Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

do mar 12, 2015 16:44

hoog tijd voor een update! over 2 weken heb ik m alweer een jaar.

Katalysator was al een tijdje rot, die is laatst vervangen door een RVS katvervanger (gemaakt door Scuderia RoMa).
Afbeelding

Er is toen ook een Sebring demper op gegaan maar dat was mij teveel van t goede op de snelweg. Dus die is vervangen door een 16v demper.

Ook een pipercross sportfilter gemonteerd.
Afbeelding

Ik kan niet zeggen dat ie nou meer vermogen heeft, maar met t uitlaatsysteem klinkt het wel echt geweldig!

Lekker roffelen als je gas geeft, en op de snelweg met 130-140 gewoon rustig.

Ik rij er dagelijks 100km in, voornamelijk provinciaal en snelweg. Nog elke dag stap ik met plezier in.

Inmiddels heb ik meer dan 14.000km gereden en de auto start altijd. Nu word t steeds warmer buiten en ik merk echt dat de auto ook van warmte houd. Alles loopt soepeler en fijner.
Ik dacht gedurende de winter ook dat de synchros van mijn 2e versnelling echt op waren, maar nu schakelt het weer soepel.

Toekomstplannen? Als de techniek t zo blijft doen als nu zit er niks aan te komen. Meeste wat kapot kan gaan is vervangen in t jaar dat ik m heb.
Ik wil de auto wel nog een keer mooi polijsten, en de bumpers zwart spuiten, want die poetsmiddelen dat blijft niet lang zitten. Hella Comet mistpitten in de bumperuitsparingen lijkt mij ook gaaf, zoals de type 2 de mistlampen hebben.

Gebruikersavatar
Kroezen75
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: vr aug 02, 2013 22:25
Locatie: HOEK VAN HOLLAND

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

do mar 12, 2015 20:44

Dit is een hele mooie 33!
Zelfs in deze tijd is het nog steeds een bijzonder model die erg ondergewaardeerd is.
Het zijn wagens met karakter.

Veel succes ermee!
Rik

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

do mar 12, 2015 20:46

Bedankt! jouw 33 mag er ook zijn!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

di jun 02, 2015 19:58

Laatst koelvloeistof geflusht, nieuwe hoofdKC geplaatst, nieuwe bakolie erin en nieuwe bougies.
Ding reed weer als een tiet.

Tot vandaag....

In een haakse bocht op nat wegdek besloot de achterkant de voorkant in te halen. De race tussen de voor en de achterwielen werd helaas abrupt beëindigd door een grote stoeprand, terwijl t achterwiel aan kop lag... En nu is achter het een en ander behoorlijk krom.. overigens kon ik nog prima terug naar huis rijden. reed eigenlijk nog gewoon prima

Zo ziet het er uit (Deze hoek had ie ook op de weg)
Afbeelding

Buts in de velg, houd gewoon lucht vast dat wel.
Afbeelding

En hier is alles krom
Afbeelding

Echt k*t ](*,)

achterwiel links zit ook heel veel speling op nu, dus dat is ook niet goed.

Reactiearmen en panhard zien er eigenlijk nog prima uit, maar die hangen dan ook in de rubbers.

Veren en schokdempers ben ik niet bang voor, die kunnen zijdelings bewegen.


Ik weet eigenlijk niet zo goed wat er nu allemaal krom is en hoe dit gerepareerd kan worden. hopelijk weten jullie daar iets meer over

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie Update: ongelukje g

di jun 02, 2015 21:10

Probeer een gebruikte as te scoren en bouw die weer netjes op met goede wiellagers, netjes in het vet, goede remschoenen en trommels, nieuwe remcilinders, etc.

Lukt dat niet, dan minstens een andere astap en nieuwe wiellagers. ;)
Of dat voldoende is, zal pas echt duidelijk zijn, als ie weer op z'n wielen staat....
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie Update: ongelukje g

vr jun 12, 2015 18:23

Nou, inmiddels een gebruikte as thuis liggen. Daar gaan nieuwe lagers in en nieuwe wielremcilinders + remvoering, onder t motto we zijn toch bezig.

maar uiteraard gaat niks vanzelf.

