Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

za apr 08, 2017 16:22

Dat gedoe met die zuigers en drijfstangen is allemaal leuk en aardig maar die sud sw is veel leuker... Vertel daar eens wat meer over. :thumbs:
Wat plaatjes zeggen genoeg...
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

Re: 1800 Boxer

za apr 08, 2017 20:17

Supergaaf!, maar kan je daar geen problemen mee krijgen met de RDW?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 1800 Boxer

za apr 08, 2017 22:14

Als je de wielbasis gelijk houdt volgens mij niet. Hebben ze geen keuring voor.

Maar dit is echt mijn ding... :thumbs: :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
JBM
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 19, 2012 19:12
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1800 Boxer

za apr 08, 2017 22:46

Inderdaad geinige wagen die Sud! Alhoewel het mechanische gedeelte in dit topic mij ook wel interesseert hoor :thumbs:

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: 1800 Boxer

za apr 08, 2017 22:55

Ik vind een Giardinetta gaaf, maar om van een 4 deurs een Giardinetta te gaan maken, ik weet het niet. Ik zou het eerst eens goed navragen bij de RDW, een 4 deurs station is er nooit geweest. Ik weet niet of ze daar zo maar een typegoedkeuring op gaan geven.

En dan nog zou ik er eens een keer of 10 over nadenken. Deels voor wat betreft de stevigheid, maar ook voor wat betreft je deuren en het glas, het interieur, dakbekleding, dakplaat, e.d. en als laatste het uiteindelijke uiterlijk, In je laatste photoshop hierboven zit een 'rond' tot 'vierkant' verhouding in de voorkant tot achterkant die (denk ik) niet echt fraai uit de verf gaat komen, al zal het aanpassen van je voor of achterbumper (dunner voor, dan wel dikker achter) misschien nog wel wat goed maken. De al eens gemaakte one-off 5-deurs stations als de Alfetta, Berlina, Alfa 90, Giulietta, en de 75, zijn allemaal al wat vierkant van zichzelf. De 164 met Station achterkant is ook een mengeling van vierkant, met rondere achterkant, ik vind die persoonlijk minder geslaagd.



Ik vermoed dat je technisch wel tegen heel erg veel aan gaat lopen, maar goed, alles is te doen natuurlijk.

Kan je niet ergens een Nuova 3-deurs / TI / QV body vinden? Lijkt mij een veel gemakkelijkere route, met een beter optisch resultaat.


Vroeger stond er op de site van de Zweedse Alfaclub een ombouw van een gewone Sud tot een Giardinetta, die auto bestaat nog steeds dacht ik. Project was van ene Georg meen ik.
Laatst gewijzigd door alfasud1972 op za apr 08, 2017 23:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 1800 Boxer

za apr 08, 2017 23:14

Van wat ik zover van Bert zijn projecten heb gezien heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Sterkte van de koets zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Het is in dit geval een stukje toevoegen aan de achterkant. Heeft niet veel invloed op de sterkte van de al bestaande koets. Is goed te doen in mijn ogen. Het netjes afwerken en de lijnen mooi in elkaar overlopend krijgen is wel veel werk maar zeker de moeite waard.

Rdw heeft hier geen echte keuring voor volgens mij. Feitelijk verander je enkel het uiterlijk van de auto, geen wijzigingen in wielbasis of techniek oid. Ga het eens navragen bij een rdw keurmeester die ik ken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: 1800 Boxer

za apr 08, 2017 23:33

Er zit wel degelijk verschil in de stevigheid constructie van een Giardinetta en een gewone sud. Lijkt mij ook logisch want je wil niet dat ie doorzakt als je er teveel achterin gooit wat mij dan juist wel weer de bedoeling van een station lijkt. Ook lijkt mij dat ie stevig genoeg moet zijn om een redelijke klapper te kunnen opvangen. Al hoop je dat natuurlijk nooit mee te maken, je moet het wel meenemen.

Doorzakken gebeurd al heel snel, een Bertone kan je bijvoorbeeld ook niet te zwaar beladen anders zakt de kont ook door.

