Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Benna! Lasproject voor beginners

wo sep 10, 2014 17:57

Afwegen... versch hart... of hart ververschen....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners

vr sep 12, 2014 11:48

Afwegen... versch hart... of hart ververschen....
Keuzes, keuzes... overigens vond ik onder de achterbank van Benna, naast een aantal golf tee's (parbleu!) een aantal klepgeleiders. kennelijk heeft iemand al eerder met de geachte gespeeld om het blok, of dan in ieder geval de kop, te ververschen. Echter, als ik de kop alleen al ter revisie wegbreng, schieten de kosten in de lucht. En dan komen ook nog de zuigerveren waarschijnlijk... Verder behoeft het bakje ook wat aandacht.

Affijn, Nog tijd genoeg en een ding tegelijk. De buitendorpel is thans geheel verwijderd. De middendorpel ligt nu geheel in het zicht en daar wordt allen de bovenste rand gehandhaafd. De binnendorpel verdient licht herstel.

Nog even een vraag voor de profi lassers onder jelui: klopt het dat het randje van de binnendorpel niet in een hoek van 90 graden staat ten opzichte van het verticale deel? Als ik kijk naar de nieuwe midden en buitendorpel lijkt dit zo te zijn. Of moet ik de midden en buitendorpel hierop aanpassen?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1730
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Benna! Lasproject voor beginners

za sep 13, 2014 22:33

Randje van de binnendorpel moet ten opzichte van het verticale deel niet onder een hoek van 90 graden naar binnen staan.
Het moet een beetje schuin naar beneden staan, ik gok zo'n 120 graden ten opzichte van het verticale deel.

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Benna! Lasproject voor beginners

zo sep 14, 2014 15:29

Als je van bovenaf op de dorpel kijkt is de binnenzijde wel 90 graden tov het verticale stuk.
De buitendorpel loopt wel af. Die hoek is ronde de 100 tot 110 graden. Zo blijft er geen water tegen de verticale rand staan.
De hoek van de middendorpel weet ik niet. Ik vermoed hetzelfde als de buitendorpel.
De omgezette rand van de binnendorpel aan de onderkant is ongeveer 120 graden (tov verticaal)
Afbeelding
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1730
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Benna! Lasproject voor beginners

zo sep 14, 2014 22:08

Juist, dat laatste bedoelde ik. Die omgezette rand is ongeveer 120 graden.

En dat bedoelde de vraagsteller ook denk ik, want het ging om de aansluiting van een nieuwe midden- en buitendorpel op de binnendorpel. Om het onderste randje dus.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners

zo sep 14, 2014 22:16

Dat bedoelde ik precies... Die dwarsdoorsnede is top!

Ik vervang de bovenste rand van de binnendorpel ook maar denk ik... Een mooi vlak randje last ook makkelijker en het eindresultaat wordt denk ik mooier en duurzamer..
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Benna! Lasproject voor beginners

ma sep 15, 2014 06:37

Bij mijn dorpel was het blauwe deel op de tekenig nog goed, het zwarte is ongeveer wat ik heb vervangen. De middendorpel heb ik uiteindelijk iets hoger weggeslepen om de binnendorpel er goed op te kunnen lassen. De binnendorpel was goed tot onder de bodem. Dus die heb ik ook tot de rand afgeslepen (zie bij mijn eigen project). Ik heb bij mij dus de hele bovenkant in tact gelaten en ervoor gekozen die van de nieuwe dorpel af te slijpen. De strip die ik gebruikt heb als binnedorpel was dikker dan de dorpel die ik heb gekocht. Ik heb 1mm gebruikt, dan heb je ook een stevige rand om de andere 2aan te ztten.
Vergeet niet de afwateringsvoorzieningen te maken aan de onderzijde van de dorpel. Op een aantal plaatsen zitten openingen tussen de binnen en midden en tussen de midden en buitendorpel. Mogelijk is het bij de jouwe niet meer teeug te vinden. Dan raad ik je aan van te voren even bij een goede te kijken waar ze precies zitten.
Als je de bovenzijde van de dorpel eraf gaat halen zowel de buiten als de binnekant wordt het wel een hele klus om alles echt goed uit te meten. Je wilt natuurlijk niet een scheve kier onder je deur als alles klaar is.
Dapper klusje in elk geval. Ik ga binnenkort ook weer aan de slag met de laatste cosmetische stukjes van de en kant en dan de hele andere dorpel nog.
:thumbs: :thumbs: :thumbs:
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners

ma sep 15, 2014 23:25

Dank voor de reactie! Ik denk dat ik maar eens moet meteen met mdl zodra we uitgelast zijn... Je loopt echter wel een dorpel op me voor....

