Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Giulia Super Twin Spark

zo jul 27, 2014 15:36

Ik weet al vrij lang een oud Twin Spark blok (ooit uit een rijdende 75 gedemonteerd geweest, maar dat is toch al zeker 10 jaar geleden) en een rollende Giulia staan. Mijn vader wou deze ooit eens opknappen (met een gewoon 1300 blok) maar wegens tijdsgebrek en andere auto's is dat er nog niet van gekomen.
Een student zijnde met enkele maanden vakantie, leek het me daarom wel interessant van er zelf eens aan te beginnen. Omdat ik de algemene vragen rubriek niet wil overladen heb ik daarom hier maar een topic geopend.

Opkuisen.


Starter en vliegwiel reeds gedemonteerd:
Afbeelding

Afbeelding

Vrij veel corrosie:
Afbeelding

Ook in het inlaatkanaal:
Afbeelding

Veel vettigheid:
Afbeelding

Na een combinatie van detergenten en Dasty:
Afbeelding

Afbeelding

Demonteren

Kleppendeksel eraf: Nokkenassen in goede staat.
Afbeelding

Cilinderkop erafnemen was iets moeilijker
Afbeelding

Ook op de zuiger sporen van dat vreemde corrosiepoeder:
Afbeelding

Tegenover de anderen:
Afbeelding

De bussen zelf zijn in zeer goede staat, beschadigingen van de cilinderkop los te wringen doet me vermoeden dat deze ooit gereviseerd zijn.

Cilinderkop viel ook nog goed mee, alleen zie je ook hier weer een verschil:
Afbeelding

Tegenover:
Afbeelding

Carter en oliepomp eraf:
Afbeelding

Distributiekettingdeksel eraf:
Afbeelding

Lagers en drijfstangen losmaken:
Afbeelding

En de krukas komt tevoorschijn:
Afbeelding

Deze krukas heeft echter wel lichte beschadigingen; ook de lagerschalen hadden op sommige plaatsen een andere kleur. Binnenkort eens naar een expert om zijn advies eens te horen.
De plugs uitboren gaf al gauw een mogelijke oorzaak. Er zat veel vuil in, vermoedelijk lang met vuile en slechte olie gereden.

Ter vergelijking met een standaard 105:
Afbeelding

De oliepompen verschillen precies enkel in de onderste teut (als dat mooi Nederlands is). Ik heb er helaas geen duidelijke foto van genomen.

Vragen:

Aan de onderkant van het distributiedeksel (ter hoogte van de oliepomp zitten 2 van deze plugs. Is het een goede idee van deze er ook uit te halen?
Afbeelding

Op de registerwebsite staat enkel het eerste deel van de workshop manual van de motor. Op AlfaBB verwijzen ze naar ene Craig, maar die handleiding is er precies ook afgegooid: http://www.users.on.net/~craigf/. Weet iemand deze manual online staan?

Volgende stappen

-Dasty professional gaan kopen
-een duidelijk overzicht maken van alle sensoren, want ik ben er vrij veel tegengekomen en heb geen idee wat deze allemaal zijn.

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

RE: Giulia Super Twin Spark

zo jul 27, 2014 17:42

Leuk project, ziet er goed uit. Ben benieuwd.

Naar je vraag voor de manuals: http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html
Hier staat denk ik wel op wat je zoekt :D
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

zo jul 27, 2014 18:02

Overzicht van de sensoren

Blijkbaar zijn er 3 watertemperatuursensoren. Van links naar rechts: waarschuwingslichtje, voor de meter op het dashbord en voor de motronic. Waarschijnlijk omdat dit resistieve sensoren zijn kunnen deze niet voor meerde doeleinden gebruikt worden.
Afbeelding

Aan de uitlaatkant het lichtje van de oliedruk:
Afbeelding

De peilstok van het olieniveau hoort denk ik niet los te hangen, eens kijken of ik er nog ergens een andere kan versieren.
Afbeelding

En uiteraard de krukassensor. Ik vermoed dat dit een Hall-sensor is? De bekabeling is echter beschadigd, en zal dus ook moeten vervangen worden.
Afbeelding

Vragen:

-Wat ik alleen niet zo goed begrijp is waarom dat er geen sensor op 1 van de delco's staan. Hoe weet de Motronic dan in welke cyclus de motor zit?

-Ik ben ooit eens een site tegengekomen die allerhande Bosch connectoren en sensoren nieuw verkocht, ik kan deze echter niet terugvinden. Voor de krukassensor zou dat bv handig zijn http://www.yoyoparts.com/oem/4292593/bo ... 10036.html

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Giulia Super Twin Spark

zo jul 27, 2014 18:17

Ecu ziet aan de hand van de BDP sensor en de 60-2 tanden poelie wanneer cilinder 1 op BDP staat. In welke slag de cilinder zit ziet de ecu niet maar dat heeft hij ook niet nodig. ML4.1 motronic spuit alle injectoren tegelijk in en niet enkel de cilinder die aan de beurt is. Anders zou je ook nog een nokkenaspositiesenseor moeten hebben.