Bij mij in de buurt zit een carrosserie bedrijf wat al een BMW station aanbood, voordat BMW zelf met de touring kwam. Misschien daar eens wat rondvragen voor wat praktische tips?

http://www.luchjenbroers.nl/historie-luchjenbroers.html

http://www.luchjenbroers.nl/historie-lu ... z%201.html

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: 1800 Boxer

zo apr 09, 2017 10:34

Ik verbaas mij altijd over het gegis over bepaalde aspecten van verandering of toevoeging aan voertuigen door mensen terwijl de regels gewoon te vinden zijn bij de rdw.


http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... Hoofdstuk6
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

zo apr 09, 2017 17:14

De genoemde pagina van de RDW heb ik grondig bestudeerd hoor. Typekeuring hoeft niet, moet alleen aan de permanente eisen voldoen (APK eisen). De stevigheid komt wel goed. Ik heb een groot vouwdak al geplaatst en de voorrand van het gia dak wordt de achterkant van het vouwdak, dus de lasnaad is alleen de zijkanten van een cm of 15, weinig gevaar voor vervorming en de verschillende krommingen van het dak worden door het vouwdak gladgestreken. Uiteraard moeten de dakbogen aan de zijkanten ook goed aan elkaar gezet worden, dit is 3 dubbel staal van grote dikte, een stukje dakhuid zal tijdelijk verwijderd moeten worden om er goed bij te kunnen. De andere lasnaad is helemaal achteraan achter de reservewielbak. Doorzakken zal geen probleem zijn omdat zware lading recht boven de achteras ligt. Door het grote gat in het dak voor het vouwdak zal ik wel wat extra profielen aanbrengen om te voorkomen dat het rechthoekige gat een parallellogram word bij torderen van de koets. Overigens is op dit moment nog geen onomkeerbare actie uitgevoerd aan de 5 deurs koets.
Afbeelding
Afbeelding
De bedoeling is om een veel langere achteroverhang te maken dan een Giardinetta, meer zoals een 33 SW, misschien nog wel wat langer ligt eraan hoeveel gia dak ik heb...beetje de verhoudingen van een Volvo 240 station. Hij zal dan een lange ovale reservewielbak krijgen met plaats voor wiel en accu haha.
Een originele Gia heeft een tamelijk apart en uniek uiterlijk met de lange voordeuren, lange achterzijruiten en korte achterkant (samen met de Allegro Estate en classic Polo met de rechte achterkant) maar ik kan er geen fan van zijn.
Wat betreft het contact met de RDW, ik stuurde een mail met o.a. de vraag of herkeuren eigenlijk wel moet, dit moet als het carrosserie type anders wordt als op kenteken staat. Maar de origineel NL giardinetta's van waar ik het kenteken van opgezocht heb staan als "hatchback" op kenteken, zelfde als mijn 5 deurs. Ook vroeg ik of ik de herkomst van het Gia deel moest aantonen (identiteit). Als antwoord kreeg ik een mail met allerlei stukken tekst die ook op de website staan, geen echt antwoord dus. Daarna gebeld en de technisch medewerker werd een beetje kregelig en vroeg of ik de website wel gezien had, zucht, en dat ik maar beter een voorkeuring ter vaststelling van de identiteit van de gebruikte delen kon aanvragen. Daarna vond ik pas het volgende stukje op de website:
Artikel 8. Samengestelde voertuigen met een volledig zelfdragende
carrosserie en een aandrijflijn
1. Indien de zelfdragende carrosserie bestaat uit twee of meer
carrosseriedelen welke aan elkaar zijn gelast, en deze lasnaad bevindt zich
voor ten minste 75% over de breedte van het voertuig tussen de assen van het
voertuig, dan moet van de carrosseriedelen een voertuigidentificatienummer
kunnen worden vastgesteld. Voor het carrosseriedeel waarin zich geen
plaatdeel met het voertuigidentificatienummer bevindt, moet dat voertuigdeel
afzonderlijk aan de Dienst Wegverkeer worden overgelegd.
2. Het carrosseriedeel dat ten minste voor de helft deel uitmaakt van de
gehele carrosserie is bepalend voor de vaststelling van het
voertuigidentificatienummer van het voertuig.
Lid 1 is niet van toepassing aangezien 50% of meer van de lasnaad achter de achteras zit, dus voorkeuring acht ik niet nodig. Een keuring na ombouw wel denk ik, ik kan wel gewoon APK krijgen en rondrijden met "hatchback" op kenteken maar als een overijverige wetsdienaar mij aanhoud kan ik wel mondeling een samenvatting van bovenstaand verhaal houden, maar als die mij dan een "WOK" melding geeft moet ik alsnog naar de RDW.
Bij de RDW keuring na ombouw verwacht ik dan geen problemen over de deugdelijkheid en degelijkheid van de ombouw en dus ook niet over de identiteit van de auto, maar er zijn zoveel andere dingen aan veranderd zoals ander motortype, andere voorophanging, grotere spoorbreedte, andere remmen voor, zelfgemaakte achteras etc. en dit voldoet allemaal aan de APK eisen maar ik kan dan misschien toch beter een voorkeuring van 150 euro aanvragen. Ik zal nu een PB gaan sturen naar Remco met een paar vragen aan zijn bevriende RDW´er!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: 1800 Boxer