Velg ligt ter reparatie, maar is volgens de beste man misschien niet te repareren. Leuk.

Oh en ik had wiellagers gekocht bij een adresje, maar die had maar een setje liggen. Maar meegenomen, en t andere setje bestelt op internet. Komt dat internet setje met een moer en een keerring voor t vet, dat andere setje niet...

Nu heb ik dus dat stomme keerringetje niet en die kun (en mag) je niet hergebruiken. Mooi tabak van ondertussen ](*,)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie Update: ongelukje g

za jun 13, 2015 23:47

Als de keerring nog heel is, kan je die gewoon hergebruiken hoor. Al zo vaak gedaan..... ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie Update: En weer hee

wo jun 17, 2015 22:33

Zo, na een hoop zwoegen, en best wel wat tegenslagen drink ik er vanavond een biertje op:

De groene 33 rijd weer!!!! :jumping:

Nou helemaal fris:

-andere achteras, die in de hamerslag is gezet
-Nieuwe wiellagers
-Nieuwe remvoering/schoenen
-Nieuwe wielremcilinders
-Remvloeistof ververst
-Nieuwe Vredestijn sportrac 5 achterbanden

Rempedaal voelt heel anders nu, stuk steviger.

Auto rijd perfect rechtdoor, en remt goed.

Nog 2 kleine aandachtspuntjes.

Handrem functioneert, maar kan strakker. Kabels zijn ook vervangen dus de centrale moer is los geweest. Gewoon kwestie van aandraaien tot de handrem strak gaat?

En er is rechts achter een klein rammeltje af en toe. Wat weet ik niet. Lagers zijn met genoeg vet gemonteerd, en de bout is helemaal vastgedraaid en toen n kwartslag los zodat er ietjes speling op de lagers zit dus dat kan t toch haast niet zijn.
Desondanks merk je er verder niks van onder t rijden?

Maargoed weer blij! Heeft al met al best wat geld gekost, maar dan kan ie er hopelijk weer flink tegenaan voor een lange tijd

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

wo jul 29, 2015 21:08

Zo. Studie is alweer even klaar voor dit jaar en dus mooi de tijd om wat kleine dingetjes aan te pakken.

Ik stoorde mij heel erg aan t plastic op de auto. Dit verweert snel en met gekke poetsmiddelen blijf je bezig want dat blijft niet zitten. Dus heb ik (op de skirts na) alles maar gespoten. Eerst de spiegels als proefstukje.

Zo zag het er uit
Afbeelding

Gebruikte materialen.
Afbeelding

Eindresultaat!
Afbeelding
Niet perfect, maar dat is te verwachten. Er zitten wat deukjes enzo in het plastic dus dat zie je meteen terug. Maar ik ben er heel tevreden mee.

Ik heb ook de voor en achterbumper gedaan. Dat ziet er echt fantastisch uit. Heb ik geen foto van, ik heb de auto al een tijdje niet echt gewassen met al die regen.

Ook maar eens begonnen aan een cold air intake. Gewoon een 50mm buis en tyraps. Gat zat er al, dus binnen 5 minuten terug naar origineel.

Ziet er zo uit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van buiten moet je goed kijken om iets te zien.

T beste is als t luchtfilter alleen maar koude lucht kan aanzuigen, maar dan moet er een constructie omheen en dat is toch wel wat werk.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

za okt 31, 2015 13:18

Zo, en toen gebeurde gisteren wat iedere 33 rijder ooit overkomt. Opeens was ik slagroom aan t kloppen met de pook: beruchte clipje was er onderuit gedonderd. Gelukkig ging ie nog in de 3 en was ik maar 400 meter van huis af :D

dat moet natuurlijk opgelost worden en zo'n stom clipje ga ik niet weer installeren.
Dus gelijk maar goed aangepakt. Eerst die stomme stang er onder uit.
Afbeelding

Klein gaatje erin geboord, en een borgpin/splitpen er doorheen. Ringetje om speling op te vullen
Afbeelding

En t zaakje weer gemonteerd. Beter als nieuw! En deze pen is verzinkt dus die roest nooit niet weg.

