Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

di apr 01, 2014 07:13

Ziet er goed uit. Heel veel plezier er mee. Maar dat gaat zeker lukken. Mijn eerste Alfa was ook een 33 1.4. En nu sinds vorig jaar weer
in bezit van een nette en roestvrije 33
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

DJV
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 22:35

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

di apr 01, 2014 21:15

Dag Dirk,

Gefeliciteerd met je 33. Wilde zelf ook naar deze gaan kijken maar je was me voor :P
Ik heb zelf een Alfa 146 1.4 TS in ongeveer dezelfde kleur groen (blu golfo).
Mijn stuur in de 146 (origineel) stond ook scheef als ik rechtdoor reed. Bij de grote beurt aangeven en is weer netjes rechtgezet. Het maakte verder niet uit tijdes het rijden maar ik ging me er op den duur aan ergeren..

Hoe bevalt de 33? Is er veel ruimte voor de bestuurder of niet? Ben zelf een beetje aan het kijken naar een 33 voor erbij.

Groeten Derk

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

di apr 01, 2014 21:48

Haha ik dacht eigenlijk dat t weer zo'n standaard verkoop praatje was "iemand anders had ook al gebeld, dus als jij m niet koopt dan bel ik die wel" maar dat klopte dus ook nog

Is er ruimte voor de bestuurder? nou in de hoogte en breedte wel, maar de pedalen staan wel vrij dicht bij elkaar, met mijn maatje 43 en sneakers geen probleem, maar werkschoenen zou al wat moeilijker gaan.
Ik ben zelf 1.80 met normaal gewicht en ik pas er prima in. De auto heeft wel een hele lage instap (echt laag, zeker als je grotere autos gewend bent) waardoor je wel lekker dicht bij de grond zit, maar t instappen gaat dus niet vanzelf.

Maar t is net een kart met dak, geweldig! even goed warm rijden en dan t gas erop, dan vergeet je meteen al die gekke dingetjes die zo'n auto heeft. Jij hebt de 1.4 in die 146, dat is volgens mij dezelfde motor als in de 33 1.4, maar de 33 is een stuk lichter dus dat rijdt denk ik wel een stuk leuker.

Wat ik ook leuk vindt is dat als t virus eenmaal heeft toegeslagen, het niet meer weggaat. Dat zie je ook bij andere mensen die t ooit opgelopen hebben. Je vertelt dat je een Alfa hebt en meteen komt er zo'n grijns bij de ander.

En Wim, maakt niet uit :p Zal misschien ooit eens kijken of er een draadje te trekken valt, radio is ook niet standaard en die stuurt nou alleen die telefoonspeakertjes in t dashboard aan dus die heeft nog wel wat vermogen over denk ik zo.

DJV
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 22:35

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

di apr 01, 2014 21:58

Mooi! Leuk te horen. Zon 33 klinkt goed! Ik heb de 1.4 twin spark, heeft meer vermogen dan de 1.4 ie boxer uit de 33 en de 146 boxer maar de auto is ook iets zwaarder. Qua prestaties maakt het elkaar niet veel denk ik. Geniet van je aankoop!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

di apr 08, 2014 20:12

Vandaag maar eens aan de gang gegaan met de deurspeakers. Bijrijdersdeur echt een eitje, panelen los en je kunt een kabel zo doortrekken naar de radio. Bestuurdsdeur een uur mee liggen kloten, maar die zekeringsdoos zit zo in de weg dat ik niet bij de kabel kon. Zit ook nog een dreunplaat tegen de carroserie dus als ik de zekeringen aan de kant kreeg zit die er ook nog. Nou ja andere keer maar naar kijken.

Alleen toen had ik geen ontvangst meer, er zit nu zo'n fantoom adapter in voor de antenne. Eigenlijk zou die dus aangesloten moeten worden op 12v, maar zonder kreeg ik ook ontvangst als ik een beetje met de plug draaide. De aansluiting is dus sws kaduuk, of t nu de jack is of de input op de radio weet ik niet zeker. Aangezien ik ook ontvangst had zonder dat de adapter op stroom stond, lijkt het me geen goed idee om die aan te sluiten.

