Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners: Harttransplantatie!

wo okt 19, 2016 15:01

First job: draagarmen achter vervangen. Ik heb een mooi gereviseerd setje met nieuwe bussen. Die moeten het schudden van de kont minder maken. Dat zal echter ook voor deel worden veroorzaak door slappe rubbers in T-bar. Maar wat is wijsheid: moet dat hele ding eraf en gereviseerd of kom je met het plaatsen van een nieuwe diabolo en ringen al een heel eind?

Heeft iemand overigens nog de beschikking over een setje verlaagde achterveren voor weinagh? Die er nu onder zitten zijn mij wat te slap...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

vr okt 28, 2016 22:48

Verse draagarmen, iets verseere maar vooral steviger veertjes en een verse schokbreker zijn nu in mijn bezit en deels gemonteerd. Schokbreker 2 ontbrak het aan wat montageschroefdraad en wordt nog omgewisseld.

Mooie gelegenheid om eens verder op onderzoek uit te gaan naar de oorzaak van de twerkende achterkant van Benna. Twerken is immers zoooo 2015 en kan echt niet meer. Aan de draagarmen kan t niet meer liggen, maar wellicht wel aan de t-bar, en dan met name de rubbers (daar gaan we weer) daarvan. Uit visuele inspectie blijkt dat het rubbertje tussen de bus en de t-bar zelf redelijk vrijelijk, doch binnen beperking kan bewegen, een soort Assange als het ware. Nu komt het mij voor dat het de voorkeur geniet dat dit rubber geen althans nauwelijks bewegingsvrijheid heeft. Plaotie:

Afbeelding

Nu heb ik begrepen dat je met een dikker rubber en een slag klem een eind kan komen zonder dat kreng te demonteren. Hoe is mij nog niet helder, kan iemand mij van een diy voorzien?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

za okt 29, 2016 09:32

Alfamotive heeft hiervoor pu ringen. Dat combinerenet montreal diabolo rubbers heeft al vele schuddekonten tot de otde geroepen!

De pu ring kan je gewoon aan een kant doorsnijden, erom wokkelen en met een toefje kit fixeren.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

za okt 29, 2016 15:52

Gaat die ring er dan nog tussen of moet die oude er eerst uit?

Vraag van een andere categorie: passen velgen van een Peugeot 205 gti onder een Juul?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

za okt 29, 2016 15:57

De oude eruit ssnijden/prutsen ja.
Het eerder genoemde dotje kit of lijm hoef je alleen maar op het punt te doeb waar he de pu ring doorsnijdt.

Er reed een nuova rond op gti velgen, maar wat daarvoor nodig was weet ik niet.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

za okt 29, 2016 23:32

Ja, Peugeot 205 GTI velgen die passen. Er zijn diverse Giulia's bekend waar ze op zitten.
Enige waar je denk ik op moet letten is het type wielmoeren dat je gebruikt.
Voor die Speedline GTI velgen moet je geen conische maar platte wielmoeren hebben.

Hier een foto waar het goed op te zien is (deze velgen heb ik zelf ooit gehad):

Afbeelding

.

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

wo nov 02, 2016 15:31

Bedenk me nu pas dat de velgen die onder Benna zitten ooit nog gedoneerd zijn door de andere helft van het SSR (Saeghuys Scuderia Ruggine) ; het zijn de origineeltjes van deze:

Afbeelding

(Dank aan David voor het eeuwig mogen misbruiken van deze foto! Toch?)

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

wo nov 02, 2016 16:03

Ruilen Charlotte? :mrgreen:

Heb overigens een mooi blauw setje pu ringen en diabolo rubbers in post binnen. Wat is wijsheid:

1 T-Bar helemaal demonteren. Voordeel: makkelijker freubelen om het rubber ertussen te krijgen en kan t-bar weer netjes maken (dit in het kader van een glanzende t-bar op een modderschuit).
2 T-bar laten zitten en vanaf de garagevloer proberen het spul ertussen te rommelen. Voordeel: hoef de bouten aan de zijkant niet te lossen, die zien er wat permanent uit...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

za nov 05, 2016 11:02

Persoonlijk heb ik een pesthekel aan geklooi op een garagevloer. Helemáál als die kouder wordt (zoals in deze tijd), en als je er een zaklamp en rubberen überlange vingers & polsen voor nodig hebt. Daarnaast ben ik een beetje allergisch voor "bijna-goed" op het gebied van remmen en wegliggingsdingetjes, maar dat komt door de amateur racert in me.