Vandaag weer wat gezaagd en geslepen en er is weer wat rommel uit. De middendorpel heeft grotendeels het veld moeten ruimen. Hier komt immers een nieuwe voor maar het bovenste gedeelte laat ik zitten, want dat is nog goed. Het begint er al iets gestructureerder uit te zien:

Afbeelding

De voorkant is echter nog wel een beetje een uitdaging, soort van patchwork in heavy metal:

Afbeelding

Ik ga nu beginne met alles strak maken om te zorgen dat de middendorpel gaat passen. Dit betekent ook voor een deel lassen aan de binnendorpel, maar dat lijkt mee te vallen. Het onderste randje is nog grotendeels gewoon aanwezig maar wordt misschien lastig glad te maken om te lassen. Wel zijn de afwateringsgaatjes (dank mdl) nog goed te zien ( waren wel dichtgebakken overigens. Binnenkort verder.

Nog een andere vraag: is iemand bekend met dit merk schokbrekers (Lip). Is het wat?


Afbeelding
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Benna! Lasproject voor beginners

di sep 16, 2014 10:15

Nog een andere vraag: is iemand bekend met dit merk schokbrekers (Lip). Is het wat?
Afbeelding
Ik had ze nooit eerder gezien maar functioneren prima in de huidige set-up... je kunt er, vooral in de regen of met vochtig wegdek, best leuk mee spelen.

Waren het dempers van wereldklasse geweest dan hadden we er wel eerder van gehoord... :mrgreen:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: Benna! Lasproject voor beginners

di sep 16, 2014 20:06

Lip wordt meestal als eerste montage gebruikt. Vervangingsmarkt niet veel.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Benna! Lasproject voor beginners

wo sep 17, 2014 11:33

je moet echt meer roest weghalen voor je gaat lassen... Zal wel aardig spetteren ook denk ik.
En even oefenen op losse plaatstukken voor juiste instelling draadsnelheid t.o.v. stroom. Als ik naar de lassen kijk kan wellicht de spanning wat hoger, of draadsnelheid minder, wellicht beide.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners

wo sep 17, 2014 11:43

Hoho, weest gerust, je kijkt naar de huisvlijt van een van de vorige eigenaren van Benna...Dit kunstwerk gaat er nog af, maar vanwege de locatie moet ik hier behoedzamer aan het werk. Het binnenscherm is ook dichtgelast en dat wil ik gaar zo houden. De stukken die aan de voormalige middendorpel zijn gefabriekt verdwijnen. Er zal zeker niet op roestig plaatstaal gelast gaan worden.. Ik steek er nu te veel tijd in om het halfslachtig te gaan doen. Die dorpel moet mij overleven...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Benna! Lasproject voor beginners

wo sep 17, 2014 13:24

:thumbs:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Benna! Lasproject voor beginners

wo okt 01, 2014 23:25

Potjandorie! Dreigt mijn projecttopic naar de tweede pagina te verhuizen! An die arbeit!

Wel wordt pijnlijk duidelijk waarom mensen afscheid nemen van een project bij de komst van kinderen en het tegelijk starten van een eigen bedrijf. Ik begin na kids en een eigen toko nu juist aan het project dus ik roei een beetje tegen de stroom in. Met andere woorden: het duurt allemaal wat langer. Maar niet getreurd, inmiddels weer een trip naar Almere gemaakt waar Benna haar winterslaap houdt en ben aan het slijpen, vijlen, staalborstelen etcetera geweest. Dit om alle restjes van troep eruit te krijgen. Maarrrrrr.... Het resultaat mag er zijn:

Afbeelding

Een verse middendurpel!

Goed, hij zit nog niet vast en erachter moet een boel gebeuren, maar de pasvorm valt niet tegen. Bovendien leek het mij voor de moraal, ook die van jullie uiteraard, goed om in plaats van afbraakwerkzaamheden ook eens wat opbouw te laten zien. Maar aan vastlagen ben ik nog niet toe, maar we komen in de buurt! A je to!
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Benna! Lasproject voor beginners

do okt 02, 2014 00:54

Respect. Als je zo voortvarend doorpakt, heb je straks een nieuwe voiture.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Terug naar “Projecten”