Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: Giulia Super Twin Spark

vr jul 22, 2016 21:19

Controleer de axiaal speling van je krukas maar eens
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Hans66
Member
Member
Berichten: 150
Lid geworden op: za dec 31, 2011 17:59

Re: Giulia Super Twin Spark

di nov 01, 2016 22:23

Hoe is het met dit project, heb je hem inmiddels rijdend ?

Ff een vraag over de verschillende types Twinspark.
Weet jij de verschillen tussen een Twinspark van een 75 en 164 ?
Oke, bedankt voor de tip.

Om allerlei redenen heb ik nu 3 twin spark blokken gedemonteerd. Wat me is opgevallen is dat het latere type motor enkele verschillen heeft met de vroege twin sparks. Zo is er bijvoorbeeld:

-Het verschil door een andere mal:
Vroege versie:
Afbeelding
Nieuwere versie:
Afbeelding

-Andere oliedruksensor

-Geen contermoeren als borging voor de hoodlagerkappen

-Een geleidingsplaat voor de ketting aan de distributiekap.

-En least but not last: een gat in de prise-as

Vreemd genoeg is er geen enkel blok met een krukas die 100% perfect is. Op sommige plaatsen laat de geharde laag los:

2de krukas
Afbeelding
3de krukas
Afbeelding

Qua maten zijn de laatste 2 volledig binnen toleranties. Ik denk dus de laatste te gebruiken, een perfecte ga ik toch niet vinden.

Het 3de blok is afkomstig van een 75 die overkop gegaan is. Bussen zagen er nog redelijk goed uit, helaas zijn de afdichtingen naar het carter niet dicht, en heb ik ze er maar uitgehaald. Omdat de motor volgens mij vrij lang op zijn kop heeft gedraaid, leek het me een goed idee de zuigerveren eens te inspecteren. Onderste was vrij vuil, en de bovenste heeft teveel speling naar mijn zin. De zuigers van de andere blokken gebruiken in deze chemisen lijkt me geen goed idee, daarom zal ik een nieuwe set moeten kopen vrees ik.

Afbeelding

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Giulia Super Twin Spark

wo nov 02, 2016 08:25

164 heeft volgens mij een van de stroomverdelers anders (beiden op uitlaatnokkenas) . Als we het over de eerste serie hebben.
Naast uiteraard verschillen in oliepomp , carter en zo. Blok is verder meen ik gewoon gelijk.
164 2e serie is zelfde blok als de 155 2.0 8v.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

wo nov 30, 2016 23:13

164 blok eerste serie is inderdaad bruikbaar, de 3 blokken waarover ik sprak zijn wel allemaal van een 75. Ontsteking is met wel met van die aparte modules denk ik, dus niet meer met een verdeler, wat het eigenlijk nog wat gemakkelijker maakt. Oliepomp connectie op het distributiedeksel is dacht ik wel hetzelfde.

Giulia rijdt (voorlopig) nog altijd. Stuurt zeer plezant en aan het stoplicht verwacht iedereen dat die oude beige Lada zeer traag is, wat voor het merendeel best wel tegenslaat. Met wat km's gereden te hebben valt het me trouwens op hoe vijandig mensen in belgie rijden ten opzichte van in Nederland. Daar glimlachen mensen soms nog eens naar elkaar.

Iemand van dit forum had nog een mooie foto van op het Spettacolo gemaakt:
Afbeelding

Misschien ook wel eens interessant om naar reacties te polsen: Ik heb een aantal runs gemaakt op een rollenbank.
Altijd spannend als je ernaast staat, maakt best wel wat lawaai, en op zulke momenten vraag je jezelf of of je nergens een drijfstang of zoiets bent vergeten vast te zetten :D.
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=qvd0EdN ... e=youtu.be

Run 1: referentie + nokkenasvervroeger losgekoppeld (120 en 113 pk)
Afbeelding

Run 2: Andere LMM (125 pk)
Afbeelding

Run 3: Andere LMM en andere ECU (129 pk)
Afbeelding

Ik had van de Motronic eigenlijk een beter AFR verwacht. Beide LMM's waren 2dehands, en ik denk dat een nieuwe nog betere resultaten zou geven.

Ik zit momenteel met mezelf in tweestrijd om een Megasquirt te kopen en eens kijken wat daar mee haalbaar is, dan ben ik in ieder geval van de LMM verlost.
Eerder puur voor het plezier dan er extra vermogen uit te halen denk ik, want 129 pk is zeker niet slecht voor een standaard motor. Ik kreeg een grafiek te zien van een standaard 75 TS die op dezelfde rollen had gestaan en deze had een 122 pk.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Giulia Super Twin Spark

do dec 01, 2016 09:45

pks op rollenbanken is relatief.
die AFR krijg je met een computer veel beter. Bij de mijne met DTA is dat een nagenoeg rechte lijn. (geen TS nog maar dat doet niet ter zake).
Hier heb je de beperking van het soort injectiesysteem . Hoewel dat ook beter moet kunnen denk ik maar dan moet je iemand hebben die daar weg mee weet.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Giulia Super Twin Spark

do dec 01, 2016 12:01

Vermogens in grafiek gemeten aan de wielen of teruggerekend aan de krukas??
Aan de wielen zit je erg hoog. (met 20% aandrijfverlies teruggerekend naar krukas 161pk)
Als grafieken al teruggerekend zijn naar de krukas zit je erg laag.
Katloos origineel fabriek 148pk aan de krukas. En dat is ook redelijk kloppend.
Overigens gaat weglaten van een goed werkende LHM je niet 1 pk vermogenswinst opleveren. Ding is niet restrictief.
Is me ook onduidelijk waarom je nokkenasversteller zou willen afkoppelen als je standaard inlaatnokkenas hebt en standaard motronic.

