Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

zo sep 07, 2014 22:28

Iemand een tip voor de klepseals/afdichtingen eruit te halen? Met een schroevendraaier ertussen te wringen krijg ik ze wel kapot, maar beschadig ik de onderste shim.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Giulia Super Twin Spark

ma sep 08, 2014 10:58

voorzichtig een parkertje erin draaien (of 2) en hem daaraan eruit trekken?
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

wo sep 10, 2014 20:30

Daar zaten ze te vast voor. Ik heb uiteindelijk de metalen ring erond voorzichtig losgewrongen, en dan kwamen ze eraf.

Krukas is nu gebalanceerd: de poulie vooraan: 3 gram weggenomen, krukas zelf op verschillende plaatsen ook een 3 gram, vliegwiel was reeds statisch gebeurd, en voor de drukgroep was maarliefst 8 gram nodig.

Tijdens de montage kwam ik tot de conclusie dat ik de verkeerde axiale lagers heb (gewoon 105?, ik dacht dat ze hetzelfde waren)
Afbeelding

Ze passen perfect, ze bewegen enkel wanneer de draairichting verandert. Voor de zekerheid zal ik maar op zoek gaan naar een nieuwe set?

Afbeelding

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

za sep 13, 2014 23:21

Geen enkele leverancier die de originele axiale lagers van een TS heeft. Zelfs de 2 bekende Engelse firma's gebruiken er de 105 lagers voor. Nochtans passen ze niet mooi, kijk maar naar het filmpje. De oude monteren lijkt me een betere optie. Diegene die de drukgroep moest opvangen is maar een honderste kleiner dan de nieuwe, terwijl de krukas toch 0.5mm speling mag hebben.
Afbeelding

Nog een foto die laat zien dat het balanceren de moeite waard was:
Afbeelding

Verder kleppen gestraald, geleiders kunnen nog wel even mee, dat scheelt wederom een hele hoop tijd en geld, ik denk niet dat ik dat zelf kan.
Afbeelding

Uitlaatkanaal hoop ik wat gladder te maken met mijn Dremel, dan blijft er minder aanslag hangen lijkt me. Inlaatkanalen zijn mooi afgewerkt en blijf ik af, alleen de uiteindes van cilinder 1 en 4 zijn slordig, zie foto.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Caph10 op ma feb 16, 2015 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

vr sep 19, 2014 12:59

Probleem bij het plaatsen van het tussentandwiel aan de distributiezijde. Aan welke kant moet de shimring? Volgens mij zat hij aan de voorkant, maar de tandwielen staan mooier tegenover elkaar wanneer de ring achteraan zit.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

ma okt 13, 2014 19:55

Ondertussen een arsenaal aan klepseals opgebouwd, en momenteel nog problemen met de koppakking van Victor Reinz, ik hoop volgende week toch eens een foto van de motor in 1 geheel te kunnen laten zien.

Afbeelding
Afbeelding

Ik wou ondertussen eens een animatie maken van de VVT, omdat daar vrij weinig over te vinden is, maar helaas is het veel te donker geworden:
https://www.youtube.com/watch?v=OgMHK1h ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder nog iets dat ik niet wist: Alfa heeft verschillende plenums gebruikt. Volume heb ik nog niet gemeten, maar 1 heeft 3 cm kortere buizen, die veel beter zijn afgewerkt aan de binnenkant. Ook het plenum zelf is hoger. Volume heb ik nog niet gemeten.
Afbeelding

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

ma feb 16, 2015 12:39

Motor ligt er eindelijk in:
Afbeelding

Enkele praktische problemen:
-Paraplu handrem raakt uitlaatspruitstuk. Dus ofwel een gewone handrem installeren, ofwel een hydraulische handrem :D maar aangezien ik nu al over budget zit, denk ik dat ik een stuk van die beugel zal moeten zagen. Weet iemand soms waarom de beugel zo een vreemde vorm heeft? Die zit toch niet in de weg van de remservo?

-Gaspedaal: de originele voorziening heb ik eruitgelaten. Wat wordt meestal hiervoor gebruikt?