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

za okt 31, 2015 20:08

Hey Dirk!

Lees nu pas dit projecten topic :roll:

Die schakelmodificatie is toch wel een belangrijke must voor iedere 33. Mooi dat je het zo hebt opgelost! En nu weer lekker genieten!

Groet, Chris
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

di nov 10, 2015 14:38

Is bijna t zelfde topic als op t 33 forum.


En weer een hoop gedaan afgelopen weekend.

Ik had bij n forumlid velgen gehaald, en via MP winterbanden. Die zijn verenigd en liggen nu droog te wachten op de eerste sneeuw.
Verder:

Nieuwe fuseekogels: wat een .... Waren nog de originele en die zitten vastgeklonken aan de draagarm. En t zit vast met een bout die 23 jaar de tijd heeft gehad om lekker vast te gaan zitten. Natuurlijk past er geen enkele kogeltrekker om dat ding dus de enige oplossing was veel geweld (gepast, uiteraard)
Stuurkogels ook maar vervangen, auto moest toch uitgelijnd worden.

Brandstoffilter ook maar vervangen. Geen idee wanneer dat ooit gebeurd is, maar gezien de beugel zou dat wel eens heel lang geleden kunnen zijn. Dat zat allemaal zo vast. Ik heb het idee dat dit broodnodig was, naar mijn gevoel start de auto sneller en loopt ie nog mooier.

V-Bak lekte ook erg veel olie de laatste tijd (aldus de stoep) en de dader was de achterruitrijverlichtingschakelaar (scrabble tip). Ooit al eens provisorisch aangepakt met vloeibare pakking maar dat was maar tijdelijk. Nieuwe schakelaar was een tientje dus ook maar vervangen. moest 200ml olie bij, maar er was ook wat gelekt met t wisselen dus dat viel me mee.

En vandaag uitgelijnd. Op een hawkeye bank nog wel.

Volgens mij is nu zo'n beetje alles vervangen wat er mis kan gaan op een 33.... Ik klop t maar af.
Maar nu kunnen we dus echt weer genieten :driving:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

di nov 10, 2015 16:54

voor de fuseekogels bestaat er wel een trekker :wink:
weet niet zo snel uit mijn hoofd waar ik hem heb, maar zal een keer een foto schieten ervan (als ik er aan denk)

maar euh, heb je veerpootlagers al een keer vervangen (die waren bij mij ook elk jaar aan de beurt) :mrgreen:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

di nov 10, 2015 17:07

Die zijn n jaar geleden vervangen toen ik de schokdempers voor deed.

De techniek is nu echt helemaal up to date gemaakt in de 1,5 jaar dat ik de auto heb.

Ophanging: stuur en fuseekogels, schokdempers voor, veerpootlagers, verlagingsveren, wiellagers achter
Motor: riem+rollen, waterpomp, bougies, alle filters, computer, lambda, thermostaat, kvs slangen, olie netjes elke 10k
V-bak/koppelen: nieuwe olie, nieuwe sensor, pookclip, hoofdkoppelingscilinder
Remmerij: vloeistof ververst, wielremcilinders, remschoenen
Banden: 4 zgan rondom.
stuurhuis hoezen

Dat was t wel zo :mrgreen:

denk ik 2x de aanschaf waarde voorbij aan onderdelen :?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Mijn eerste auto: een Alfa 33 1.4 ie

wo nov 11, 2015 08:50

haha, zo gaat dat bij een 33 he.. :mrgreen:
maar dan weet je ondertussen wel wat je hebt!! :thumbs:

mis ik nou nog het rotorkapje en rotor
#-o
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Projecten”