Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

'80 Alfetta 2.0 Berlina

zo mar 02, 2014 11:39

Goedemorgen heren,

Hierbij boor ik even een topic aan over m'n Alfetta. Het betreft een rode 80'er, met een 2 liter. Heb deze begin januari gekocht, daarna nog niet veel aan gedaan. Auto ziet er in de eerste instantie knap uit, en het loopt allemaal goed. Techniek is goed zegmaar. Toch ga ik de volgende punten aanpakken:

- Carburateurs reviseren, samen met luchtfilterhuis, nieuwe inlaatpakking en inlaatrubbers; (was meer kit dan pakking)
- Auto een nieuwe spuitbeurt geven. Dit tezamen met de roestaanpak, kijken hoe het plaatwerk is;
- Velgen opnieuw doen, deze zijn nogal verweerd;
- Kijken naar het startgebeuren, hierover straks meer;
- Nieuw vloerkleedje erin, kofferbak netjes bekleden.


Aangezien wij hier thuis carburateurs reviseren, heb ik dit zelf gedaan. De Dell'Orto's waren nogal smerig, en we hadden nog een setje pakkingen liggen. Alles uit elkaar gehaald, de ultrasoonreiniger in en klaar. Wat wel meeviel, was dat alles goed loskwam. Niks zat vastgevreten of iets dergelijks. De luchtfilterbus heb ik op het werk laten poedercoaten, samen met de hele pijp, ziet dat er ook weer strak uit straks.

Waar ik motorischtechnisch nog wel even naar moet kijken, is het starten. Gaat niet altijd even soepel. Op de een of andere manier, blijft de motor niet altijd lopen als ik de sleutel omdraai, maar als ik deze 'ingedraaid' hou, dan blijft het blok wel lopen. Als ik de sleutel daaropvolgend weer loslaat, slaat ie af. Heel vreemd. :?:

De 2 achterste deuren waren al verrot, dus ik heb daar direct vervanging voor geregeld. Dat was het eerste wat we zagen. Bij nader inzien bleek de passagiersdeur ook nogal slecht te zijn, kijken wat ik daarmee doe. Maken of vervangen. Verder, de lak was behoorlijk aan het vergaan, overal krassen, scheuren, dat soort dingen. Hebben we de auto maar het spuithok in geduwd, en ik heb daar de auto uit elkaar gehaald. Daar staat ie nu ook in. Na een paar plekjes kaal gemaakt te hebben, valt het wel wel mee qua roest en gaten. Alleen de dorpels, rechtsachter, bij de wielrand, en linksvoor in het chassis. Verder, de bodem mankeert niets aan. Meevaller dus. Ohja, en de raamlijst, rechtsonderin van het achterraam. Mist een stukkie...
De Alfetta krijgt weer dezelfde kleur, ga van alles tectyleren, strakmaken, kijken of het wat word!

Verder moeten de velgen een beurt hebben, zijn ook niet meer de mooiste.. Direct even mooie Alfa stickers op het hart, zodat het wat lijkt natuurlijk. Zijn 16 inchers, staat wel ontzettend vet!

Heb een mooi zwart vloerkleed gehaald. Er zat een groene in, maar ik vind de combinatie 'rood-zwart-groen' nou niet eentje waar ik vrolijk van word. Verder moeten de voorste stoelen een nieuw lappie leer hebben, is allemaal verscheurd en dergelijke, maar dat kan later wel. Vind ik niet de grootste noodzaak. Zit alsnog lekker!

Hierbij wat foto's, voor en na:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


~Jacco
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: '80 Alfetta 2.0 Berlina

ma mar 03, 2014 07:24

Goed bezig! :thumbs:

Zal weer een plaatje worden!

Alfetta's zie je niet veel meer.
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

RE: '80 Alfetta 2.0 Berlina

zo apr 06, 2014 20:01

Ennnn, ze zit helemaal in de kleur!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: '80 Alfetta 2.0 Berlina

zo apr 06, 2014 20:33


Heb een mooi zwart vloerkleed gehaald. Er zat een groene in, maar ik vind de combinatie 'rood-zwart-groen' nou niet eentje waar ik vrolijk van word.


~Jacco
Grappig, dat is me nooit opgevallen. De vorige eigenaar zal met die kleurencombinatie aanzienlijk minder moeite hebben gehad... :lol:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

RE: '80 Alfetta 2.0 Berlina

zo apr 06, 2014 20:34

Ziet er top uit! Die velgen zijn echt wel dik, prachtige auto!

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: RE: '80 Alfetta 2.0 Berlina

zo apr 06, 2014 20:40


Heb een mooi zwart vloerkleed gehaald. Er zat een groene in, maar ik vind de combinatie 'rood-zwart-groen' nou niet eentje waar ik vrolijk van word.


~Jacco
Grappig, dat is me nooit opgevallen. De vorige eigenaar zal met die kleurencombinatie aanzienlijk minder moeite hebben gehad... :lol:
Ja, ik denk het ook. Vond het zelf niet echt heul erg mooi, mosgroen en zwart :lol:

Ziet er top uit! Die velgen zijn echt wel dik, prachtige auto!


Ja, ik hoop dat ie prachtig word! Volgend weekend beginnen met opbouwen. Meeste is al opgepoetst, gepolijst en schoongemaakt :)
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Terug naar “Projecten”