat ik de schroeven er wel gewoon uit heb kunnen draaien. Ik begrijp dus niet zo goed wat nou de oorzaak is dat het schroefdraad kapot is als ik de oude schroeven er nog wel uit heb kunnen draaien..

Nou ga ik denk ik maar nieuwe parkers bij de dealer bestellen, want een speciaalzaak zal deze rot dingen niet verkopen. Het moeten precies de zelfde zijn als dat er in zaten, ze luisteren namelijk erg nauwkeurig. En dan maar met deze nieuwe clips naar Engering om de schroeven er op te laten passen, voor de zekerheid..

Ik blijf me af vragen wat nou de oorzaak is van deze nog al weinig voor komende strubbeling. Ik word er beetje :x van!
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

do okt 02, 2014 01:19

Afdekdopjes? Bubbeltjesplastic?Linkerpaneel heeft een imbusboutje,en rechts een boutje met plastic dop.

Alfist_166
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo sep 07, 2014 21:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

do okt 02, 2014 15:59

Is dit af-fabriek serieus zo afgeleverd? Dat vind ik Alfa onwaardig. :( De ene kant netjes afgewerkt met een nette scrhroefkop en de bestuurderszijde afgewerkt met een bouwmarkt bout. :? En dan ook twee verschillende gaten in de panelen gemaakt. Links een kleine en rechts een grote. Welke logica moet ik hier achter zoeken? Het is toch niet onmogelijk om aan beide kanten het zelfde te doen.. :mrgreen: ? Zeker in de fabriek niet..

Links op de foto de ''oude'' set en rechts de set die ik er in ga zetten.. een stuk netter toch? Beide kanten de zelfde bevestiging, netjes wegewerkt en het lijkt origineel.

Afbeelding

En dit bedoelde ik met bubbeltjesplastic:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat ging natuurlijk, omdat ik alle ruimte had; reuze gemakkelijk!
Afbeelding
2004 - Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v

Remco 145ts
Junior Member
Junior Member
Berichten: 89
Lid geworden op: za mei 10, 2014 21:03
Locatie: Oudkarspel

Re: Alfa 166 3.2 V6 24v 2004 - Opknappen Exterieur/Interieur

do okt 02, 2014 19:31

Ga je ook nog de kachelradiateur vervangen gezien de rozewitte aanslag op je kachelhuis...
Alfa Romeo 145 1.8 ts
bella tecnologia automobilistica italiana

Terug naar “Projecten”