En andere ECU gaat je geen vermogen opleveren. Motronic kan alles wat nodig is om standaard TS motor goed te laten lopen in 105'je.
Daar voegt een andere ECU niks aan toe. Het is wel zo dat after market ECU's makkelijker zijn op aan te passen.

Gr
DJ

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Giulia Super Twin Spark

do dec 01, 2016 13:39

pks op rollenbanken is relatief.
die AFR krijg je met een computer veel beter. Bij de mijne met DTA is dat een nagenoeg rechte lijn. (geen TS nog maar dat doet niet ter zake).
Hier heb je de beperking van het soort injectiesysteem . Hoewel dat ook beter moet kunnen denk ik maar dan moet je iemand hebben die daar weg mee weet.
De AFR bij een motronic kun je ook gewoon goed krijgen, dat is technisch geen probleem. op vollast doet de luchtmeter niks bij een 75TS, de fuelling en ontsteking komt dan gewoon uit een (aanpasbare) tabel. Het probleem zou kunnen zijn om een goede tuner te vinden die tijd wil maken om de oude motronic netjes voor elkaar te krijgen.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Giulia Super Twin Spark

do dec 01, 2016 13:59

Hans Vooijs denk ik..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Giulia Super Twin Spark

do dec 01, 2016 14:10

Hans is de carburateur goeroe. Als het carbs heeft krijgt Hans het goed aan het lopen. Injectie heeft 'ie niet zoveel mee & kan 'ie ook niet zoveel mee. Je zou hem even kunnen vragen, maar volgens mij brengt hij injectie-gevalleke's ook weer elders onder.

Je kunt natuurlijk ook carb's op de motor (laten) knutselen. Da's in een Juul natuurlijk weer he-le-maal the shizzle !!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Giulia Super Twin Spark

do dec 01, 2016 15:22

Jetronic systemen heeft ie alle spullen voor, en hij heeft mij bij herhaling gezegd daar ook aan te sleutelen. De DTA en Emerald en zo doet ie inderdaad niet, te druk. Stuurt ie door naar oa Zomer. Maar zou het voor een dergelijk systeem wel even navragen bij hem, staat er denk ik wel voor open. Mits geen volle agenda aan carburateurs...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

za dec 03, 2016 21:30

vV:
DTA is een soort Adaptronic? Ik neem aan dat u waarschijnlijk ITB's met alpha heeft? De Motronic op zich zou het inderdaad beter moeten doen.

DJ/Sebastiaan:
De cijfers zijn inderdaad gemeten aan de wielen. Factor voor aandrijfverliezen van ongeveer een 20% is inderdaad een vaak gebruikte waarde, maar heeft eigenlijk weinig betekenis vind ik.
De LMM weglaten gaat qua restrictie inderdaad weinig verschil maken, daarvoor alleen doe ik het uiteraard niet. De nokkenasvervroeger loszetten was gewoon een extra run uit nieuwsgierigheid. Uiteraard had ik hier geen extra vermogen uit verwacht.

De andere ECU waarover ik sprak is gewoon een andere Motronic computer die ik toevallig bijhad. Wel vreemd dat daar zo'n verschil op zat. Misschien was deze niet compatibel met het emissieblokje? In theorie zou overschakelen op aftermarket MS toch wel evenveel vermogen moeten opleveren, maar daar zal zeker veel tijd in kruipen, en of het dat waard is...
Ik kan er niets over terugvinden, maar ik meen me te herinneren dat jij toch ook een auto op MS had Sebastiaan?

Emile,
Ik twijfel zeer sterk of carbs installeren in mijn geval iets gaat opleveren. Vergeet ook niet dat hij momenteel juist geen 8l/100kmverbruikt :twisted: .
Voorlopig blijf ik zeker op injectie.

Ik las op Alfabb ooit eens interessante ombouw van een Giulia naar TS met MS en ITB's. Klinkt wel graaf en dan heb ik tenminste wat carb geluid terug. :D

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Giulia Super Twin Spark

zo dec 04, 2016 09:43

vV:
DJ/Sebastiaan:
De cijfers zijn inderdaad gemeten aan de wielen. Factor voor aandrijfverliezen van ongeveer een 20% is inderdaad een vaak gebruikte waarde, maar heeft eigenlijk weinig betekenis vind ik.
De LMM weglaten gaat qua restrictie inderdaad weinig verschil maken, daarvoor alleen doe ik het uiteraard niet. De nokkenasvervroeger loszetten was gewoon een extra run uit nieuwsgierigheid. Uiteraard had ik hier geen extra vermogen uit verwacht.
Als de motronic voor hetzelfde mengsel en ontstekingtijdstip zorgt als een megsquirt, DTA of whatever ook, dan is er inderdaad geen vermogenwinst te halen.
Ik kan er niets over terugvinden, maar ik meen me te herinneren dat jij toch ook een auto op MS had Sebastiaan?
Klopt, ik heb/had/hoopdatiknogsteedsheb een topic op Alfaspeed over mijn Bertone met en 2 liter en ITB's. Aangestuurd door een megasquirt en vanwege een uitgebreide carrosserie restauratie nog niet getuned.
Emile,
Ik twijfel zeer sterk of carbs installeren in mijn geval iets gaat opleveren. Vergeet ook niet dat hij momenteel juist geen 8l/100kmverbruikt :twisted: .
Voorlopig blijf ik zeker op injectie.
Verstandig, voorlopig lekker zo laten. En als de gemeten PK's aan de wielen zijn, dan doe je het helemaal niet slecht! :thumbs:

Terug naar “Projecten”