Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 473
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 12:16

Je moet geen appels met peren vergelijken, leuk verhaal maar zo simpel is het niet. Wat jij beschrijft geldt voor een ligger en je vergelijkt het met een stabi die belast wordt op torsie :-s . Kern van het verhaal is dat een stabi die belast wordt op torsie de meeste spanningen zich buiten de kern bevinden en daardoor is een holle stabi erg effectief.

En de raatligger die je beschrijft , wordt zo uitgevoerd om het weerstandsmoment te laten toenemen en zijn alleen geschikt voor situaties met geringe belasting. En geldt alleen voor staal !!!

En voor een ligger belast met normale krachten geldt juist dat de spanningen door de kern gaan en daarom is een I of H profiel effectief, hebben alleen "vlees" in de kern en daardoor is bijvoorbeeld een holle pijp niet handig want deze knikt. Wat ook zo mooi kan gebeuren als je je remleidingen aan het buigen bent. :wink: Maar is dus een hele andere constructie en dus niet met elkaar te vergelijken.
De bovenkant van de balk staat bij belasting onder druk en de onderkant onder spanning. Tussen de twee extremen heb je een neutraal as waar de krachten nul zijn. Hier heb je, bij een balk, dus geen materiaal nodig. Hoe groter de krachten zijn, hoe meer moet je rekening houden met de dikte van je wand. Je materiaal heeft namelijk een beperkte elasticiteit en kan maar een beperkte kracht hebben voordat het begeeft. Dat is dan een materiaalbreuk en niet echt een constructief breuk, alhoewel de twee natuurlijk met elkaar verbonden zijn.
Bovenkant staat onder 'drukspanning' en de onderkant onder 'trekspanning', dus allebei spanningen. En wat is het verschil tussen een materiaalbreuk en een constructieve breuk ?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 13:17

@guilia75 :thumbs:

Holle rvs stabi's waar heb ik dat al eens eerder gehoord :wink:

De clou is dat alle delen zowel op torsie als op buiging belast worden (buis minder, dwarsliggers meer).
Hol dus als je stijf en licht wil construeren, materiaal effectief gebruiken, kijken naar spanningen en die door het hele ding heen naar dezelfde grens brengen. Echter het moet wel betaalbaar blijven.
Waarom wordt er standaard geen hol gebruikt, simpel, is veel te duur in serie productie. Kleine diameters etc heeft allemaal geen invloed!

@Diele
Dubbelle holle stabi????? Ben benieuwd hoe je daar de stijfheid ter plekke mee kan stellen.
Als je iets wil stellen zal je dat met de dwarsliggers het simpelste kunnen realiseren.
Maar is dat zinvol, beheers je je auto zo goed dat je er aan wil stellen.....
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 14:24

Geheim van de smid. enne nee ik beheers mijn auto niet zo goed,maar er zijn vast wel mensen voor te vinden die het verschil wel merken. :) ieder zijn vak zeg maar. wat ik over enige tijd wel kan melden is het verschil in torsie(nm) t.o. van het gewicht van de stabie. :-k









(nog sterker ik heb nog nooit in m'n TS gereden)
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 14:51

Geheim van de smid.
hmm ben benieuwd, succes met je stabi ontwerp :wink:

Ps mijn vorig ontwerp stabi was 8.5 Kg, (zo uit mijn hoofd, berekende) stijfheid 109% van een vol 30mm.
Nieuw ontwerp ben ik mee bezig ..... :D
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

kroehlur

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 15:03

Appels en peren idd. Een stabi is belast met torsie en niet alleen een simpele balk. Mea culpa.

Dan nog om ff mijn eer een beetje te redden (en een heel klein beetje topic-ontsporing - excuses hiervoor).

Een ligger die statisch is neemt de belasting op afhankelijk van zijn doorsnede. Als je uitgaat van een ligger die puur en alleen doorbuigt (komt in de praktijk nauwelijks voor) zal hij belast worden door krachten in de lengterichting. Nederlands is niet mijn eerste taal (niet eens mijn tweede of derde) dus mijn nomenclatuur was misschien niet helder en consequent. Deze krachten in de langsrichting zijn dus 'drukspanning' en 'trekspanning'. Goed verder.