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

wo apr 09, 2014 07:10

Gefeliciteerd met je aankoop
gr.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

wo apr 09, 2014 12:04

Dus... hoe fix ik dit?
Afbeelding
ter vergelijking, de andere kant.
Afbeelding

Bumper rechtsvoor zit echt net vrij van t wiel, veel scheelt t niet. Mocht de auto verlaagd worden dan zal dit wel een probleem zijn. De bumper is rechtsvoor ook iets gebutst,
ik vermoed dat er ooit een paaltje ofzo mee is geraakt, waardoor de bumper iets is ontzet. Mijn gedachte zou zijn om de bumper los te halen en de bumpersteunen voorzichtig terug te tikken.
Iemand andere ideeën?
(de schade zat er al, ik was het niet :P )

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

za apr 12, 2014 13:04

Helaas waren mijn vermoedens tijdens de testrit dus toch juist: de thermostaat is kaduuk. Liep eerst na een kwartier nog op tot 70 graden buiten de snelweg, nu stopt ie bij 50.
Dat zal dan vervangen moeten worden.... Koelvloeistof zit net op t minimum randje, weet niet of dat er iets mee te maken heeft?

En dan de inlaatslang, hoort daar niet nog een slangetje op te zitten?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

za apr 12, 2014 18:49

En dan de inlaatslang, hoort daar niet nog een slangetje op te zitten?[/img]
Hoeft niet; Dat gat is toch ook niet open?

Thermostaat zou ik combineren met het vervangen van je riemen. Direct ook ff de waterpomp controleren!
''Drive tastefully''

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

za apr 12, 2014 19:22

Ik moet nog een hoop leren qua autos, haha had eigenlijk niet eens gekeken of t dicht zat.

Dat was ook mijn plan idd, weekendje sleutelen en alles in een keer vervangen

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

do mei 22, 2014 11:44

Aangezien rijden met een distributieriem waarvan de staat onbekend is niet echt fijn is, en de auto pas met 26 graden warm wordt, ga ik dit weekend maar van alles vervangen.

Heb nu een distributieriem + spanrollen gekocht (kon bij Jens ook riemen ophalen, maar compleet setje is net zo duur als los spanrollen :p), een nieuwe thermostaat en ook maar meteen een waterpomp, als we toch bezig zijn.
ook maar nieuwe koelvloeistof gehaald.

Nog tips? Ik ben wel handig maar heb eigenlijk nog nooit echt aan auto's gesleuteld :shock: Maar met de monteurshandleidingen + forumposts enzo moet t allemaal wel lukken.

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

do mei 22, 2014 14:02

En dan de inlaatslang, hoort daar niet nog een slangetje op te zitten?[/img]
Hoeft niet; Dat gat is toch ook niet open?

Thermostaat zou ik combineren met het vervangen van je riemen. Direct ook ff de waterpomp controleren!
Dat is inderdaad een goeie... :roll:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

do mei 22, 2014 21:12

Denk erom dat je 2 riemen nodig hebt he ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

do mei 22, 2014 23:02

Compleet setje ;) ik ben misschien geen automonteur maar ik doe wel mn huiswerk :p

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

za mei 24, 2014 19:26

200 meter van mij vandaan woont een hele goede vriend wiens vader compleet autogek is, en dan bedoel ik 48 kentekens op naam autogek (meer dan de helft motoren, dat wel) dus daar mooi een brug en zijn kennis kunnen lenen.

Motorkap, grill en radiator weg en we hebben ruimte om te werken!
Afbeelding

En als dit schroefje nou richting grill zat dan had de thermostaat er uit gekund zonder het spruitstuk te verwijderen...

Afbeelding


Waterpomp viel nog mee eigenlijk. Met een hamer en een beitel ging ie redelijk in een deel eraf. Spruitstuk was nog het moeilijkst want daar hebben ze een keer vloeibare pakking op gesmeerd dus die zat muurvast. De oude pakkingen icm vloeibare pakking en t sluit weer mooi af.

Die veertjes in die spanrollen was ook vervelend, dat was uiteindelijk een kwestie van veel proberen voordat we doorhadden hoe dat gemakkelijk ging.

Gelijk maar even gebruik gemaakt van de brug om eens goed onder de auto te kijken, en t viel me goed mee. Een van die dopjes op de hoeken was een beetje knapperig maar dat was t dan ook. Brandstoftank was ook wat roestig, maar niet heel erg.


Had een oude doppenset boven water getoverd, en ra ra: alle mogelijke verlengstukjes, maten enzo. Behalve dop 13.


T rijd zoveel prettiger nu, met een warme motor en geen zorgen betreft de distributieriem. T ging allemaal nog redelijk makkelijk, blij dat ik dat niet door een garage heb laten doen.

Terug naar “Projecten”