Highlander395
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 13, 2015 22:17

Re: 1800 Boxer

di apr 18, 2017 13:20

De MS heeft ook alleen batch injection (alle 4 tegelijk) over of dat een probleem is verschillen de meningen op het wereldwijde web maar perfect afstellen van inspuit tijdstippen net voor de inlaatklep open gaat lijkt me voor de (deze) amateur toch al erg ingewikkeld. Om de gasklep per cilinder te behouden zou de MS op Alpha-N (gasklepstand/toerental als parameters) moeten lopen omdat er dan geen goed MAP signaal is. Beter lijkt me voor normaal gebruik 1 grote gasklep voor de inlaat en MAP sensor.
Batch inspuiting is op zich geen probleem maar is ook verre van ideaal gezien je benzine injecteert op verkeerde momenten bij de helft van je cilinders.
MS2 kan mits een kleine aanpassing wel beschikken over sequenciële inspuiting ;) Levert normaal een betere gasrespons op en ie wordt weer wat zuiniger :D Het afstellen van het juiste inspuitmoment is dan wel weer een beetje meer werk, maar dat zou moeten lukken :)

Alpha-N is trouwens de makkelijkste manier om een carb om te bouwen naar EFI en om het afstellen van een motor eenvoudig aan te leren. Je hebt 2 goede sensoren nodig: krukassignaal en TPS, meer niet.

Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

Re: 1800 Boxer

di apr 18, 2017 16:25

Wij hebben nu in de sud "Trofeo" een 145 1,7 16v motor liggen met de injectie en draadboom van een 145.
Dit is een ander systeem dan op de 33 16v, we hebben nu een Disbobine voor de ontsteking, en als ik het goed gelezen heb werkt deze versie met wasted spark. Het systeem schijnt overeen te komen met het systeem van eenGTV 916 2.0 TS 16 Fase 1 :roll:

Maar het gaat flink hard in de Sud "Trofeo"nu :mrgreen: :mrgreen:

Afgelopen maandag op Zandvoort rondetijd 2:18 :thumbs:

Groet,

Ronnie
Scuderia RoMa

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: 1800 Boxer

di apr 18, 2017 22:07

Ik heb het 46 blok en het 47 blok van buiten geïnspecteerd, geen verschillen te zien (eigenlijk zoals verwacht).
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: 1800 Boxer

za apr 22, 2017 23:01

Wij hebben nu in de sud "Trofeo" een 145 1,7 16v motor liggen met de injectie en draadboom van een 145.
Dit is een ander systeem dan op de 33 16v, we hebben nu een Disbobine voor de ontsteking, en als ik het goed gelezen heb werkt deze versie met wasted spark. Het systeem schijnt overeen te komen met het systeem van eenGTV 916 2.0 TS 16 Fase 1 :roll:

Maar het gaat flink hard in de Sud "Trofeo"nu :mrgreen: :mrgreen:

Afgelopen maandag op Zandvoort rondetijd 2:18 :thumbs:

Groet,

Ronnie
Scuderia RoMa
Hey leuk! Dan heb ik jullie maandag gezien. Zag ik nou goed dat jullie een 145 bak gebruiken?
(ik was undercover in een aerodeck...)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: 1800 Boxer

zo apr 23, 2017 00:42

Hey leuk! Dan heb ik jullie maandag gezien. Zag ik nou goed dat jullie een 145 bak gebruiken?
(ik was undercover in een aerodeck...)
Zover ik weet hebben ze op een 33 bak het schakel mechanisme van een 145/6 gezet :jumping:
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

Re: 1800 Boxer

ma apr 24, 2017 16:56

Hey leuk! Dan heb ik jullie maandag gezien. Zag ik nou goed dat jullie een 145 bak gebruiken?
(ik was undercover in een aerodeck...)
Zover ik weet hebben ze op een 33 bak het schakel mechanisme van een 145/6 gezet :jumping:
Bijna goed :wink: we gebruiken een sudbak, met de schijven aan de bak met een schakelmechaniek van een 145 :mrgreen:

Groet,

Ronnie
Scuderia RoMa

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

vr apr 28, 2017 18:26

Intussen besloten zo snel mogelijk weer een Sud rijklaar te hebben om dit jaar nog een paar evenementen mee te pikken, daarom de Gia achterkant maar even aan de kant gelegd en begonnen de 5 deurs koets klaar te maken met nog wat laswerk en een schuur en verf beurtje.
Voor het 16v blok heb ik dan toch grotere plannen met injectie en hetzij supercharger of turbo, ik heb er nog een liggen van een Lancia Thema Turbo. Maar dat gaat te lang duren en daarom nóg een blok naar het revisiebedrijf gebracht, hier komen 89mm zuigers in die passen met standaard drijfstangen. In combinatie met de 1.5 105pk koppen met C&B nokkenassen en 40mm kanalen en carburateurs geeft dat een compressieverhouding van 10,5:1 oftewel een 1800 8v die zeer goed moet gaan, die versie was eigenlijk pas bedoeld voor de rode '75 L maar is het snelste klaar en kan dan alvast ingereden worden... Ook nog een 1.5 krukas afgegeven om te controleren en eventueel op te knappen, dan kan ik het 89x67 blok ook opbouwen met de "trofeo" koppen, bestemd voor de gele '76 ti en die komt zo snel mogelijk uit de schuur in de loods om klaar te maken.
Nog een tip voor mensen met een koppelrijke boxer, de 145/6 boxer 16v heeft een vliegwiel en koppeling drukgroep waarin een 216mm koppelingsplaat past, gek genoeg zijn die alleen gebouwd met de 200mm plaat die de Suds ook al hadden in de 1350 en 1500, een van die gekke dingen die Alfa wel eens doet. Een geschikte 216mm plaat was zo gevonden, als je er een wil bestellen, die zat in illustere types als de D Kadett 1.8 GTE en de Ascona C (mijn rijles auto) en ook in de VW bus T3 in turbodiesel uitvoering. Alvast zo'n plaat besteld hoewel ik die niet nodig acht voor een normaal aanzuigende 8v. Eventueel zoek ik een bedrijf dat de versleten diafragma veren van de originele drukgroep kan vervangen door nieuwe iets zwaardere maar dat is nu nog niet aan de orde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

Re: 1800 Boxer

za apr 29, 2017 11:11

Bert,

voor koppeling en drukgroep revisie ga ik naar Mascotte in Eindhoven.
Heb net een sinterkoppelingsplaat terug voor de Trofeo :twisted:

http://www.mascottezuid.nl/


Groet,

Ronnie
Scuderia RoMa

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

za apr 29, 2017 17:24

:thumbs:
Toegevoegd aan de favorietenlijst!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 1800 Boxer

za apr 29, 2017 22:24

voor koppeling en drukgroep revisie ga ik naar Mascotte in Eindhoven.
Dat is apart; toen ik 10 maanden terug dat bedrijf belde, werd mij verteld, dat ze de drukgroep niet konden reviseren.... (platen bekleden kunnen ze wel)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: 1800 Boxer

ma mei 01, 2017 20:26

Hey, dat is een interessante tip... mijn 1.7 16v trekt regelmatig - als je 't erom doet, of even niet goed oplet - door de koppeling heen, soms wel tot in de derde versnelling. Nou is die koppeling (inmiddels) wel niet nieuw meer, maar des te interessanter om, als ik aan een nieuwe toe ben (of dat besloten heb) eens naar deze optie te kijken. Wel ff iets meer gedoe dan alleen koppelingetje wisselen...

... aan de andere kant, binnen nu en een jaar moet het blok er toch een keer uit voor een opfrisbeurtje (waarmee ik vooral distributie en incontinentie bedoel) dus alstie er dan uit ligt... hmm.

Dank! (ik zou voor een VW-koppeling gaan.. "Van een bus" dat klinkt goed, bovendien is het na Calibra-remdelen, Record-veren, Subaru-bougiekabels en Mercedes-achterklepdempers wel eens tijd voor weer een ander donor-merk om mijn Alfa beter te maken :jumping: ) (overigens, voor de puristen... waar mogelijk gebruik ik Alfa-delen, zoals bijv uit 155, 146 etc)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

di mei 02, 2017 20:25

Wel ff iets meer gedoe dan alleen koppelingetje wisselen...
Met een standaard 145/6 drukgroep en Sud/33/145/6 druklager gewoon plug & play. Met dezelfde aanlegdruk maar grotere diameter is er al minder "slipgevaar" en omdat dan alles nieuw is zal het wel goed gaan. Ik dacht aan het reviseren met iets zwaardere nieuwe diafragma veren van een oude drukgroep (waardoor die weer als nieuw is) omdat dat waarschijnlijk niet duurder is dan een standaard nieuwe.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