Als een ligger statisch is (dus niet dynamisch=in beweging) moeten de krachten in een snede door de ligger elkaar opheven. Gezien dat de bovenkant van de ligger wordt belast door een 'drukspanning' en de onderkant door een 'trekspanning' moeten de krachten toenemen met de afstand tot de centroid van je doorsnede. Deze centroid is dus ook je neutrale as waar de krachten nul zijn.

Afbeelding

Dis is puur teoretisch omdat een ligger nooit door pure doorbuiging belast is.

Een H of een I profiel komt dicht bij een ideale ligger door een grote hoogte te hebben in vergelijking tot de breedte maar hij zal ook een deflectie zijwaarts hebben. Daarom zijn de flensen aan de boven en onderkant aangebracht om de zijdelinge krachten op te nemen en neutraliseren. Dan nog zal de vertikaale deel van de ligger werken als een kolom en dezelfde neiging hebben om te gaan vervormen als de vertikale belasting te groot wordt.
Afbeelding
Hoe meer materiaal je wegneemt van de vertikaal belaste deel van je ligger, hoe minder belasting kan hij idd nemen zonder versterking in de vorm van vertikale schotten in de ligger. Verder heb je met een raatligger het probleem dat hij minder goed tegen een puntlast kan, dus een geconcentreerd belasting op een punt ipv zelfde belasting verspreid over een groter deel van de ligger maar dat ze alleen worden gebruikt om het weerstandsmoment te verhogen vind ik tamelijk kort door de bocht - maar goed.

Van die zelfde redenen is een buis erg ongeschikt als ligger. Een massief ronde (boomstam bv.) redelijk goed en lekker makkelijk te berekenen.

En nee - er is geen verschil tussen een materiaalbreuk en een constructiebreuk op zich. Alleen bij de bovengenoemde geconcentreerde puntlast kan je misschien argumenteren dat de ligger op zich de belasting wel aan kan maar het materiaal niet.


Nu terug naar de holle stabis.

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 17:39

:schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik:

Hé bedankt Kroehlur!!!!! Alsnog mijn dag naar de kl#$%n

Ik had alle tentamens over deze shit inmiddels allang verdrongen en nu kom jij erweer mee aanzetten :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Pffffffff wat was die theorie zaai, geef mij maar de praktijk :driving:

ZO nu weer on-topic: euhhhhhhh ....... stabilisator hè ...................

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 21:21

Afbeelding





Nu nog ff polijsten,en dan gaat ie tijdelijk onder de Indy. 8)
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Twinspark at last

vr nov 25, 2005 22:51

En dan deze kap even naar mij brengen om te spuiten, daar zitten nu allemaal krassen op van die mooie bling bling stabi 8)
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Twinspark at last

za nov 26, 2005 12:48

Afbeelding


Diele, je stabi ziet er beangstigend uit.

In de dunne doorsnede breng je door de lange pin tot het botje behoorlijk veel torsie.
Niet alleen de dunne verticaal staande strip wordt op de verkeerde manier belast, deze is op deze manier ook niet in verhouding met je ronde torsie staaf.
Dus de stijfheid van je stabi zal behoorlijk tegenvallen.
Zonder er aan te rekenen om het te kwantificeren, heb ik zelfs het gevoel dat je uiteindelijk last krijg van vermoeiing op de dunne strip!

Saluti,
Maurizio
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Twinspark at last

za nov 26, 2005 15:45

@Maurizio; dat gevoel heb ik ook een beetje. :?
Ik denk dat er teveel kracht/ moment op die eindjes komt. Het model stabi van RS lijkt me een beter voorbeeld. Aan de kwaliteit van het laswerk zal het niet liggen. Misschien is het iets om die Staafjes dikker te maken? hoe dik zijn die eindjes eigenlijk?? :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

RE: Twinspark at last

za nov 26, 2005 17:03

DIe staafjesdikte is het probleem niet... de torsie die ze in de messen teweeg brengt wel...
De messen buigen lijkt me nog een optie om de stabi vd foto te verbeteren..