Bite the bullet. Die bouten gaan heus wel los. Benna op de brug, T-bar eronderuit & perfetto fixen. Als ik zo'n Benna had plofte ik er meteen een alu T-bar met uniball (ipv diabolo rubber) onder. Als er iéts een wereld van verschil maakt is dit het wel. Bovendien kan ik me zo snel niet iets leukers bedenken als een ouwe Juul met veel patina, maar/én met een superjofele wegligging. Voor de straat verse Bilsteins, (zijn echt niet zo kostbaar) beetje camber voor, kont lager door wat kortere veertjes (niet te hard !!) & die Tbar met kogel. Lekker hoor.... Maar alweer, da's de racert in mijn bloedbanen..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

za nov 05, 2016 13:24

Ik zit in het kamp van Emile. Maar heb dan ook dezelfde afwijking. :D
Enige kanttekening dat ik gewoon koni's zou nemen voor een straat auto.
Ik vind bilsteins overdreven hard voor op straat. Hard om het hard, om maar sportief over te komen.
Dat is op een straatauto niet perse sneller en zeker niet lekkerder rijden.
T bar verwijderen is niet zo spannend en die bouten komen waarschijnlijk wel los.
Zeker eerst als je ze eerst tijd paar keer met kruipolie behandeld.

Gr DJ

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

za nov 05, 2016 22:36

Wat ben ik blij dat ik niet op de grond heb geprobeerd die ringen te verwijderen, was al een k klus op de werkbank. Dingen waren helemaal vergaan... bovendien moet je voor de diabolorubbers wel het ding eraf halen.

Bouten gingen redelijk goed los. Bout aan het dif wat minder. Toen dit uiteindelijk lukte, hing inmiddels zo hard aan die ratel dat ik hard inaanraking kwam met de grond. Lang leve de garagevloer.

Na wat gerommel, hitteschild zit wat in de weg, ligt het ding op de werkbank.

Afbeelding

De staat van de rubbers tov powerflex:

Afbeelding

Afbeelding

Gepast geweld gebruikt om ze te verwijderen, en dat is zichtbaar. Diabolo oude versie kan ik makkelijk indrukken, powerflex in het geheel niet. Kortom, dit zal dus veel verschil maken denk ik. Maar een vraag: de nieuwe ring zit er strak in, maar wanneer weet ik of er teveel of te weinig "flex" in het gebeuren zit?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

za nov 05, 2016 23:27

De Tbone dient om de as te positioneren en op zijn plek te houden/ zorgen dat er geen laterale speling van de as mogelijk is. Alle speling ( zo veel mogelijk) er uit.

Het is verder belangrijk dat de as vrij kan draaien om het bevestigingspunt aan het diff. Anders gezegd als de koets rolt/helt wil je de as zo horizontaal mogelijk hebben/ houden voor maximale grip. Daar(om) is een uniball op die plek zo lekker. Met diabolo rubbers zou ik die wat invetten en niet snoeihard vastsnukken , de as moet lekker kunnen draaien op dat bevestigingspunt aan het diff.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

ma nov 07, 2016 12:08

inderdaad niet te vast, anders gaan ze eraan. (montreal rubbers kunnen dat meer hebben dan PU)
anyway....als je dit spul erop hebt ga je een groot verschil merken met tov de sponsjes die er opzaten.
heb je echt geen kogel voor nodig :lol:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

ma nov 07, 2016 15:50

Ik heb bij mijn bertone montreal diabolo rubbers en zelfgemaakte bronzen bussen aan de carrosseriekant.
Snaarstrakke kont.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners: onder de rokken!!

ma nov 07, 2016 23:39

Snaarstrakke kont. Dat zijn de berichten! :D ik heb me even verdiept in aluminium t bars en geconcludeerd dat dit de waarde van Benna flink overstijgt. Kortom, het blijft bij de stalen versie met vers stevig rubber.

Ga het er allemaal maar weer in frotten. Maar het moet wel glimmen natuurlijk!

Afbeelding
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Terug naar “Projecten”