-En zo zijn er nog wel een paar dingen, teveel om op te noemen. Eerst eens de motronic proberen aan te sluiten.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: Giulia Super Twin Spark

ma feb 16, 2015 16:17

Gaspedaal... originele voorziening er in, hevel omdraaien ivm duwen ipv trekken (of andersom... vergeten). En dan een gaskabel toepassen. Gaskabel van een honda cb500 heeft een heel handig bochtstuk...

Wat voor merk / type / soort ontstekingsverdeler zie ik op de foto? Lijkt een 2 in 8 uit? Hoor het graag!
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 611
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Giulia Super Twin Spark

ma feb 16, 2015 20:34

Mooi zeg, ziet er netjes uit :thumbs:

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

di feb 17, 2015 13:07

Bedankt voor de reacties.

Delco is home-made en dient gewoon als een dizzy, aangezien er (voorlopig) toch motronic op komt. Naar een idee van Jim Steck bleek een Nissan delcokap een mooi alternatief te zijn voor die 2 afzonderlijke exemplaren. De verdeler zelf is de originele Bosch, mits enkele aanpassingen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: Giulia Super Twin Spark

di feb 17, 2015 18:20

De term dizzy zegt me niet zoveel.... kan dit ook zonder motronic? Ik heb nu nog 2 verdelers en twee bobines. Zou dit wel erg graag willen. Mocht het kunnen dan ontvang ik graag artikelnummers van je. Ziet er top uit.... hebben, hebben, hebben...

Is de ontsteking hiermee op beide sets gelijk? Graag wat meer toelichting, interessant!
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

Re: Giulia Super Twin Spark

di feb 17, 2015 19:55

gaspedaal zoeken van Spica spider of S4 spider. compleet spul . dan een kort kabeltje maken.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: Giulia Super Twin Spark

di feb 17, 2015 21:08

Deze dus? Afbeelding
Is toch ongeveer hetzelfde als de originele constructie?

Met dizzy bedoel ik dat er alleen maar verdeeld wordt, er zit dus geen vervroegingsmechanisme in, m.a.w. je hebt nog altijd een computer nodig om het exacte tijdstip te bepalen.
Dus stel dat je een originele 75 hebt, dan zou je de 2 verdelers kunnen vervangen door dit exemplaar. De 2 bobines blijf je behouden.
De deksels waren van Facet, de exacte nummers kan ik je dit weekend geven. Wat bedoel je juist met 2 verdelers zonder motronic?

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: Giulia Super Twin Spark

wo feb 18, 2015 16:43

Ik rij met mijn TS met carbs met standaard electronische bosch verdeler. Verder heb ik gewone bobines met ieder zijn eigen module, en de 2e verdeler verdeeld alleen maar. Beide bougies vonken tegelijk. Dus als ik het goed begrijp kan ik dit niet toepassen, ik mis dan het stuursignaal. Nrs ontvang ik graag.

Gasstang heb ik die originele hevel met het oogje er aan 180° gedraaid. Helaas geen foto van. Als je er niet uit komt wil ik wel naar mijn stalling rijden om een foto te maken.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: Giulia Super Twin Spark

do feb 19, 2015 07:43

Ik rij met mijn TS met carbs met standaard electronische bosch verdeler. Verder heb ik gewone bobines met ieder zijn eigen module, en de 2e verdeler verdeeld alleen maar. Beide bougies vonken tegelijk. Dus als ik het goed begrijp kan ik dit niet toepassen, ik mis dan het stuursignaal. Nrs ontvang ik graag.

Gasstang heb ik die originele hevel met het oogje er aan 180° gedraaid. Helaas geen foto van. Als je er niet uit komt wil ik wel naar mijn stalling rijden om een foto te maken.
Als je de verdeler van een 116 pakt met vervroeging dan kan t gewoon. Zo loopt de mijne ook. Je moet wel de vervroeging iets aanpassen anders vervroegt de ontsteking te veel in hogere toerentallen.
Shut up and ride!

Terug naar “Projecten”