Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

za okt 29, 2005 19:21

Afbeelding Voorpijp z.g.a.n. inclusief eerste stukje Roest Vrij Snel.
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

za okt 29, 2005 19:33

Heb je die vlamdover dan niet echt nodig?
Wel een praktische oplossing en roestvrij :wink:

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

za okt 29, 2005 19:58

De uitlaat wordt helemaal van RVS,doch na het RDW bezoekje. :-({|=
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

za okt 29, 2005 20:11

Maaree. hoe zit dat nu met die vlamdover...niet nodig???
Voor APK etc...

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

za okt 29, 2005 20:36

Het is een ts zonder kat. en voor de RDW / Apk . hoef je geen kat te hebben. Een uitlaat hoeft alleen GAS dicht te zijn over de gehele lengte ,en hij moet ergens vanonder de auto komen. (Niet RECHTS ivm onze tere voetgangertjes). je CO moet natuurlijk wel kloppen.
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

za okt 29, 2005 20:43

Onder mijn indy ontbreekt de Kat ,(wel lambasonde) en de einddemper .vervangen door RVS .isie vorige week mee gekeurd. (en m'n buren mocht ik toch al nie) :twisted: :twisted:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Twinspark at last

za okt 29, 2005 23:09

Wat een lelijke auto, zal ik je er vanaf helpen?! :^o :thumbs:

Ik vind die do-it-yourself-f&*k-the-neighbours-uitlaat wel een goed plan. :blue_cool:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

za okt 29, 2005 23:43

Als de V-6 Brulcompetitie er door komt wil ik voor Forumleden best een beetje lassen&kleien. :blue_cool: . en ik wil meedoen met m'n indy :oops:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 07:34

Zo maar weer eens een stukje aan de TS gewerkt. hier de Diele-tech 30 mm massieve RVS stabie.Afbeelding
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 07:41

Mooi gedaan! maar waarom massief??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 08:26

BLING! 8)

Is een originele stabi ook massief of istie hol? Ik snap nog steeds niet waarom dat eigenlijk geen verschil maakt... :-k
De torsie staven onder de auto zijn toch massief, waarom zijn die dan niet hol? Scheelt zeker een hoop gewicht!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

kroehlur

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 10:57

De stabi werkt in wezen als een balk. Zoiets dus:

Afbeelding

De bovenkant van de balk staat bij belasting onder druk en de onderkant onder spanning. Tussen de twee extremen heb je een neutraal as waar de krachten nul zijn. Hier heb je, bij een balk, dus geen materiaal nodig. Hoe groter de krachten zijn, hoe meer moet je rekening houden met de dikte van je wand. Je materiaal heeft namelijk een beperkte elasticiteit en kan maar een beperkte kracht hebben voordat het begeeft. Dat is dan een materiaalbreuk en niet echt een constructief breuk, alhoewel de twee natuurlijk met elkaar verbonden zijn.

Bij een betonnen balk bv plaats je altijd wapening. Dat doe je omdat beton enorme drukkrachten kan hebben maar bijna geen trek. Staal, daarintegen, kan heel goed tegen trekkrachten - zelfs bij een kleine diameter, en zamen werken ze dus heel goed.

Bij een balk, van staal, beton of wat dan ook, kan je dus ook heel goed gaten boren door het midden van de balk, zonder deze te verzwakken.

Deze balk:
Afbeelding
heeft dus zelfde draagvermogen bij de zelfde hoogte als was de flens "massief" - sterker nog - bij de verlaagde eigengewicht hoeft de balk minder te dragen en kan die minder hoog zijn.

Dat is dus het zelfde principe bij de stabi. Het materiaal in het midden van de stabi heb je niet nodig zo lang het materiaal tegen de krachten kan.

Een torsiebar werkt door de veerende eigenschappen van het materiaal. Hoe dikker het materiaal, hoe groter de veerkracht (grofweg). Je zou ook voor een holle veer kunnen gaan, maar dan moet hij veel groter worden om hetzelfde materiaaldoorsnee te hebben. Zoiets bv:

Afbeelding

Een gewone spiraalveer kan dus ook zijn werk doen als torsieveer maar hij neemt veel meer ruimte in beslag. Door de torsiebar een bepaalde dikte te geven kan hij als rechte stang veeren en neemt hij heel weinig ruimte in beslag. De lengte van de veer komt dan ook bij kijken. Je kan hier zelf experimenteren en kijken wat er gebeurd als je de specificaties voor een torsieveer veranderd.

Hoop dat het helpt.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 11:05

:needcoffee: :needcoffee:


Maar het kwartje is gevallen, bedankt voor de uitleg! :wink:

Dus als ik het goed begrijp zit het niet alleen maar in de dikte maar meer in het gebruikte materiaal? En zijn de originele stabi"s nu massief? Zo te voelen wel.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

kroehlur

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 11:22

Ja en ja.

en nee....... 8)

De stabis zijn massief en dat zijn ze warschijnlijk omdat de diameter vrij klein is. Hierdoor bouw je de krachten snel op vanaf de neutrale as en zou je materiaal dus vrij snel aan de grens zitten van wat het kan hebben. Hierdoor kan je gat in het midden niet groot zijn en heeft het weinig zin om de stabi hol te maken.

Door de diameter van de stabi te vergroten wordt hij natuurlijk stijver (hoogte van je balk wordt groter) maar je heb niet veel meer materiaal nodig om de krachten op te nemen omdat de krachten nauwelijks toeneemt. Hierdoor wordt je neutrale "zone" dus groter en heeft het ineens zin om de stabi hol te maken in verband met gewicht. Door de diameter van je stabi bv. te verdubbelen krijg je 4 keer zo veel materiaal en dus ook 4 keer zo veel gewicht.

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 12:07

Waarvan akte. :thumbs: Doordat je inderdaad met een holle stabie even veel/meer torsie krijgt.is het ook mogelijk een dubbele holle stabie te maken.dat wordt dus de Diele-Tech type 2.Komt er ook nog een Circuit versie die je kunt afstellen !! De type 3. moet ik wel ff de tijd voor hebben.enne don't try that at home :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Terug naar “Projecten”