di mei 02, 2017 20:46

Vandaag nog het 3e blok en de 1500 krukas opgehaald bij de Venloosche Motoren Revisie (sedert 1888) en gelukkig hoefde de 67mm krukas alleen gepolijst te worden om weer als nieuw te zijn en hopelijk bereid om na een lange periode van rust ooit tegen de 8000 toeren te incasseren met de trofeo koppen die verzwaarde klepveren hebben. Misschien beter dit eerst te testen als ik niet op een circuit 200 km van huis ben alhoewel al te dicht bij huis ook niet goed is, voor mijn reputatie.
Het blok met de motorcode 301.47 van een 16v wordt dus een 1800 8v, ga het blok verder niet ontroesten en verven en komt dan voorlopig in de '82 om geen argwaan te wekken als ik eventueel op voorkeuring ga bij de RDW, motorcode is lekker onleesbaar maar staat toch niet op kenteken en dan lijkt het een origineel blok voor de 1.5 QO.
Ik had het spul ingeladen in de GT en de klep dichtgegooid, maar dacht toch even maar een foto maken, klep weer geopend en de sleutel zolang op de bumper gelegd om de foto te maken, toen de klep weer dicht gegooid en tja, toen was de sleutel niet meer bereikbaar... de wegenwacht had de auto met ontstellend gemak zo open, volgende keer kan ik dat truukje zelf.Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 1800 Boxer

vr mei 05, 2017 01:08

Dit weekend (mijn weekend) weer wat gespeeld met de Lego voor volwassenen. De Nissan KA24DE zuigers in het opgeboorde 1.7 16v blok gemonteerd, 1 om te beginnen, met nog een goede originele 1700 krukas die ik had, waarschijnlijk is het die die origineel in deze '82 Sud zat toen ik die kocht in 1996 maar het blok was van een 33 QV, nog leuk mee gereden in de Sprint toen 20 jaar geleden. Ik wou die eigenlijk niet gebruiken omdat een 8v krukas niet gehard is maar inmiddels had ik ook al een geharde 16v krukas laten slijpen naar 2e ondermaat en dan is de harding ook weg, het maakt allemaal niet zoveel uit als lagers en olietoevoer in orde zijn. Zuiger kwam tot 1.4 mm onder de rand.
Afbeelding
Reken de reken, met de vlakke cilinderkop van de 1.5 105pk zou de compressie 13:1 worden, iets te enthousiast.
Om het goed uit te kienen uitgegaan van een 1.5 105pk, tenslotte zijn de koppen die ik gebruik daar van afkomstig. De rand van de Nissan zuiger komt 1 mm lager uit en de kom ligt 6 mm dieper dan de rand. Door het gebruik van een 72,2 mm krukas ipv een 67,2 komt de rand 2.5 mm hoger uit...dus 1.5 mm van de rand eraf ge(daan, methode blijft onvermeld onconventioneel met conventionele middelen) daardoor komt de rand van de Nissan zuiger gelijk uit met de Alfa 1.5 105 pk zuiger, alleen het middendeel van de Nissan zuiger ligt 1,5 mm hoger, wat zorgt voor een goede compressie verhouding, ik schat 10,5-11 wat wel moet kunnen met de C&B nokkenassen en Superplus.
Ruimte boven de 1e compressieveer van 5 mm naar 3,5 mm, moet kunnen, er zijn standaard zuigers die maar 3 mm hebben.
Afbeelding
Ook nog 16v drijfstangen lichter gemaakt door die vreemde overbodige rechthoek eraf te slijpen, precies om 20:00 stond ik klaar om er een te doen, maar ik heb toch maar effe 2 minuten gewacht {niet uit respect maar om niet te provoceren) beetje slordig maar met de lamellenschijf en daarna polijsten gaan die echt niet kapot.
Afbeelding
Daarna het onderblok opbouwen, 1e zuiger met drijfstang ging prima, je kon de krukas fijn doordraaien met de juiste weerstand, bij de 2e zuiger klopte het niet, krukas draaide veel te zwaar. Dit was de oorzaak, past niet goed op een krukas van 49,98.
Afbeelding
Ik zou niet weten hoe zoiets kan gebeuren maar het blijkt maar weer dat je alles moet controleren bij gebruikte onderdelen van 25 jaar oud.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”