ma apr 10, 2017 10:36

Ik had het geloof ik al eens gezegd, maar wat een heerlijk project! Ga door!!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

ma apr 10, 2017 14:28

Ik had het geloof ik al eens gezegd, maar wat een heerlijk project! Ga door!!
Dank! Uiteraard is een doel een 16v met meer pk dan de jouwe te bouwen. Heb jij nog standaard nokkenassen en weet je de motorcode van het blok? 307.46 is 33 zonder kat en 307.47 is 33 met.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: 1800 Boxer

ma apr 10, 2017 15:54

Met 1800cc en een aangepaste slag moet dat toch lukken zou je zeggen. Ja, ik heb nog standaard nokkenassen. Motorcode weet ik zo niet maar ik zal vanavond even proberen te kijken. Moet ik eerst bedenken waar je dan ook alweer moet kijken :mrgreen: dat wel
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

ma apr 10, 2017 21:52

Bij het oliefilter, lastig te zien bij ingebouwde motor en als er vliegroest over zit.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: 1800 Boxer

di apr 11, 2017 00:00

Alternatief is een 1.5 krukas monteren, dan zit de zuiger zo diep als in een 1.5 maar het is dan een 89x67 zeer overvierkante 1670, geschikt voor de trofeo koppen.
Lijkt mij dat je met een 1.5 krukas meer een bizar snel turbo/compressor blok aan het bouwen bent als een rap atmosferisch blokje, ik denk dat je zonder druk vulling dan een erg laag koppel overhoud. Maar ik kan het mis hebben, ik ben geen specialist.

Verder is je idee met die sud station wel gaaf hoor, ben benieuwd naar de tips die het rdw je nog kan geven ( die vinden dit soort projecten nl. ook erg leuk ).
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

di apr 11, 2017 00:32

Alternatief is een 1.5 krukas monteren, dan zit de zuiger zo diep als in een 1.5 maar het is dan een 89x67 zeer overvierkante 1670, geschikt voor de trofeo koppen.
Lijkt mij dat je met een 1.5 krukas meer een bizar snel turbo/compressor blok aan het bouwen bent als een rap atmosferisch blokje, ik denk dat je zonder druk vulling dan een erg laag koppel overhoud. Maar ik kan het mis hebben, ik ben geen specialist.

Verder is je idee met die sud station wel gaaf hoor, ben benieuwd naar de tips die het rdw je nog kan geven ( die vinden dit soort projecten nl. ook erg leuk ).
Met 1.5 krukas en op 1.5 gebaseerde Trofeo koppen is de compressieverhouding nog gewoon hetzelfde en niet lager, beetje hoger want de koppen die ik heb zijn 0.5mm gevlakt. En hebben erg wilde nokkenassen en maximaal vergrootte kleppen en verzwaarde klepveren. Het is dan een 1670cc bestand tegen zeer hoge toeren dus zeer erg leuk voor de '76 ti van 830 kg. Ben vandaag nog bezig geweest Nissan L18 drijfstangen aan te passen voor de 16v zuigers, die zijn 1mm langer dan originele drijfstangen en de klepuitsparingen komen dan overeen maar de berekende compressie wordt 8.5:1...dan maar geen wilde nokkenassen maar een compressor(tje). Of de 3mm langere drijfstangen van een andere Nissan, L16, bestellen. Dan moeten de zuigers gevlakt worden en de klepuitsparingen verdiept, is ruimte genoeg voor maar wat een werk om een paar pk te winnen en een paar euro te besparen...rest van de week geen tijd om wat te doen maar wel om na te denken.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”