Een dikkere of dunnere (lees verstelbare) stabi ga je best wel merken hoor... de hoeveelheid onderstuur bij vooral een natte baan is enorm bij zo'n stabi...
De kunst zit hem in het "dynamisch"sturen... stuur maar eens snel een haakse bocht in en dan gaat de wagen absoluut rechtdoor... geef dan gas bij en je bent echt helemaal verloren... Onderstelaanpassingen zoals deze vergen enige technische kennis, maar ook stuurmanskunsten omdat de drifthoek vd auto kleiner wordt (het gebied waarin nog te corrigeren is ).

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Twinspark at last

za nov 26, 2005 17:22

DIe staafjesdikte is het probleem niet... de torsie die ze in de messen teweeg brengt wel...
De messen buigen lijkt me nog een optie om de stabi vd foto te verbeteren..
Ach natuurlijk! #-o zo had ik het nog niet bekeken. :oops:
Een dikkere of dunnere (lees verstelbare) stabi ga je best wel merken hoor... de hoeveelheid onderstuur bij vooral een natte baan is enorm bij zo'n stabi...
De kunst zit hem in het "dynamisch"sturen... stuur maar eens snel een haakse bocht in en dan gaat de wagen absoluut rechtdoor... geef dan gas bij en je bent echt helemaal verloren... Onderstelaanpassingen zoals deze vergen enige technische kennis, maar ook stuurmanskunsten omdat de drifthoek vd auto kleiner wordt (het gebied waarin nog te corrigeren is ).
Moeten we hier dan uit concluderen dat voor een laten we zeggen gemiddelde bestuurder een dikkere (voor)stabi eigenlijk af te raden is? :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

Re: RE: Twinspark at last

za nov 26, 2005 17:50

DIe staafjesdikte is het probleem niet... de torsie die ze in de messen teweeg brengt wel...
De messen buigen lijkt me nog een optie om de stabi vd foto te verbeteren..


Een dikkere of dunnere (lees verstelbare) stabi ga je best wel merken hoor... de hoeveelheid onderstuur bij vooral een natte baan is enorm bij zo'n stabi...
De kunst zit hem in het "dynamisch"sturen... stuur maar eens snel een haakse bocht in en dan gaat de wagen absoluut rechtdoor... geef dan gas bij en je bent echt helemaal verloren... Onderstelaanpassingen zoals deze vergen enige technische kennis, maar ook stuurmanskunsten omdat de drifthoek vd auto kleiner wordt (het gebied waarin nog te corrigeren is ).

De zgn staafjes zijn dikker dan de originele reactie-stangetjes.dus dat probleem zie ik niet . tevens zit er om de zgn staafjes nog een steunbus gelast (rondom)dit geeft hetzelfde effect als de voornoemde holle stang. Tevens moet je aan Rvs zo-mogelijk niet buigen,omdat dat stijfheid niet ten goede komt.Wat dit betreft kun jezelfs beter geen rvs nemen maar gewoon staal ! Maar ja het oog wil ook wat. Rest nog de vraag hoeveel stijfheid wil je hebben? Ik kan met twee vingers in mijn neus een stabie maken die 3 x zo sterk .maar dan scheurt gewoon het blik van je auto !! :D
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Twinspark at last

za nov 26, 2005 18:23

@Allessandro: Een dikkere stabi is zeker niet af te raden, alleen je boet in bij nat cq glad weer (meer overstuur).

Ik wil er voor waarschuwen dat je niet zomaar iets in elkaar moet bakken. Als er spontaan iets afbreek loopt dat niet goed af.
En zeker is een verstelbare stabi een uitkomst is, maar niet voor je straatauto.

Ben zelf net wat aan het spelen :wink:
Afbeelding


:-) @Dre dynamisch sturen. Heb gisteravond met de V6 nog een momentje gehad wat met een sisser afliep (geen stoepranden en de weg gaat meteen over in gras) :oops:
En precies zoals je omschrijft te hard de bocht in, was even de grens aan het opzoeken :schrik:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Projecten”