Stroomverdelers zijn helemaal leeg bij de Motronic. Ecu bepaalt het ontstekingsmoment en er is dus geen mechanische/vacuumvervroeging oid meer nodig. stroomverdelers doen alleen nog wat de naam suggereert, de stroom verdelen over de verschillende cilinders. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: Giulia Super Twin Spark

zo jul 27, 2014 18:26

Zal het projectje van dicht bij volgen, lijkt me voor mezelf best leerzaam.
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

zo jul 27, 2014 19:09

-Bedankt voor de link Jacco, die kende ik nog niet. Uiteindelijk blijkt het demonteren van die hydraulische vervroeging in group 00 te staan. Stond dus wel degelijk ook op het register.

-Dat bepalen van het ontstekingsmoment begrijp ik niet helemaal, de ECU kan toch moeilijk een ontstekingsmoment berekenen zonder een delco/nokkenas sensor? Dan berekent hij het als Wasted Spark, maar door de verdeler komt die WS nooit aan de beurt?
Zolang je niet teveel aan de delco draait gebeurt er dan ook niets, als hij maar vroeg staat afgesteld.
Maar nog eens over die WS. Stel dat de Motronic een ontstekingssignaal geeft als 1 en 4 op 20 graden voor BPD staan. Door de delco gaat dat signaal dan enkel door naar nummer 1. Dat lijkt een logische verklaring.
Een vraag louter uit nieuwsgierigheid: Bij de Motronic van de v6 gaat dat dan toch interfereren met elkaar?


-Hopelijk niet van te dichtbij, nOsTRa ;).

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: Giulia Super Twin Spark

zo jul 27, 2014 19:13

Vanuit mijn zeteltje :lol:
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Giulia Super Twin Spark

zo jul 27, 2014 20:42

Wasted spark heb je bij dis bobines.

Computer geeft gewoon een x aantal keer per minuut een signaal aan de bobine,afhankelijk van het toerental. Vervolgens vonk de bobine en verdeelt de stroomverdeler de vonken over de bougies. Rotor staat maar 1 x in 2 krukas wentelingen op de juiste cilinder,Wasted spark heb je dus niet.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

ma jul 28, 2014 20:57

Oke, ik denk dat ik dat bedoelde, maar dan op een iets minder duidelijke manier.

Nog een klein vraagje: de bussen/liners ga ik laten zitten denk ik, maar ik denk er wel aan om de koeling wat meer naar de cilinderkop te sturen, zoals de Nord ervoor was. (© Jim Steck).
http://www.autocomponenti.com/tech/coolant_flow.htm
Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat een gewone straatauto worden, dus misschien is het wat overbodig?

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Giulia Super Twin Spark

ma jul 28, 2014 21:19

Leuk en leerzaam project! Ik ga dit zeker volgen! :lol:
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

ma jul 28, 2014 22:24

Bedankt.

De krukas blijkt helaas niet zo goed te zijn als ik dacht.
Ik dacht dat de drijftstang en hoofdlagertappen nog juist binnen de toleranties vielen, ik heb deze voor de zekerheid nog eens grondig opgemeten, en helaas blijkt dit niet overal zo te zijn.
De hoofdlagertappen varieren onderling van 59,95 tot 59,96 mm.
De drijfstangtappen meten ongeveer 49,96 mm, met uitzondering van 1 tap die ovaal staat. deze meet 49,94 in radiale richting en 49,97 haaks.

Ik denk dat ik best op zoek ga naar een andere krukas, ik weet ergens nog een blok staan, zit wel vast, maar de moeite van misschien ook eens open te gooien.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: RE: Giulia Super Twin Spark

di jul 29, 2014 01:53

Ecu ziet aan de hand van de BDP sensor en de 60-2 tanden poelie wanneer cilinder 1 op BDP staat. In welke slag de cilinder zit ziet de ecu niet maar dat heeft hij ook niet nodig. ML4.1 motronic spuit alle injectoren tegelijk in en niet enkel de cilinder die aan de beurt is. Anders zou je ook nog een nokkenaspositiesenseor moeten hebben.

Stroomverdelers zijn helemaal leeg bij de Motronic. Ecu bepaalt het ontstekingsmoment en er is dus geen mechanische/vacuumvervroeging oid meer nodig. stroomverdelers doen alleen nog wat de naam suggereert, de stroom verdelen over de verschillende cilinders. :wink:
Die twee tanden die weggelaten zijn staan 90° voor het mechanische BDP. Als de motronic een voorontsteking van bv. 20° berekend dan stuurt ie 70° na dat die twee tanden gepasseerd zijn
de bobine aan. 180° later weeral (voor cil 3) 180° later weeral voor cilinder 4 en dan weeral 180° later voor cil 2. De stroomverdeler draait aan het halve krukastoerental dus per 180° krukas 90° verder.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Giulia Super Twin Spark

di jul 29, 2014 11:31

De missende tanden zitten idd niet op bdp maar er een x aantal graden voor zodat de ecu tijd heeft om te rekenen en uit te voeren . :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: Giulia Super Twin Spark

vr aug 08, 2014 16:33

Weet iemand waar ik O-ringen, pintle caps en filters voor de injectoren kan kopen?

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Giulia Super Twin Spark

za aug 09, 2014 08:51

Revisiebedrijf, bijvoorbeeld ferwerda in sneek. http://Www.ferwerda.eu

Terug naar “Projecten”