Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

di aug 19, 2014 22:52

Oke, bedankt voor de tip.

Om allerlei redenen heb ik nu 3 twin spark blokken gedemonteerd. Wat me is opgevallen is dat het latere type motor enkele verschillen heeft met de vroege twin sparks. Zo is er bijvoorbeeld:

-Het verschil door een andere mal:
Vroege versie:
Afbeelding
Nieuwere versie:
Afbeelding

-Andere oliedruksensor

-Geen contermoeren als borging voor de hoodlagerkappen

-Een geleidingsplaat voor de ketting aan de distributiekap.

-En least but not last: een gat in de prise-as

Vreemd genoeg is er geen enkel blok met een krukas die 100% perfect is. Op sommige plaatsen laat de geharde laag los:

2de krukas
Afbeelding
3de krukas
Afbeelding

Qua maten zijn de laatste 2 volledig binnen toleranties. Ik denk dus de laatste te gebruiken, een perfecte ga ik toch niet vinden.

Het 3de blok is afkomstig van een 75 die overkop gegaan is. Bussen zagen er nog redelijk goed uit, helaas zijn de afdichtingen naar het carter niet dicht, en heb ik ze er maar uitgehaald. Omdat de motor volgens mij vrij lang op zijn kop heeft gedraaid, leek het me een goed idee de zuigerveren eens te inspecteren. Onderste was vrij vuil, en de bovenste heeft teveel speling naar mijn zin. De zuigers van de andere blokken gebruiken in deze chemisen lijkt me geen goed idee, daarom zal ik een nieuwe set moeten kopen vrees ik.

Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6837
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Giulia Super Twin Spark

di aug 19, 2014 23:18

Zuigerveren inspecteren heb je niet op de zuiger gedaan neem ik aan? :?

Die moet je los in de bus zetten en dan de eindspeling opmeten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

wo aug 20, 2014 08:27

Ja inderdaad sorry, ik drukte me fout uit. Ik bedoelde de spleet in de bovenste groef, valt juist buiten de 1,54 mm en ik kan ze met de hand "vrij veel" op en neer bewegen.
De zuigerveer zelf is nog goed.

Heeft er iemand al eens lekkende bussen meegemaakt? Ik vraag me af hoe dat kan, afdichtingen zagen er nog redelijk ok uit.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

ma aug 25, 2014 22:09

Ik wist niet dat de bussen en zuigers afzonderlijk werden verkocht, ik dacht dat vanuit de fabriek altijd matching sets gemaakt werden.

Gewicht scheelt 4 gram tussen lichtste en zwaarste piston, dat is toch redelijk wat aluminium, zijn die productietoleranties dan zo groot?

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: Giulia Super Twin Spark

ma aug 25, 2014 23:26

Bussen willen wel lekken. Heb eens de krukas iets verdraaid met de kop er af. Daardoor kwam een bus een beetje los. Na montage van de kop water in het Carter.
Giulia 2.0 TS

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

wo aug 27, 2014 07:54

Oei, ik had geen idee dat die zo los kunnen zitten. Oppassen dus, tot hiertoe draaide ik ook rond met de krukas zonder die klemmen langs boven te installeren. Bij mij zat er wel voor ik begon water in het carter, dus ik vermoed dat er nog een andere reden moet zijn.

U heeft die oude bussen opnieuw laten honen en de zuigers opnieuw gebruikt als ik het goed gelezen heb?

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

do aug 28, 2014 22:30

Gaat allemaal maar moeizaam vooruit:

Autootje eindelijk eens in het daglicht gezien, carrosserie heeft (uiteraard) wel wat werk nodig.
Afbeelding

Water kwam volgens mij het carter binnen via nummer 1 en 4. Op foto's zie je nog sporen van iets geoxideerd. Ik heb het wat glad gemaakt en hopelijk heb ik er geen last van.
Afbeelding

Afbeelding

Verder alleen nog maar wat ontvet:
Afbeelding

Afbeelding

Ik twijfel nog steeds over die plaat tussen de bussen te steken die zogezegd voor een koelere cilinderkop zorgt.
Verder had ik misschien gedacht aan de krukas (nog eens) te laten balanceren. Vliegwiel en koppeling zijn al gebeurd. Eigenlijk redelijk zinloos als de fabriek ze heeft gebalanceerd.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

za aug 30, 2014 20:40

Maakte ik me zorgen over 5 gram, wijken die drijfstangen af met zo'n 20 gram!

