DJV
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 22:35

Houten stuur Alfa 146

ma aug 25, 2014 20:21

Dag allen,

In november vorig jaar heb ik de Alfa 146 1.4 Twin Spark van mijn vader overgenomen. De auto is er destijds gekomen omdat ik met mijn 2.07 m niet in de Fiat Panda pastte.
Nu was een Alfa natuurlijk zeker geen straf...

Inmiddels is de Alfa alweer zeseneenhalf jaar in ons/mijn bezit en zijn we pak 'm beet 90.000 prettige kilometers verder.
De 146 heeft zich bewezen als een zeer prettige, ruime, betrouwbare en vlotte auto.

Aangezien prestatie gericht tunen niet echt een optie is vanwege a) budgetaire redenen en b) het afwezig zijn van sleutelkennis en -ruimte en c) het m.i. ook niet nodig is, heb ik ingezet op andere fronten.
Sinds de auto in mijn bezit is heb ik er lichtmetalen sud QV velgen onder gezet en een houten stuur geplaatst (want hier gaat ie ook sneller van!).
Aan de velgen kon ik via dit forum komen, het stuur is eigen arbeid en onderwerp van dit bericht.

Rond november vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een mooi en geschikt houten stuur. Helaas waren er geen standaard houten sturen voor de 146 beschikbaar mét airbag (een monteur van mijn garage heeft mij heel subtiel uit het hoofd gepraat om een stuur zonder airbag te plaatsen, waarvoor dank).
Het enige model dat er is heeft hout afgewisseld met leer. Sturen uit andere Alfa's (156) pasten niet of waren onvindbaar.

Uiteindelijk heb ik besloten om zelf een houten stuur te maken. Van een ander forumlid heb ik als basis een standaard airbag stuur uit een 145 kunnen overnemen.

Hier heb ik de grip van afgesneden zodat de stalen kern aan de oppervlakte komt te liggen. Op deze manier is het mogelijk een standaard stuur (met airbag) te gebruiken dat niet minder stevig is dan het origineel (hoop ik :D).
Als hout heb ik voor multiplex gekozen. Dit zou sterker moeten zijn door de afwisselend geplaatste nerven van het hout.

Vervolgens heb ik een opstelling gemaakt zodat ik met een bovenfrees een cirkel kon frezen, een soort grote frezende passer.
Op deze manier heb ik twee ringen uit het hout gefreesd met in het midden een gleuf voor de stalen ring van het stuur.
Na veel passen, meten, bijwerken en nog meer bijwerken lukte het om de stalen ring tussen de houten ringen te krijgen.

Voordat ik alles heb vastgelijmd, heb ik eerst met een halfronde freeskop de ringen 'afgerond'. Lijmen heb ik met standaard houtlijm gedaan.

Vanaf het moment dat alles goed vastzat ben ik nog uren bezig geweest om alles mooi rond en glad te schuren (schuurmachine en met de hand).
De onvermijdelijke kieren tussen de restanten van de PUR grip en het hout heb ik met strookjes hout en plamuur opgevuld. Door de nogal rafelige overgang tussen PUR, plamuur en hout 'recht' te schilderen met bumperzwart lijkt alles toch nog mooi strak.
Het stuur is afgelakt in mahonie lak (5 lagen)

Vorige week is het stuur door de garage geplaatst en ik moet zeggen, het rijdt heerlijk!
Om het af te maken heb ik nog een setje OMP Tazio autohandschoenen aangeschaft. Jammer dat de zomer voorbij is...

De foto's krijg ik via instagram niet helemaal lekker voor elkaar in deze post, vandaar deze link naar alle foto's:
http://instagram.com/djvalfa


Groeten DJV

Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

RE: Houten stuur Alfa 146

di aug 26, 2014 13:27

Knap gedaan.

Kijk ook maar eens bij projecten: 105 serie sturen van Matteomeubel
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... ight=stuur
Geld maakt niet gelukkig, een Supertje wel.
Een Fiat 600 Abarth trouwens ook.

DJV
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 22:35

RE: Houten stuur Alfa 146

di aug 26, 2014 17:35

Bedankt.

De sturen waar jij naar door linkt zijn ook zeer mooi!
Ik wil het nog een keer op een andere manier proberen.
Nu heb ik twee ringen van multiplex gebruikt, de volgende keer wil ik het proberen door houten latjes te buiten m.b.v. heet water en deze vervolgens met epoxy vast te zetten. Zo zou het mogelijk moeten zijn om een wat speelser ontwerp te maken.
E.e.a. is wel lastig omdat ik niet echt goed gereedschap heb, het is allemaal hobby.

Terug naar “Projecten”