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

zo aug 31, 2014 08:27

Die big ends wegen gaat niet goed, kent iemand een betere manier?

Afbeelding

Gebruikersavatar
aralfa
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 16:48

RE: Giulia Super Twin Spark

zo aug 31, 2014 09:47

Het small end moet ergens aan hangen.. dan gaat het beter
155 2.0 16v EVO
Lancia Delta HPE HF toerbo
Fiat Coupe 2.0 16v Turbo Plus

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

RE: Giulia Super Twin Spark

zo aug 31, 2014 14:41

Streep trekken op weegschaal waar de naad van het big-end telkens moet opliggen.
Small-end ophangen aan draad.
Succes ermee.

Gunther

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Giulia Super Twin Spark

ma sep 01, 2014 18:18

Hier iets aan?

Afbeelding

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

di sep 02, 2014 13:43

-Bedankt voor de tips, zal een van de dagen ze nog eens opnieuw proberen te wegen.

-Dat fragment uit het Bosch-handboek komt me bekend voor Jan, bedankt.

Wat ik eigenlijk bedoelde, maar vrij onduidelijk heb uitgelegd en nu nog altijd niet helemaal doorheb is het volgende:

2 soorten ontsteking: met delco en zonder delco (COP, CNP, EDIS allemaal inbegrepen)

Stel dat ik distributorless zou gaan (louter theoretisch), dan heb ik de keuze tussen wasted spark (een vonk per 1 omwenteling) en een gewone ontsteking (1 vonk per 2 omwentelingen).
Als ik voor dat laatste zou gaan heb ik een extra sensor nodig, die per 2 krukasomwentelingen 1 omwenteling doet (delco of nokkenas).
Installeer ik deze sensor niet, dan moet ik wasted spark gebruiken.

Nu wat ik met voorgaande berichten bedoelde is dat Motronic deze sensor niet heeft, en dus eigenlijk het tijdstip berekent per omwenteling (zoals bij wasted spark het geval zou zijn). De ECU geeft een signaal naar de Delco dat bv cilinder 1 en 4 moet worden gevonkt, echter door de delco komt het werkelijke signaal enkel aan bij nummer 1.

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Giulia Super Twin Spark

di sep 02, 2014 16:43

Mijn (motor)kennis zegt mij niet wat een Delco is. Weet dat Acdelco een merk is maar daar houd het op.
Als je een sensor voor 1x per 2 krukasomwentelingen wilt, zou je een benaderingsschakelaar tussen kop en kleppendeksel, gericht op een nok van één van de nokkenassen kunnen monteren.
Is eigenlijk niet meer dan een industriële BDP-sensor, maar wat flexibeler toe te passen.
Afbeelding
Heb je alvast een 1-0 signaal.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

za sep 06, 2014 22:50

Met delco bedoel ik de verdeler. Volgens Wikipedia een officieel Nederlands woord. :D http://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomverdeler
Die VR-sensor zou inderdaad een oplossing zijn, maar ik ga de standaard Motronic gebruiken, geen nood aan een extra sensor dus, hoewel: ik heb nog wel een Hall sensor nodig, want die oude gaat niet goed werken denk ik, kabel is gebroken. Prijs bij Bosch:150 euro!

Een betere opstelling leverde goede meetresultaten:
Afbeelding

En de drijfstangen netjes gelijkgemaakt. : 740.1 740.2 740.1 en 740.1g inclusief moeren en bouten, daar waar mijn zwaarste set 775 gram woog zonder moeren en een standaard Nord 700 gram weegt (inclusief moeren).
De small-ends zouden nog wel wat lichter kunnen, maar ik heb ervoor gekozen dat niet te doen.
Afbeelding

Nu we toch bezig zijn heb ik het vliegwiel een beetje lichter laten maken. Ik kan nauwelijks de gehele assemblage opheffen, wat weegt dat toch veel. De set staat klaar voor volgende week te laten balanceren.
Afbeelding
Pistons wegen allemaal 585.5 gram inclusief pen, wat een zalig werk om te doen.

Volgend probleem is nog het carter. Zou het kwaad kunnen van 2 bouten er niet in te steken?
Anders moet ik het oplossen zoals Bertonebianco hier deed: http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic. ... 59977dbb25
Afbeelding
Een zeer mooie oplossing, alleen denk ik niet dat ik dat zo mooi als daar kan uitfrezen.
Jammergenoeg zijn het juist 2 bouten die op de afneembare voorkant staan.

Terug naar “Projecten”